Wpływ kolorów na ludzi.txt

(11 KB) Pobierz
Kolory odgrywaj� ogromn� rol� w �yciu cz�owieka. Ju� w czasach 
prehistorycznych wykorzystywano w terapii i sztuce oddzia�ywanie 
barw. Poprzez obserwacj� zmieniaj�cych si� barw w przyrodzie ludzie
 coraz bardziej poznawali ich znaczenie nie tylko dla sfery
 estetycznej i emocjonalnej, ale te� dla zdrowia. Istnieje teoria
 poparta badaniami dawnych j�zyk�w indoeuropejskich g�osz�ca, �e 
cz�owiek poznawa� kolory po kolei pocz�wszy od koloru czarnego i 
czerwonego. Stwierdzono na przyk�ad, �e w dawnych tekstach 
sanskryckich nie znano b��kitu, a jego nazwa pojawi�a si� dopiero 
p�niej wraz z rozwojem cywilizacyjnym i rozszerzeniem zdolno�ci 
widzenia cz�owieka. Rozpoznawanie kolor�w sta�o si� wyr�nikiem 
ludzi wtajemniczonych. W jednym z egipskich papirus�w pojawi�o si�
 twierdzenie, i� ten kto zna sw�j w�asny kolor, zna samego siebie. 
Kolory nabra�y te� znaczenia obrz�dowego. Stosowano je te� w �yciu 
codziennym barwi�c przedmioty u�ytkowe i szaty, a nawet ozdabiaj�c 
w�asne cia�o. Szybko przekonano si�, �e np. odpowiednio dobrany 
kolorystycznie makija� mo�e nie tylko podkre�li� pewne elementy urody,
 ale te� wyeksponowa� r�ne cechy charakteru.
Kolor spe�nia te� bardzo wa�n� rol� w architekturze. 
W budowlach sakralnych Mezopotamii �ciany musia�y mie� odpowiednie 
kolory. Na przyk�ad w mie�cie Ur �ciany malowano cz�sto na czarno i 
czerwono, a sufity na kolor z�oty b�d� niebieski. Podobnie by�o z
 kolorami sklepie� w �wi�tyniach staro�ytnego Egiptu. Co ciekawe,
 Egipcjanie ju� przed tysi�cami lat umieli produkowa� sztuczny 
barwnik niebieski. Z kolei pod�ogi by�y nierzadko zielone. 
Stosowano te� farby. Natomiast w dawnych Chinach cz�stymi kolorami
 by�y czerwony i ��ty. Czerwie� przede wszystkim w kolorze mur�w, 
a ��ty na dachach dom�w. Mia�o to znaczenie dla odp�dzania
 "z�ych duch�w" i przyci�gania pozytywnych energii Kosmosu.
 R�wnie� budowniczowie s�ynnego pa�acu minojskiego w Knossos na
 Krecie ch�tnie u�ywali czerwieni, zdaj�c sobie spraw� z �adunku
 energetycznego, jaki niesie ten kolor. Rozpowszechniona te� by�a
 czer�, kolor przyci�gaj�cy i skupiaj�cy energie otoczenia.
Barwa jest r�wnie� wa�nym elementem przy urz�dzaniu mieszkania. 
Dobre efekty mo�na osi�gn�� steruj�c barw�. Kolory przede wszystkim
 nie powinny dra�ni� i stanowi� barier mi�dzy domownikami.
Barwom w mieszkaniu mo�na przypisa� nast�puj�ce funkcje:
� pomoc w orientacji i dzia�anie porz�dkuj�ce,
� u�atwienie prac domowych,
� oddzia�ywanie na psychik� oraz umo�liwienie subiektywnego 
prze�ywania barw,
� znaczenie estetyczno-artystyczne,
Na podstawie licznych bada� stwierdzono �e ka�dy kolor emituje
 pewne wibracje zwane promieniowaniem radiostezyjnym, kt�rych 
cz�stotliwo�� zale�y r�wnie� od kszta�tu i wielko�ci przedmiotu. 
Te w�a�ciwo�ci kolor�w wykorzystywane s� przez chronometri� czyli 
leczenie barw�. To jaki kolor jest w�a�ciwy dla danego cz�owieka 
mo�e stwierdzi� radiesteta, lub on sam. Mo�na jednak poda� kilka 
g��wnych zasad kt�re wykorzystamy w naszej pracy:
� CZERWONY - wzmacnia pewno�� siebie, likwiduje chandr�, wzmaga 
apetyt,
� POMARA�CZOWY � leczy artretyzm, chorob� nerek, wspomaga trawienie,
� �ӣTY � wzmaga komunikatywno��, sk�ania do po�piechu i pochopnych
 decyzji, leczy anemi�,
� ZIELONY � �agodzi dolegliwo�ci serca, leczy angin�, pomaga walczy� 
ze strachem,
� NIEBIESKI � obni�a ci�nienie krwi, dobry na kaszel, gryp�,
 reumatyzm i stany l�kowe, pomocny przy odchudzaniu,
� FIOLETOWY � pomaga zasn��, sprzyja medytacji i tw�rczej pracy,
Og�lnie barwy wyst�puj�ce w mieszkaniu mo�emy podzieli� na jasne 
i ciemne. Zalety i wady tych kolor�w to:
� kolory jasne dzia�aj� pogodnie, przyjemnie, rozweselaj�co, 
odbijaj� wi�cej �wiat�a rozja�niaj� pomieszczenie i zobowi�zuj� do
 wi�kszej czysto�ci. Pokoje, kt�re nie otrzymaj� za wiele �wiat�a, 
b�d� wydawa�y si� wi�ksze, gdy b�d� mia�y jasne �ciany i sufity, a 
niekt�re pomieszczenia bez jasnych kolor�w b�d� wygl�da�y na 
zat�oczone. Zastosowaniem tej regu�y jest np. malowanie sufitu na 
bia�o, aby podnie�� wysoko�� pokoju.
� kolory ciemne dzia�aj� przygn�biaj�co i zniech�caj�co, utrudniaj� 
utrzymanie czysto�ci. Zastosowanie takich barw w pokoju mo�e stworzy�
 nieznaczny nastr�j zamkni�cia, obni�a� wysoki sufit, zmniejszy� zbyt
 wielkie pomieszczenie.
Postrzeganie barw to odczucie bardzo indywidualne. Wi�kszo�� z nich
 mo�na jednak uog�lni� przez odniesienie do skojarze� z przyrod� np. 
ziele� odpr�a i relaksuje jako kolor ��ki i lasu. Bazuj�c na tym 
mo�na stwierdzi� �e najlepszym kolorem pod�ogi dla pokoju by�by 
w�a�nie zielony. �ciany pokrylte jasnym odcieniem ��tego. Kolor ten
 wygl�da jak delikatne promienie s�o�ca, i stwarza wra�enie ciep�a, 
przytulno�ci oraz du�ej przestrzeni. Taka barwa nawet w pochmurny 
dzie� sprawia �e pok�j jest nas�oneczniony. Do takiego zestawienia
 kolorystycznego pod�ogi i �cian pasuje jasnoniebieski kolor sufitu,
 kt�ry kojarzy si� z bezchmurnym niebem. Wszystko to ma si� kojarzy�
 z natur� gdzie cz�owiek czuje si� najlepiej.
Marketingowcy dostrzegaj�c wag� barw w �yciu cz�owieka wykorzystuj� 
wiedz� na ich temat w celach reklamowych. Oczywi�cie nie ma z�otego 
�rodka w arsenale marketingu do pod�wiadomo�ci klienta, w 
szczeg�lno�ci tej cz�ci, odpowiadaj�cej za dokonywane wybory. Nie 
istniej� �adne cudowne zestawy kolor�w, �adne czarodziejskie sposoby 
na wystr�j Biura Obs�ugi Klienta, kt�re pozwalaj� dowolnie nim 
manipulowa�. Bazuj�c jednak chocia�by na samych przyzwyczajeniach 
czy skojarzeniach odno�nie kolor�w, jeste�my w stanie przekaza� 
pewne my�li bez u�ywania s��w. Analogicznie wygl�da kreowanie 
nastroju i samopoczucia, a st�d ju� bardzo niedaleko do pr�by 
wp�ywania na pod�wiadomo��.
Ka�dy doskonale wie, �e w pewnych pomieszczeniach czuje si� 
znacznie bardziej komfortowo, a z innych ma si� ochot� natychmiast 
wyj��. D�u�sze przebywanie w otoczeniu o specyficznym doborze kolor�w
 �cian, pod��g i sufit�w mo�e diametralnie zmieni� nasze samopoczucie.
 Poza kolorami �cian pomieszcze� mo�e mie� na nas wp�yw ich 
umeblowanie, kszta�t i u�o�enie �cian, wysoko�� strop�w oraz 
o�wietlenie.
Zwolennicy Feng-Shui stawiaj� krok nieco dalej. Twierdz�, �e to 
jak ustawimy wieszak na palto w naszym przedpokoju, przek�ada si�
 na nasze szcz�cie i pomy�lno�� w �yciu prywatnym. S� te� tacy, 
kt�rzy twierdz�, �e w ka�dy przekaz audiowizualny mo�na wtr�ci�
 przekaz ukryty, tak zwany podprogowy. Nie chc� si� tutaj zajmowa� 
dowodem prawdziwo�ci tych teorii, jednak przesiewaj�c je wszystkie
 przez sito nauki i zdrowego rozs�dku mo�na doj�� do jednego prostego
 wniosku: to co widzimy, s�yszymy i czujemy w wi�kszym lub mniejszym 
stopniu mo�e mie� wp�yw na nasze zachowanie, a id�c dalej w kierunku,
 kt�ry nas interesuje najbardziej, mo�e mie� wp�yw na dokonywane przez
 nas wybory.
Ustalili�my ju� �e dob�r koloru w przekazie mo�e mie� znacz�cy wp�yw 
na jego odbi�r. Mo�e sta� si� wi�c swoistym haczykiem na klienta.
 Chocia� mo�e powinienem powiedzie� �sieci� na klient�w�, wszak o 
ich ilo�� marketing walczy. Warto jest si� w tym miejscu zastanowi�,
 sk�d wynika taka podatno�� cz�owieka na tak proste bod�ce i skoro 
pad�o ju� s�owo �sie�, to warto przemy�le�, jakie znaczenie mo�e mie�
 ten aspekt na interesuj�cy nas najbardziej rynek reklamy internetowej.

Wszystko to co wyja�nili�my sobie tej pory mo�e wydawa� si� troch� 
�mieszne, jednak kiedy spojrzymy na to, jak cz�sto w naszym 
codziennym �yciu potrafimy �czyta� kolorami� bez zwracania uwagi, 
wszystko stanie si� troszk� bardziej oczywiste. Ka�dy z nas z 
wiekiem nabywa pewnych przyzwyczaje� odno�nie znaczenia niekt�rych
 barw i mo�na by to nazwa� �nauk� czytania kolor�w�. Kolor odgrywa
 wa�n� rol� w �yciu kulturalnym czy religijnym. Ka�dy przyk�adny
 katolik doskonale odczyta znaczenie koloru szat liturgicznym, 
szkar�atu czy purpury. Nie znam nikogo kto nie zrozumie r�nicy 
pomi�dzy �wiat�em czerwonym, a �wiat�em zielonym. Wszyscy te�
 doskonale odczytamy jakie okoliczno�ci zwi�zane s� z 
�bia�ym welonem� czy z �czarn� woalk��. Takich przyk�ad�w mo�e 
by� wiele, a ka�dy z nas najlepiej zna odpowied� na sygna�, kt�ry 
wysy�a dany kolor.
Patrz�c na problem szerzej trzeba pami�ta�, �e kolor nie ma tego 
samego znaczenia na ka�dej szeroko�ci geograficznej. Najwi�ksze 
r�nice w odbiorze i w znaczeniu koloru mo�na dostrzec por�wnuj�c 
kultury Azji i Europy. Najprostszym przyk�adem mo�e by� tutaj kolor
 �a�oby; w kulturze Azji jest nim kolor bia�y, w naszej, europejskiej,
 kolor czarny.
W sieci mo�na znale�� kilka r�nych interpretacji kolor�w. R�nice s�
 jednak niewielkie - ja przytocz� tutaj list� znacze�, kt�r� znalaz�em
 w notatkach z wyk�ad�w. Zach�cam do poszukania innych, por�wnania czy 
nawet utworzenia swojej w�asnej.
��ty
Znaczenie: aktywno�� umys�owa, intelekt, rozs�dek. Jasno��ty: ��ty 
(intelekt) plus bia�y (o�wiecenie) oznacza �wiat�y, o�wiecony umys�.
 Kolor ten oznacza te� filuterno��, figlarno��, swawol�, �artobliwo��, 
�wiat�o, kreatywno��, ciep�o, serdeczno��, �ywo��, uniesienie oraz 
lekkie nastawienie do �ycia. ��ty ma tak�e wiele negatywnych znacze�. 
Mi�dzy innymi zazdro��, zdradliwo��, tch�rzostwo, starzenie si� i 
chorob�.
Czerwony
Znaczenie: rado��, agresja, zwierz�ce po��danie, rado��. Czerwie� to
 tak�e reprezentant mi�o�ci i nieska�onego zdrowia.
Niebieski
Znaczenie: duchowo��, religijno��, sztuk�, kultur�, filozofi�, ch��
 do �ycia. Ciemnoniebieski (niebieski + czarny): negatywny spos�b na
 �ycie, zabobon, straszliwe formy religii. Jasnoniebieski
 (niebieski + bia�y): nadzieja / wiara. Koj�cy kolor niebieski 
oznacza wra�liwo��, lojalno�� i oddanie naturze.
Zielony
Znaczenie: harmonia, natura i uczucie spe�nienia. Ziele� kojarzona 
jest z powrotem do �ycia, po pozbawionej kolor�w zimie. Symbol
 �yzno�ci i wzrostu, obfito�ci, zasobno�ci, dostatku, urodzaju. 
Kiedy my�limy o naturze, obrazy wyobra�n...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin