Dział w podręczniku
Tytuł w podręczniku
Numer i temat lekcji
Procedury osiągania celów; kształcone umiejętności
Środki dydaktycznei materiały pomocnicze
1. O czym będziemy się uczyć na lekcjach przyrody w klasie 6?
Analiza wstępu do podręcznika; analiza spisu treści – budowa podręcznika; zalety wykorzystywania płyty CD
Omówienie zakresu materiału nauczania, metod pracy na lekcjach przyrody, sposobów pracy z podręcznikiem, atlasem i zeszytem ćwiczeń.
Uczeń: zadaje pytania
Podręcznik, zeszyty ćwiczeń; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”, „Atlas ilustrowany. Świat przyrody”; komputer, projektor multimedialny; płyta CD dołączona do podręcznika; kaseta VHS „Przyroda dla klasy szóstej”
1. Ziemia częścią Wszechświata
1. MiejsceZiemi we Wszechświecie
2. MiejsceZiemi we Wszechświecie
Gwiazdy i gwiazdozbiory; planety; teoria heliocentryczna
Omówienie poglądów na budowę Wszechświata głoszonych przed ogłoszeniem teorii Mikołaja Kopernika; analiza informacji zapisanych na kartce
z kalendarza; prezentacja dokonań Mikołaja Kopernika i jego dzieła; prezentacja mapy nieba.
Uczeń: omawia znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego
Film 1 – „Kosmos”; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”
– tablica „Ziemia i Wszech-świat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
2. Układ Słoneczny
3. Poznajemy budowę Układu Słonecznego
Słońce; planety i planetoidy; komety i meteory; planety karłowate
Analiza plansz dydaktycznych zamieszczonych w atlasie
i w podręczniku; wskazywanie charakterystycznych cech planet typu ziemskiego i planet olbrzymów; wyróżnianie innych ciał niebieskich: planet karłowatych planetoid, komet, meteorów, meteorytów.
Uczeń: rozpoznaje charakterystyczne cechy obiektów przyrodniczych, wskazuje różnice
i podobieństwa między nimi oraz je porządkuje
Filmy: 3 – „Układ Słoneczny”; 4 – „Planety”; „Atlas ilustrowany. Świat przyrody” – mapa „Ziemia we Wszechświecie”, atlas „Świat wokół nas. Przyroda” – tablica „Ziemia i Wszechświat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
4. Ziemia – planeta życia
Warunki panujące na Ziemi; Księżyc – naturalny satelita Ziemi
Omówienie czynników warunkujących życie na Ziemi; porównanie warunków panujących na Ziemi
z warunkami panującymi na Księżycu.
Uczeń: rozpoznaje charakterystyczne cechy obiektów przyrodniczych
Filmy: 10 – „Wewnątrz Ziemi”, 6 – „Satelity”; „Atlas ilustrowany. Świat przyrody”
– tablica „Ziemia we Wszechświecie”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
5. Jak poznawano kosmos?
Wyprawy kosmiczne; znaczenie badań kosmosu
Rozmowa o badaniach kosmosu i ich znaczeniu dla rozwoju cywilizacji.
Uczeń: określa znaczenie osiągnięć nauki dla rozwoju cywilizacyjnego
Filmy: 5 – „Kosmiczny teleskop Hubble’a”,
7 – „Praca w kosmosie”; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”
– tablice: „Poznawanie kosmosu”, „Ziemia
i Wszechświat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
3. Jak działa siła grawitacji?
6. Poznajemy prawo powszechnego ciążenia
Siła grawitacji, pole grawitacyjne; siła przyciągania ziemskiego (siła ciężkości)
Przeprowadzenie doświadczenia – oddziały-wanie grawitacyjne Słońca na Ziemię (obserwacja ruchu kulki na sznurku); omówienie schematu pokazującego pole grawitacyjne Słońca.
Uczeń: dostrzega prawidłowości we Wszech-świecie, opisuje je
i wykazuje doświadczalnie
Film 2 – „Newton”; plastelinowa kulka, sznurek; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
7. Ciężar i masa ciała
Masa ciała; ciężar ciała; jednostki masy i ciężaru
Wyznaczanie masy wybranych ciał; analiza ilustracji obrazującej zmiany ciężaru ciała chłopca
w zależności od odległości od środka Ziemi; badanie siły ciężkości.
Uczeń: posługuje się poznanymi terminami przy opisywaniu zjawisk i sytuacji spotykanych w otoczeniu
Statyw, sprężyna, obciążniki, linijka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
4. Podsumowanie
8. Powtórzenie: „Ziemia częścią Wszechświata”
Utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z omawianego działu; przygotowanie do pisemnego sprawdzianu
Rozwiązywanie ćwiczeń i zadań; sprawdzanie opanowania wiadomości i umiejętności.Uczeń: rozwija i doskonali umiejętności, utrwala wiadomości
Zeszyt ćwiczeń; atlas; tablice dydaktyczne
9. Sprawdzian: „Ziemia częścią Wszechświata”
Tematy 1–7
2. Światło i dźwięk w przyrodzie
1. Światło i zjawiska świetlne
10. Poznajemy źródła światła
Naturalne i sztuczne źródła światła; budowa prostego obwodu elektrycznego; prąd elektryczny; izolatory i przewodniki prądu; jednostka napięcia elektrycznego
Klasyfikacja źródeł światła; budowanie prostego obwodu elektrycznego; badanie przewodnictwa elektrycznego różnych ciał (np. metali i niemetali); odczytywanie informacji umieszczonych na bateriach, domowych urządzeniach elektrycznych.
Uczeń: wykorzystuje wiedzę o właściwościach zjawisk w sytuacjach praktycznych, np. do rozwiązania problemu
Filmy: 13 – „Elektryczność wokół ciebie”, 14 – „W twoim domu”; latarka, świeca, lampa elektryczna, bateria, żarówka, przewody elektryczne, metalowy spinacz, gumka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
11. Prostoliniowe rozchodzenie się światła
Promień światła; ciała przezroczyste, ciała nieprzezroczyste; cień i półcień; zjawisko zaćmienia Słońca i Księżyca
Obserwacja promienia świetlnego (doświadczenie); wykonanie schematycznego rysunku obserwowanego promienia świetlnego; demonstracja powstawania cienia i półcienia; schematyczne przedstawienie zjawiska zaćmienia Słońca
i Księżyca.
Uczeń: wykorzystuje wiedzę o właściwościach zjawisk
w różnych sytuacjach, np.
do rozwiązania problemu
Źródło światła (lampka, latarka), folia aluminiowa, płytka szklana, płytka metalowa, piłeczka tenisowa (jako model Księżyca), piłka do siatkówki (jako model Ziemi); podręcznik, zeszyt ćwiczeń
12. Na czym polega odbicie i załamanie światła?
Odbicie promieni świetlnych od powierzchni gładkiej (odbicie lustrzane); odbicie promieni świetlnych od powierzchni chropowatej (rozproszenie światła); załamanie światła
Obserwacja zjawiska odbicia światła od powierzchni gładkiej (doświadczenie); porównanie rysunków
z podręcznika obrazujących odbicie światła od powierzchni gładkich
i chropowatych, obserwacja zjawiska załamania światła.
Uczeń: wykorzystuje
w różnych sytuacjach wiedzę o właściwościach zjawisk, np. do rozwiązania problemu
Lustro, źródło światła (latarka), zlewka z wodą, łyżeczka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
2. Jak widzimy świat?
13. Światło białe
i światła barwne
Pryzmat; rozszczepienie światła; widmo światła białego; zjawisko rozszczepienia światła
w przyrodzie
Obserwacja przejścia promienia świetlnego przez pryzmat (doświadczenie); analiza zamieszczonego
w podręczniku schematu rozszczepienia światła
w kropli wody; wyróżnianie barw tworzących światło białe.
Źródło światła, przesłona
z małym otworem, pryzmat; podręcznik, zeszyt ćwiczeń
14. Jak widzimy barwy?
Filtry świetlne; barwy podstawowe; barwy dopełniające; budowa oka ludzkiego; proces widzenia
Obserwacja promieni świetlnych przepuszczanych przez filtr (doświadczenie); wyróżnianie barw podstawowych i dopełniających; omówie...
atimere