rachunek pamięciowy.doc

(12 KB) Pobierz

RACHUNEK PAMIĘCIOWY w KLJ - III

Nauczanie matematyki:

kształtuje i rozwija umysł -> poszarza horyzonty myślowe

wdraża do myślenia kucznego -> wyrabia w uczniach wartościowe cechy: -inicjatywę -samodzielność -krytycyzm

systematyczność

dokładność pracy

wytrwałość w pokonywaniu trudności

-              umiejętność zwięzłego formułowania i wyrażania myśli -> tworzy racjonalne metody organizacji własnej fjra:y^

Walory ksztalcąco-poznawcze i wychowawcze przedmiotu na poziomie nauczania początkowego muszą być starannie wykorzystane przez nauczyciela, który jest organizatorem i kierownikiem procesu nauczania i uczenia się, a jedricx2eśnie pełni obowiązki wychowawcy klasy. {Zmodernizo\variyprogram nauczaniapoczntkmego matematyki    Program nauczania początkowego klasy I-Ul., W-wal983, WSI'PA akcentuje owefunkcja nauczyciela wychowawcy w celach ksztdcerda i wychowania)

Zgodnie /założeniami programu, nauczanie matematyki powinno

-> wdrażać uczniów do rzetelnej i sumiennej pracy wfesnej

-> współdaałania w zespole

przyczyniać się do kształtowania i rozwijania pożądanych postaw i cech ogólnie akceptowanych, a w szczególności krytycznego stosunku do własnej pracy, starariności, pokonywania trudności i wyTrwałości.

-> Jednym z wyników, które są wymagane od uczniów- kl. I - HI po zrealizowaniu treści programowych matematyki jest umięjetaość wykonywania w pamięci prostych obliczań.

-> Aby kształcenie owych urniejętności było skuteczne, proces dydaktyczny musi być latrakcyjniony iwzbogacony, różnorodnością ćwiczeń mobilizujących do pracy i dających satysfakcję z jej wyników. - sprzyja temu dobra organizacja rachunku pamięciowego H> który wdraża do umiejętności sprawnych obliczeń pamięciowych różnymi sposobami, a jednocześnie nie jest bezmyślnym wykonywaniem szereg „słupków", których obliczenia racjonalnie stosowane maję również walory kształcąco-wychowawcze.

-> Rachunek pamięciowy w nauczaniu początkowym matematyki zajmuje bardzo ważne miejsce.

W programie nauczania początkowego czytamy:

„ Trzon programu stanowią zagadnienia arytmetyczne, które powinny być

opanowane przez uczniów tak. by stanowiły wiedzę trwale i operatywna " Cele rachunku wynikające ściśle z zadań w zakresie kształcenia matematycznego

Zgłoś jeśli naruszono regulamin