Temat: Poprzez zabawy utrwalamy głoskę sz.
Cele:
· usprawnianie narządów mowy;
· kształtowanie analizy i syntezy wyrazów;
· ćwiczenie pamięci;
· ćwiczenia analizatora wzrokowego;
· ćwiczenie analizatora słuchowego;
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie z dziećmi.
2. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
ĆWICZENIA JĘZYKA
· Dotykamy palcem podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je "zaczarowanym miejscem", w którym język (krasnoludek) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię;
· Naśladowanie różnych zwierząt:
Ø ”krokodyl” – szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do przodu, naśladowanie kłapania paszczą
Ø „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy,
Ø „zły pies” – zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi, udawanie warczenia psa,
Ø „wyjący pies” – naśladowanie wycia psa do księżyca (a-u, a-u),
Ø „konik” – kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,
Ø „kameleon” – jak najdłuższe wysuwanie języka i chowanie go do buzi,
Ø „żabki” – robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko paluszkami na policzki, stopniowe wypuszczanie powietrza,
Ø „króliczek” – próby utrzymywania kredki między górną wargą a nosem.
Ø „słoń” - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony;
ĆWICZENIA WARG
· Zmęczony konik - parskanie wargami;
· Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki;
3. Utrwalanie głosek.
1. Podczas wymawiania głosek sz, ż, cz, dż robimy z buzi dzóbek, można przytrzymac kąciki ust palcami;
2. Zabawa "Ciepło - zimno" - na zmianę mówimy sz - s z dłonią dziecka przy swoich ustach. Dziecko odczuwa ciepło przy wymawianiu głoski sz, a zimno przy głosce s.
3. "Co szumi?”"– wypowiadamy zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
4. Zabawa fabularyzowana Król wiatrów.
Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i szkołach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz, bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.
5. Ćwiczenie słuchu fonologicznego.
· Logopeda czyta kolejno wyrazy - na wyraz z głoską sz dziecko klaszcze. Utrudnieniem zadania może być czytanie coraz szybszym tempem.
Ø kokos, szafa, rurka, szachy, smak;
Ø szalik, szata, rower, królik; szatnia;
Ø owoc, szopa; sznurek, kapturek; szuflada;
Ø samochód, książka, ołówek, pies, szeryf, szept;
Ø szyja, ogórek, ziemia, szyba, kogut, szydło;
Ø kwiatek, rabatek, kolczatek, szklanka, mleko;
Ø szachownica, kotek, kura, mysz;
Ø sznurek, kocurek, szpilka, kabina;
Ø jodła, świerk, jabłko, szpulka;
Ø kasjer, szpital, śliwka, szpak;
· Logopeda czyta wyrazy – zadaniem dziecka jest podniesienie obrazka z głoską sz.
(szczotka, sznurek, szalik, szałas, szachy, szklanka, szufelka, szafa, szpilka)
· Wśród obrazków wyszukujemy i nazywamy te zaczynające się na sz, cz, ż lub dż
np. szczotka, sznurek, szalik, szałas, szachy, szklanka, szufelka, szafa, szpilka, czapka, czekolada, czajnik, czarodziej, dżem, dżdżownica, żyrafa, żaba, rzeka, żółw,
· Logopeda czyta wiersz
Raz do brzuszka łakomczuszka
wpadła gruszka, dwa jabłuszka,
miód z garnuszka,
z barszczem uszka
i bigosu cała puszka.
Oj, uważaj łakomczuszku,
straszny tłok jest w twoim brzuszku!
Od Warszawy do Koluszek
tyś największy łakomczuszek.
· Dzieci otrzymują tekst, kolorują głoskę sz w tekście.
6. Ćwiczenie słuchu fonologicznego.
· Zabawa – Głuchy telefon
Ø Dzieci z zawiązanymi oczami próbują mówiąc szeptem przekazać koledze wiadomość wymyśloną przez wyznaczone dziecko.
· Zabawa – Kto to?
Ø Dzieci z zawiązywanymi oczami. Wyznaczone dziecko wstaje i odchodzi od grupy. Wyznaczony uczeń wymawia jego imię. Zadaniem ucznia jest poprawne wskazanie osoby.
7. Praca plastyczna – kolorowanka.
8. Pożegnanie z dziećmi.
milcia01