Bo jakie początki, takie będzie wszystko.pdf

(6201 KB) Pobierz
404310686 UNPDF
�����������������������
���������������������������������������������������
�������������������
404310686.051.png 404310686.062.png
 
404310686.083.png 404310686.001.png 404310686.002.png 404310686.003.png 404310686.004.png 404310686.005.png 404310686.006.png 404310686.007.png 404310686.008.png 404310686.009.png 404310686.010.png 404310686.011.png 404310686.012.png 404310686.013.png 404310686.014.png 404310686.015.png 404310686.016.png 404310686.017.png 404310686.018.png 404310686.019.png 404310686.020.png 404310686.021.png 404310686.022.png 404310686.023.png 404310686.024.png 404310686.025.png 404310686.026.png 404310686.027.png 404310686.028.png 404310686.029.png 404310686.030.png 404310686.031.png 404310686.032.png 404310686.033.png 404310686.034.png 404310686.035.png 404310686.036.png 404310686.037.png 404310686.038.png 404310686.039.png 404310686.040.png 404310686.041.png 404310686.042.png 404310686.043.png 404310686.044.png 404310686.045.png
����������������������
���������������������������������
��������������������������������������������������
�������������
�������������������
404310686.046.png 404310686.047.png 404310686.048.png 404310686.049.png 404310686.050.png 404310686.052.png 404310686.053.png 404310686.054.png 404310686.055.png 404310686.056.png
2
Spis treÊci
3
Bo jakie poczàtki, takie b´dzie wszystko
5 ...............
WST¢P
Irlandia Pó∏nocna
Early Years – organizacja na rzecz najm∏odszych
7 ...............
I CZ¢Âå
56 ...............
8 ...............
Anna I. Brzeziƒska
Dzieciƒstwo jako fundament
64 ...............
Szkocja
Centrum Rodzinne Greendykes w Edynburgu
12 ...............
Anna Blumsztajn
Dlaczego programy edukacyjne dla najm∏odszych sà wa˝ne? Perspektywa spo∏eczeƒstwa.
70 ...............
Walia
Duffryn Infant School w Newport
16 ...............
Marzena ¸otys
Lokalne partnerstwa na rzecz dzieci
76 ...............
W∏ochy
˚∏obki w San Miniato
Marzena ¸otys
Gminne strategie edukacyjne
85 ...............
Polskie dobre praktyki
22 ...............
Fundacja Dzieci Niczyje
Dobry Rodzic – Dobry Start. Profilaktyka krzywdzenia ma∏ych dzieci.
27 ...............
II CZ¢Âå
Dobre praktyki w krajach Unii Europejskiej
86 ...............
92 ...............
Instytut Ma∏ego Dziecka im. Astrid Lindgren
28 ...............
Finlandia
Opieka domowa dla dzieci we wsi Vehmersalmi
98 ...............
OÊrodek Pomocy Spo∏ecznej w Be∏˝ycach
Nasze pierwsze przedszkole
34 ...............
39 ...............
Francja
Ró˝norodnoÊç instytucjonalnych form opieki nad małymi dzieçmi
Rodzicielskie ˝∏obki – od ruchu spo∏ecznego do pe∏noprawnej instytucji
102 ...............
109 ...............
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeƒskiego
Grupy Zabawowe
Program Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich
42 ...............
Norwegia
Rodzinne Centrum Morkved w Bødo
48 ...............
Wielka Brytania
Program Sure Start (Pewny Start)
404310686.057.png 404310686.058.png 404310686.059.png 404310686.060.png 404310686.061.png 404310686.063.png 404310686.064.png 404310686.065.png 404310686.066.png
4
Wst´p
5
Teresa Ogrodziƒska
Wst´p
Tytu∏ niniejszej publikacji to cytat z rozprawy Jana Amosa Komeƒskiego pt. „Szcz´Êcie narodu”. Ten XVII-wiecz-
ny duchowny i pedagog, który jako pierwszy wprowadzi∏ do szko∏y nowatorskie metody nauczania, uznajàce
podmiotowoÊç dziecka, uwa˝a∏, ˝e cz∏owiek uczy si´ przez ca∏e ˝ycie, poczàwszy od chwili… narodzin.
Potwierdzajà to dziÊ zarówno badania naukowe, jak i doÊwiadczenia praktyków. Pierwsze 6 lat ˝ycia to czas,
gdy kszta∏tujà si´ podstawy ca∏ej naszej przysz∏ej edukacji. To w∏aÊnie wówczas dziecko, jeÊli ma po temu op-
tymalne warunki, zdobywa wiedz´ i umiej´tnoÊci, które stanowià solidny fundament jego dalszej nauki, uczy
si´ j´zyka i wyra˝ania emocji, tworzy wi´zi z doros∏ymi i rówieÊnikami, nabywa umiej´tnoÊci spo∏eczne, które
umo˝liwiajà mu znalezienie w∏asnego miejsca w Êrodowisku szkolnym i spo∏eczeƒstwie, poznaje podstawy
liczenia, czytania oraz pisania, zdobywa doÊwiadczenia, a tak˝e uczy si´ rozwiàzywaç problemy i podejmowaç
decyzje – uczy si´ myÊleç i rozumieç.
JednoczeÊnie wczesne dzieciƒstwo jest pierwszym i zasadniczym etapem tworzenia si´ nierównoÊci edu-
kacyjnych, poniewa˝ w tym okresie mo˝liwoÊci rozwojowe dzieci sà najwi´ksze i najsilniejszy jest wp∏yw
Êrodowiska, w którym sà wychowywane. Dlatego dost´p do jakoÊciowej edukacji jest szczególnie wa˝ny dla
dzieci wychowujàcych si´ w Êrodowiskach zaniedbanych kulturowo i ekonomicznie.
Wed∏ug danych z „Raportu o kapitale intelektualnym Polski” indeks kapita∏u ludzkiego dla dzieci plasuje
Polsk´ na 20. miejscu spoÊród 21 krajów europejskich, które by∏y obj´te porównaniem. Je˝eli dodamy do
tego fakt, ˝e Polska ma najwy˝szy poziom zagro˝enia ubóstwem wÊród dzieci i m∏odzie˝y poni˝ej 15. roku
˝ycia oraz najni˝szy wskaênik upowszechnienia edukacji przedszkolnej i opieki ˝∏obkowej w Unii Europejskiej
– to czas najwy˝szy, by biç na alarm! Powy˝sze wskaêniki oznaczajà bowiem, ˝e w odniesieniu do tej cz´Êci
spo∏eczeƒstwa, od której zale˝y nasza przysz∏a zdolnoÊç do rozwoju i konkurowania, pozostajemy daleko
w tyle za krajami rozwini´tymi.
W publikacji „Bo jakie poczàtki, takie b´dzie wszystko” piszemy o tym dlaczego pierwsze lata ˝ycia dziecka sà
takie wa˝ne dla jego rozwoju; na co powinni zwróciç uwag´ rodzice, którzy chcà zapewniç swoim dzieciom
optymalny ˝yciowy start; jak wprowadzaç standardy jakoÊci do pracy z małymi dzieçmi; co mogà zrobiç
gminy, ˝eby pomóc w dobrym starcie szkolnym swoim najmłodszym obywatelom. Prezentujemy tak˝e dobre
praktyki – polskie i zagraniczne rozwiàzania wspierajàce rozwój i edukacj´ małych dzieci. Mamy nadziej´,
˝e te przykłady zach´cà rodziców, samorzàdy i organizacje pozarzàdowe do nowego spojrzenia na potrzeby
edukacyjne najmłodszych dzieci.
Teresa Ogrodziƒska
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeƒskiego
404310686.067.png 404310686.068.png 404310686.069.png 404310686.070.png 404310686.071.png 404310686.072.png 404310686.073.png 404310686.074.png 404310686.075.png 404310686.076.png 404310686.077.png
Cz´Êç I
404310686.078.png 404310686.079.png 404310686.080.png 404310686.081.png 404310686.082.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin