____________________________
nazwa szkoły
kod ucznia/uczennicy – numer pesel
klasa
Płeć (zaznaczyć krzyżykiem):
a) chłopiec
b) dziewczynka
Test oceniający umiejętności z matematyki, przyrody
i informatyki dla uczniów klas IV, V i VI szkoły podstawowej
(Test przeznaczony dla dzieci słabo widzących – diagnoza na wejściu)
DROGI UCZNIU!
Test i polecenia czytaj zawsze dokładnie, powoli i ze zrozumieniem. Pamiętaj, zanim udzielisz odpowiedzi przeczytaj zadanie jeszcze raz.
Życzymy przyjemnej pracy i jak najwięcej poprawnych odpowiedzi!
INSTRUKCJA:
1. Wybierz jedną poprawną odpowiedź i postaw krzyżyk na odpowiedniej literze.
np.
A
B
C
D
2. Jeśli się pomylisz, błędną odpowiedź zamaluj i zaznacz prawidłową.
3. Pomyłki w zadaniach otwartych przekreślaj!
Czas pracy 45 minut.
Park miejski
Namiastką lasu w środku miasta są parki. Najbardziej typowymi roślinami są tutaj drzewa. Najczęstszymi drzewami w parkach są: klony, dęby i topole.
Poza drzewami w parkach miejskich sadzi się wiele różnego rodzaju krzewów. Najbardziej znane krzewy parkowe to tawuła, bez i forsycja.
W parkach miejskich żyje wiele zwierząt. Najczęściej spotykane ptaki w parku to: wróble, szpaki, kawki i dzięcioły. Dzięcioła nazywamy „lekarzem drzew”, bo oczyszcza je z owadów – szkodników.
Częste przebywanie w parku sprzyja pozbyciu się zmęczenia psychicznego i fizycznego. O wartości wypoczynkowej parku decyduje w dużym stopniu liczba drzew. Drzewa chronią przed hałasem, spalinami i wyziewami z kominów, zwiększają ilość tlenu i wilgoci w powietrzu, a także wydzielają wonne olejki.
Przy wejściu często jest plan parku, na którym możemy znaleźć informacje o ciekawych obiektach: altanach, pomnikach czy interesujących okazach przyrodniczych.
(na podstawie podręcznika „Przyroda dla klasy czwartej” M. Marko-Worłowska, F. Szlajfer)
1. Przeczytaj tekst „Park miejski” wybierz i zaznacz właściwą odpowiedź.
Najczęściej spotykane ptaki w parku to:
A. gołąb, jaskółka, sokół;
B. wróbel, szpak, kawka, dzięcioł;
C. gawron, wróbel, sikorka;
D. kanarek, papuga, gęś.
2. Odpowiedz na podstawie przeczytanego tekstu.
W jaki sposób na samopoczucie ludzi wpływa częste przebywanie w parku?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Plan parku zawiera informacje o:
A. rozkładzie jazdy autobusów miejskich;
B. prognozie pogody;
C. programie telewizyjnym;
D. ciekawych obiektach na terenie parku;
4. Badania wykazały, że w minionym roku mieszkańcy pewnego miasta spędzali w parku średnio 9 godzin miesięcznie. Oblicz i zapisz, ile wynosi:
A. ½ z 9 godzin_________________________________________________
B. ⅓ z 9 godzin_________________________________________________
5. Podczas wakacji Kamila prowadziła obserwacje przyrody w parku miejskim. Przez tydzień zapisywała w tabeli, ile czasu spędza w parku.
Odpowiedz na pytanie i zaznacz odpowiedź:
W którym dniu tygodnia Kamila najkrócej przebywała w parku?
Dzień
Czas spędzony w parku
Poniedziałek
1 godz. i 10 min.
Wtorek
1/6 godz.
Środa
1 godz.
Czwartek
⅓ godz.
Piątek
1 godz. i 15 min.
Sobota
45 min.
Niedziela
2 godz.
A. we wtorek
B. we czwartek
C. w piątek
D. w sobotę
6. Korzystając z tabeli zaznacz właściwą odpowiedź:
Ile czasu w tygodniu Kamila spędziła w parku?
A. 6 godz. 5 min.
B. 6 godz. 40 min.
C. 5 godz. 35 min.
D. 5 godz. 45 min.
7. Na podstawie tabeli uzupełnij diagram słupkowy pokazujący, ile godzin dziennie Kamila spędziła w parku. Zaznacz w dowolny sposób.
Czas (w godzinach)
2godz.
1godz.
Carolineaga