03.odt

(20 KB) Pobierz

MARKETING to sprzedaż:

 

- właściwego produktu, właściwym ludziom, we właściwym czasie, we właściwym miejscu, po właściwej cenie

- lepiej i wydajniej niż konkurencja

 

Dobry marketingowiec zajmuje się odkrywaniem tego, co ludzie chcą, zanim im to wyprodukuje lub dostarczy, gdyż im więcej daje się ludziom tego, czego pragną, tym więcej ostatecznie dostaje się od nich.

 

KONSUMENT I JEGO ZACHOWANIE NA RYNKU

 

Firma funkcjonuje na rynku dla klientów (konsumentów), przy czym klientami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne, pośrednicy oraz jednostki rządowe.

Poznanie zachowań konsumentów jest bardzo ważne z punktu widzenia budowania strategii marketingowej firmy, przy czym poszczególne grupy nabywców charakteryzują się z reguły innymi zachowaniami oraz odmiennymi od siebie procesami podejmowania decyzji.

 

Kim jest klient?

 

                     naszym przychodem, a firma generuje koszty

                     jedną z najważniejszych wartości, jaką ma firma

                     przynosi do nas swoje potrzeby – należy je zaspokoić, osiągając zysk, zadowolenie i lojalność klienta

                     nie jest przeszkodą w naszej pracy, ale jest on celem naszej pracy

                     Współczesna teoria konsumenta oparta jest na następujących założeniach:

                     Założenie o ekonomicznej racjonalności konsumenta – klient wybierając między innymi alternatywami konsumpcji czyni to w sposób świadomy, zgodny z własnym interesem.

                     Posiadając pełną i prawdziwą informację o produktach, konsument sam potrafi najlepiej ocenić, jakie odniesie korzyści decydując się na kupno danego dobra. Błędy w podejmowanych decyzjach wynikają z braku odpowiednich informacji.

                     Decydując o strukturze własnej konsumpcji, konsument kieruje się swoimi preferencjami oraz ograniczeniami

 

Konsument zaspokajając swoje potrzeby może zastępować jedne dobra innymi. Jest to zjawisko zwane substytucyjnością dóbr.

W swoich wyborach konsument dąży do maksymalizacji użyteczności, czyli do wyboru takiej kombinacji konsumowanych dóbr, które dadzą mu największe zadowolenie.

 

PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI O ZAKUPIE

 

Z punktu widzenia firmy, w celu bliższego poznania wiedzy o nabywcach należy odpowiedzieć na następujące pytania:

 

Kto kupuje? Co kupuje? Jak kupuje? Kiedy kupuje? Gdzie kupuje? Jak często kupuje? Dlaczego kupuje? Ile kupuje?

 

Znajomość odpowiedzi na te pytania pozwala na lepsze rozeznanie potrzeb kupujących i dopasowanie do nich nowych elementów marketingu – mix pod kątem skuteczności ich wykorzystywania.

 

Czynniki kształtujące zachowania nabywców:

 

                     Kulturowe:

                     Środowisko

                     Subkultura

                     klasa społeczna

                     Społeczne

                     grupy odniesienia

                     rodzina

                     rola i status

                     Osobiste

                     wiek i etap życia

                     zawód

                     sytuacja ekonomiczna

                     styl życia

                     osobowość

                     Psychologiczne

                     Motywacje

                     percepcja zewnętrzna (rodzaje:

                     selektywna uwaga

                     selektywne zniekształcenie

                     selektywne zapamiętywanie)

                     proces uczenia się

                     postrzegane ryzyko

                     przekonania i postawy

 

 

Proces zakupu składa się z kilku etapów i może brać w nich udział wiele osób.

Osoby te odgrywają różne role:

 

Inicjator – osoba, która pierwsza rzuca hasło zakupu

Doradca – osoba, której poglądy lub rady mają wpływ w podjęciu ostatecznej decyzji

Decydent – osoba decydująca o wszystkich elementach związanych z procesem zakupu

Nabywca – osoba dokonująca właściwego zakupu

Użytkownik – osoba konsumująca/użytkująca produkt

 

W zależności od poziomu zaangażowania konsumenta oraz rodzaju nabywanego dobra możemy wyróżnić:

 

Rutynowe rozwiązywanie problemu

Ograniczony proces rozwiązywania problemu

Rozbudowany proces rozwiązywania problemu

 

Szacuje się, że ok. 50% to zakupy dokonywane przez konsumenta w sposób rutynowy. Ok. 38%wg ograniczonego procesu rozwiązywania problemu i ok. 12% to zakupy wg rozbudowanego procesu rozwiązywania problemu.

 

Proces podejmowania decyzji o zakupie:

 

  1. Identyfikacja problemu
  2. Poszukiwanie informacji
  3. Ocena alternatyw
  4. Decyzja zakupu
  5. Postępowanie sprzedażowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin