Notatki własne z zajęć Marty Wiktorowicz, mam nadzieje że przydatne:)
powodzenia ;)
PREKURSORZY ANIMACJI:
FLORIAN ZNANIECKI (filozof, socjolog- socjologia humanistyczna)
· kulturalizm: socjologia powinna zajmować się kulturowymi wytworami nauki dzielimy na humanistyczne i przyrodnicze
· współczynnik humanistyczny: wartość dodana przez jednostkę w ogólnym dorobku społeczności
· zjawiska społeczne należy traktować jak rzeczy
· czyny społeczne, stosunki społeczne, osobowość społeczna
· człowiek jest istotą społeczna i kulturowa
· interakcjonizm społeczny
· badał od szczegółu do ogółu: od jednostki do uogólnionych faktów społecznych
· interesował go obszar człowieka w kulturze
· dal początek refleksji w wychowaniu
· chciał poprawy w grupach społecznych poprzez takie wychowanie jednostki aby służyła ona dobru grupy w której żyje
KAMIŃSKI ALEKSANDER (''KAMIL'') 1903-1978 (pedagog, wychowawca)
- stworzył on metodę zuchową i Szare Szeregi
- założył Organizację Małego Sabotażu (II Wojna Światowa)
- utworzył ruch sabotażowy, ruch zuchowy i określił ideał zucha, prawo zucha
- był pedagogiem społecznym
Kamiński a animacja:
· animacja grup zadaniowych
· różne metody pracy
· twórca metod aktywizujących
· zwracał uwagę na wartości (solidarność, współpracę, stawianie na aktywność)
KAZIMIERZ KORNIŁOWICZ (1892- 1939)
- działacz społeczny, oświatowy, publicysta
- studium pracy
- współorganizator studium pracy dorosłych
- wraz z H. Radlińską o pracy oświatowej i kulturowej
- wysunął nową koncepcję wychowania którą nazwał: "pomoc w tworzeniu"- miała ona na celu rozwijanie twórczych uzdolnień młodzieży
- pomoc w tworzeniu- rozwijanie samorealizacji i wspieranie twórczej młodzieży
- uważał, że dorobek kultury powinien być upowszechniony i wzbogacony przez działalność twórczą
Korniłowicz a animacja:
· postulat o aktywności każdego człowieka- każdy z nas jest twórczy, ma ją tworzyć, a nie tylko odgrywać czy odtwarzać
· jako pierwszy umieścił ludzi dorosłych w polu zainteresowania społeczno- kulturalnego
· pierwszy andragog
· rola samorealizacji i działalności twórczej
· jednostka poprzez własną aktywność jest w stanie zmieniać swoją sytuację życiową
HELENA RADLIŃSKA (1879- 1954)
- ''Kto to był Mickiewicz'' (pod pseudonimem Helena Orsza)
- rewolucja 1905 r., potem Syberia
- twórczyni pedagogiki społecznej (bo wygłosiła o tym referat)
-teoria oświaty dorosłych
-teoria pracy społecznej
- stworzyła ujęcie procesu wychowawczego- jako procesów integracyjnych obejmujących całe życie człowieka, na które wpływ ma nie tylko jednostka, ale i społeczeństw(uczą się całe życie)
- wychowanie przestaje być procesem w 100% zaplanowanym, ponieważ trudno przewidzieć na co jednostka natrafi w życiu
- jej pedagogika przekracza stosunki uczeń- nauczyciel
- pedagogika celu- przeciwstawiająca się nakładaniu ograniczeń. Wychowywanie odbywa się poprzez działanie, przeżywanie, organizowanie (a nie mówienie że powinno się tak czy inaczej)
- obalenie tezy, że człowiek to mechaniczny twór środowiska
- kategoria czyny
- człowiek wielostronnie rozwinięty i psychicznie i fizycznie- ciągłe doskonalenie się, świadomość społeczna
- współczynnik budowania dobrego dzieła- jednostka ma wpływ na środowisko i odwrotnie
- środowisko społeczne człowieka ma być przekształcane nie za pomocą sił zewnętrznych
Radlińska a animacja:
· człowiek wychowany to człowiek wszechstronny i psychicznie i fizycznie
· pedagogika czynu- działanie
· rozwój nigdy nie jest zamknięty
· ulepszanie świata
· dobro społeczne, wartości
BOGDAN SUCHODOLSKI (1903- 1992)
- filozof, pedagog, zainteresowania: socjologia i kulturalna
- ''wychowanie dla przyszłości'', ''kim jest człowiek'', ''wychowanie mimo wszystko''
- zakładał ogniska wychowawcze
- kojarzył wychowanie z życiem- jest dla każdego
- wg niego ważna była umiejętność sterowania własnych życiem
- wychowanie to kształtowanie człowieka uświadomionego, współczesnego
- jednostka wartościowa to jednostka kojarząca interesy innych ze swoimi własnymi
Suchodolski a animacja:
· wychowanie to proces dotyczący wszystkich
· wych to proces mający na celu stworzenie człowieka myślącego, rozumiejącego, działającego
· starał się aby nie wygasła kultura – podziemia
· praktyka nie tylko teoria
IMAMAE