Motywowanie_pracownika_do_pracy.doc

(43 KB) Pobierz
Motywowanie pracownika do pracy

 

Motywowanie pracownika do pracy

 

Motywowanie jest zestawem sił , które powodują ,że ludzie zachowują się w określony sposób.

 

Motywowanie jest ważnym zadaniem dla menadżerów, ponieważ motywacja, obok indywidualnych możliwości i uzdolnień oraz czynników po stronie otoczenia , decyduje o indywidualnych osiągnięciach pracownika.

 

Proces motywowania zaczyna się od potrzeby albo odczucia braku , niedostatku. Pracownik czuje że jest nisko opłacany ,doświadcza potrzeby większego dochodu .Reagując na tę potrzebę pracownik ten poszukuje sposobów jej zaspokojenia na przykład. wkłada więcej wysiłku w pracę ,by uzyskać podwyżkę lub rozgląda się za nową pracą.

 

Następnie decyduje się na któreś z rozwiązań. Po jego zastosowaniu na przykład. po okresie intensywnej pracy-dokonuje oceny efektów z punktu widzenia stopnia zaspokojenia potrzeby.

Jeżeli wynikiem większego wysiłku jest podwyżka płacy ,pracownik prawdopodobnie zaakceptuje nowy styl płacy na  dłużej. Jeśli nie pomyśli nad następnym rozwiązaniem Np. poszuka nowej pracy.

 

Podejście do motywowania ewoluowało od spojrzenia tradycyjnego poprzez podejście od strony stosunków międzyludzkich do podejścia od strony zasobów ludzkich.

Podejście do motywowania od strony treści zajmuje się czynnikami sprawczymi motywacji. Popularne teorie treści motywacji obejmują

 

·        hierarchię potrzeb Maslowa - Hierarchia potrzeb Maslowa-mówi , że ludzie muszą zaspokajać 5 kolejnych grup potrzeb-fizjologicznych, bezpieczeństwa ,przynależności ,szacunku i samorealizacji.

·        teorię ERG

·        teorię dwuczynnikową – sugeruje, że zadowolenie i niezadowolenie ludzi z pracy kształtuje się pod wpływem czynników-motywacji i higieny psychicznej. Konieczna jest odpowiednia płaca i bezpieczeństwo, bezpieczne warunki pracy oraz możliwy do przyjęcia nadzór techniczny. W ten sposób pracownicy czują się zadowoleni .Potem należy dać pracownikom okazję do odczucia takich czynników jak wola osiągnięć i uznania. Oczekuje się ,że wynikiem takiego podejścia będzie wyższy poziom zadowolenia i motywacji.

 

 

 

Poza tymi teoriami badania koncentrują się na specyficznych jednostkowych potrzebach ludzkich , które również odgrywają ważną rolę w organizacjach osiągnięć , afiliacji  i władzy.

·        Potrzeba osiągnięć - pragnienie osiągnięcia celu lub wykonania zadania w sposób bardziej skuteczny niż w przeszłości .

·        Potrzeba afiliacji - pragnienie ludzkiego towarzystwa i akceptacji.

·        Potrzeba władzy - pragnienie wywierania wpływu na innych i kontrolowania swojego otoczenia.

 

Podejście do motywowania:

·        Od strony procesu- zajmuje się samym mechanizmem motywacyjnym. Koncentruje się na wyjaśnieniu , dlaczego ludzie wybierają pewne warianty zachowań do zaspokojenia swoich potrzeb.

·        Teoria oczekiwań-sugeruje że ludzie są motywowani jeśli są przekonani, że ich wysiłek zaowocuje wyższymi osiągnięciami ,że te osiągnięcia będą prowadziły do nagród i, że pozytywne aspekty wyników przeważą nad negatywnymi.

·        Teoria sprawiedliwości- oparta jest na założeniu , że ludzie mają motywację do osiągnięcia i utrzymania sprawiedliwości społecznej .Nagrody mają motywować , muszą być odbierane jako rzetelne i sprawiedliwe .Jeśli ktoś uzyskuje jakieś nagrody w związku z określonymi osiągnięciami w pracy i uznaje je za sprawiedliwe ,powinien czuć się zadowolony .

·        Spojrzenie oparte na teorii wzmocnienia –koncentruje się na sposobie podtrzymywania motywacji .Podstawowe jego założenie głosi, że zachowanie pociągające za sobą nagrody , będzie powtarzane , podczas gdy zachowanie wywołane skutkami negatywnymi nie. Wzmocnienie może przybrać formę wzmocnienia pozytywnego , unikania , karania i eliminacji .

1.     Wzmocnienie pozytywne-to metoda wzmacniania zachowania przez zapewnienie nagród albo pozytywnych wyników pożądanemu.

2.     Unikanie - pracownik unika konsekwencji związanych z postępowaniem odmiennym od pożądanego.

3.     Kara – jest wykorzystaniem jako środek osłabienia działań niepożądanych. Gdy pracownik pozoruje pracę , spóźnia się ,pracodawca może uciec się do nagany lub kar pieniężnych.

 

 

 

 

 

DO NOWYCH UJĘĆ MOTYWACJI PRACOWNIKÓW NALEŻĄ TEORIA USTALANIA CELÓW I PODEJŚCIE JAPOŃSKIE .             

Popularne strategie motywacyjne obejmują modyfikację zachowania.

·        Zmodyfikowany tydzień roboczy, Modyfikowany tydzień pracy-POMAGA PRACOWNIKOM W ZAZPOKOJENIU POTRZEB WYŻSZEGO RZĘDU I STWARZA MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA KILKU POTRZEB.

Np. ludzie pracują tygodniowo 40 godzin to przychodzą przez 4 dni po 10 godzin i 1 dzień mają wolny na swoje sprawy.  

Albo elastyczny czas pracy-KTO MOŻE PRZYCHODZIĆ WCZEŚNIEJ I WCZEŚNIEJ WYCHODZIĆ.

·        przeprojektowanie pracy i programy współuczestnictwa , zastosowane jako element wzmacniający motywację.

·        Systemy nagradzania w organizacji są głównym mechanizmem wykorzystywanym przez menadżerów w kierowaniu motywacją, wywarciu wpływu na pracownika. Na zadowolenie pracownika wpływa kwota , jaką otrzymuje , jak i ta , którą uznałby za właściwą .Po drugie , na zadowolenie pracownika wpływają porównania z sytuacją innych. Kiedy pracownik jest przekonany , że ktoś zarabia więcej niż faktycznie , budzi to w nim  niezadowolenie .Po czwarte na ogólne zadowolenie z pracy wpływa to , na ile pracownicy są zadowoleni. Jeżeli nagrody są oparte na rzeczywistych osiągnięciach pracownicy będą skłonni do bardziej wytężonej pracy aby te nagrody otrzymać. Skuteczne systemy nagradzania muszą zapewnić wystarczające nagrody na poziomie jednostek, spełniające przy tym wymagania sprawiedliwości nagradzania. Współczesne systemy nagradzania obejmują systemy związane z osiągnięciami(zasługami)oraz różne typy systemów bodźcowych Np. uznaniowe podwyżki płacy lub na koniec roku zależnie od ich ogólnych osiągnięć w pracy. Wśród systemów .bodźcowych .można wymienić udział w zyskach w korzyściach oraz wypłaty za uzyskaną wiedzę, kwalifikacje.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin