29. utrwalamy głoskę sz w nagłosie.doc

(45 KB) Pobierz

 

Temat: Poprzez zabawy utrwalamy głoskę sz.

 

Cele:

·         usprawnianie narządów mowy;

·         kształtowanie analizy i syntezy wyrazów;

·         ćwiczenie pamięci;

·         ćwiczenia analizatora wzrokowego;

·         ćwiczenie analizatora słuchowego;

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

1.       Powitanie z dziećmi.

 

2.       Ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

 

ĆWICZENIA JĘZYKA

·         Dotykamy palcem podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je "zaczarowanym miejscem",  w którym język (krasnoludek) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię;

·         Naśladowanie różnych zwierząt:

Ø      ”krokodyl” – szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do przodu, naśladowanie   kłapania paszczą

Ø      „krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy,

Ø      „zły pies” – zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi, udawanie warczenia psa,

Ø      „wyjący pies” – naśladowanie wycia psa do księżyca (a-u, a-u),

Ø      „konik” – kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,

Ø      „kameleon” – jak najdłuższe wysuwanie języka i chowanie go do buzi,

Ø      „żabki” – robienie z buzi dużego balonu, naciskanie lekko paluszkami na policzki, stopniowe wypuszczanie powietrza,

Ø      „króliczek” – próby utrzymywania kredki między górną wargą a nosem.

Ø      „słoń” - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony;

 

 

ĆWICZENIA WARG

·         Zmęczony konik - parskanie wargami;

·         Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki;

 

 

 

3.       Utrwalanie głosek.

 

1.       Podczas wymawiania głosek sz, ż, cz, dż robimy z buzi dzóbek, można przytrzymac kąciki ust palcami;

2.       Zabawa "Ciepło - zimno" -  na zmianę mówimy  sz - s z dłonią dziecka przy swoich ustach. Dziecko odczuwa ciepło przy wymawianiu głoski sz, a zimno przy głosce s.

 

 

 

 

 

 

3.       "Co szumi?”"– wypowiadamy zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz

Szumi morze – szszsz...

Szumi wiatr – szszsz...

Szumi woda – szszsz...

Szumi las – szszsz...

Szumią drzewa – szszsz...

Szumią liście – szszsz...

Szumię ja – szszsz...

Szumisz ty – szszsz...

Szumi mama – szszsz...

Szumi tata – szszsz

Szumi miś – szszsz...

 

 

4.       Zabawa fabularyzowana Król wiatrów.

 

Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i szkołach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz, bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.

 

 

 

5.       Ćwiczenie słuchu fonologicznego.

·         Logopeda czyta kolejno wyrazy -  na wyraz z głoską  sz dziecko klaszcze. Utrudnieniem zadania może być czytanie coraz szybszym tempem.

 

Ø      kokos, szafa, rurka, szachy, smak;

Ø      szalik, szata, rower, królik; szatnia;

Ø      owoc, szopa; sznurek, kapturek; szuflada;

Ø      samochód, książka, ołówek, pies, szeryf, szept;

Ø      szyja, ogórek, ziemia, szyba, kogut, szydło;

Ø      kwiatek, rabatek, kolczatek, szklanka, mleko;

Ø      szachownica, kotek, kura, mysz;

Ø      sznurek, kocurek, szpilka, kabina;

Ø      jodła, świerk, jabłko, szpulka;

Ø      kasjer, szpital, śliwka, szpak;

 

·         Logopeda czyta wyrazy – zadaniem dziecka jest podniesienie obrazka z głoską sz.

(szczotka, sznurek, szalik, szałas, szachy, szklanka, szufelka, szafa, szpilka)

 

 

·         Wśród obrazków wyszukujemy i nazywamy te zaczynające się na sz, cz, ż lub dż

np. szczotka, sznurek, szalik, szałas, szachy, szklanka, szufelka, szafa, szpilka, czapka, czekolada, czajnik, czarodziej, dżem, dżdżownica, żyrafa, żaba, rzeka, żółw,

 

·         Logopeda czyta wiersz

 

Raz do brzuszka łakomczuszka

wpadła gruszka, dwa jabłuszka,

miód z garnuszka,

z barszczem uszka

i bigosu cała puszka.

Oj, uważaj łakomczuszku,

straszny tłok jest w twoim brzuszku!

Od Warszawy do Koluszek

tyś największy łakomczuszek.

·         Dzieci otrzymują tekst, kolorują głoskę sz w tekście.

 

 

 

6.       Ćwiczenie słuchu fonologicznego.

 

·         Zabawa – Głuchy telefon

Ø      Dzieci z zawiązanymi oczami próbują mówiąc szeptem przekazać koledze wiadomość wymyśloną przez wyznaczone dziecko. 

 

·         Zabawa – Kto to?

Ø      Dzieci z zawiązywanymi oczami. Wyznaczone dziecko wstaje i odchodzi od grupy. Wyznaczony uczeń wymawia jego imię. Zadaniem ucznia jest poprawne wskazanie osoby.

 

7.       Praca plastyczna – kolorowanka.

 

8.       Pożegnanie z dziećmi.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin