Ściąga II.doc

(93 KB) Pobierz

„HISTORIA MYŚLI EKONOMICZNEJ”

Harry Landreth, David C. Colander

Odejście od ekonomii marshallowskiej

Ekonomiści marshallowscy usiłowali pójść po delikatnej linii miedzy podejściem formalistycznym a podejściem historyczno-instytucjonalnym. Wywołali przez to krytykę po obydwu stronach. W USA pewna grupa, która nazwała się instytucjonalistami, chciała pop prostu wyeliminować teorię, twierdząc, że należy położyć nacisk na historię i instytucje, a nieadekwatną teorię należy porzucić. Inni krytycy-formaliści uważali, ze ekonomia powinna być nauką a nie polem działania inżynierów. Ci formaliści zgadzali się z instytucjonalistami, że teoria ekonomiczna Marshalla była nieadekwatna, ale ich odpowiedzią nie była jej eliminacja: oni chcieli stworzyć lepszą, bardziej rygorystyczną podstawę równowagi ogólnej, która by mogła służyć udzielaniu adekwatnych odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania.

Formalistyczna rewolucja w ekonomii

Marshalliści pozostali dominującą grupą w USA do lat 30 XXw. Ale w połowie tej dekady formaliści zainicjowali program badań teoretycznych, który miał ostatecznie przekształcić mikroekonomie w jej dzisiejsza wysoce zmatematyzowana konstrukcję. Program ten czyli rewolucja formalistyczna był utrzymany w ogólnych ramach ekonomii neoklasycznej, lecz zmieniał w istotnym stopniu jej metody. W rezultacie współczesna ekonomia neoklasyczna zmodyfikowana przez ekonomistów matematycznych w czterech aspektach:

1.Formaliści wprowadzili do istniejącej teorii szerszy zakres i precyzję. Szli w kierunku bardziej formalnej analizy, bardziej formalny język wykładu- matematykę. Stosowali geometrię dla poszerzenia i sformalizowania swojej analizy. Stopniowo geometria została zastąpiona przez rachunek wielowariantowy nadający się do stosowania w modelowaniu problemów wielowymiarowych.

2.Nowe metody rozszerzyły istniejącą teorie, obejmując nią szerszy zakres zjawisk.

3.Ekonomia przeszła od kontekstowej do bezkontekstowej

„HISTORIA MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ”

Jerzy Szacki

Rozdział: PROBLEMY  I POŻYTKI  HISTORII SOCJOLOGII:

Historia nauka potrzebna uczonym:

- zajmowanie się jakąś nauką wymaga udzielania odpowiedzi na pytania które z chwilą badań powstają

- socjologia oscyluje pomiędzy przyrodoznawstwem a humanistyką

-pozytywizm- filozofia nauki, która odegrała największą rolę w kształtowaniu świadomości teoretycznej socjologów i jej założenia- epistemologiczna nie zależność faktów od teorii, wiara w istnienie czystych faktów.

Aspekty historii i socjologii;

Mitologiczny punkt widzenia- badaczy interesują poglądy dawniejszych myślicieli niezależnie jakie było pierwotne znaczenie i w jakim kontekście historycznym zostały sformułowane.

Historyczny punkt – socjologiczna tradycja jest w nieustannym ruchu , który raz po raz unieważnia wcześniejsze ustalenia.

Historyk socjologii zaspokaja naturalną, bezinteresowną ciekawość przeszłości , określa sobie cele dydaktyczne . Posiadanie wspólnej historii decyduje o tożsamości dyscyplin naukowych.

Historia pomaga w komunikacji pomiędzy socjologami.

Historia socjologii pomaga socjologom w ukierunkowywaniu i ocenie ich własnej pracy. Próby zrozumienia co dzieje się. Klasycy socjologii tworzą modele społeczeństwa i wykorzystują do tworzenia teorii.

Historia socjologii polega na śledzeniu aktywności poznawczej zaczynając od Comtea.

Rozwój socjologii  związany z praktyczną działalnością społeczną oraz z nie socjologicznymi dyscyplinami naukowymi- filozofia, historia , ekonomia polityczna, psychologia, antropologia, geografia.

Historia socjologii to rozwój systemów teoretycznych rozwój badań, technik badawczych instytucji naukowych, specjalizacji, profesjonalizacji . Badanie rozwoju problemów społecznych.

 

 

 

 

 

 

rozwoju kultury, to kultura która utraciła duszę, kultura w dobie swojego zmierzchu, obumierania zewnętrznego i sztuczności.

Alfred Weber „ kultura versus cywilizacja”

Weber żył w latach 1868-1958 sformułował opozycję kultury i cywilizacji.

Poprzednik Webera Spengler- ujmował cywilizację jako zaprzeczenie kultury, ale zarazem widział w niej fazę rozwoju tego samego organizmu kultury, dalszy ciąg cyklu życiowego.

Weber – potraktował historię kultury i cywilizacji jako 2 odrębne ciągi. Myślenie idealnotypologiczne- kultura i cywilizacja to w istocie 2 uzupełnienia różne porządki faktów. Socjologia operuje tym samym materiałem co historiografia- ale żyje myśli o syntezie.

Cywilizacja- to sprawa porządku rzeczy wcześniejszego i nie zależnego od ludzkiej działalności, odkrywanie stopniowe zdobywanie wiedzy z natury uniwersalne i zdolne do przekroczenia granic.

Kultura : domena tworzenia czegoś nowego, pozbawiona odniesień do  wspólnej dla wszystkich ludzi, rzeczywistość w której znajduje się duchowa potrzeba nie ma charakteru uniwersalnego, jest ekspresją to co swoiste zróżnicowane.

Proces cywilizacyjny: polega na postępie rozumu ( racjonalizacji świata) który przechodzi różne stadia, występuje w różnych kontekstach kulturowych. W historii kultury nie ma ciągłości nie ma wizji ostatecznego celu.

 

Toynbee „ studium historii cywilizacji”

Arnold Joseph Toynbee ( 1889-1975)

Konecpcja cywilizacji; pojmowanie cywilizacji traktował jako jednostkę badań historycznych do jakiej dochodzi się próbując zrozumieć dzieje jakiegoś kraju . Świat współczesny zostaje podzielony na 5 części:

1. cywilizacja zachodnia

2. prawosławna

3. muzułmańska

4. hinduska

5. dalekowschodnia.

Odrębność cywilizacji zależy głównie od czynników natury duchowej, religijnej.

Cywilizacja nie jest samotną wyspą której charakter i losy są niezależne od kontaktów z innymi cywilizacjami- stopienie cywilizacji.

Dynamiczny charakter cywilizacji

 

 

codzienności.

1. Koncepcja człowieka- odmiana homo sociologicus człowiek społeczny nie jest wyzbyty podmiotowości nie daje się zdefiniować po prostu jako bezwolny wytwór społeczeństwa, kultury.

Elias krytykował Webera – koncepcja działań społecznych. Wdg. Eliasa jednostka nigdy nie jest sama i całym swym zachowaniem pozostaje nieustannie zależna od innych ( współzależność) . Jednostki są zależne od innych ludzi a w stosunkach istniej władztwo.

Socjologia Eliasa jako figuracyjna- z częstego używania słowa przez niego figuracja, określająca owe zmienne układy stosunków między ludźmi, do których nieustannie się odwoływał, chcąc uniknąć operowania fikcją izolowania jednostki. Uwaga: współzależność ludzi w ramach całości, płynności owych całości, że mają własną dynamikę.

Podsumowanie rozdziału Teorii cywilizacji:

Teoria ta pomaga zrozumieć procesy historyczne.

Koncepcje teorii cywilizacji wyszły naprzeciw realnym potrzebom poznawczym. Najważniejsze kwestie to :

- zjawiska społeczne długiego trwania

- związki między różnymi sferami rzeczywistości społecznej

- zróżnicowania tej rzeczywistości w czasie i przestrzeni

- roli swoistej kultury każdego społeczeństwa lub pewnych grup społeczeństw w kształtowaniu zachowań ich członków

- znaczenia podziału ludzkości na niepodobne do siebie pod bardzo wieloma względami w jakimś stopniu nieprzenikalne wzajemne części –zwane cywilizacjami wielkimi kulturami

- dynamiki społecznej wykraczającej poza pojęcie cząstkowej zmiany w granicach tego samego społeczeństwa.

 

 

argumentacji z tym skutkiem, że stała się mniej

reprezentatywna dla rzeczywistego świata, a bardziej abstrakcyjna.

4.Pomimo, iż nowa metodologia była na ogół bardziej abstrakcyjna, rozwinęło się kilka bardzo praktycznych technik matematycznych, jak programowanie liniowe.

Historyczne korzenie nowoczesnej mikroekonomii

Rewolucja formalistyczna, która zrodziła nowoczesną mikroekonomie na wyższym poziomie, tkwi swoimi korzeniami w myślach licznych postaci dziewiętnastowiecznych i wczesno dwudziestowiecznych. Pierwszymi z tych pionierów, ujmujących swoje hipotezy w formie matematycznej byli  

1. A.Cournot

2. Leon Walras – teoria ogólnej równowagi

3. Jevons

4. F.Y.Edgeworth – wykazał, że podstawowa konstrukcją mikroteorii było po prostu powtarzające się stosowanie zasady maksymalizacji

5. Vilfredo Pareto – rozszerzył walrasowską analizę równowagi ogólnej na kwestie polityki gospodarczej. Nie rozdzielano ekonomii pozytywnej od sztuki ekonomii-ta sama formalna metodologia

6. Irving Fisher- poparł i rozszerzył koncepcje rozszerzenia zastosowań

matematyki w ekonomii.

Pierwszym krokiem w formalizowaniu mikroteorii było poszerzenie analizy marginalnej gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i rynków, i doprowadzenie jej do większej spójności wewnętrznej. Przez wstąpienie na wyższy poziom technik matematycznych ekonomiści uzyskali możliwość sięgnięcia poza zakres równowagi cząstkowej do równowagi ogólnej, ponieważ matematyka dostarczyła im metodę bardziej precyzyjnego podążania śladem tematów, które poprzednio w sposób nieco luźny przetrzymywali w pamięci. Drugim kokiem było przeformułowanie problemów tak, aby były dostosowane do posiadanych narzędzi i technik ich opracowywania. Trzecim krokiem było rozwijanie nowych technik w celu wyjaśnienia kwestii, na które nie znajdowano odpowiedzi. Proces ten trwa nadal.

 

 

 

 

Rozdział SOCJOLOGIZM –socjologia jako podstawowa nauka społeczna:

Zwolennicy socjologizmu domagali się przyznania socjologii-  prawa do samodzielnego bytu, jako nowej królowej nauki o człowieku , mistrzyni filozofii, nauki o moralności, historiografii, prawoznawstwa, nauki o polityce, teorii sztuki.

Pojęcie socjologizmu:

1. Teoria socjologiczna związana z określonym zespołem zasad, metod socjologicznych , jak badać i wyjaśniać zjawiska socjologiczne.

2. Dokryna filozoficzna roszcząca sobie prawo do wypowiadania się w sprawach które nie są zaliczane do socjologii zwłaszcza teoria wyjaśniająca ludzki umysł. Zalążki socjologizmu pojawiły się u Comtea.

Socjologiczny naturalizm:

Socjologizm jako odgałęzienie socjologii pozytywistycznej, chodziło o to aby wyjaśnić zjawiska społeczne wyodrębnić je z spod działań przyrody aby wykluczyć z nauki społecznej nadgminną praktykę wyjaśniania.

Swoistość rzeczywistości społecznej:

Zjawiska społeczne stanowią odrębną klasę zjawisk przyrodniczych .

Socjologowie starali się wytyczyć granicę między zjawiskami życia jednostkowego i zjawiskami życia zbiorowego oraz wykazać, że z wiedzy o pierwszych nie da się wydedukować żadnej wiedzy a u drugich zakładali podział rzeczywistości ludzkiej na sprawdzalną do siebie kategorię faktów z których każda musi być brana na swój sposób przy zachowaniu procedury naukowej.

Autonomia i samowystarczalność socjologii

Socjologia- nauka samoistna, samowystarczalna, nie zbędna jest niezależność tej nauki od innych. Socjologia ma swój przedmiot badań, a jej sukces zależy od tego czy potrafi się uniezależnić od innych nauk.

Socjologizm traktowany jako antypsychologizm, antybiologizm. Socjologizm negatywnie nastawiony do ekonomi politycznej.

Socjologizm powstał jako swoista synteza pozytywistycznej metodologii i ontologii społecznej, socjologia jawiąca się relatywizmem. Była ona kontynuacją poglądów Comtea.

Prawidłowości rozwoju cywilizacji: Podstawowym czynnikiem rozwoju cywilizacji jest działalność ludzi poszukująca odpowiedzi na kolejne wyzwania ze strony środowiska. Społeczeństwo to wytwarzanie relacji między jednostkami, relacje wynikające z indywidualnych akcji.

Siła i dynamika cywilizacji zależy od stosunku między zdolnymi do twórczości ( mniejszość) a nietwórczymi ( większość) Większość to masa proletariat, która znajduje się na tym samym poziomie intelektualnym i moralnym.

Wyzwania na które cywilizacja musi znajdować odpowiedzi o przejściu do życia cywilizowanego i postępach każdej cywilizacji decyduje ostatecznie ludzkość.

Wynalazczość pojawienie się jednostek i grup, które wiedzą co robić i ciągną za sobą bierną resztę.

Przywództwo wymaga cywilizacja- elity wskazującej drogę , mające autorytet, siłę, władzę nad ludźmi – przywództwo duchowe. Cywilizacja związana z religia.

 

Integralistyczna socjologia Sorokina:

Pitirm A.Sorokin ( 1889-1968) rosyjski socjolog             

Koncepcja socjologii integralistycznej: W XX w. Sorokin stworzył system socjologiczny- suma całej dostępnej wiedzy o społeczeństwie i kulturze. Budowanie socjologii jako systematycznej nauki, uporządkowanej w logiczną całość. Cenił wysoko dziedzictwo europejskiej socjologii klasycznej. System socjologiczny integralny system filozofii, psychologii, etyki i wartości.

Wielowymiarowość wielopoziomowość świata ludzkiego wymaga badań na 3 sposoby:

1. empiryczny

2. logiczno-racjonalny

3. intuicyjny właściwy

Natura rzecywistości społeczno- kulturalnej

Sorokinowska koncepcja socjologii integralnej była ściśle związana z jego ontologią społeczną tj. szeregiem założeń na temat rzeczywistości społeczno-kulturowej, opozycyjnych w stosunku do założeń, które były świadome , nieświadomie przyjętym punktem wyjścia krytykowanej socjologii amerykańskiej.

Poszczególne części każdej trwałej społeczno kulturowej całości ( systemu) są od siebie zależne i zależą od roli jaką tu grają co zależy potem

Paul Samuelson – równowaga i stabilność

Według Samuelsona, konstrukcja teoretyczna, która stanowi podstawę i jednoczy poszczególne elementy mikro i mikroteorii jest oparta na dwóch bardzo ogólnych hipotezach dotyczących warunków, po pierwsze-równowagi, po drugie-stabilności. Jedność tego rodzaju ilustruje  opracowanie minimalizacji kosztów i maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa, maksymalizacji zadowolenia konsumenta i teorii dobrobytu. Samuelson dowodzi, że z chwilą dokonania specyfikacji dynamicznych właściwości systemu, można ocenić jego stabilność. W ten sposób warunki równowagi i stabilności okazują się być dwuczęściową konstrukcja leżącą u podstaw teorii ekonomicznej.

Dlaczego nie powiodła się rewolucja niedoskonałej konkurencji?

Rewolucja konkurencji monopolistycznej nie powiodła się, albowiem była ona trudna do sformalizowania i do wyciagnięcia z niej implikacji. Trudne było oddzielenie kosztów sprzedaży od kosztów różnicowania produktu, a w konsekwencji określenie, co należy zaliczyć do kosztów, a co uwzględnić jako zmienną, która wpływa na zmiany krzywej popytu. Również dlatego, że większość gałęzi przemysłu amerykańskiego stanowią faktyczne oligopole, istnieje współzależność między decyzjami poszczególnych przedsiębiorstw; podejmując jakakolwiek decyzję każde przedsiębiorstwo bierze w rachubę oczekiwana reakcję innych przedsiębiorstw w danym przemyśle.

Druga przyczyna fiaska teorii Chamberlina dotyczy oligopolu. Chamberlin sądził, ze różne modele duopolu i cała marshallowska analiza rynków były oparte na zasadniczo błędnej podstawienie uwzględniały współzależności miedzy przedsiębiorstwami. Trzecia przyczyną fiaska rewolucji konkurencji monopolistycznej było, to że analiza Chamberlina przedstawiała w zasadzie równowagę cząstkową z potwierdzonym pochodzeniem marshallowskim.

 

 

 

Nastawiony socjologizm jest na badanie faktów.

Socjologia jako podstawowa nauka społeczna:

- Socjologia  jest nauką poznawania rzeczywistości społecznej .

Badania poprzez fakty społeczne powiązane ze sobą, które są przejawem społecznej rzeczywistości. Opisując fakty należy odnosić się do określonego środowiska społecznego, typu społeczeństwa.

- Socjologia ma dostarczać wiedzy na temat zjawisk społecznych

Przezwyciężenie ewolucjonizmu:

-Socjologizm zaznał dystans do ewolucjonizmu i skupienie się na trwałych związkach między faktami.

- Przedstawicielem socjologizmu był Ludwik Gumplowicz - ( 1838- 1909) uczony pochodzenia polsko-żydowskiego,  był pierwszym który użył terminu socjologizm., zastosował socjologiczny punkt widzenia . Dzieło pt. „ System socjologii”.

- Monizm: wdg. Gumplowicza zadaniem socjologii jest wykrywanie przyrodniczych praw życia społecznego.

- Poznanie praw czysto społecznych wyłącznie społecznych wynikających z praw ogólnych.

Proces społeczny : proces naturalny. Prawa odkrywane przez badaczy innych nauk są nieważne. Prawa muszą być odkrywane drogą badania rzeczywistości społecznej.

Socjologia odkrywa nowy świat, świat społeczny gdzie należy badać zjawiska przyrodzone. Socjologia ma badać grupy społeczne. Jest nauką o grupach.

Socjologia jako nauka o grupach :

Hipoteza : wieloplemienność zgodnie z którą ludzkość nie wywodzi się z jednego pnia ale stanowi konglomerat heterogenicznych grup mających odrębną genezę i charakter.

Proces społeczny – odbywa się tam gdzie dwie lub więcej grup społecznych wchodzi z sobą w styczność występuje wzajemne oddziaływanie.

Rasa - luźne określenie każdej wielkiej grupy ludzkiej która pod jakimiś istotnymi względami różni się od innych.- Zbiór ludzi połączonych więzami krwi na lepsze / gorsze jak i przekonanie że wyróżnikiem rasy są cechy fizyczne.

Rasa- grupy społeczne tworzące społeczną jedność.

Gumplowicz zakładał trwały podział ludzkości na rasy i antagonizmy między nimi.

od miejsca gdzie się znajdują.

Należy rozpatrywać łącznie społeczeństwo , kulturę i osobowość jako rozdzieloną trójnicę.

Rzeczywistość społeczno kulturowa jest materialna i niematerialna o jej dynamice decyduje czynniki duchowe ( sfera wewnętrzna doświadczenie) .

Podstawy socjologii Sorokina:

Interakcjonizm- interakcja znacząco polegająca na przekazywaniu sobie przez jednostki bodźców fizycznych oraz nadawaniu przekazywanym bodźcom. Określonego sensu, który sprawia że dany akt jest tym czym jest. Na rzeczywistość społeczną kulturową składają się

1. osobowość jako podmiot interakcji

2. społeczeństwo jako ogół oddziałujących na siebie osobowości, wraz z ich społeczno kulturowymi stosunkami i procesami

3. kultura jako ogół znaczeń wartości i norm posiadanych przez oddziałujące na siebie osobowości wraz z całokształtem środków obiektywizowania uspołeczniania przekazywania ich znaczeń.

Koncepcja stratyfikacji społecznej – 3 wymiary:

1. bogactwo

2. rodzaj wykonywanej pracy

3. klasowa

Super systemy społeczno kulturowe i ich dynamika:

Poziomy : 1. systemy interakcji społeczno kulturowej w postaci grup społecznych 2. systemy wartości – jako podstawowe czynniki integracji tych grup, jako byty samoistne, odznaczające się większym lub mniejszym stopniem obiektywizacji ( takie jak język, prawo religia, sztuka, nauka) 3. dociekania zmierzające do odkrycia głębszego ładu tworzą z historii ludzkości nie zliczoną grupę społeczną wraz z ich systemami wartości.

Pojęcie supersystemu: 2 funkcje 1. Ujawnienie związków logicznych, homologicznych między autonomicznymi systemami wartości istniejącymi w obrębie każdej kultury ( morfologia) Każda kultura ma swoją własną prawdę która przejawia się we wszystkich dziedzinach życia. System jako całokształt spójna całość

2. Wskazanie że problem kultury nie sprowadza się do problemu istnienia tyś. różnych sposobów na życie i poglądów na świat , lecz polega na tym, że za tą empirycznie daną wielkością kryją się trudniej uchwytne

Milton Friedman i chicagowskie podejście do mikroekonomii

Szkoła chicagowska charakteryzuje się przekonaniem, ze rynki jako środki organizujące społeczeństwo działają lepiej niż ich alternatywy. Milton Friedman był przeciwwaga Samuelsona przez cały nowoczesny okres ekonomii. Postrzega on ekonomie jako narzędzie do analizy realnych problemów i jako cos w stosunku do czego nie powinno się dopuścić, aby stało się abstrakcyjnym rozważaniem matematycznym, pozbawionym instytucjonalnego kontekstu i bezpośredniego stosunku do problemów realnego świata. W swoich rozważaniach nad kwestiami polityki łączy on z sobą silna wiarę w prawa i wolność jednostki oraz w efektywność rynku w obronie tych praw.

Aktualne tematy nowoczesnej mikroekonomii

Obejmują one dwa ogólne obszary- zakres mikroekonomii i techniki mikroekonomii- oraz dwie szczególne dziedziny- teorie popytu i teorie dobrobytu.

·Rozszerzenie zakresu mikroekonomii

Ekonomiści zaczęli stosować mikromodele, które tłumacza zachowanie się gospodarstw domowych jako konsumentów i zachowanie się przedsiębiorstw, posługując się narzędziami racjonalności i maksymalizacji w odniesieniu do obszarów, które poprzednio były wyłączną domeną socjologii i politologii.

·Ewolucja technik

- przekład geometrii lat trzydziestych na rachunek wariacyjny lat sześćdziesiątych

- różniczki cząstkowe rachunku reprezentowały współzależności między sektorami

- krzyżowe elastyczności cząstkowe popytu

- liniowe homogeniczne funkcje produkcji

- homotetyczne funkcje popytu

- funkcje produkcji o stałej elastyczności substytucji

- ekonomiści pokazali jak łatwo problem maksymalizacji z warunkiem ograniczającym można przeformułować w problem minimalizacji z warunkiem ograniczającym

-rozwój praktyczny: zrozumienie cen obrachunkowych i duali doprowadziło do istotnego osepu w nowoczesnych technikach zarządzania

- rozwój teoretyczny: analiza dualu stworzyła dla uprawianej przez

Towarzyszy zawsze grupom wrogość, egoizm, ciągle trwa ta wojna między grupami nie da się jej zakończyć.

Socjologia Emile Durkheim ( 1858- 1917)

Prof. Socjologii w Bordeax jeden obok Webera z klasyków całej dyscypliny, twórca francuskiej szkoły socjologicznej. Dzieła 1. „ O podziale pracy społecznej” 2. „ Zasady metody socjologicznej” 3. „ Elementarne formy życia religiijnego”

Durkheim uważał swój postulat –badania faktów społecznych jako rzeczy za filozoficzny, neutralny i pozbawiony związków z społeczeństwem ( ontologia)

Fakt społeczny- wszelki sposób robienia, utrwalony lub nie, zdolny do wywierania na jednostkę zewnętrznego przymusu który w danym społeczeństwie jest powszechny, mający własną egzystencję, nie zależną od manifestacji.

Durkheim postulował nie chęć do filozofów. Człowiek charakteryzuje się dwoistością jest istotą rozdartą między duszą a ciałem, zmysły i rozum, instynkt i świadomość.

Pojmowanie społeczeństwa:

1. Czerpanie wiedzy z nauk przyrodniczych

2. Psychologia tłumu- jednostki zgromadzone razem zachowują się inaczej niżby były same w odosobnieniu- wpływ społeczeństwa na jednostkę jest duży.

3. Rzeczywistość społeczna jest rzeczywistością zastaną. Uczy się języka od grupy, przyjmuje od otoczenia metody pracy przyswaja religie poprzez wychowanie w zbiorowości dostosowuje się jednostka do norm panujących w grupie.

4. Działalność ludzka jest działalnością świadomą, ale nie stanowi ona odzwierciedlenia rzeczywistości.

Solidarność- istotą więzi społecznej. Formy: solidarność rodzinna, zawodowa , narodowa, wczorajsza dzisiejsza

Prawo- 1. Obowiązuje wszystkich członków społeczeństwa Prawo karne przewidujące kary dla każdego, ktokolwiek narusza jego przepisy 2. Prawo kooperacyjne restytucyjne przewidujące nie tyle ukaranie winnego ile zobowiązanie go do naprawienia szkody, jaką swym postępowaniem wyrządził innym członkom społeczeństwa .

Socjologia jako nauka o instytucjach:

Badanie procesów świadomości jej

systemy wartości ponad lokalne, wymagające uwzględnienia.

Istnienie hierarhi super systemów:

1. sensatywny

2. ideacyjny

3. idealistyczny

Różnica między systemem sensatywnym a ideacyjnym polega że w pierwszym rzeczywistość jest spostrzegana jako materialna i poznawalna za pomocą zmysłów i rozumu, drugi jest duchowy z natury i poznawalny drogą ponadzmysłową i ponad rozumną. Trzeci jest super systemem częściowo materialny i częściowo duchowy.

 

Historia a nauki społeczne „ Szkoła Annales”

Szkoła Annales- to grupa francuskich historyków. Dorobek ich w teorii cywilizacji XX w. to historia historiografii, która spowodowała rewolucje naukową . Koncepcja ta była nowatorska, zorientowana na oderwanie od tradycyjnej historii ( wydarzeniowej ) Skupiona na opisie faktów politycznych i dyplomatycznych myśli. Nacisk na historię społeczną, gospodarczą marzenia o globalnej historii i społeczeństw i cywilizacji.

Historycy ci stworzyli teorię społeczną i inne dzieła zaliczane do klasyki historii socjologicznej . Przedstawicielem Lucian Febre ( 1878 – 1956) More Bloch ( 1886- 1944) oraz Fernond Broudel ( 1902-1983) .

Teoria społeczna szkoły Annales

Analiści profesjonalni historycy nie wyobrażali sobie aby jakaś nauka była uprawiana bez teorii ogólnej Zwalczali fikcje nagich faktów .Badanie musi mieć jak...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin