Kosztorysowanie.pdf

(114 KB) Pobierz
Kosztorysowanie
Podstawy kosztorysowania
Przepisy prawa:
1. Ustawa z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 163 poz.
1163 z późniejszymi zmianami).
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. DZ. U. 2004 r. Nr 130 poz.
1389 w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót
budowlanych określonych w programie funkcjonalno-uŜytkowym.
3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. Dz. U. nr 202, poz.
2072 w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-
uŜytkowego.
4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. Dz. U. Nr 120 Poz. 831 w sprawie
szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budŜetu państwa. (dot. WKI).
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. Dz. U. Nr 241, poz.
1763 w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę
przeliczania wartości zamówień publicznych.
6. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych. Dz. U. 2005 nr 249 poz. 2104.
7. Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 2151/2003 z dnia 16 grudnia 2003 r. zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
Wspólnego Słownika Zamówień (CPV).
8. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 213/2008 z dnia 28 listopada 2007 r. zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych
w zakresie zmiany CPV (wejdzie w Ŝycie we wrześniu br.)
9. Ustawa o cenach z dnia 5 lipca 2001 r. Dz. U. Nr 97 poz. 1050. Obowiązuje od 12 grudnia
2001 r.
10. Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. z późniejszymi zmianami.
Regulacje zawodowe
11. Polskie standardy kosztorysowania robót budowlanych – SKB; wydane w 2005 r.
12. Metody kosztorysowania Met-Koszt-Bud – Orgbud; wydane w 2002 r.
13. Regulamin Polcen – Polcen, wydane w 2002 r.
Przepisy nieobowiązujące
-
Zarządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 15 lipca 1996 r. w sprawie metod
kosztorysowania obiektów i robót budowlanych Monitor Polski nr 48 poz. 461. (obowiązywało do 01
października 2001 r.)
-
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie metod
kosztorysowania obiektów i robót budowlanych Dz. U. 2001 nr 80 poz. 867. (obowiązywało do 12 grudnia
2001 r.)
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie metod i podstaw sporządzania
kosztorysu inwestorskiego z dnia 26 lutego 1999 r. Dz. U. 1999 nr 26 poz. 239.
-
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie kosztorysowych norm
nakładów rzeczowych, cen jednostkowych robót budowlanych oraz cen czynników produkcji dla potrzeb
sporządzania kosztorysu inwestorskiego z dnia 17 stycznia 2001 r. Dz. U. 2001 Nr 3, poz. 22.
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2004 r. w sprawie metod i podstaw sporządzania
kosztorysu inwestorskiego.
1
Kosztorys jest dokument określający wyraŜoną w pieniądzu wartość na wykonanie obiektów
budowlanych lub robót budowlanych, wyliczoną wg ustalonych metod.
W kosztorysie budowlanym w zaleŜności od jego zakresu oblicza się ilości wszystkich
nakładów poniesionych na wykonanie danego zakresu inwestycji
Funkcje, jakie moŜe pełnić prawidłowo wykonany kosztorys:
-
dla inwestora określa przewidywany koszt inwestycji,
-
dla wykonawcy cenę wykonania inwestycji.
Funkcje jakie moŜe pełnić prawidłowo wykonany kosztorys:
1. Szacowanie kosztów inwestycji.
2. Dla inwestora oszacowany koszt inwestycji pozwala ocenić realność i opłacalność
zamierzenia oraz stanowi bazę do opracowanie planu finansowego . MoŜe stanowić
narzędzie do ustalenia wartości nieruchomości budowlanych tzw. metodą odtworzeniową
3. Poprawnie sporządzony kosztorys bazujący na dobrze wykonanym przedmiarze jest dla
firm wykonawczych podstawą do ustalenia ceny na wykonanie robót budowlanych, za
jakie jest w stanie ww. firma wykonać zamówienie.
4. Przed obliczeniem ceny danego zamówienia na realizacje robót budowlanych oprócz
znajomości ilości danego typu robót, co określamy przedmiarem sporządzonym na
podstawie dokumentacji projektowej) konieczna jest znajomość nakładów rzeczowych
(R, M i S) niezbędna do wykonania danej roboty wg określonej technologii. Określa ile
czasu zajmie wykonanie danego typu robót robotnikom, maszynom i jaką ilość materiału
potrzebujemy na wykonanie jednostki danego rodzaju robót.
5. Po zakończeniu znając ilość robót, nakłady i ceny moŜemy rozliczyć ilościowo wykonane
zadanie
Kosztorysanci jak zawód
Klasyfikacja Zawodów i Specjalności zawód kosztorysant budowlany (wprowadzony po raz
pierwszy załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia
2002 r. poz. 1868 - Dz.U. Nr 222), ujmuje pod symbolem 311201 wg następującej
hierarchizacji:
3 TECHNICY I INNY ŚREDNI PERSONEL
31 ŚREDNI PERSONEL TECHNICZNY
3112 Technicy budownictwa, ochrony środowiska i pokrewni
311201 Kosztorysant budowlany
W ISCED (Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych, przyjętej na 29 sesji
UNESCO w 1987 r.) został ujęty w trzecim poziomie kwalifikacji odniesionym do czwartego
poziomu wykształcenia uzyskiwanym w szkole policealnej oraz odniesionym do trzeciego
poziomu wykształcenia uzyskiwanego w technikum.
Kosztorysanci budowlani
W budownictwie kosztorysantem jest najczęściej inŜynier budownictwa w odpowiedniej
specjalności, a takŜe czasem architekt. Zagadnienia związane z kosztorysowaniem włączone
są w program większości kierunków studiów budowlanych i architektonicznych oraz
pokrewnych, w ramach przedmiotów dotyczących organizacji w budownictwie. Obecne
prawo nie wymaga specjalnych uprawnień do pełnienia funkcji kosztorysanta, w związku z
czym teoretycznie kosztorys moŜe sporządzić kaŜdy, z uwzględnieniem wymogów
wynikających z przepisów szczególnych, takich jak: wymogi UE dla inwestycji
finansowanych ze środków unijnych i inne.
2
384093167.001.png
Rzeczoznawcy majątkowi
Kosztorysantem moŜe być rzeczoznawca majątkowy w ramach prowadzonej wyceny
nieruchomości. W tym przypadku kosztorysowanie jest tylko jednym z etapów tworzenia
większego dokumentu, jakim jest operat szacunkowy. Rzeczoznawca majątkowy nie
wykonuje więc – na ogół – zawodu kosztorysanta lecz w określonych podejściach szacowania
nieruchomości wykonuje tę funkcję, jako funkcję wynikającą z metody i techniki tworzenia
innego niŜ kosztorys dokumentu.
Rzeczoznawcy kosztorysowi
Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych nadaje tytuł rzeczoznawcy kosztorysowego.
Stowarzyszenie to opracowało takŜe Kodeks rzeczoznawcy obowiązujący osoby posiadające
ten tytuł.
Organizacje
Kosztorysanci, jak niemal kaŜda grupa zawodowa, integruje się w ramach struktur organizacji
i stowarzyszeń zawodowych: Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych (SKB)
Dokumentacja kosztorysowa w procesie inwestycyjnym
W obecnych warunkach gospodarki rynkowej kalkulacja kosztów realizacji inwestycji
powinna uwzględniać:
-
zasadę konkursowego zlecania robót budowlanych,
-
koszty własne i zysk w kalkulacji ofertowych cen robót budowlanych,
-
metodykę szczegółową opracowania kosztorysów ofertowych.
informacje o aktualnym poziomie cen w budownictwie.
Najczęściej kosztorysowanie jest to kalkulacja kosztów w fazie poprzedzającej wykonanie
przez przedsiębiorstwo (wykonawcę) świadczenia umownego.
-
Wstępne określenie elementów, które wpływają na koszty produkcji moŜe być
wykonywane kaŜdorazowo podczas sporządzania konkretnego kosztorysu stanowiącego
efekt końcowy kosztorysowania.
-
Kosztorys budowlany jest to dokument, który określa wartość wszystkich nakładów
poniesionych na wykonanie danej inwestycji i stanowi podstawę do ustaleniu wartości
inwestycji .
Sporządzenie kosztorysu
CO? – OKREŚLENIE ZADAŃ RZECZOWYCH
Û Dokumentacja projektowa,
Û Dane wyjściowe do kosztorysowania
Û Jakość wykonania
JAK? – TECHNOLOGIA WYKONANIA
Û Kolejność wykonania
Û Sposób wykonania
Û Rodzaj i typ sprzętu
Û Zasoby wykonawcy
ILE? – PRZEDMIAR ROBÓT
Û Projekt,
Û Normatywy R, M i S oraz T
ILE ZA JEDNOSTKĘ ROBÓT? - NAKŁADY I CENY
Û Dane o cenach
Û Dane o poziomie K p i Z
KOSZT CAŁKOWITY?
3
-
384093167.002.png
W zaleŜności od etapu i fazy procesu inwestycyjnego wykonanie kosztorysu
budowlanego ma róŜne cele.
ETAP PRZYGOTOWANIA INWESTYCJI:
-
Informacja o moŜliwych kosztach i nakładach na daną inwestycję jest podstawowym
wyznacznikiem rentowności i realności.
-
Brak konkretnej dokumentacji technicznej w fazie analizy i oceny potrzeb, uniemoŜliwia
dokładne określenie kosztów inwestycji.
-
Dlatego w tej fazie moŜliwe jest tylko orientacyjne oszacowanie całkowitego kosztu.
-
Odbywa się to na podstawie danych statystycznych czy tez wskaźników lub informacji o
inwestycjach, takich samych, lub podobnych pod względem wielkości. przeznaczenia,
technologii wykonania, uŜytych materiałów, itp.
-
W zaleŜności od etapu i fazy procesu inwestycyjnego wykonanie kosztorysu budowlanego
ma róŜne cele.
o wybiera się najlepszy z dostępnych wariantów wykonania inwestycji.
o bardziej szczegółowo określa się koszty i opłacalność inwestycji.
NA ETAPIE PROJEKTOWANIA INWESTYCJI :
-
na podstawie dokumentacji technicznej moŜna dokładnie określić koszt przewidywanej
inwestycji.
-
wykonuje się zestawienie kosztów całej inwestycji na podstawie informacji otrzymanych
z poprzednich faz procesu inwestycyjnego
-
Dla wybranego wariantu wykonuje się projekt podstawowy w którym określa się rodzaje i
wielkości obiektów, technologię wykonania i materiały, rozwiązania architektoniczno-
konstrukcyjne, wyposaŜenie
ROLA PRZETARGÓW W PROCESIE INWESTYCYJNYM
-
tryb bez przetargowy,
-
przetargowy.
Inwestor prywatny ma dowolno ść w formie trybu wyboru zlecania robót budowlanych
Gdy zlecane roboty finansowane s ą ze ś rodków publicznych obowi ą zuje stosowanie
ustawy o zamówieniach publicznych z dnia 10 czerwca 1994 r.
Przed zorganizowaniem przetargu musi być spełnione kilka warunków ze strony wykonawcy
robót i ze strony zamawiającego, aby procedury przetargowe były zgodne z ustawą i aby
moŜna było stwierdzić Ŝe została przeprowadzona i zakończona procedura przetargowa.
W PROCESIE INWESTYCYJNYM
Postępowanie przetargowe składa się z następujących elementów:
-
przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienie (SIWZ),
-
wyboru rodzaju przetargu,
-
zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych,
-
złoŜenia i otwarcia ofert,
-
ewentualne rozpatrzenie protestów, odwołań i skarg,
-
wyboru oferenta (opublikowanie ogłoszenia w BZP) i podpisania z nim umowy na
przedmiot zamówienia,
-
wykonanie (realizacja) przez wykonawcę (dostawcę) zamówienia publicznego.
4
384093167.003.png
Zamówienia publiczne udzielane są w następujących trybach:
1. przetargu nieograniczonego,
2. przetargu ograniczonego,
3. przetargu dwustopniowego,
4. negocjacji z zachowaniem konkurencji,
5. zapytania o cenę,
6. zamówienia z wolnej ręki.
-
W przetargu nieograniczonym oferty mogą złoŜyć wszyscy dostawcy lub wykonawcy,
którzy chcą wziąć udział w przetargu. Oferty w przetargu ograniczonym mogą złoŜyć
wyłącznie dostawcy lub wykonawcy dopuszczeni do udziału w tym przetargu i zaproszeni
przez zamawiającego do składania ofert.
-
W przetargu dwustopniowym w pierwszym etapie dostawcy i wykonawcy składają
oferty wstępne bez podawania ceny , a zamawiający moŜe Ŝądać od dostawców i
wykonawców określenia parametrów przedmiotu zamówienia. Drugi etap jest
przetargiem , którego zasięg jest ograniczony do wybranych oferentów i moŜe być
poprzedzony negocjacjami zamawiającego z oferentami.
-
Negocjacje z zachowaniem konkurencji jest to tryb udzielenia zamówienia publicznego,
w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z
taką liczbą dostawców lub wykonawców, która zapewni wybór najkorzystniejszej oferty,
konkurencję oraz sprawny przebieg postępowania, nie mniejszą jednak niŜ trzech, chyba
Ŝe ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia jest tylko dwóch dostawców lub
wykonawców mogących je wykonać.
-
Zapytanie o cenę stanowi tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym
zamawiający kieruje pytanie o cenę dostaw rzeczy lub usług do takiej liczby dostawców
lub wykonawców, która zapewnia wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję i sprawny
przebieg postępowania, nie mniej niŜ do czterech.
-
Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym
zamawiający udziela zamówienia po rokowaniach tylko z jednym dostawcą lub
wykonawcą.
Podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest przetarg nieograniczony .
Zamawiający moŜe udzielić zamówienia publicznego w innym trybie niŜ przetarg
nieograniczony wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie o zamówieniach
publicznych. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych przewidziane w ustawie ogłasza się w
Biuletynie Zamówień Publicznych wydawanym przez Prezesa Urzędu.
Metoda kalkulacji uproszczonej
W kosztorysowaniu uproszczonym cena kosztorysowania jest iloczynem ilości scalonych
jednorodnych robót (np.1m 2 wykonanej nawierzchni betonowej, 1m ułoŜenia przewodu
wodociągowego itp.), oraz cen jednostkowych, a takŜe ewentualnie podatku od towarów i
usług VAT.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin