graf inż - perspektywa.pdf
(
5123 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - perspektywa.ppt
Kompozycja i budowa przedmiotów
.
Przedstawiaj
Ģ
c przedmiot lub scen
ħ
, nale
Ň
y
zawsze pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e cały proces powinna
zapocz
Ģ
tkowa
ę
czynno
Ļę
, która jest nawet
wa
Ň
niejsza ni
Ň
samo rysowanie, czyli
wnikliwa obserwacja. Wiedza o tym, jak
rysowa
ę
i malowa
ę
, w du
Ň
ej mierze zale
Ň
y od
umiej
ħ
tno
Ļ
ci obserwacji, i nie chodzi tu o
zwykły sposób patrzenia na rzeczy.
Po pierwsze, nale
Ň
y uporz
Ģ
dkowa
ę
rzeczywist
Ģ
scen
ħ
w kolejno
Ļ
ci, w
jakiej b
ħ
dzie przenosił na papier lub płótno jej poszczególne elementy
(to samo dotyczy rze
Ņ
by). Najwa
Ň
niejsz
Ģ
spraw
Ģ
jest tu zrozumienie,
jak uchwyci
ę
zasadnicze punkty kompozycji.
Zazwyczaj, kiedy przedstawiamy poszczególne
przedmioty w perspektywie, robimy to za pomoc
Ģ
geometrycznych kształtów, jak sze
Ļ
cian, walec lub
graniastosłup. Dzieje si
ħ
tak, poniewa
Ň
te
dokładne geometryczne formy b
ħ
d
Ģ
dla nas
u
Ň
yteczne pó
Ņ
niej, kiedy przyst
Ģ
pimy do
odtwarzania konkretnych kształtów pojawiaj
Ģ
cych
si
ħ
w rzeczywisto
Ļ
ci, jak: budynki, samochody,
meble, a nawet ludzie.
Jedn
Ģ
z podstawowych zasad, któr
Ģ
arty
Ļ
ci stosuj
Ģ
w trakcie rysowania, jest
przygotowanie kompozycji
. Niedo
Ļ
wiadczony rysownik pozwala si
ħ
rozproszy
ę
szczegółom przyci
Ģ
gaj
Ģ
cym jego uwag
ħ
i gubi obraz cało
Ļ
ci, który
one tworz
Ģ
. Powoduje to
braki w planowanych proporcjach i spójno
Ļ
ci
. Po
pierwsze wi
ħ
c, aby unikn
Ģę
tych mankamentów, potrzebne jest rozpoznanie
ogólnych kształtów i poprawne ich zestawienie dzi
ħ
ki odszukaniu
zasadniczych kierunków, które tworz
Ģ
kompozycj
ħ
. Kiedy podstawowe,
geometryczne formy zostan
Ģ
wła
Ļ
ciwie rozmieszczone w perspektywie,
istnieje wi
ħ
ksze prawdopodobie
ı
stwo,
Ň
e b
ħ
dziemy w stanie nakre
Ļ
li
ę
przedmiot kawałek po kawałku i stopniowo zbli
Ň
y
ę
si
ħ
do po
ŇĢ
danego
rezultatu.
Pomocna jest umiej
ħ
tno
Ļę
redukowania przedmiotów o ró
Ň
nych kształtach do
prostych geometrycznych form, aby nauczy
ę
si
ħ
postrzega
ę
rzeczywisto
Ļę
w
sposób bardziej abstrakcyjny i mie
ę
dzi
ħ
ki temu wi
ħ
ksz
Ģ
kontrol
ħ
nad
rysunkiem w perspektywie.
Stopie
ı
abstrakcyjnego uproszczenia, zastosowany do
konkretnego przedmiotu, zale
Ň
y od kształtu albo
znaczenia, jakie ma ten przedmiot w obrazie. Gdy jest to
tylko mała cz
ħĻę
wi
ħ
kszej kompozycji, mo
Ň
na j
Ģ
przedstawi
ę
w prostej formie. W rzeczywisto
Ļ
ci czasem
lepiej nie tworzy
ę
wst
ħ
pnej kompozycji, je
Ļ
li jest zbyt
skomplikowana. Działanie takie mo
Ň
e spowodowa
ę
,
Ň
e
całkowite wra
Ň
enie obrazu zaniknie, a kompozycja
przedmiotów stanie si
ħ
zupełnie bezu
Ň
yteczna
.
Podstawowe poj
ħ
cia i terminologia.
Perspektywa
umo
Ň
liwia stwarzanie iluzji rzeczywisto
Ļ
ci na dwuwymiarowej
powierzchni. To, co stosujemy na papierze, nazywane jest perspektyw
Ģ
linearn
Ģ
,
która opiera si
ħ
na perspektywie naturalnej.
Obserwuj
Ģ
c rzeczywisto
Ļę
, która nas otacza, widzimy wyra
Ņ
nie,
Ň
e przedmioty
wydaj
Ģ
si
ħ
tym mniejsze, im dalej od nas si
ħ
znajduj
Ģ
. Mo
Ň
emy tak
Ň
e zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e
dwie równoległe linie zbiegaj
Ģ
si
ħ
w przestrzeni, a
Ň
spotkaj
Ģ
si
ħ
na linii horyzontu,
tak jak w przypadku torów kolejowych. Dzieje si
ħ
tak, poniewa
Ň
k
Ģ
t widzenia, jaki
jest potrzebny, aby oko obj
ħ
ło cały przedmiot, staje si
ħ
mniejszy, a kształty
przedmiotu zacieraj
Ģ
si
ħ
wraz z rosn
Ģ
c
Ģ
odległo
Ļ
ci
Ģ
. Podobnie, gdy obserwujemy
tory kolejowe, k
Ģ
t widzenia staje si
ħ
coraz mniejszy, a obraz torów coraz bardziej
niewyra
Ņ
ny w miar
ħ
ich oddalania si
ħ
.
Plik z chomika:
nusiolina
Inne pliki z tego folderu:
Techniczne przekroje Lada NIVA (Rus).pdf
(9807 KB)
skalowanie-i-ustawianie-arkuszy-wydruku-w-AutoCAD-m.motylewicz.pdf
(12788 KB)
Wstęp do prawoznawstwa - Morawski 2009.pdf
(9101 KB)
BŁACH A. - INŻYNIERSKA GEOMETRIA WYKREŚLNA.pdf
(8451 KB)
Projektowanie bez barier.pdf
(8851 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dla De
Dokumenty
Galeria
Książuuunie
Moja półka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin