Rozklad materialu_przyroda.doc

(241 KB) Pobierz
Rozkład materiału nauczania przyrody w klasie VI

Rozkład materiału

Dział w podręczniku

Tytuł w podręczniku

Numer i temat lekcji

Treści nauczania

Procedury osiągania celów;
kształcone umiejętności

Środki dydaktyczne
i materiały pomocnicze

 

 

1. O czym będziemy się uczyć na lekcjach przyrody w klasie 6?

Analiza wstępu do podręcznika; analiza spisu treści – budowa podręcznika; zalety  wykorzystywania płyty CD

Omówienie zakresu materiału nauczania, metod pracy na lekcjach przyrody, sposobów pracy z podręcznikiem, atlasem i zeszytem ćwiczeń.

Uczeń: zadaje pytania

Podręcznik, zeszyty ćwiczeń; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”, „Atlas ilustrowany. Świat przyrody”; komputer, projektor multimedialny; płyta CD dołączona do podręcznika; kaseta VHS  „Przyroda dla klasy szóstej”

1. Ziemia częścią Wszechświata

1. Miejsce
Ziemi we Wszechświecie

2. Miejsce
Ziemi we Wszechświecie

Gwiazdy i gwiazdozbiory; planety; teoria heliocentryczna

Omówienie poglądów na budowę Wszechświata głoszonych przed ogłoszeniem teorii Mikołaja Kopernika; analiza informacji zapisanych na kartce

z kalendarza; prezentacja dokonań Mikołaja Kopernika i jego dzieła; prezentacja mapy nieba.

Uczeń: omawia znaczenie osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego

Film 1 – „Kosmos”; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”

– tablica „Ziemia i Wszech-świat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

2. Układ Słoneczny

3. Poznajemy budowę Układu Słonecznego

Słońce; planety i planetoidy; komety i meteory; planety karłowate

Analiza plansz dydaktycznych zamieszczonych w atlasie

i w podręczniku; wskazywanie charakterystycznych cech planet typu ziemskiego i planet olbrzymów; wyróżnianie innych ciał niebieskich: planet karłowatych planetoid, komet, meteorów, meteorytów.

Uczeń: rozpoznaje charakterystyczne cechy obiektów przyrodniczych, wskazuje różnice

i podobieństwa między nimi oraz je porządkuje

Filmy: 3 – „Układ Słoneczny”;  4 – „Planety”; „Atlas ilustrowany. Świat przyrody” – mapa „Ziemia we Wszechświecie”, atlas „Świat wokół nas. Przyroda” – tablica „Ziemia i Wszechświat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

4. Ziemia – planeta życia

Warunki panujące na Ziemi; Księżyc – naturalny satelita Ziemi

Omówienie czynników warunkujących życie na Ziemi; porównanie warunków panujących na Ziemi

z warunkami panującymi na Księżycu.

Uczeń: rozpoznaje charakterystyczne cechy obiektów przyrodniczych

Filmy:  10 – „Wewnątrz Ziemi”, 6 – „Satelity”; „Atlas ilustrowany. Świat przyrody”

– tablica „Ziemia we Wszechświecie”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

5. Jak poznawano kosmos?

Wyprawy kosmiczne; znaczenie badań kosmosu

Rozmowa o badaniach kosmosu i ich znaczeniu dla rozwoju cywilizacji.

Uczeń: określa znaczenie osiągnięć nauki dla rozwoju cywilizacyjnego

Filmy: 5 – „Kosmiczny teleskop Hubble’a”, 

7 – „Praca w kosmosie”; atlas „Świat wokół nas. Przyroda”

– tablice: „Poznawanie kosmosu”, „Ziemia 

i Wszechświat”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

3. Jak działa siła grawitacji?

6. Poznajemy prawo powszechnego ciążenia

Siła grawitacji, pole grawitacyjne; siła przyciągania ziemskiego (siła ciężkości)

Przeprowadzenie doświadczenia –  oddziały-wanie grawitacyjne Słońca na Ziemię (obserwacja ruchu kulki na sznurku); omówienie schematu pokazującego pole grawitacyjne Słońca.

Uczeń: dostrzega prawidłowości we Wszech-świecie, opisuje je

i wykazuje doświadczalnie

Film 2 – „Newton”; plastelinowa kulka, sznurek; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

7. Ciężar i masa ciała

Masa ciała; ciężar ciała; jednostki masy i ciężaru

Wyznaczanie masy wybranych ciał; analiza ilustracji obrazującej zmiany ciężaru ciała chłopca

w zależności od odległości od środka Ziemi; badanie siły ciężkości.

Uczeń: posługuje się poznanymi terminami przy opisywaniu zjawisk i sytuacji spotykanych w otoczeniu

Statyw, sprężyna, obciążniki, linijka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

4. Podsumowanie

8. Powtórzenie:  „Ziemia częścią Wszechświata”

Utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z omawianego działu; przygotowanie do pisemnego sprawdzianu

Rozwiązywanie ćwiczeń          i zadań; sprawdzanie opanowania wiadomości                i umiejętności.
Uczeń: rozwija i doskonali umiejętności, utrwala wiadomości

Zeszyt ćwiczeń; atlas; tablice dydaktyczne

9. Sprawdzian:  „Ziemia częścią Wszechświata”

Tematy 1–7

2. Światło i dźwięk w przyrodzie

1. Światło i zjawiska świetlne

10. Poznajemy źródła światła

Naturalne i sztuczne źródła światła; budowa prostego obwodu elektrycznego; prąd elektryczny; izolatory                   i przewodniki prądu; jednostka napięcia elektrycznego

Klasyfikacja źródeł światła; budowanie prostego obwodu elektrycznego; badanie przewodnictwa elektrycznego różnych ciał (np. metali          i niemetali); odczytywanie informacji umieszczonych na bateriach, domowych urządzeniach elektrycznych.

Uczeń: wykorzystuje wiedzę o właściwościach zjawisk         w sytuacjach praktycznych, np. do rozwiązania problemu

Filmy: 13 – „Elektryczność wokół ciebie”, 14 – „W twoim domu”; latarka, świeca, lampa elektryczna, bateria, żarówka, przewody elektryczne, metalowy spinacz, gumka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

11. Prostoliniowe rozchodzenie się światła

Promień światła; ciała przezroczyste, ciała nieprzezroczyste; cień i półcień; zjawisko zaćmienia Słońca i Księżyca

Obserwacja promienia świetlnego (doświadczenie); wykonanie schematycznego rysunku obserwowanego promienia świetlnego; demonstracja powstawania cienia i półcienia; schematyczne przedstawienie zjawiska zaćmienia Słońca   

i Księżyca.

Uczeń: wykorzystuje wiedzę o właściwościach zjawisk

w różnych sytuacjach, np.

do rozwiązania problemu

Źródło światła (lampka, latarka), folia aluminiowa, płytka szklana, płytka metalowa, piłeczka tenisowa (jako model Księżyca), piłka do siatkówki (jako model Ziemi); podręcznik, zeszyt ćwiczeń

12. Na czym polega odbicie i załamanie światła?

Odbicie promieni świetlnych od powierzchni gładkiej (odbicie lustrzane); odbicie promieni świetlnych od powierzchni chropowatej (rozproszenie światła); załamanie światła

Obserwacja zjawiska odbicia światła od powierzchni gładkiej (doświadczenie); porównanie rysunków

z podręcznika obrazujących odbicie światła od powierzchni gładkich

i chropowatych, obserwacja zjawiska załamania światła.

Uczeń: wykorzystuje

w różnych sytuacjach wiedzę o właściwościach zjawisk, np. do rozwiązania problemu

Lustro, źródło światła (latarka), zlewka z wodą, łyżeczka; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

2. Jak widzimy świat?

13. Światło białe

i światła barwne

Pryzmat; rozszczepienie światła; widmo światła białego; zjawisko rozszczepienia światła

w przyrodzie

Obserwacja przejścia promienia świetlnego przez pryzmat (doświadczenie); analiza zamieszczonego

w podręczniku schematu rozszczepienia światła

w kropli wody; wyróżnianie barw tworzących światło białe.

Uczeń: wykorzystuje wiedzę o właściwościach zjawisk

w różnych sytuacjach, np.

do rozwiązania problemu

Źródło światła, przesłona

z małym otworem, pryzmat; podręcznik, zeszyt ćwiczeń

14. Jak widzimy barwy?

Filtry świetlne; barwy podstawowe; barwy dopełniające; budowa oka ludzkiego; proces widzenia

Obserwacja promieni świetlnych przepuszczanych przez filtr (doświadczenie); wyróżnianie barw podstawowych
i dopełniających; omówie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin