Czujniki kontroli napędu
Czujnik położenia wału korbowego
Funkcja:czujnik wału korbowego służy do rejestracji prędkości obrotowej silnika i pozycji wału korbowego. Na podstawie tych wartości wyliczony zostaje impuls dla wtrysku i zapłonu.Możliwe przyczyny awarii:■ Problemy łączenia■ Wewnętrzne zwarcia■ Przerwy przewodów■ Zwarcie na przewodach■ Zabrudzenia opiłkami metalowymi■ Mechaniczne uszkodzenia koła impulsowegoSymptomami kłopotów mogą być:■ Wyłączenie silnika■ Przerwy w pracy silnika■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika■ Zapisywanie kodu usterkiDiagnostyka:■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)■ Czyszczenie końca czujnika■ Odczyt zapisu pamięci błędów■ Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń■ Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu
Czujnik położenia wałka rozrządu
Funkcja:czujnik położenia wałka rozrządu znajduje się w obudowie wałka rozrządu. Do jego zadań należy rozpoznanie cylindra przy uruchomieniu silnika, zapoczątkowanie pierwszego wtrysku i zapłonu, jak również wysyłanie sygnału sterującego do prawidłowego wtryskiwacza w systemie pompo-wtryskiwaczy.Możliwe przyczyny awarii:■ Pęknięcie koła impulsowego■ Problemy łączenia■ Zerwanie się uchwytów mocujących■ Problemy z temperaturą■ Wewnętrzne zwarciaSymptomami kłopotów mogą być:■ Sterownik silnika pracuje w trybie awaryjnym■ Zwiększone zużycie paliwa■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika■ Zapisywanie kodu usterkiDiagnostyka:■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika (pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji)■ Czyszczenie końca czujnika■ Odczyt zapisu pamięci błędów■ Kontrola czujnika pod kątem uszkodzeń■ Pomiar sygnału za pomocą oscyloskopu
Czujnik ilości zasysanego powietrza
Funkcja:czujnik masy zasysanego powietrza znajduje się między filtrem powietrza a przepustnicą. Mierzy on natężenie przepływu powietrza zasysanego przez silnik, które jest podstawową wielkością służącą do określenia dawki wtryskiwanego paliwa. Możliwe przyczyny awarii:■ Uszkodzenie elementów pomiarowych spowodowane drganiami■ Korozja na przyłączach■ Zmiana wielkości wyjściowej elementów pomiarowychSymptomami kłopotów mogą być:■ Wyłączenie silnika■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika■ Sterownik pracuje ze stałą wielkością w programie awaryjnym Diagnostyka:■ Kontrola przyłącza wtykowego pod kątem poprawnego osadzenia i styku■ Kontrola czujnika masy zasysanego powietrza pod kątem uszkodzeń■ Kontrola zasilania napięciem ze sterownika (7,5 – 14 V)■ Kontrola napięcia wyjściowego (ok. 0....5 V)■ Kontrola przewodów połączeniowych pomiędzy sterownikiem a czujnikiem masy zasysanego powietrza pod kątem przewodności■ Elektroniczna kontrola poprzez sterownik, odczyt zapisu pamięci błędów
Czujnik temperatury zasysanego powietrza
Funkcja:czujnik ten znajduje się w układach zasysających silnika i rejestruje temperatur ę powietrza. Zarejestrowana wartość wykorzystywana jest w systemie sterowania pracą silnika jako wielkość korygująca. Możliwe przyczyny awarii:■ Wewnętrzne zwarcia■ Przerwy przewodów■ Zwarcie na przewodach■ Uszkodzenie mechaniczne■ Zabrudzona końcówka czujnikaSymptomami kłopotów mogą być:■ Problemy z rozruchem■ Zapisywanie kodu usterki■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika■ Mniejsza moc silnika■ Zwiększone zużycie paliwa Diagnostyka:■ Odczyt zapisu pamięci błędów■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika(pod kątem połączenia, pęknięcia i korozji)■ Pomiar rezystancji
Czujnik temperatury wody chłodzącej
Funkcja:czujnik ten z reguły wkręcany jest w blok silnika. Rejestruje on temperaturę wody w układzie chłodzenia. Odczytana wartość pozwala urządzeniu sterującemu na korektę ilości wtryskiwanego paliwa podczas jazdy przy rozgrzanym silniku. Możliwe przyczyny awarii: ■ Nieszczelności■ Wewnętrzne zwarcia■ Problemy ze stykami na przyłączach Symptomami kłopotów mogą być: ■ Problemy z rozruchem silnika■ Zwiększone zużycie paliwa■ Wysoka prędkość obrotowa biegu jałowegoDiagnostyka:■ Kontrola elektrycznych połączeń, styków wtyczki oraz pomiaru rezystancji■ Odczyt zapisu pamięci błędów
Czujnik położenia przepustnicy
Funkcja:czujnik ten jest zintegrowany z osią przepustnicy i informuje o wartości kąta otwarcia przepustnicy.Informacja ta w połączeniu z innymi danymi służy do określenia dawki wtryskiwanego paliwa. Możliwe przyczyny awarii:■ Zabrudzenia wynikające z eksploatacji (warstwy oleju, kurz i wilgoć)■ Zużycie mechaniczne Symptomami kłopotów mogą być: ■ Problemy z rozruchem■ Zwiększenie zużycia paliwa■ Niepoprawna praca silnika■ Silnik słabo reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia Diagnostyka:■ Kontrola elektrycznych połączeń i styków wtyczki pod kątem korozji i zabrudzenia■ Kontrola pod kątem poprawnego montażu■ Kontrola działania mechanizmu ruchomego■ Pomiar rezystancji■ Odczyt zapisu pamięci błędów
Czujnik spalania stukowego
Funkcja:stukanie jest niekontrolowaną formą spalania w silnikach o zapłonie iskrowym.Ponieważ długotrwałe stukanie może doprowadzić do uszkodzenia silnika należy je kontrolować i regulować. Możliwe przyczyny awarii:■ Braki styku■ Wewnętrzne zwarcia■ Drgania■ Nieprawidłowy montaż■ Przerwy przewodów■ Uszkodzenie mechaniczneSymptomami kłopotów mogą być:■ Zapalenie się lampki kontrolnej silnika■ Zapisywanie kodu usterki■ Mała moc silnika■ Zwiększone zużycie paliwa Diagnostyka:■ Odczyt zapisu pamięci błędów■ Kontrola czujnika pod kątem poprawnego osadzenia i momentu dokręcenia■ Kontrola elektrycznego przyłącza przewodów czujnika, wtyczki i czujnika pod kątem poprawnego połączenia, pęknięcia i korozji■ Kontrola za pomocą oscyloskopu
Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącymDostępne w ofercie od marca 2006
Funkcja:czujnik umieszczony jest w układzie dolotowym silnika za przepustnicą i mierzy ciśnienie panujące w kolektorze ssącym. Zmierzona w czasie rzeczywistym wartość ciśnienia zamieniana jest przez czujnik na sygnał elektryczny podawany do jednostki sterującej silnikiem. Dane z czujnika ciśnienia wraz z danymi z czujnika przepływu powietrza (przepływomierz) i temperatury zasysanego przez silnik powietrza wykorzystywane są przez jednostkę sterującą do ustalenia aktualnego w danym momencie składu mieszanki zasilającej silnik. Możliwe przyczyny awarii:■ Uszkodzony element mierzący■ Korozja■ Zwarcie wewnątrz czujnika■ Zatkane połączenie z kolektorem ssącymSymptomami kłopotów mogą być:■ Utrata mocy silnika■ Zła praca silnika przy przyspieszaniu■ Zapalanie się lampki awarii silnika Diagnostyka:■ Odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci jednostki sterującej■ Sprawdzenie połączeń elektrycznych czujnika■ Kontrola zasilania czujnika (napięcie wyższe niż 5V)■ Sprawdzenie prawidłowości połączenia czujnika z kolektorem ssącym
Sondy LambdaDostępne w ofercie w drugiej połowie roku 2006
Funkcja:Sonda Lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach wychodzących z silnika.Zmierzona zawartość tlenu zamieniana jest na specyficzny dla typu sondy (tytanowa, cyrkonowa) sygnał elektryczny, który podawany jest do jednostki sterującej silnikiem. Pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym i służy do korekty składu mieszanki zasilającej silnik pod kątem optymalizacji procesu spalania (obniżenie zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin). Możliwe przyczyny awarii:■ Zwarcie elementu mierzącego do masy■ Zwarcie do masy przewodu sygnałowego■ Brak zasilania lub masy■ Przegrzanie■ Uszkodzenia mechaniczne■ Zanieczyszczenie elementu mierzącego Symptomami kłopotów mogą być:■ Zwiększone zużycie paliwa■ Zła prac silnika w cały zakresie obrotów■ Zwiększona emisja składników toksycznych w spalinach■ Zapalanie się lampki awarii silnika Diagnostyka:■ Sprawdzić czy sonda pokryta jest nagarem■ Odczyt kodów błędów zapisanych w pamięci jednostki sterującej■ Sprawdzić przebieg sygnału sondy oscyloskopem
michal802