graf inż - perspektywa.pdf

(5123 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - perspektywa.ppt
Kompozycja i budowa przedmiotów .
Przedstawiaj Ģ c przedmiot lub scen ħ , nale Ň y
zawsze pami ħ ta ę , Ň e cały proces powinna
zapocz Ģ tkowa ę czynno Ļę , która jest nawet
wa Ň niejsza ni Ň samo rysowanie, czyli
wnikliwa obserwacja. Wiedza o tym, jak
rysowa ę i malowa ę , w du Ň ej mierze zale Ň y od
umiej ħ tno Ļ ci obserwacji, i nie chodzi tu o
zwykły sposób patrzenia na rzeczy.
Po pierwsze, nale Ň y uporz Ģ dkowa ę rzeczywist Ģ scen ħ w kolejno Ļ ci, w
jakiej b ħ dzie przenosił na papier lub płótno jej poszczególne elementy
(to samo dotyczy rze Ņ by). Najwa Ň niejsz Ģ spraw Ģ jest tu zrozumienie,
jak uchwyci ę zasadnicze punkty kompozycji.
475499356.002.png
Zazwyczaj, kiedy przedstawiamy poszczególne
przedmioty w perspektywie, robimy to za pomoc Ģ
geometrycznych kształtów, jak sze Ļ cian, walec lub
graniastosłup. Dzieje si ħ tak, poniewa Ň te
dokładne geometryczne formy b ħ d Ģ dla nas
u Ň yteczne pó Ņ niej, kiedy przyst Ģ pimy do
odtwarzania konkretnych kształtów pojawiaj Ģ cych
si ħ w rzeczywisto Ļ ci, jak: budynki, samochody,
meble, a nawet ludzie.
 
Jedn Ģ z podstawowych zasad, któr Ģ arty Ļ ci stosuj Ģ w trakcie rysowania, jest
przygotowanie kompozycji . Niedo Ļ wiadczony rysownik pozwala si ħ
rozproszy ę szczegółom przyci Ģ gaj Ģ cym jego uwag ħ i gubi obraz cało Ļ ci, który
one tworz Ģ . Powoduje to braki w planowanych proporcjach i spójno Ļ ci . Po
pierwsze wi ħ c, aby unikn Ģę tych mankamentów, potrzebne jest rozpoznanie
ogólnych kształtów i poprawne ich zestawienie dzi ħ ki odszukaniu
zasadniczych kierunków, które tworz Ģ kompozycj ħ . Kiedy podstawowe,
geometryczne formy zostan Ģ wła Ļ ciwie rozmieszczone w perspektywie,
istnieje wi ħ ksze prawdopodobie ı stwo, Ň e b ħ dziemy w stanie nakre Ļ li ę
przedmiot kawałek po kawałku i stopniowo zbli Ň y ę si ħ do po ŇĢ danego
rezultatu.
Pomocna jest umiej ħ tno Ļę redukowania przedmiotów o ró Ň nych kształtach do
prostych geometrycznych form, aby nauczy ę si ħ postrzega ę rzeczywisto Ļę w
sposób bardziej abstrakcyjny i mie ę dzi ħ ki temu wi ħ ksz Ģ kontrol ħ nad
rysunkiem w perspektywie.
 
Stopie ı abstrakcyjnego uproszczenia, zastosowany do
konkretnego przedmiotu, zale Ň y od kształtu albo
znaczenia, jakie ma ten przedmiot w obrazie. Gdy jest to
tylko mała cz ħĻę wi ħ kszej kompozycji, mo Ň na j Ģ
przedstawi ę w prostej formie. W rzeczywisto Ļ ci czasem
lepiej nie tworzy ę wst ħ pnej kompozycji, je Ļ li jest zbyt
skomplikowana. Działanie takie mo Ň e spowodowa ę , Ň e
całkowite wra Ň enie obrazu zaniknie, a kompozycja
przedmiotów stanie si ħ zupełnie bezu Ň yteczna .
 
Podstawowe poj ħ cia i terminologia.
Perspektywa umo Ň liwia stwarzanie iluzji rzeczywisto Ļ ci na dwuwymiarowej
powierzchni. To, co stosujemy na papierze, nazywane jest perspektyw Ģ linearn Ģ ,
która opiera si ħ na perspektywie naturalnej.
Obserwuj Ģ c rzeczywisto Ļę , która nas otacza, widzimy wyra Ņ nie, Ň e przedmioty
wydaj Ģ si ħ tym mniejsze, im dalej od nas si ħ znajduj Ģ . Mo Ň emy tak Ň e zauwa Ň y ę , Ň e
dwie równoległe linie zbiegaj Ģ si ħ w przestrzeni, a Ň spotkaj Ģ si ħ na linii horyzontu,
tak jak w przypadku torów kolejowych. Dzieje si ħ tak, poniewa Ň k Ģ t widzenia, jaki
jest potrzebny, aby oko obj ħ ło cały przedmiot, staje si ħ mniejszy, a kształty
przedmiotu zacieraj Ģ si ħ wraz z rosn Ģ c Ģ odległo Ļ ci Ģ . Podobnie, gdy obserwujemy
tory kolejowe, k Ģ t widzenia staje si ħ coraz mniejszy, a obraz torów coraz bardziej
niewyra Ņ ny w miar ħ ich oddalania si ħ .
475499356.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin