sciaga.doc

(130 KB) Pobierz
Zarządzanie jakością- opracowanie pytań egzaminacyjnych studentów zaocznych by PR

1.                    ISO 14000

Celem opracowania norm ISO serii 14000 było zdefiniowanie podstawowych wymagań w odniesieniu do systemu zarządzania środowiskowego. Normy te stanowić mają instrument wspomagający świadome oddziaływanie ekologiczne przedsiębiorstwa z korzyścią dla środowiska.
Wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego w zgodności z wymaganiami tych norm pozwala:

·                      metodycznie oceniać wpływy działalności swojego przedsiębiorstwa na środowisko naturalne;

·                      podejmować skuteczne działania w celu minimalizowania negatywnych oddziaływań na środowisko;

·                      kontrolować efekty swojej działalności w stosunku do otoczenia.

Czym jest ISO (ze slajdów)

 

a.                                             Element polityki organizacji w dziedzinie środowiska

b.                                             System zarządzania środowiskiem

c.                                             Podstawą zarządzania wg norm ISO 14000 jest działanie na rzecz ochrony środowiska

d.                                             Jest rodziną norm tj.

i.                                                                       ISO 14001- systemy zarządzania środowiskowego- specyfikacja i wytyczne stosowania

   Norma ta zawiera działania organizacji na rzecz:

              - przestrzegania ustawodawstwa ekologicznego

   - zapobiegania zanieczyszczeniom środowiska

   - ciągłej poprawy w zakresie ochrony środowiska

ii.                                                                      ISO 14004- systemy zarządzania środowiskowego- ogólne wytyczne dot. zasad, systemów i technik wspomagających

iii.                                                                     ISO 14015- systemy zarządzania środowiskowego- ocena środowiskowa miejsc i organizacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Procesowe podejście do zarządzania jakością

 

Mianem podejścia procesowego można określić wykorzystanie systemu procesów w organizacji wraz z ich identyfikacją, wzajemnymi oddziaływaniami oraz zarządzaniem.

 

Zaletą podejścia procesowego jest przede wszystkim zapewnienie bieżącego nadzoru nad powiązaniami między poszczególnymi procesami w systemie procesów, jak też nad ich kombinacją i wzajemnym oddziaływaniem. Do prowadzenia nadzoru nad procesami, wprowadzania działań doskonalących efektywność i skuteczność procesów niezbędne jest ich dokładne zidentyfikowanie. Następnie poprzez wprowadzanie metod statystycznych, weryfikacyjnych oraz poznawczych możliwe jest wskazanie słabych punktów w procesie, czy też elementów, które wymagają natychmiastowego wprowadzenia w proces. Podejście procesowe pozwala poznać organizację w pełni, pokazuje wszelkie zachodzące w niej zależności, a dzięki nadzorowi punkty krytyczne, rzutujące na wyrób końcowy, zadowolenie Klientów, a także wyniki finansowe organizacji.

O podejściu procesowym mówi w wymaganiach stawianych organizacji norma ISO 9001:2000. Zgodnie z wymaganiami tymi, organizacja powinna zidentyfikować procesy, określić ich sekwencje i wzajemne oddziaływania, określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów. Okresowo prowadzi się także ocenę procesu - audit procesu w celu określenia spełnienia przez proces wymagań i weryfikacji jego przebiegu. Aby dokonać powyższego należy przystąpić do mapowania procesów.

 

Zarządzanie procesami ma na celu eliminowanie zagrożeń, które oddziałują na proces oraz jego realizację i efektywność.

 

Aby tak było zarządzanie procesem należy oprzeć na:

 

a.                    wybór metodologii postępowania w celu wdrożenia odpowiedniego systemu zarządzania procesem, np.:

-identyfikowanie procesów

-mapowanie procesów

-analizowanie i projektowanie nowej wersji procesu

-wdrażanie zaprojektowanych procesów

-zarządzanie procesem

-wyznaczenie właściciela procesu oraz sposobu doskonalenia  i sterowanie jego przebiegiem

-zaplanowanie i organizacja procesu

-ścisłe i szczegółowe określenie celów procesu oraz ich powiązanie z celami innych procesów

-dostosowanie procesu do wymagań środowiska wew. i zew. Organizacji

-zarządzanie poszczególnymi stanowiskami w danym procesie, w tym ich projektowanie

-ciągła obserwacja wdrażanego procesu oraz jego porównanie ze stanem pożądanym i ewentualne korygowanie procesu

-stworzenie możliwości ciągłego doskonalenia procesu, w tym poprzez szkolenie i motywowanie pracowników

-dokumentowanie i audytowanie procesów

-przeprowadzenie walidacji po wdrożeniu, tj. oceny procesów z punktu widzenia zaplanowanych celów i wyników

 

 

 

 

 

 

4. Kompleksowe zarządzanie jakością w organizacji

 

 

Zarządzanie przez jakość (ang. Total Quality Management, inaczej: kompleksowe zarządzanie przez jakość, kompleksowe zarządzanie jakością, totalne zarządzanie jakością) - podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem jest osiągnięcie długotrwałego sukcesu, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści dla organizacji i jej członków oraz dla społeczeństwa.

 

(ze slajdów)

TQM – Total Quality Management obejmuje kompleksowość zarządzania i kompleksowość jakości.

Jest wizją i sposobem zarządzania organizacją, opartych na:

a.                    jakości całej organizacji i celach jakości poszczególnych jej części

b.                    jakości ujmującej łączenie produkt i obsługę klienta (włączając obsługę posprzedażną)

c.                    działaniach jakościowych i zaangażowaniu w ich realizację wszystkich członków organizacji

d.                    kulturze organizacyjnej skierowanej na zadowolenia klienta przez ciągłe doskonalenie jakości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Dlaczego certyfikaty jakości i audyt są ważne?

Korzyści z przeprowadzenia audytu w wprowadzenia norm ISO

 

(ze slajdów)

Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością jest związane z uzyskaniem certyfikatu (ISO), na podstawie certyfikacji wykonywanej przez jednostkę zewnętrzną.

W tym celu przeprowadza się:

- audyt (polega na ocenie przez kompetentny i niezależny zespół audytujący czy dany przedmiot audytu spełnia wymagania) wewnętrzny

- audyt zewnętrzny:

    - wykonywany przez jednostkę niezależną

    - wyk. Przez klienta lub u dostawcy

 

Audyt może być:

- wstępny- gdy organizacja opracowuje i wdraża SZJ (certyfikacja i recertyfikacja)

- sprawdzający- w organizacjach, które uzyskały certyfikat

 

(Internet)

Efektywne wdrożenie wymagań norm ISO serii 9000 jest podstawą do uzyskania certyfikatu, a praktyka wskazuje, że wiąże się z tym szereg korzyści.
 

a.                    Korzyści "wewnętrzne":


- poprawę samokontroli wśród załogi,
- wzrost odpowiedzialności za jakość wyrobu,
- wzrost odpowiedzialności za jakość pracy,
- poprawę organizacji pracy,
- ustabilizowanie procesów,
- zmniejszenie zbędnego zużycia surowców, materiałów, energii i czasu -przeznaczanych wcześniej na korygowanie niezgodności,
- prorynkową reorientację przedsiębiorstwa,
- zmniejszenie kosztów produkcji,
- ukierunkowanie nadzoru nad jakością w stronę redukowania, eliminowania i zapobiegania niezgodnościom,
- stworzenie sytuacji, w której czynniki ludzkie, techniczne, administracyjne znajdują się pod kontrolą.

 

b.                    Korzyści "zewnętrzne":
- poprawę konkurencyjności przedsiębiorstwa,
- poprawę wizerunku firmy.
- korzystniejszą pozycję i zdobycie atutów podczas transakcji handlowych (zarówno odbiorcą, jak i poddostawcą),
- większą szansę na zdobycie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów,
- szansę na osiągnięcie maksymalnej skuteczności w spełnianiu oczekiwań klienta,
- większą szansę na zdobycie znaku jakości Q,
- pierwszy krok do zdobycia Polskiej Nagrody Jakości,
- lepszą relację z instytucjami ubezpieczeniowymi i bankowymi.
 

 

 

 

 

 

 

 

6. Kierunki działań normalizacyjnych

 

(ze slajdów)

Normalizacja- opracowanie i wprowadzenie obowiązujących przepisów (norm) w zakresie optymalnego uporządkowania przebiegu działalności i rozwiązywania problemów w określonej dziedzinie nauki, techniki i gospodarki.

Normy mogą występować m.in. jako:

- obligatoryjne- obowiązują z mocy prawa

- fakultatywne- obowiązują w następstwie zawartej umowy

- zharmonizowane- normy tego samego przedmotu zatwierdzone przez różne jednostki normalizacyjne

- zakładowe- zatwierdzone i obowiązujące przez władze danej organizacji

 

Normalizacja krajowa prowadzona jest w celu:
1) racjonalizacji produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych,
2) usuwania barier technicznych w handlu i zapobiegania ich powstawaniu,
3) zapewnienia ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy,
4) poprawy funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowania ich różnorodności,
5) zapewnienia jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług,
6) działania na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej,
7) ułatwiania porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.

 

System normalizacyjny w Polsce

- Polski Komitet Normalizacyjny

Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest krajową jednostkę normalizacyjną i jednocześnie państwową budżetową jednostką organizacyjną. Polski Komitet Normalizacyjny ma wyłączne prawo używania skrótu "PKN" i zastrzeżonego znaku graficznego.

- odpowiednie organizacje UE (nie wiem czy to jest potrzebne- w slajdach omówione dokładniej)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Zarządzanie jakością w fazie projektowania produktu

 

Projektowanie obejmuje: produkt, proces, zaopatrzenie, sprzedaż itp. oparte na celach działania firmy.

 

W projektowaniu, zwłaszcza produktów i procesów, należy uwzględnić:

- opracowanie założeń technicznych do projektowania  na podstawie analizy rynku i innowacji

- opracowanie koncepcji rozwiązań

- przeprowadzenie analizy technicznej projektu

- ustalenie, jakie komponenty będą kupowane u dostawców, a jakie będą wykonywane w firmie

- uruchomienie serii próbnej i ewentualna poprawa wad

- zaprojektowanie czynności poprodukcyjnych

 

Etapy zarządzania procesem projektowania:

- planowanie projektu

- motywowanie projektantów

- kontrola procesu projektowania

 

Projektowanie produktu wg koncepcji G. Taguchiego:

-projektowanie systemu obejmuje:

-opracowanie koncepcji i specyfikacji produktu oraz procesów jego realizacji

-dobór materiałów, wyposażenia  etc

-etap projektowania parametrów:

-ustalanie optymalnych parametrów produktu  procesu, w tym mało wrażliwych na zakłócenia

-kosztów wytwarzania i eksploatacji

-projektowanie tolerancji obejmuje:

-optymalizację tolerancji

-zast. Lepszych zasobów i materiałów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Zarządzanie jakością w fazie tworzenia produktu

 

W fazie tworzenia produktu należy dążyć, aby jakość projektowa była zgodna z jakością wykonania.

W tym celu:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin