Grupy Zabawowe dla małych dzieci i rodziców – poradnik dla gmin i organizacji pozarządowych.pdf

(1401 KB) Pobierz
175653291 UNPDF
SPIS TREŚCI
4
WSTĘP
6
CZĘŚĆ I
Wprowadzenie
W jaki sposób uczą się małe dzieci?
Grupy Zabawowe w Europie
12
CZĘŚĆ II
Grupy zabawowe krok po kroku
14
1. Czym jest Grupa Zabawowa?
18
2. Wybór konsultantów oraz przygotowanie
do utworzenia, prowadzenia i koordynacji
Grup Zabawowych
21
3. Wybór i aranżacja miejsca na spotkania
Grup Zabawowych
28
4. Promocja GrupyZabawowej w środowisku lokalnym
32
5. Pierwsze spotkanie – organizacja, co jest ważne,
o czym warto rozmawiać, ustalenie zasad
35
6. Spotkania Grup Zabawowych
40
7. Efekty działania Grup Zabawowych
46
Informacja o Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego
3
175653291.002.png
WSTĘP
4
175653291.003.png
Wstęp
Patron naszej Fundacji, Jan Amos Komeński,
w XVII wieku w rozprawie Szczęście narodu napisał:
„Bo jakie początki, takie będzie wszystko”. Uważał,
że człowiek uczy się przez całe życie, począwszy
od …chwili narodzin. Potwierdzają to współczesne
badania naukowe i doświadczenia praktyków
zajmujących się małymi dziećmi. W wielu krajach
na świecie przywiązuje się coraz większą wagę do
tworzenia możliwie najlepszych warunków roz-
wojowych dla najmłodszych dzieci. Instytucje pu-
bliczne i organizacje pozarządowe proponują cały
wachlarz zajęć dla dzieci, prowadzą konsultacje
i warsztaty dla rodziców, wydają materiały, tworzą
wypożyczalnie zabawek edukacyjnych.
Pilotaż przeprowadziliśmy w dużym mieście, mie-
ście powiatowym, gminie wiejsko-miejskiej i dwóch
gminach wiejskich, we współpracy z lokalnymi pa-
rtnerami – pięcioma organizacjami pozarządowymi
oraz jedną gminą. Powstało 11 Grup Zabawowych
w Poznaniu, Sępólnie Krajeńskim, Kętrzynie, Dro-
goszach, Jastkowie, Osinach, Bałtowie i Tyblach.
Grupy zostały bardzo dobrze przyjęte przez ro-
dziców i środowisko lokalne. Nazwano je „prawdzi-
wą polityką prorodzinną”, zostały włączone do
oferty edukacyjnej partnerów projektu.
Nasza publikacja, oparta na doświadczeniach
wyniesionych z pilotażu, pokazuje – krok po kroku
– jak można zorganizować i prowadzić Grupę
Zabawową.
W Polsce – niestety – oferta edukacyjna dla małych
dzieci i ich rodziców jest bardzo ograniczona,
w wielu miejscach w ogóle jej nie ma.
Dziękujemy przedstawicielom: Instytutu Małego
Dziecka im. Astrid Lindgren w Poznaniu ,
Stowarzyszenia „Dorośli Dzieciom” w Sępólnie
Krajeńskim , Stowarzyszenia „Edukacja Inaczej”
w Aptyntach , Towarzystwu Przyjaciół Ziemi Jast-
kowskiej , Stowarzyszeniu Integracyjnemu „Klub
Otwartych Serc” z Wieruszowa oraz władzom
oświatowym Urzędu Gminy Żyrzyn za udział w
merytorycznych i organizacyjnych działaniach,
które pozwoliły na powstanie Grup Zabawowych.
Dlatego właśnie Fundacja Komeńskiego postanowiła
przeszczepić na polski grunt Grupy Zabawowe –
jedną z najbardziej popularnych form wspierania
rozwoju małych dzieci na świecie.
Dzięki dotacji z Funduszu Inicjatyw Obywatel-
skich od października 2006 roku do grudnia 2007
roku przeprowadziliśmy pierwszy – pilotażowy
– etap projektu „Grupy Zabawowe – wspieranie
edukacji małych dzieci przez gminy i organizacje
pozarządowe”. Jego celem długofalowym jest
wprowadzenie w Polsce nowej formy edukacyjnej
pomagającej matkom małych dzieci w rozwoju
własnym oraz stymulowaniu rozwoju ich dzieci.
Chcemy, by Grupy Zabawowe – czyli systematy-
czne spotkania matek i dzieci – pomagały rozwijać
kobietom umiejętności organizacyjne i społeczne,
tworząc jednocześnie dobre środowisko, które
będzie wspomagać wszechstronny rozwój dzieci.
Teresa Ogrodzińska
5
175653291.004.png
CZĘŚĆ I
Wprowadzenie
6
175653291.005.png
7
175653291.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin