Kolory odgrywaj� ogromn� rol� w �yciu cz�owieka. Ju� w czasach prehistorycznych wykorzystywano w terapii i sztuce oddzia�ywanie barw. Poprzez obserwacj� zmieniaj�cych si� barw w przyrodzie ludzie coraz bardziej poznawali ich znaczenie nie tylko dla sfery estetycznej i emocjonalnej, ale te� dla zdrowia. Istnieje teoria poparta badaniami dawnych j�zyk�w indoeuropejskich g�osz�ca, �e cz�owiek poznawa� kolory po kolei pocz�wszy od koloru czarnego i czerwonego. Stwierdzono na przyk�ad, �e w dawnych tekstach sanskryckich nie znano b��kitu, a jego nazwa pojawi�a si� dopiero p�niej wraz z rozwojem cywilizacyjnym i rozszerzeniem zdolno�ci widzenia cz�owieka. Rozpoznawanie kolor�w sta�o si� wyr�nikiem ludzi wtajemniczonych. W jednym z egipskich papirus�w pojawi�o si� twierdzenie, i� ten kto zna sw�j w�asny kolor, zna samego siebie. Kolory nabra�y te� znaczenia obrz�dowego. Stosowano je te� w �yciu codziennym barwi�c przedmioty u�ytkowe i szaty, a nawet ozdabiaj�c w�asne cia�o. Szybko przekonano si�, �e np. odpowiednio dobrany kolorystycznie makija� mo�e nie tylko podkre�li� pewne elementy urody, ale te� wyeksponowa� r�ne cechy charakteru. Kolor spe�nia te� bardzo wa�n� rol� w architekturze. W budowlach sakralnych Mezopotamii �ciany musia�y mie� odpowiednie kolory. Na przyk�ad w mie�cie Ur �ciany malowano cz�sto na czarno i czerwono, a sufity na kolor z�oty b�d� niebieski. Podobnie by�o z kolorami sklepie� w �wi�tyniach staro�ytnego Egiptu. Co ciekawe, Egipcjanie ju� przed tysi�cami lat umieli produkowa� sztuczny barwnik niebieski. Z kolei pod�ogi by�y nierzadko zielone. Stosowano te� farby. Natomiast w dawnych Chinach cz�stymi kolorami by�y czerwony i ��ty. Czerwie� przede wszystkim w kolorze mur�w, a ��ty na dachach dom�w. Mia�o to znaczenie dla odp�dzania "z�ych duch�w" i przyci�gania pozytywnych energii Kosmosu. R�wnie� budowniczowie s�ynnego pa�acu minojskiego w Knossos na Krecie ch�tnie u�ywali czerwieni, zdaj�c sobie spraw� z �adunku energetycznego, jaki niesie ten kolor. Rozpowszechniona te� by�a czer�, kolor przyci�gaj�cy i skupiaj�cy energie otoczenia. Barwa jest r�wnie� wa�nym elementem przy urz�dzaniu mieszkania. Dobre efekty mo�na osi�gn�� steruj�c barw�. Kolory przede wszystkim nie powinny dra�ni� i stanowi� barier mi�dzy domownikami. Barwom w mieszkaniu mo�na przypisa� nast�puj�ce funkcje: � pomoc w orientacji i dzia�anie porz�dkuj�ce, � u�atwienie prac domowych, � oddzia�ywanie na psychik� oraz umo�liwienie subiektywnego prze�ywania barw, � znaczenie estetyczno-artystyczne, Na podstawie licznych bada� stwierdzono �e ka�dy kolor emituje pewne wibracje zwane promieniowaniem radiostezyjnym, kt�rych cz�stotliwo�� zale�y r�wnie� od kszta�tu i wielko�ci przedmiotu. Te w�a�ciwo�ci kolor�w wykorzystywane s� przez chronometri� czyli leczenie barw�. To jaki kolor jest w�a�ciwy dla danego cz�owieka mo�e stwierdzi� radiesteta, lub on sam. Mo�na jednak poda� kilka g��wnych zasad kt�re wykorzystamy w naszej pracy: � CZERWONY - wzmacnia pewno�� siebie, likwiduje chandr�, wzmaga apetyt, � POMARA�CZOWY � leczy artretyzm, chorob� nerek, wspomaga trawienie, � �ӣTY � wzmaga komunikatywno��, sk�ania do po�piechu i pochopnych decyzji, leczy anemi�, � ZIELONY � �agodzi dolegliwo�ci serca, leczy angin�, pomaga walczy� ze strachem, � NIEBIESKI � obni�a ci�nienie krwi, dobry na kaszel, gryp�, reumatyzm i stany l�kowe, pomocny przy odchudzaniu, � FIOLETOWY � pomaga zasn��, sprzyja medytacji i tw�rczej pracy, Og�lnie barwy wyst�puj�ce w mieszkaniu mo�emy podzieli� na jasne i ciemne. Zalety i wady tych kolor�w to: � kolory jasne dzia�aj� pogodnie, przyjemnie, rozweselaj�co, odbijaj� wi�cej �wiat�a rozja�niaj� pomieszczenie i zobowi�zuj� do wi�kszej czysto�ci. Pokoje, kt�re nie otrzymaj� za wiele �wiat�a, b�d� wydawa�y si� wi�ksze, gdy b�d� mia�y jasne �ciany i sufity, a niekt�re pomieszczenia bez jasnych kolor�w b�d� wygl�da�y na zat�oczone. Zastosowaniem tej regu�y jest np. malowanie sufitu na bia�o, aby podnie�� wysoko�� pokoju. � kolory ciemne dzia�aj� przygn�biaj�co i zniech�caj�co, utrudniaj� utrzymanie czysto�ci. Zastosowanie takich barw w pokoju mo�e stworzy� nieznaczny nastr�j zamkni�cia, obni�a� wysoki sufit, zmniejszy� zbyt wielkie pomieszczenie. Postrzeganie barw to odczucie bardzo indywidualne. Wi�kszo�� z nich mo�na jednak uog�lni� przez odniesienie do skojarze� z przyrod� np. ziele� odpr�a i relaksuje jako kolor ��ki i lasu. Bazuj�c na tym mo�na stwierdzi� �e najlepszym kolorem pod�ogi dla pokoju by�by w�a�nie zielony. �ciany pokrylte jasnym odcieniem ��tego. Kolor ten wygl�da jak delikatne promienie s�o�ca, i stwarza wra�enie ciep�a, przytulno�ci oraz du�ej przestrzeni. Taka barwa nawet w pochmurny dzie� sprawia �e pok�j jest nas�oneczniony. Do takiego zestawienia kolorystycznego pod�ogi i �cian pasuje jasnoniebieski kolor sufitu, kt�ry kojarzy si� z bezchmurnym niebem. Wszystko to ma si� kojarzy� z natur� gdzie cz�owiek czuje si� najlepiej. Marketingowcy dostrzegaj�c wag� barw w �yciu cz�owieka wykorzystuj� wiedz� na ich temat w celach reklamowych. Oczywi�cie nie ma z�otego �rodka w arsenale marketingu do pod�wiadomo�ci klienta, w szczeg�lno�ci tej cz�ci, odpowiadaj�cej za dokonywane wybory. Nie istniej� �adne cudowne zestawy kolor�w, �adne czarodziejskie sposoby na wystr�j Biura Obs�ugi Klienta, kt�re pozwalaj� dowolnie nim manipulowa�. Bazuj�c jednak chocia�by na samych przyzwyczajeniach czy skojarzeniach odno�nie kolor�w, jeste�my w stanie przekaza� pewne my�li bez u�ywania s��w. Analogicznie wygl�da kreowanie nastroju i samopoczucia, a st�d ju� bardzo niedaleko do pr�by wp�ywania na pod�wiadomo��. Ka�dy doskonale wie, �e w pewnych pomieszczeniach czuje si� znacznie bardziej komfortowo, a z innych ma si� ochot� natychmiast wyj��. D�u�sze przebywanie w otoczeniu o specyficznym doborze kolor�w �cian, pod��g i sufit�w mo�e diametralnie zmieni� nasze samopoczucie. Poza kolorami �cian pomieszcze� mo�e mie� na nas wp�yw ich umeblowanie, kszta�t i u�o�enie �cian, wysoko�� strop�w oraz o�wietlenie. Zwolennicy Feng-Shui stawiaj� krok nieco dalej. Twierdz�, �e to jak ustawimy wieszak na palto w naszym przedpokoju, przek�ada si� na nasze szcz�cie i pomy�lno�� w �yciu prywatnym. S� te� tacy, kt�rzy twierdz�, �e w ka�dy przekaz audiowizualny mo�na wtr�ci� przekaz ukryty, tak zwany podprogowy. Nie chc� si� tutaj zajmowa� dowodem prawdziwo�ci tych teorii, jednak przesiewaj�c je wszystkie przez sito nauki i zdrowego rozs�dku mo�na doj�� do jednego prostego wniosku: to co widzimy, s�yszymy i czujemy w wi�kszym lub mniejszym stopniu mo�e mie� wp�yw na nasze zachowanie, a id�c dalej w kierunku, kt�ry nas interesuje najbardziej, mo�e mie� wp�yw na dokonywane przez nas wybory. Ustalili�my ju� �e dob�r koloru w przekazie mo�e mie� znacz�cy wp�yw na jego odbi�r. Mo�e sta� si� wi�c swoistym haczykiem na klienta. Chocia� mo�e powinienem powiedzie� �sieci� na klient�w�, wszak o ich ilo�� marketing walczy. Warto jest si� w tym miejscu zastanowi�, sk�d wynika taka podatno�� cz�owieka na tak proste bod�ce i skoro pad�o ju� s�owo �sie�, to warto przemy�le�, jakie znaczenie mo�e mie� ten aspekt na interesuj�cy nas najbardziej rynek reklamy internetowej. Wszystko to co wyja�nili�my sobie tej pory mo�e wydawa� si� troch� �mieszne, jednak kiedy spojrzymy na to, jak cz�sto w naszym codziennym �yciu potrafimy �czyta� kolorami� bez zwracania uwagi, wszystko stanie si� troszk� bardziej oczywiste. Ka�dy z nas z wiekiem nabywa pewnych przyzwyczaje� odno�nie znaczenia niekt�rych barw i mo�na by to nazwa� �nauk� czytania kolor�w�. Kolor odgrywa wa�n� rol� w �yciu kulturalnym czy religijnym. Ka�dy przyk�adny katolik doskonale odczyta znaczenie koloru szat liturgicznym, szkar�atu czy purpury. Nie znam nikogo kto nie zrozumie r�nicy pomi�dzy �wiat�em czerwonym, a �wiat�em zielonym. Wszyscy te� doskonale odczytamy jakie okoliczno�ci zwi�zane s� z �bia�ym welonem� czy z �czarn� woalk��. Takich przyk�ad�w mo�e by� wiele, a ka�dy z nas najlepiej zna odpowied� na sygna�, kt�ry wysy�a dany kolor. Patrz�c na problem szerzej trzeba pami�ta�, �e kolor nie ma tego samego znaczenia na ka�dej szeroko�ci geograficznej. Najwi�ksze r�nice w odbiorze i w znaczeniu koloru mo�na dostrzec por�wnuj�c kultury Azji i Europy. Najprostszym przyk�adem mo�e by� tutaj kolor �a�oby; w kulturze Azji jest nim kolor bia�y, w naszej, europejskiej, kolor czarny. W sieci mo�na znale�� kilka r�nych interpretacji kolor�w. R�nice s� jednak niewielkie - ja przytocz� tutaj list� znacze�, kt�r� znalaz�em w notatkach z wyk�ad�w. Zach�cam do poszukania innych, por�wnania czy nawet utworzenia swojej w�asnej. ��ty Znaczenie: aktywno�� umys�owa, intelekt, rozs�dek. Jasno��ty: ��ty (intelekt) plus bia�y (o�wiecenie) oznacza �wiat�y, o�wiecony umys�. Kolor ten oznacza te� filuterno��, figlarno��, swawol�, �artobliwo��, �wiat�o, kreatywno��, ciep�o, serdeczno��, �ywo��, uniesienie oraz lekkie nastawienie do �ycia. ��ty ma tak�e wiele negatywnych znacze�. Mi�dzy innymi zazdro��, zdradliwo��, tch�rzostwo, starzenie si� i chorob�. Czerwony Znaczenie: rado��, agresja, zwierz�ce po��danie, rado��. Czerwie� to tak�e reprezentant mi�o�ci i nieska�onego zdrowia. Niebieski Znaczenie: duchowo��, religijno��, sztuk�, kultur�, filozofi�, ch�� do �ycia. Ciemnoniebieski (niebieski + czarny): negatywny spos�b na �ycie, zabobon, straszliwe formy religii. Jasnoniebieski (niebieski + bia�y): nadzieja / wiara. Koj�cy kolor niebieski oznacza wra�liwo��, lojalno�� i oddanie naturze. Zielony Znaczenie: harmonia, natura i uczucie spe�nienia. Ziele� kojarzona jest z powrotem do �ycia, po pozbawionej kolor�w zimie. Symbol �yzno�ci i wzrostu, obfito�ci, zasobno�ci, dostatku, urodzaju. Kiedy my�limy o naturze, obrazy wyobra�n...
sara18