PREKURSORZY ANIMACJI.doc

(81 KB) Pobierz

Notatki własne z zajęć Marty Wiktorowicz, mam nadzieje że przydatne:)

powodzenia ;)

 

 

 

PREKURSORZY ANIMACJI:

 

FLORIAN ZNANIECKI  (filozof, socjolog- socjologia humanistyczna)

 

·          kulturalizm: socjologia powinna zajmować się kulturowymi wytworami nauki dzielimy na humanistyczne i przyrodnicze

·          współczynnik humanistyczny: wartość dodana przez jednostkę w ogólnym dorobku społeczności

·          zjawiska społeczne należy traktować jak rzeczy

·          czyny społeczne, stosunki społeczne, osobowość społeczna

·          człowiek jest istotą społeczna i kulturowa

·          interakcjonizm społeczny

·          badał od szczegółu do ogółu: od jednostki do uogólnionych faktów społecznych

·          interesował go obszar człowieka w kulturze

·          dal początek refleksji w wychowaniu

·          chciał poprawy w grupach społecznych poprzez takie wychowanie jednostki aby służyła ona dobru grupy w której żyje

 

KAMIŃSKI ALEKSANDER (''KAMIL'') 1903-1978 (pedagog, wychowawca)

-         stworzył on metodę zuchową i Szare Szeregi

-         założył Organizację Małego Sabotażu (II Wojna Światowa)

-         utworzył ruch sabotażowy, ruch zuchowy i określił ideał zucha, prawo zucha

-         był pedagogiem społecznym

 

Kamiński a animacja:

·          animacja grup zadaniowych

·          różne metody pracy

·          twórca metod aktywizujących

·          zwracał uwagę na wartości (solidarność, współpracę, stawianie na aktywność)

 

 

      KAZIMIERZ KORNIŁOWICZ (1892- 1939)

-         działacz społeczny, oświatowy, publicysta

-         studium pracy

-         współorganizator studium pracy dorosłych

-         wraz z H. Radlińską o pracy oświatowej i kulturowej

-         wysunął nową koncepcję wychowania którą nazwał: "pomoc w tworzeniu"- miała ona na celu rozwijanie twórczych uzdolnień młodzieży

-         pomoc w tworzeniu- rozwijanie samorealizacji i wspieranie twórczej młodzieży

-         uważał, że dorobek kultury powinien być upowszechniony i wzbogacony przez działalność twórczą

 

Korniłowicz a animacja:

·          postulat o aktywności każdego człowieka- każdy z nas jest twórczy, ma ją tworzyć, a nie tylko odgrywać czy odtwarzać

·          jako pierwszy umieścił ludzi dorosłych w polu zainteresowania społeczno- kulturalnego

·          pierwszy andragog

·          rola samorealizacji i działalności twórczej

·          jednostka poprzez własną aktywność jest w stanie zmieniać swoją sytuację życiową

 

 

 

      HELENA RADLIŃSKA (1879- 1954)

-         ''Kto to był Mickiewicz'' (pod pseudonimem Helena Orsza)

-         rewolucja 1905 r., potem Syberia

-         twórczyni pedagogiki społecznej (bo wygłosiła o tym referat)

        -teoria oświaty dorosłych

              -teoria pracy społecznej

-         stworzyła ujęcie procesu wychowawczego- jako procesów integracyjnych obejmujących całe życie człowieka, na które wpływ ma nie tylko jednostka, ale i społeczeństw(uczą się całe życie)

-         wychowanie przestaje być procesem w 100% zaplanowanym, ponieważ trudno przewidzieć na co jednostka natrafi w życiu

-         jej pedagogika przekracza stosunki uczeń- nauczyciel

-         pedagogika celu- przeciwstawiająca się nakładaniu ograniczeń. Wychowywanie odbywa się poprzez działanie, przeżywanie, organizowanie (a nie mówienie że powinno się tak czy inaczej)

-         obalenie tezy, że człowiek to mechaniczny twór środowiska

-         kategoria czyny

-         człowiek wielostronnie rozwinięty i psychicznie i fizycznie- ciągłe doskonalenie się, świadomość społeczna

-         współczynnik budowania dobrego dzieła- jednostka ma wpływ na środowisko i odwrotnie

-         środowisko społeczne człowieka ma być przekształcane nie za pomocą sił zewnętrznych

 

Radlińska a animacja:

·          człowiek wychowany to człowiek wszechstronny i psychicznie i fizycznie

·          pedagogika czynu- działanie

·          rozwój nigdy nie jest zamknięty

·          ulepszanie świata

·          dobro społeczne, wartości

 

BOGDAN SUCHODOLSKI (1903- 1992)

 

-         filozof, pedagog, zainteresowania: socjologia i kulturalna

-         ''wychowanie dla przyszłości'', ''kim jest człowiek'', ''wychowanie mimo wszystko''

-         zakładał ogniska wychowawcze

-         kojarzył wychowanie z życiem- jest dla każdego

-         wg niego ważna była umiejętność sterowania własnych życiem

-         wychowanie to kształtowanie człowieka uświadomionego, współczesnego

-         jednostka wartościowa to jednostka kojarząca interesy innych ze swoimi własnymi

 

Suchodolski a animacja:

·          wychowanie to proces dotyczący wszystkich

·          wych to proces mający na celu stworzenie człowieka myślącego, rozumiejącego, działającego

·          starał się aby nie wygasła kultura – podziemia

·          praktyka nie tylko teoria

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin