SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI CZTEROLETNICH
AUTORZY: BEATA ANDRZEJEWSKA
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ZAPASY NA ZIMĘ”
TEMAT SZCZEGÓŁOWY: „CZYM RÓŻNIĄ SIĘ OWOCE OD WARZYW?” – zabawa badawcza
GRUPA WIEKOWA: dzieci czteroletnie
CELE OGÓLNE:
- rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw i owoców (rosnących w Polsce), rozpoznawanie za pomocą zmysłu wzroku i dotyku;
- kształtowanie pojęć przyrodniczych (owoce, warzywa);
- segregowanie owoców i warzyw;
- wyodrębnianie charakterystycznych cech wybranych owoców i warzyw (kształt, barwa, zapach);
- zgodne działanie w zespole.
CELE OPERACYJNE:
Dzieci
- rozpoznają i nazywają: jabłko, śliwka, marchewka, ziemniak;
- dostrzegają cechę różniącą owoce i warzywa (pestka);
- segregują owoce i warzywa;
- sprawnie łączą się w zespoły wg określonych zasad;
- respektują podział obowiązków (ról) w zespołach;
- wspólnie w zespole wyciągają wnioski;
- wypowiadają się kolejno;
- wzajemnie się słuchają;
- chętnie wypowiadają się na temat swoich spostrzeżeń, samopoczucia.
FORMY PRACY:
praca indywidualna, w parach, zespołowa i zbiorowa.
METODY:
czynne (samodzielne manipulowanie, eksperymentowanie z materiałem przyrodniczym)
słowne (objaśnienie, rozmowa, umowa, polecenie, pochwała)
oglądowe (pokaz, obserwacja)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: dwa koszyki, papierowe tacki, plastikowe nożyki, napis: owoce, warzywa; plansze: : „Owoce”, „Warzywa” (w górnej części umieszczeni są przedstawiciele owoców i warzyw, natomiast w dolnej przekrój powyższych); owoce (śliwki, jabłka) oraz warzywa (marchewki, ziemniaki).
NAUCZYCIELA
DZIECI
UMIEJĘTNOŚCI
1
2
3
4
5
I.
Z
A
N
G
Ż
O
W
I
E
- Powitanie się uczestników zajęć.
- Przedstawienie dzieciom tematu zajęć.
- Każde z Was ma znaczek na ubraniu – cóż on oznacza, powiedzcie kolejno.
- Utwórzcie pary tak, by spotkały się takie same znaczki.
- Proszę, by każda para wyjęła z koszyka to, co ma na znaczku.
Dz. kolejno wymieniają nazwy owoców i warzyw na znaczkach.
Dz. dobierają się parami wg instrukcji nauczycielki.
Dz. zgodnie ze swoim znaczkiem wybierają dany owoc lub warzywo.
Utrwalają zasady dobrego wychowania.
Słuchają wypowiedzi kolegów, oczekują na swoją kolej.
Rozumieją polecenia i sprawnie wykonują je.
Koszyki z owocami (jabłka, śliwki) oraz z warzywami (marchewki, ziemniaki).
II.
B
D
- Obejrzyjcie to, co macie w dłoniach. Zwróćcie uwagę na kształt, kolor, może zapach i w parach opowiedzcie sobie o swoich spostrzeżeniach.
- A teraz połączcie się w cztery zespoły tak, by spotkały się takie same owoce i takie same warzywa.
- Wyznaczę teraz kierownika każdego z zespołów, by wysłuchał on waszych spostrzeżeń w swoim zespole i opowiedział pozostałym dzieciom.
- Niektóre z Was użyły słów: owoce, warzywa;
(nauczycielka mówiąc te słowa prezentuje napis „owoce” i umieszcza na koszyku oraz napis „warzywa” i umieszcza na drugim koszyku) – umieśćcie swoje owoce i warzywa we właściwych koszykach.
Dz. w parach dzielą się wrażeniami i spostrzeżeniami po manipulacji owocami i warzywami.
Dz. tworzą 4 zespoły wg instrukcji.
Dz. rozmawiają w swoich zespołach, a kierownik grupy wysłuchuje ich, a następnie relacjonuje.
Dokonują spostrzeżeń manipulując owocami warzywami i poczynione spostrzeżenia zamieniają na komunikaty słowne skierowane do swego partnera z pary.
Kolejno wypowiadają się, słuchają rozmówcy. Przekazują sobie informacje.
Kierownik porządkuje informacje i wypowiada je na forum grupy.
Samodzielne podejmowanie decyzji.
Nauczycielka wskazuje lidera grupy.
Napis „owoce”, „warzywa”.
III.
P
R
K
S
T
Ł
C
- A skąd wiedziałyście, że to są owoce, a to są warzywa? (pytanie do całej grupy)
- Widzę i słyszę, że musimy to jeszcze sprawdzić.
Nauczycielka prezentuje plansze: „Owoce” (ustawia koło kosza z owocami) , „Warzywa” (ustawia koło kosza z warzywami) i podsumowuje wypowiedzi dzieci dotyczące zewnętrznych cech zgromadzonych owoców i warzyw.
- A teraz zapraszam Was do stolików. Każdy owoc i każde warzywo ma swój stolik – znajdźcie właściwe miejsca dla siebie, zgodne ze swymi znaczkami.
Przekrójcie nożykiem (nauczycielka prezentuje sposób trzymania plastikowego nożyka) Wasze owoce i warzywa. Obejrzyjcie ich środki.
Dz. odpowiadają w różnorodny sposób lub w ogóle nie znajdują argumentów.
Dz. sprawdzają poprawność swoich wyborów.
Dz. wykonują zadanie samodzielnie.
Uzasadnianie własnych decyzji.
Dokonanie prawidłowego wyboru.
Zapamiętywanie poleceń i poprawne ich wykonanie.
Podejmują działanie zgodnie z instrukcją.
Plansze: „Owoce”, „Warzywa”.
Na stołach przygotowane stanowiska dla każdego dziecka:
- śliwki, tacki, plastikowe nożyki,
- jabłka, tacki, nożyki,
- marchewki, tacki, nożyki,
- ziemniaki, tacki, nożyki,
jeżeli dzieci nie radzą sobie z przecięciem nauczyciel dokonuje tego za nie.
IV.
J
- Proszę kierowników grup o przedstawienie spostrzeżeń.
- Mam dla Was zagadkę – co takiego posiadają owoce, a czego nie znaleźliśmy u warzyw?
- A teraz zajrzyjcie do koszyków i sprawdźcie, czy na pewno jest tam wszystko właściwie włożone?
(Nauczycielka dyskretnie podrzuca warzywo do owoców i udziela słownej pochwały zespołowi, który pierwszy to odkrył.)
Relacje kierowników grup poczynione na podstawie obserwacji budowy wewnętrznej owoców lub warzyw.
Dz. podchodzą do koszyków i odkrywają w jednym z nich niewłaściwie umieszczone warzywo.
Wysłuchują innych, czekają na swoją kolejność.
Dokonują analizy zastanej rzeczywistości, konfrontują z posiadanymi wyobrażeniami.
Korzystanie z już zdobytej wiedzy.
W jednym z koszy nauczycielka umieszcza nieprawidłowo warzywo.
V.
F
L
Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu i zachęca do refleksji na temat zajęć oraz ich samopoczucia, następnie dzieci przystępują do degustacji sok „Kubuś”.
Wypowiedzi dzieci oraz wypicie soku.
Dzieci oceniają swoje samopoczucie, świadomie wskazują na najbardziej interesujące dla nich momenty zajęć, używają zwrotów grzecznościowych podczas degustacji soku.
ewajorek