Tomasz Hebisz - Grafika I Multimedia Komputerowe.pdf

(1670 KB) Pobierz
23714769 UNPDF
TomaszHebisz
Multimedia
igrafikakomputerowa
12stycznia2002roku
skryptznajdujesi¦wtrakcietworzenia,izpewno±ci¡niejestwolnyodbł¦dów
InstytutSterowaniaiSystemówInformatycznych
23714769.001.png
Spistre±ci
1.Wprowadzenie ....................................... 4
1.1.Cotos¡multimedia?.................................. 4
2.Transformacjeobiektów ................................. 10
2.1.Przekształceniapunktównapłaszczy¹nie(przekształcenia2D) .......... 10
2.1.1.Przesuni¦cie(translacja)............................ 10
2.1.2.Skalowanie................................... 10
2.1.3.Obroty..................................... 11
2.2.Ł¡czenieprzekształce«................................. 11
2.2.1.Translacja.................................... 12
2.2.2.Skalowanie................................... 12
2.2.3.Rotacja..................................... 13
2.2.4.Przekształceniapochylaj¡ce.......................... 13
2.2.5.Ł¡czenieró»nychprzekształce«........................ 13
2.3.Współrz¦dneobiektównaekranie........................... 14
2.4.Reprezentacjamacierzowaprzestrzeni3D...................... 15
2.4.1.Przesuni¦ciew3D............................... 15
2.4.2.Skalowaniew3D................................ 15
2.4.3.Obrótw3D................................... 15
2.4.4.Pochylaniewprzestrzeni3D.......................... 16
3.Grafika»ółwia ....................................... 17
3.1.Współrz¦dnebiegunowe—grafika»ółwia...................... 17
3.1.1.Zastosowaniegrafiki»ółwia—spirale.................... 20
4.Mapowaniewspółrz¦dnych ............................... 22
4.1.Programowarealizacjamapowania.......................... 23
4.2.Kadrowanielinii .................................... 24
4.2.1.Algorytm Cohena-Sutherlanda ........................ 25
5.Wykresylinioweisłupkowe ............................... 30
5.1.Reprezentacja¹ródładanych............................. 30
5.2.Wybórokna....................................... 31
5.3.Wykresyliniowe.................................... 31
5.4.Wykresysłupkowe................................... 32
6.Poło»eniepunktuwzgl¦demwielok¡ta ........................ 34
7.Rzutowanie ......................................... 36
7.1.Rzutrównoległy.................................... 36
7.1.1.Rzutperspektywiczny(±rodkowy)...................... 36
Spistre±ci
2
7.2.Algorytmwyznaczaniapowierzchniwidocznych-algorytmz-bufora........ 42
8.Algorytmyrastrowe .................................... 45
8.1.Rysowanieodcinka................................... 45
8.1.1.AlgorytmDDA( digitaldiferentialanalyzis )................. 46
8.1.2.AlgorytmBressenhama............................ 47
8.2.Algorytmwypełnianiaobszaru............................ 48
8.3.Problemanytaliasingu................................. 49
8.3.1.Technikiantyaliasingu............................. 51
8.3.2.Supersampling................................. 52
8.3.3.Postfiltering................................... 53
9.KrzyweB´eziera ...................................... 55
9.1.Reprezentacjagraficzna................................ 56
9.2.Realizacjaprogramowa................................. 56
10.Kolorwgraficekomputerowej ............................. 58
10.1.Diagramchromatyczno±ciCIE............................ 58
10.2.Addytywnasyntezakoloru–ModelRGB...................... 60
10.3.Substraktywnasyntezakolorów–modelCMY................... 61
10.4.ModelYIQ....................................... 62
10.5.ModelHSV....................................... 63
10.6.ModelHLS....................................... 65
10.7.ModelL*a*b...................................... 67
11.Korekcjatonalnaobrazówrastrowych ........................ 68
11.1.Regulacjaliniowaobrazu................................ 68
11.2.Histogramy....................................... 69
11.3.Korekcjanieliniowa................................... 71
11.4.Krzyweodwzorowa«szaro±ci ............................. 73
12.Filtracjaobrazówrastrowych .............................. 75
12.1.Filtrrozmywaj¡cy................................... 75
12.2.Filtrwyostrzaj¡cy................................... 75
12.2.1.Filtr Unsharpmask .............................. 76
12.3.Filtrkonwolucyjny(splotowy)............................. 79
13.Wybranemetodykompresjiobrazówcyfrowych .................. 81
13.1.Wprowadzenie..................................... 81
13.1.1.Redukcjadanychreprezentuj¡cychobrazy.................. 81
13.1.2.Kodowanieentropowe............................. 84
13.1.3.Kodowanietransformatoweobrazów..................... 87
A.GrafikawDelphi ...................................... 90
A.1.Wst¦p.......................................... 90
A.1.1.Podstawowepoj¦cia.............................. 90
A.1.2.Zaletyu»ywaniaVCLa............................. 91
A.1.3.Kiedykorzysta¢zWinAPI?.......................... 93
A.1.4.Kodowaniekoloru............................... 94
Spistre±ci
3
A.2.GrafikawDelphi.................................... 94
A.2.1.Komponentygraficzne- TImage , TPaintBox ................. 94
A.2.2. TPicture i TGraphic ............................. 96
A.2.3.Dodanienowegoformatu........................... 97
A.3.Animacje........................................ 97
A.3.1.Podwójnybufor................................. 97
A.3.2.Grafikatransparentna............................. 98
A.3.3.Testkolizji ................................... 99
A.4.BrakiWindows..................................... 99
A.5.DirectX.........................................100
A.5.1.Wprowadzenie.................................100
A.5.2.ElementyDirectX...............................100
A.5.3.Terminologia..................................100
A.5.4.DirectDraw...................................101
1.Wprowadzenie
1.1.Cotos¡multimedia?
Wostatnichlatachodnotowanodu»ypost¦pwalgorytmachiarchitekturachsystemów
przetwarzaniad¹wi¦ku,obrazówiwideo.Wwynikutegopowstałynoweefektywnetech-
nikikompresjidanychmultimedialnych,umo»liwiaj¡cewysokipoziomredukcjiilo±citych
danych.Fakttenmaistotneznaczeniewzastosowaniafhzwi¡zanychzprzetwarzaniem,
gromadzeniemoraztransmisj¡informacjimultimedialnejrealizowanenatanich,pojedyn-
czychukładachVLSIpowoduj¡gwałtownyrozwójrynkusystemówmultimedialnych.
Szczególnieistotneznaczenieodgrywaj¡standardykompresjiinformacjimultimedial-
nej,b¦d¡cenaró»nychetapachprocesunormalizacyjnego(zatwierdzone,finalizowane,
opracowywane),którepowstałypodprzewodnictwemikoordynacj¡gruproboczychta-
kichorganizacjinormalizacyjnychISOiITUjak:JBIG,JPEG,MPEG,MGEGczySG15.
Celemtychstandardówjestefektywnaarchiwizacjadanychiinteraktywnakomunika-
cjamultimedialnadlaszerokiegozakresudziedzinzastosowa«wprzemy±le,medycynie,
edukacji,wydawnictwachorazrozrywce.Równiewa»nejestto,»esystemyiurz¡dzenia
stosuj¡cestandardykompresjiitransmisjidanychmultimedialnychró»nychproducentów
s¡wzajemniekompatybilne.Przykładowo,dekoderjednegoproducentapotrafiinterpre-
towa¢strumie«danychwygenerowanyprzezprogramowylubsprz¦towykoderinnego
producenta.
Systemykomputeroweiurz¡dzeniamultimedialnepoprzezintegeracj¦postaciinfor-
macji,takichjakobraz,wideo,d¹wi¦k,grafika,animacjalubtekst,utworzyłyniespoty-
kanedotejporyszerokiemo»liwo±ciichwykorzystaniawwieludziedzinachdziałalno±ci
człowieka.Decyduj¡ceznaczeniepraktycznemabogactwoinformacjiwizualnejprezento-
wanejwpostaciobrazówstatycznychlubzmiennychwczasieorazinformacjid¹wi¦kowej
przekazywanejwpostacimowylubmuzyki.Wielosensorowanaturaczłowiekaumo»liwia
równoległ¡percepcj¦informacjimultimedialnej,natomiastfunkcjonowaniemózguzapew-
niaefektywneprzetwarzanieró»nychpostaciinformacji.
Samopoj¦cieinformacjimultimedialnej,wskróciemultimedia,niedoczekałosi¦dotej
poryanipowszechnieakceptowanejdefinicji,aniformalnegouj¦cia.Najcz¦±ciejprzyjmuje
si¦zawystarczaj¡cerównoczesnewyst¦powaniewsystemieconajmniejdwóchpostaci
informacji,przyczymconajmniejjednaznichmusimie¢charakterci¡gływdziedzinie
czasu.Iwtymznaczeniupoj¦ciemultimediab¦dzieu»ywanedalej.Takwi¦cprzykładowe
multimediastanowi¡:
o
tekstpiosenkiwy±wietlanynaekraniemonitorawrazzpodkłademmuzycznymod-
twarzanymnp.zdyskuCDKareoke;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin