Rozkład materiału nauczania dla ZSZ- Materiały fryz.doc

(114 KB) Pobierz
Rozkład materiału nauczania

 

 

 

 

Rozkład materiału nauczania

 

z przedmiotu

 

„Podstawy chemiczne materiałów fryzjerskich”

 

dla

 

 

zasadniczej szkoły zawodowej

zawód: FRYZJER

 

 

 

Klasa I - 1 godzina tygodniowo

 

 

 

opracowanie: mgr inż. Joanna Pala

 

(na podstawie programu nauczania 514 [01]/SZ/MENiS/2001.12.29)

Cele edukacyjne.

 

1.      Zrozumienie znaczenia i umiejętność definiowania podstawowych pojęć chemicznych.

2.      Pogłębienie wiedzy o substancjach i procesach chemicznych w zawodzie fryzjerskim.

3.      Ugruntowanie wiedzy o budowie i właściwościach chemicznych włosów.

4.      Wdrożenie do umiejętnego i bezpiecznego posługiwania się substancjami chemicznymi w preparatach fryzjerskich.

5.      Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych na bazie posiadanej wiedzy oraz poprawnej analizy wyników doświadczeń, obserwacji i danych z różnych źródeł informacji.

 

 

Treści nauczania i przewidywane osiągnięcia ucznia.

 

Dział

Nr lekcji

Temat lekcji

Treści do realizacji

Procedury osiągania celów

Osiągnięcia ucznia

I. Wiadomości wstępne.

 

1

 

Lekcja organizacyjna. Cele i zadania przedmiotu.

 

Cele i zadania przedmiotu. Zakres wiadomości i umiejętności do opanowania w toku nauki. Kryteria oceniania.

 

 

 

-      rozumie znaczenie znajomości podstaw chemicznych materiałów fryzjerskich
w pracy zawodowej,

-      wie, jakie ogólne treści będzie poznawał w toku realizacji programu nauczania,

-      wie, jakie są kryteria ocen i umie je określić.

 

2

 

Podstawowe pojęcia chemiczne.

 

Podstawowe pojęcia chemiczne: substancja chemiczna, właściwości fizyczne i chemiczne substancji, pierwiastek i związek chemiczny, mieszanina, metal i niemetal.

 

[przypomnienie wiadomości z zakresu chemii gimnazjalnej]

 

 

 

-      zna i rozumie podstawowe pojęcia chemiczne: substancja chemiczna,  pierwiastek i związek chemiczny, mieszanina, metal i niemetal,

-      potrafi określać właściwości fizyczne
i chemiczne substancji chemicznych,

-      potrafi określić charakterystyczne cechy mieszanin i związków chemicznych oraz metali i niemetali.

I. Wiadomości wstępne.

 

3

 

Symbolika chemiczna. Reakcje chemiczne.

 

Znaczenie symboliki chemicznej. Wzory chemiczne. Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna. Zapisywanie równań reakcji chemicznych.

 

[przypomnienie wiadomości i umiejętnoś- ci z zakresu chemii gimnazjalnej]

 

Ćwiczenia w zapisywaniu prostych wzorów i reakcji chemicznych.

 

-      zna symbole najważniejszych pier-wiastków chemicznych oraz rozumie ich znaczenie w notacji chemicznej,

-      zna zasady tworzenia wzorów chemicznych,

-      rozumie znaczenie pojęć: zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna, potrafi podać przykłady,

-      zna zasady zapisywania równań reakcji chemicznych.

II. Budowa włosa.

 

4

 

Podstawowy budulec włosa – białko.

 

Elementy budowy chemicznej włosa. Skład pierwiastkowy białek. Aminokwasy jako podstawowe składniki białek. Wiązanie peptydowe. Struktura przes-trzenna białek.

 

Analiza foliogramów: budowa włosa, tworzenie substancji białkowej w oparciu o kondensację dwupeptydu, struktury przestrzenne białek.

 

-      potrafi wymienić podstawowe elementy budujące włos,

-      umie określić skład pierwiastkowy białek,

-      wie co to są aminokwasy, peptydy, polipeptydy, białka,

-      zna budowę ogólną cząsteczek aminokwasów,

-      wie w jaki sposób tworzy się wiązanie peptydowe, potrafi zapisać równanie reakcji kondensacji dipeptydu,

-      potrafi scharakteryzować formy struktur przestrzennych białek.

 

5

 

Keratyna i melanina.

 

Budowa podstawowych substancji białkowych włosa: keratyny i melaniny. Wiązania peptydowe i wodorowe oraz mostki dwusiarczkowe w strukturach białkowych włosa. a- i b-keratyna.

 

Analiza foliogramów: budowa łańcucha keratynowego, formy przestrzenne a-
i b-keratyny.

 

-      wie jakie substancje białkowe są pod-stawowym budulcem włosa,

-      zna wzór cystyny oraz fragmentu łańcucha keratynowego,

-      zna formy struktur przestrzennych a-
i b-keratyny,

-      umie przedstawić schemat wiązań: pep-tydowego, wodorowego i dwusiarczko-wego w strukturach białek włosa oraz scharakteryzować ich znaczenie.

II. Budowa włosa.

 

6

 

Właściwości chemiczne włosów.

 

Charakterystyczne właściwości i reakcje substancji białkowych – denaturacja, koagulacja, hydroliza

[przypomnienie wiadomości z zakresu chemii gimnazjalnej].

Szczególne właściwości keratyny
i melaniny. Zmiany w strukturze włosa pod wpływem czynników zewnętrznych – niszczenie i odtwarzanie wiązań keratynowych. Czynniki powodujące niszczenie struktury włosów.

 

Badanie właściwości chemicznych włosów: próba spalania, działanie podwyższonych temperatur, mocnych kwasów i zasad, roztworów nadtlenku wodoru.

 

-      wie na czym polega denaturacja, koagulacja, hydroliza białek,

-      wie na czym polegają szczególne właściwości substancji białkowych
w strukturze włosa (odporność na wiele czynników koagulujących, możliwość rozpadu i odtwarzania mostków dwusiarczkowych, podatność melaniny na utlenianie),

-      zna ogólny wpływ czynników zewnętrznych na zmiany w strukturze włosa,

-      zna czynniki powodujące zniszczenie substancji białkowych budujących włos.

 

7

 

Powtórzenie i utrwale- nie wiadomości i umie-jętności.

 

Sprawdzian wiadomości.

 

 

 

III. Woda i jej zastosowanie
we fryzjerstwie.

 

8

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin