Bo jakie początki, takie będzie wszystko.pdf
(
6201 KB
)
Pobierz
404310686 UNPDF
�����������������������
���������������������������������������������������
�������������������
����������������������
���������������������������������
��������������������������������������������������
�������������
�������������������
2
Spis treÊci
3
Bo jakie poczàtki, takie b´dzie wszystko
5 ...............
WST¢P
Irlandia Pó∏nocna
Early Years – organizacja na rzecz najm∏odszych
7 ...............
I CZ¢Âå
56 ...............
8 ...............
Anna I. Brzeziƒska
Dzieciƒstwo jako fundament
64 ...............
Szkocja
Centrum Rodzinne Greendykes w Edynburgu
12 ...............
Anna Blumsztajn
Dlaczego programy edukacyjne dla najm∏odszych sà wa˝ne? Perspektywa spo∏eczeƒstwa.
70 ...............
Walia
Duffryn Infant School w Newport
16 ...............
Marzena ¸otys
Lokalne partnerstwa na rzecz dzieci
76 ...............
W∏ochy
˚∏obki w San Miniato
Marzena ¸otys
Gminne strategie edukacyjne
85 ...............
Polskie dobre praktyki
22 ...............
Fundacja Dzieci Niczyje
Dobry Rodzic – Dobry Start. Profilaktyka krzywdzenia ma∏ych dzieci.
27 ...............
II CZ¢Âå
Dobre praktyki w krajach Unii Europejskiej
86 ...............
92 ...............
Instytut Ma∏ego Dziecka im. Astrid Lindgren
28 ...............
Finlandia
Opieka domowa dla dzieci we wsi Vehmersalmi
98 ...............
OÊrodek Pomocy Spo∏ecznej w Be∏˝ycach
Nasze pierwsze przedszkole
34 ...............
39 ...............
Francja
Ró˝norodnoÊç instytucjonalnych form opieki nad małymi dzieçmi
Rodzicielskie ˝∏obki – od ruchu spo∏ecznego do pe∏noprawnej instytucji
102 ...............
109 ...............
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeƒskiego
Grupy Zabawowe
Program Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich
42 ...............
Norwegia
Rodzinne Centrum Morkved w Bødo
48 ...............
Wielka Brytania
Program Sure Start (Pewny Start)
4
Wst´p
5
Teresa Ogrodziƒska
Wst´p
Tytu∏ niniejszej publikacji to cytat z rozprawy Jana Amosa Komeƒskiego pt. „Szcz´Êcie narodu”. Ten XVII-wiecz-
ny duchowny i pedagog, który jako pierwszy wprowadzi∏ do szko∏y nowatorskie metody nauczania, uznajàce
podmiotowoÊç dziecka, uwa˝a∏, ˝e cz∏owiek uczy si´ przez ca∏e ˝ycie, poczàwszy od chwili… narodzin.
Potwierdzajà to dziÊ zarówno badania naukowe, jak i doÊwiadczenia praktyków. Pierwsze 6 lat ˝ycia to czas,
gdy kszta∏tujà si´ podstawy ca∏ej naszej przysz∏ej edukacji. To w∏aÊnie wówczas dziecko, jeÊli ma po temu op-
tymalne warunki, zdobywa wiedz´ i umiej´tnoÊci, które stanowià solidny fundament jego dalszej nauki, uczy
si´ j´zyka i wyra˝ania emocji, tworzy wi´zi z doros∏ymi i rówieÊnikami, nabywa umiej´tnoÊci spo∏eczne, które
umo˝liwiajà mu znalezienie w∏asnego miejsca w Êrodowisku szkolnym i spo∏eczeƒstwie, poznaje podstawy
liczenia, czytania oraz pisania, zdobywa doÊwiadczenia, a tak˝e uczy si´ rozwiàzywaç problemy i podejmowaç
decyzje – uczy si´ myÊleç i rozumieç.
JednoczeÊnie wczesne dzieciƒstwo jest pierwszym i zasadniczym etapem tworzenia si´ nierównoÊci edu-
kacyjnych, poniewa˝ w tym okresie mo˝liwoÊci rozwojowe dzieci sà najwi´ksze i najsilniejszy jest wp∏yw
Êrodowiska, w którym sà wychowywane. Dlatego dost´p do jakoÊciowej edukacji jest szczególnie wa˝ny dla
dzieci wychowujàcych si´ w Êrodowiskach zaniedbanych kulturowo i ekonomicznie.
Wed∏ug danych z „Raportu o kapitale intelektualnym Polski” indeks kapita∏u ludzkiego dla dzieci plasuje
Polsk´ na 20. miejscu spoÊród 21 krajów europejskich, które by∏y obj´te porównaniem. Je˝eli dodamy do
tego fakt, ˝e Polska ma najwy˝szy poziom zagro˝enia ubóstwem wÊród dzieci i m∏odzie˝y poni˝ej 15. roku
˝ycia oraz najni˝szy wskaênik upowszechnienia edukacji przedszkolnej i opieki ˝∏obkowej w Unii Europejskiej
– to czas najwy˝szy, by biç na alarm! Powy˝sze wskaêniki oznaczajà bowiem, ˝e w odniesieniu do tej cz´Êci
spo∏eczeƒstwa, od której zale˝y nasza przysz∏a zdolnoÊç do rozwoju i konkurowania, pozostajemy daleko
w tyle za krajami rozwini´tymi.
W publikacji „Bo jakie poczàtki, takie b´dzie wszystko” piszemy o tym dlaczego pierwsze lata ˝ycia dziecka sà
takie wa˝ne dla jego rozwoju; na co powinni zwróciç uwag´ rodzice, którzy chcà zapewniç swoim dzieciom
optymalny ˝yciowy start; jak wprowadzaç standardy jakoÊci do pracy z małymi dzieçmi; co mogà zrobiç
gminy, ˝eby pomóc w dobrym starcie szkolnym swoim najmłodszym obywatelom. Prezentujemy tak˝e dobre
praktyki – polskie i zagraniczne rozwiàzania wspierajàce rozwój i edukacj´ małych dzieci. Mamy nadziej´,
˝e te przykłady zach´cà rodziców, samorzàdy i organizacje pozarzàdowe do nowego spojrzenia na potrzeby
edukacyjne najmłodszych dzieci.
Teresa Ogrodziƒska
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeƒskiego
Cz´Êç I
Plik z chomika:
kaszub123
Inne pliki z tego folderu:
Jan Paweł II - Teologia małżeństwa.pdf
(184 KB)
Chcę się bawić - Praktyczne propozycje zabaw dla małych dzieci.pdf
(2485 KB)
Klub dziecięcy. Standardy jakości opieki i wsparcia rozwoju dzieci do lat 3.pdf
(2025 KB)
Edukacja małych dzieci- standardy, bariery, szanse. Raport.pdf
(4153 KB)
Bo jakie początki, takie będzie wszystko.pdf
(6201 KB)
Inne foldery tego chomika:
0 KSIĄŻKI mobi
2 NIEMOWLAKI
3 latek
4 latek
5 latek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin