Naprawa układu napędowego STAR 266.pdf

(666 KB) Pobierz
Weryfikacja i naprawa elementów układu napędowego
LABORATORIUM TECHNOLOGII
NAPRAW
WERYFIKACJA I NAPRAWA ELEMENTÓW
UKŁADU NAP Ę DOWEGO
390642275.001.png
2
1. Cel ćwiczenia: Dokonać weryfikacji elementów przeniesienia napędu
oraz pojazdu.
W wyniku opanowania treści ćwiczenia student potrafi:
- dokonać prawidłowego doboru przyrządów pomiarowych,
- wykonać prawidłowo pomiary wskazanych elementów,
- prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki.
2. Wiadomości podstawowe.
Sprzęgło słuŜy do odłączania oraz płynnego sprzęgania wału korbowego
silnika z dalszymi zespołami układu napędowego podczas ruszania pojazdu oraz
podczas zmiany przełoŜeń skrzyni biegów.
Sprzęgła uŜywa się takŜe do odłączania silnika od kół podczas zatrzymywania
pojazdu, gdy prędkość obrotowa silnika maleje do prędkości biegu jałowego.
Dodatkowym istotnym zadaniem sprzęgła jest zabezpieczenie mechanizmów
układu napędowego przed nadmiernym obciąŜeniem.
W pojazdach samochodowych powszechnie stosuje się sprzęgła cierne,
które przenoszą napęd dzięki siłom tarcia występującym między napędzającymi
a napędzanymi elementami sprzęgła. Sprzęgła cierne, stosowane w
samochodach osobowych jako sprzęgło główne, są prawie wyłącznie sprzęgłami
tarczowymi i w zaleŜności od liczby tarcz napędowych mogą być jednotarczowe
(rys.1.), dwutarczowe (rys.2.) lub wielotarczowe.
Sprzęgła dwutarczowe (rys.2.) gorzej odprowadzają ciepło, zwłaszcza z tarczy
środkowej, a ze względu na ograniczone przełoŜenie mechanizmu
wyłączającego jest utrudnione stosowanie w nich spręŜynujących tarcz
napędzanych. Na rysunku 1 pokazano zwykłe jednotarczowe sprzęgło cierne.
Powierzchnie robocze elementów napędzających sprzęgła stanowią: z jednej
strony powierzchnia koła zamachowego silnika, z drugiej zaś powierzchnia
tarczy dociskowej. Tarcza dociskowa jest dociskana przez kilka
rozmieszczonych na obwodzie śrubowych spręŜyn dociskowych bądź przez
jedną spręŜynę centralną opierającą się na pokrywie lub obudowie sprzęgła.
Wyłączanie sprzęgła odbywa się przez odciąganie tarczy dociskowej za pomocą
podpartych, na obudowie dźwigni dwuramiennych, które pod wpływem siły
wywieranej przez kierowcę na jedne ich końce, drugimi przejmują częściowy
lub całkowity nacisk spręŜyn dociskowych.
Moment tarcia sprzęgła T t dobiera się do maksymalnego momentu obrotowego
silnika T smax , z którym sprzęgło ma pracować, oraz w zaleŜności od rodzaju
samochodu na podstawie równania (1):
3
Rys.1. Sprzęgło jednotarczowe pojazdu cięŜarowego
1- tarcza napędzana sprzęgła, 2- wał sprzęgłowy, 3- tarcza dociskowa, 4- koło zamachowe silnika, 5-
spręŜyny dociskowe, 6- pokrywa sprzęgła, 7- dźwignie odwodzące tarczy dociskowej, 8- kołki prowadzące
tarczy dociskowej
T
t
=
b
T
s
max
[N · m]
(1)
gdzie:
b - współczynnik pewności sprzęgła lub współczynnik zapasu momentu
tarcia,
s T - maksymalny moment obrotowy sinika [Nm].
Współczynnik b wyznacza stopień maksymalnego przeciąŜenia układu
napędowego samochodu przez moment obrotowy powstający w wyniku
wyładowania się energii kinetycznej mas znajdujących się w ruchu obrotowym.
Od wartości tego współczynnika zaleŜy równieŜ stopień wykorzystania
momentu bezwładności koła zamachowego silnika przy ruszaniu samochodu z
miejsca. Energia kinetyczna koła zamachowego w znacznym, a niekiedy nawet
w decydującym stopniu ułatwia ruszanie samochodu z miejsca przy duŜych
oporach drogi, na przykład przy ruszaniu na stromym podjeździe.
DuŜy współczynnik b w pewnej mierze zapewnia równieŜ konieczną rezerwę
momentu tarcia na pokrycie jego ubytku wskutek zuŜywania się okładzin
ciernych, co pociąga za sobą spadek siły spręŜyn dociskających, tarczę.
Przyjmowanie jednak zbyt duŜych wartości b jest o tyle niekorzystne, Ŝe moŜe
max
390642275.002.png
4
Rys.2. Sprzęgło cierna dwutarczowe
1,3- tarcze sprzęgłowe, 2- pośrednia tarcza napędzająca, 4- tarcza dociskowa, 5- dźwignia wyłączająca sprzęgło,
6- łoŜysko wyciskowe sprzęgła, 7- spręŜyny dociskowe, 8- prowadnice tarczy pośredniej, 9- spręŜyna
odwodząca tarczę pośrednią
wywołać powstanie w mechanizmach napędowych znacznych obciąŜeń
dynamicznych, co moŜe odbić się ujemnie na pracy silnika oraz na trwałości kół
zębatych i innych elementów układu napędowego.
Stosowane w samochodach wartości współczynnika b w zaleŜności od rodzaju
samochodu zawierają się w granicach:
— samochody osobowe 1,3 — 1,75
— samochody cięŜarowe pracujące bez przyczep 1,6 — 2,2
— samochody cięŜarowe pracujące z przyczepami 2,0 — 2,6
390642275.003.png
5
Rys.3. Szkic sprzęgła ciernego jednotarczowego
ZaleŜność momentu tarcia T t od jego parametrów konstrukcyjnych rys.3
moŜna wyprowadzić z równania (2) momentu tarcia sprzęgła.
- [N · m] (2)
m - współczynnik tarcia między okładziną cierną tarczy napędzanej i
powierzchni koła zamachowego i tarczy dociskowej,
z c – liczba powierzchni ciernych tarcz napędzanych sprzęgła; np. dla sprzęgła
jednotarczowego z c = 2,
F s łączna siła wzdłuŜna wszystkich spręŜyn dociskowych sprzęgła w [N],
p 1 nacisk jednostkowy, z jakim tarcza dociskowa działa na tarczę napędzaną
sprzęgła w [MPa],
A – pole ciernej powierzchni w mm 2 ,
r s średni promień tarczy sprzęgłowej
=
10
3
·
z
m
F
r
=
10
-
·
z
m
p
Ar
t
c
s
s
c
1
s
3. Literatura
- Instrukcja naprawy STAR 266,
- Instrukcje naprawy samochodów osobowych,
- Fied M.;Technologia budowy maszyn – PWN, Warszawa 1980
- Studziński K.; Samochód – teoria, konstrukcja i obliczenia –, WKŁ,
Warszawa 1980
- Uzdowski M.,Bramek K.,Garczyński K.;Eksploatacja techniczna i
naprawa – WKŁ, Warszawa 2003
3
T
390642275.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin