raport sprawdzian2010(1).doc

(5911 KB) Pobierz
Analiza i interpretacja

1

 

Analiza i interpretacja wyników

sprawdzianu w szóstej klasie

Szkoły Podstawowej w Bukowcu

w 2010 roku.

 

Charakterystyka środowiska uczniów klas szóstych Szkoły Podstawowej w Bukowcu w roku szkolnym 2009/2010

 

              Analizowane wyniki dotyczą klasy szóstej Szkoły Podstawowej w Bukowcu w gminie Międzyrzecz. Do klasy uczęszczało 7 dzieci.

              Rodzice czwórki uczniów motywowali swoje dzieci do nauki, jednocześnie tylko sporadycznie korzystali z dóbr kultury (prasa, teatr, film, biblioteka, kino) z powodów niedostępności lub ograniczonych środków finansowych będących do dyspozycji rodziny. Dwóch uczniów z tej klasy powtarzało klasę V.

 

Wyniki uczniów

 

              W całym kraju  do sprawdzianu przystąpiło 383 628 uczniów, w województwie lubuskim 10 858 uczniów.

Podczas sprawdzianu wszyscy uczniowie z naszej szkoły rozwiązywali arkusz standardowy.

Poprzez zadania zamieszczone w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzano opanowanie umiejętności ponadprzedmiotowych z pięciu kategorii: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Każdy uczeń musiał rozwiązać 20 zadań zamkniętych i 5 otwartych. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań zawartych w arkuszu uczeń mógł otrzymać 40 punktów.

              Średni wynik punktowy uzyskany podczas sprawdzianu przez uczniów naszej szkoły wyniósł 28,14 punktu (współczynnik łatwości testu - 0,7). Jest to wynik bardzo wysoki (stanin ósmy). Średnia kraju to 24,56 a okręgu 23,79.

Wyniki punktowe uzyskane przez uczniów naszej szkoły zamieszczono w tabeli nr 1 oraz przedstawiono na wykresie 1 i 2.


 

Legenda:

Kolor czarny –zadania międzyprzedmiotowe, czerwony – j. polski,  niebieski – matematyka, zielony – przyroda, brązowy – historia,

wytłuszczono – zadania o najniższym współczynniku trudności (bardzo trudne)

 

 

 

 


             

Na wykresie 3 zaznaczono trzy obszary osiągnięć szóstoklasistów:

- obszar wyników niskich do 17 pkt.

- obszar wyników średnich, od 18 do 30 pkt., kolor czerwony

- obszar wyników wysokich od 31 pkt., kolor zielony

 

Odnosząc wyniki uczniów do skali staninowej dla okręgu poznańskiego przedstawionej poniżej-

stwierdzono, że

jeden uczeń uzyskał wynik bardzo wysoki,

jeden – wysoki,

troje – wyżej średni,

dwoje – średni.

Ważną funkcją sprawdzianu jest przydatność do planowania pracy w gimnazjum. Uczniowie, których wyniki znajdują się w obszarze wyników niskich (staniny 1 – 3) są zagrożeni niskimi osiągnięciami w gimnazjum, wymagają zatem dodatkowej pomocy.

Uczniowie z wynikami w obszarze wyników wysokich (staniny 7 – 9) dysponują znacznym potencjałem, który gimnazjum powinno wykorzystać.

 

              Uczniowie, którzy w roku 2009 nie przekroczyli 15 punktów, są zagrożeni niskimi osiągnięciami. Uzyskanie większej liczby punktów niż 28 świadczyć może za to o znacznym potencjale, z jakim wskazana grupa szóstoklasistów rozpocznie naukę w gimnazjum. W grupie osób obecnej klasy szóstej nie ma osób zagrożonych niskimi osiągnięciami oraz dwie osoby o dużym potencjale.

 

 

CHARAKTERYSTYKA NARZĘDZIA POMIARU

 

W dniu 8 kwietnia 2010 roku uczniowie bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową, uczęszczający do szóstych klas, rozwiązywali zadania zamieszczone w arkuszu standardowym (S-1-102)1. Zestaw o tematyce sportowej składał się z 25 zadań, w tym pięciu otwartych, do których uczeń samodzielnie musiał zaplanować i zredagować odpowiedzi. Zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru) od 1. do 20. zostały przygotowane w dwóch wariantach (A i B). Zestaw zadań w wersji standardowej rozwiązywali uczniowie bez dysfunkcji i z dysleksją.

Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 60 minut, a w wypadku ucznia z dysfunkcjami czas ten był przedłużony o 30 minut.

Wszystkie zadania zamknięte były zadaniami wielokrotnego wyboru, w których uczeń wskazywał jedną odpowiedź spośród czterech zaproponowanych. Każde zadanie zamknięte sprawdzało jedną umiejętność i punktowane było 0 -1. Wśród zadań otwartych były 2 zadania krótkiej odpowiedzi (KO) i 3 zadania rozszerzonej odpowiedzi (RO). W zadaniach tych sprawdzano od jednej do pięciu czynności, każda z nich była oceniana oddzielnie. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań zamkniętych uczeń mógł otrzymać 20 punktów, za poprawne rozwiązanie zadań otwartych również 20 punktów.

