1. ISO 14000
Celem opracowania norm ISO serii 14000 było zdefiniowanie podstawowych wymagań w odniesieniu do systemu zarządzania środowiskowego. Normy te stanowić mają instrument wspomagający świadome oddziaływanie ekologiczne przedsiębiorstwa z korzyścią dla środowiska.Wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego w zgodności z wymaganiami tych norm pozwala:
· metodycznie oceniać wpływy działalności swojego przedsiębiorstwa na środowisko naturalne;
· podejmować skuteczne działania w celu minimalizowania negatywnych oddziaływań na środowisko;
· kontrolować efekty swojej działalności w stosunku do otoczenia.
Czym jest ISO (ze slajdów)
a. Element polityki organizacji w dziedzinie środowiska
b. System zarządzania środowiskiem
c. Podstawą zarządzania wg norm ISO 14000 jest działanie na rzecz ochrony środowiska
d. Jest rodziną norm tj.
i. ISO 14001- systemy zarządzania środowiskowego- specyfikacja i wytyczne stosowania
Norma ta zawiera działania organizacji na rzecz:
- przestrzegania ustawodawstwa ekologicznego
- zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska
- ciągłej poprawy w zakresie ochrony środowiska
ii. ISO 14004- systemy zarządzania środowiskowego- ogólne wytyczne dot. zasad, systemów i technik wspomagających
iii. ISO 14015- systemy zarządzania środowiskowego- ocena środowiskowa miejsc i organizacji
2. Procesowe podejście do zarządzania jakością
Mianem podejścia procesowego można określić wykorzystanie systemu procesów w organizacji wraz z ich identyfikacją, wzajemnymi oddziaływaniami oraz zarządzaniem.
Zaletą podejścia procesowego jest przede wszystkim zapewnienie bieżącego nadzoru nad powiązaniami między poszczególnymi procesami w systemie procesów, jak też nad ich kombinacją i wzajemnym oddziaływaniem. Do prowadzenia nadzoru nad procesami, wprowadzania działań doskonalących efektywność i skuteczność procesów niezbędne jest ich dokładne zidentyfikowanie. Następnie poprzez wprowadzanie metod statystycznych, weryfikacyjnych oraz poznawczych możliwe jest wskazanie słabych punktów w procesie, czy też elementów, które wymagają natychmiastowego wprowadzenia w proces. Podejście procesowe pozwala poznać organizację w pełni, pokazuje wszelkie zachodzące w niej zależności, a dzięki nadzorowi punkty krytyczne, rzutujące na wyrób końcowy, zadowolenie Klientów, a także wyniki finansowe organizacji. O podejściu procesowym mówi w wymaganiach stawianych organizacji norma ISO 9001:2000. Zgodnie z wymaganiami tymi, organizacja powinna zidentyfikować procesy, określić ich sekwencje i wzajemne oddziaływania, określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów. Okresowo prowadzi się także ocenę procesu - audit procesu w celu określenia spełnienia przez proces wymagań i weryfikacji jego przebiegu. Aby dokonać powyższego należy przystąpić do mapowania procesów.
Zarządzanie procesami ma na celu eliminowanie zagrożeń, które oddziałują na proces oraz jego realizację i efektywność.
Aby tak było zarządzanie procesem należy oprzeć na:
a. wybór metodologii postępowania w celu wdrożenia odpowiedniego systemu zarządzania procesem, np.:
-identyfikowanie procesów
-mapowanie procesów
-analizowanie i projektowanie nowej wersji procesu
-wdrażanie zaprojektowanych procesów
-zarządzanie procesem
-wyznaczenie właściciela procesu oraz sposobu doskonalenia i sterowanie jego przebiegiem
-zaplanowanie i organizacja procesu
-ścisłe i szczegółowe określenie celów procesu oraz ich powiązanie z celami innych procesów
-dostosowanie procesu do wymagań środowiska wew. i zew. Organizacji
-zarządzanie poszczególnymi stanowiskami w danym procesie, w tym ich projektowanie
-ciągła obserwacja wdrażanego procesu oraz jego porównanie ze stanem pożądanym i ewentualne korygowanie procesu
-stworzenie możliwości ciągłego doskonalenia procesu, w tym poprzez szkolenie i motywowanie pracowników
-dokumentowanie i audytowanie procesów
-przeprowadzenie walidacji po wdrożeniu, tj. oceny procesów z punktu widzenia zaplanowanych celów i wyników
4. Kompleksowe zarządzanie jakością w organizacji
Zarządzanie przez jakość (ang. Total Quality Management, inaczej: kompleksowe zarządzanie przez jakość, kompleksowe zarządzanie jakością, totalne zarządzanie jakością) - podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem jest osiągnięcie długotrwałego sukcesu, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści dla organizacji i jej członków oraz dla społeczeństwa.
(ze slajdów)
TQM – Total Quality Management obejmuje kompleksowość zarządzania i kompleksowość jakości.
Jest wizją i sposobem zarządzania organizacją, opartych na:
a. jakości całej organizacji i celach jakości poszczególnych jej części
b. jakości ujmującej łączenie produkt i obsługę klienta (włączając obsługę posprzedażną)
c. działaniach jakościowych i zaangażowaniu w ich realizację wszystkich członków organizacji
d. kulturze organizacyjnej skierowanej na zadowolenia klienta przez ciągłe doskonalenie jakości
5. Dlaczego certyfikaty jakości i audyt są ważne?
Korzyści z przeprowadzenia audytu w wprowadzenia norm ISO
Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością jest związane z uzyskaniem certyfikatu (ISO), na podstawie certyfikacji wykonywanej przez jednostkę zewnętrzną.
W tym celu przeprowadza się:
- audyt (polega na ocenie przez kompetentny i niezależny zespół audytujący czy dany przedmiot audytu spełnia wymagania) wewnętrzny
- audyt zewnętrzny:
- wykonywany przez jednostkę niezależną
- wyk. Przez klienta lub u dostawcy
Audyt może być:
- wstępny- gdy organizacja opracowuje i wdraża SZJ (certyfikacja i recertyfikacja)
- sprawdzający- w organizacjach, które uzyskały certyfikat
(Internet)
Efektywne wdrożenie wymagań norm ISO serii 9000 jest podstawą do uzyskania certyfikatu, a praktyka wskazuje, że wiąże się z tym szereg korzyści.
a. Korzyści "wewnętrzne":
- poprawę samokontroli wśród załogi,- wzrost odpowiedzialności za jakość wyrobu,- wzrost odpowiedzialności za jakość pracy,- poprawę organizacji pracy,- ustabilizowanie procesów,- zmniejszenie zbędnego zużycia surowców, materiałów, energii i czasu -przeznaczanych wcześniej na korygowanie niezgodności,- prorynkową reorientację przedsiębiorstwa,- zmniejszenie kosztów produkcji,- ukierunkowanie nadzoru nad jakością w stronę redukowania, eliminowania i zapobiegania niezgodnościom,- stworzenie sytuacji, w której czynniki ludzkie, techniczne, administracyjne znajdują się pod kontrolą.
b. Korzyści "zewnętrzne":- poprawę konkurencyjności przedsiębiorstwa,- poprawę wizerunku firmy.- korzystniejszą pozycję i zdobycie atutów podczas transakcji handlowych (zarówno odbiorcą, jak i poddostawcą),- większą szansę na zdobycie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów,- szansę na osiągnięcie maksymalnej skuteczności w spełnianiu oczekiwań klienta,- większą szansę na zdobycie znaku jakości Q,- pierwszy krok do zdobycia Polskiej Nagrody Jakości,- lepszą relację z instytucjami ubezpieczeniowymi i bankowymi.
6. Kierunki działań normalizacyjnych
Normalizacja- opracowanie i wprowadzenie obowiązujących przepisów (norm) w zakresie optymalnego uporządkowania przebiegu działalności i rozwiązywania problemów w określonej dziedzinie nauki, techniki i gospodarki.
Normy mogą występować m.in. jako:
- obligatoryjne- obowiązują z mocy prawa
- fakultatywne- obowiązują w następstwie zawartej umowy
- zharmonizowane- normy tego samego przedmotu zatwierdzone przez różne jednostki normalizacyjne
- zakładowe- zatwierdzone i obowiązujące przez władze danej organizacji
Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu:1) racjonalizacji produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych,2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobiegania ich powstawaniu,3) zapewnienia ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy,4) poprawy funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowania ich różnorodności,5) zapewnienia jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług,6) działania na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej,7) ułatwiania porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest krajową jednostkę normalizacyjną i jednocześnie państwową budżetową jednostką organizacyjną. Polski Komitet Normalizacyjny ma wyłączne prawo używania skrótu "PKN" i zastrzeżonego znaku graficznego.
- odpowiednie organizacje UE (nie wiem czy to jest potrzebne- w slajdach omówione dokładniej)
7. Zarządzanie jakością w fazie projektowania produktu
Projektowanie obejmuje: produkt, proces, zaopatrzenie, sprzedaż itp. oparte na celach działania firmy.
W projektowaniu, zwłaszcza produktów i procesów, należy uwzględnić:
- opracowanie założeń technicznych do projektowania na podstawie analizy rynku i innowacji
- opracowanie koncepcji rozwiązań
- przeprowadzenie analizy technicznej projektu
- ustalenie, jakie komponenty będą kupowane u dostawców, a jakie będą wykonywane w firmie
- uruchomienie serii próbnej i ewentualna poprawa wad
- zaprojektowanie czynności poprodukcyjnych
Etapy zarządzania procesem projektowania:
- planowanie projektu
- motywowanie projektantów
- kontrola procesu projektowania
Projektowanie produktu wg koncepcji G. Taguchiego:
-projektowanie systemu obejmuje:
-opracowanie koncepcji i specyfikacji produktu oraz procesów jego realizacji
-dobór materiałów, wyposażenia etc
-etap projektowania parametrów:
-ustalanie optymalnych parametrów produktu procesu, w tym mało wrażliwych na zakłócenia
-kosztów wytwarzania i eksploatacji
-projektowanie tolerancji obejmuje:
-optymalizację tolerancji
-zast. Lepszych zasobów i materiałów
8. Zarządzanie jakością w fazie tworzenia produktu
W fazie tworzenia produktu należy dążyć, aby jakość projektowa była zgodna z jakością wykonania.
W tym celu:...
anula78kr