Udzielenie prawidłowych odpowiedzi do wszystkich zadań z arkusza umożliwiło piszącemu uzyskanie 40 punktów.

Sprawdzono umiejętności z pięciu obszarów standardów wymagań:

-          czytanie,

-          pisanie,

-          rozumowanie,

-          korzystanie z informacji,

-          wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Udział punktów możliwych do uzyskania za każdy z tych obszarów przedstawia tabela 2.

 

Tabela 2. Plan arkusza egzaminacyjnego

 


 

 

Tabela 3. Wyniki uczniów w podziale na standardy i obszary umiejętności.

 


 

Wyniki i analiza opanowania poszczególnych umiejętności

 

Na podstawie tabeli nr 3 zanalizowano poziom opanowania poszczególnych umiejętności przez uczniów Szkoły Podstawowej w Bukowcu.

 

Tabela 4 . Sprawdzane czynności w obszarze czytanie

 

 

Obszar standar-dów wymagań egzamina-cyjnych

Szczegółowe umiejętności

Stan-dard

Numery zadań

Liczba punktów

Max. do uzyskania

Uzyska-nych w szkole

czytanie

odczytywanie tekstu popularnonaukowego

i literackiego

1.1

1, 2, 3, 4, 14, 16, 17

7

5,3

posługiwanie się terminem narrator

1.2

15

1

0,9

odczytywanie danych z diagramu

1.4

18,19

2

1,7

 

              Czytanie sprawdzono 10 zadaniami zamkniętymi, w których uczeń wybierał spośród czterech podanych odpowiedzi jedną, uznaną za prawidłową. W tym zakresie badano umiejętność czytania tekstu popularnonaukowego, tekstu literackiego. Za rozwiązanie zadań uczeń mógł uzyskać maksymalnie 10 punktów, co stanowi ¼ punktów możliwych do uzyskania za rozwiązanie całego testu.

Na podstawie średniego wyniku uzyskanego za zadania dotyczące tej umiejętności (prawie 74% p.) można by wnioskować, że szóstoklasiści z czytaniem radzą sobie bardzo dobrze. Niestety nie wszystkie aspekty czytania opanowali równie biegle. Przy tym od umiejętności czytania zależą  wyniki wszystkich pozostałych umiejętności.

Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami, które wymagały odnalezienia w tekście informacji podanych wprost oraz przeprowadzenia prostego wnioskowania na podstawie wyraźnych wskazówek. Wszyscy rozpoznali uczucia osoby mówiącej w wierszu wyrażone wykrzyknikiem Brawo! Bez trudu zidentyfikowali czas wydarzeń przedstawionych w tekście epickim, wskazali cechy wyróżniające bohatera oraz znają wyznaczniki gatunkowe legendy. Prawie wszyscy wskazali na wyeksponowanie ruchu w opisie występu łyżwiarki i zidentyfikowali jego emocje określone zwrotem frazeologicznym skrzydła wyrosły mi u ramion.

Trudniejsze niż dla ogółu uczniów okazały się zadania wymagające funkcjonalnego posłużenia się wiadomościami z zakresu teorii literatury. Słabiej rozpoznawali wyznaczniki narracji pierwszoosobowej. Tak też wypadły zadania wymagające wykonania na tekście operacji bardziej złożonych (np. znalezienia powiązań między informacjami rozproszonymi, wnioskowania na podstawie kilku przesłanek, interpretowania), prowadzących do zrozumienia przedstawionego w nim problemu, np. w wypadku zadania, w którym uczeń miał wybrać tytułu odpowiedni dla krótkiego tekstu popularnonaukowego, przypominającego swoją strukturą artykuł hasłowy. Tylko 15% szóstoklasistów nie potrafiła uogólnić kilku podanych w nim informacji.

Zdecydowanie najtrudniejsze okazało się określenie funkcji porównania w utworze lirycznym. Z zadaniem nie poradziło sobie aż 6 uczniów. Najprawdopodobniej potraktowali oni porównanie jako konstrukcję symetryczną, w której oba człony są równoważne. Nie dostrzegli, że poeta porównał taflę lodu do szkła, żeby uwydatnić jej gładkość i połyskliwość.

Na 10 punktów możliwych do uzyskania uczniowie naszej szkoły uzyskali 7,9 pkt. (średnia okręgu – 7,3 pkt.), czyli wynik wyższy niż wynik okręgu i średni wynik szkół wiejskich.

Podsumowując: zadania sprawdzające tę umiejętność okazały się dla naszych uczniów łatwe, dla wszystkich uczniów są łatwe lub bardzo łatwe (7 lub więcej pkt. na 10 możliwych).

 

              Tabela 6. Opanowanie umiejętności czytania przez poszczególnych uczniów

Nie opanowali

Obszar standardu

Opanowali

Kody ucz.

Liczba pkt.

Liczba pkt.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin