Ćwiczenia logopedyczne wspomagające rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.doc

(54 KB) Pobierz
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ MOWY DZIECKA  W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

 

Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa komunikacja werbalna przyjmująca najczęściej postać mowy.

Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań.

Zaburzenia i wady mowy w znacznym stopniu utrudniają osiągnięcie sukcesów w szkole.

Podczas pracy w przedszkolu zaobserwowałam u dzieci z wadą wymowy lękliwość i zawstydzenie. Dzieci te najczęściej nieśmiało nawiązują kontakty z rówieśnikami. Rzadko biorą udział w dyskusji ponieważ odczuwają obawę przed ustnym wystąpieniem na forum grupy.

              W celu niwelowania trudności w komunikacji interpersonalnej należy dziecko poddać terapii logopedycznej. Nauczyciel z przygotowaniem logopedycznym może prowadzić terapie w sposób globalny, gdzie wykorzystane są zarówno metody logopedyczne , jak również metody pedagogiczne i metody psychologiczne. Podejście globalne zapewnia u dziecka całościowy rozwój i korektę zaburzonych funkcji.

Zdobyta wiedza logopedyczna pozwala mi wspomagać terapię logopedyczną w zajęciach z całą grupą i w pracy indywidualnej. Systematycznie prowadzę ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny (żuchwa, policzki, wargi, język, podniebienie). Ćwiczenia te mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów narządów artykulacyjnych. Są one potrzebne nie tylko dzieciom przejawiającym wady wymowy ale również dzieciom u których mowa przebiega prawidłowo. Ćwiczenia te przeprowadzam głównie w formie zabawowej lub zadaniowej.

              W trakcie zabaw dydaktycznych często przeprowadzam ćwiczenia oddechowe mające na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej a także zapobieganie takim niepożądanym zjawiskom, jak arytmia oddechowa, mówienie na wydechu, kolizja między rytmem oddychania a strukturą wypowiedzi

              Po wcześniejszej konsultacji z logopedą Jolantą Kotowską prowadzę indywidualne ćwiczenia utrwalające prawidłową artykulację głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie spontanicznej.

              W pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo wykorzystuję autorski program logopedyczny który ma na celu stymulowanie reakcji słownych i rozwój spontanicznej aktywności słownej. Pomocne przy tym są ćwiczenia rozhamowujące mowę tj. zabawy dźwiękonaśladowcze. W sposób szczególny kładę nacisk na ułatwienie dziecku poznania siebie, utrwalenie schematu ciała istotnego do budowania własnej podmiotowości i tożsamości. Dążę do rozwijania mowy biernej.

              Podczas zajęć ortofonicznych często wykorzystuję ćwiczenia fonacyjne (głosowe), które mają na celu wykształcenie u dzieci odpowiedniej wysokości i umiejętności właściwego stosowania natężenia głosu w czasie mówienia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH WYKORZYSTYWANYCH W ZAJĘCIACH DYDAKTYCZNYCH

 

 

I ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Cele;

-         wydłużenie fazy wydechowej

-         zwiększenie pojemności płuc

-         różnicowanie fazy wdechowej i wydechowej

-         rozruszanie przepony

-         zapobieganie niepożądanym zjawiskom takim jak arytmia oddechowa

-         mówienie na wydechu

-         dostosowanie długości wydechu do czasu trwania odpowiedzi

 

 

Przykłady ćwiczeń

-         proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go – wciąga powietrze nosem zatrzymuje wdech i wypuszcza powietrze nosem

-         zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie; leżymy na plecach, na brzuch umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada

-         łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk , wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół

-         wykonanie wdechu i zdmuchanie świeczki (powoli szybko) na wydechu

-         zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni

-         zabawa ze słomką, przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką

-         wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę

-         dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki

-         gra na organach, trąbce gwizdku

-         „balonik” – naśladowanie dmuchania balonu

-         dmuchanie na balonik, piórka aby nie spadły

-         „zmarznięte ręce” dmuchanie na ręce, bo zmarzły

-         gwizdanie na jednym wydechu

-         dmuchanie na własną grzywkę

-         „czarodziejski obrazek” – każde dziecko dostaje kartkę na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak aby powstał czarodziejski obrazek

-         liczenie na jednym wydechu (ciągiem)

-         dmuchanie na wiatraczek

 

 

 

II ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

 

Cele;

-         zręczne i celowe ruchy warg, języka, podniebienia

-         zwiększenie napięcia warg i języka

-         wyrabianie wyczucia danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja)

 

ĆWICZENIA RUCHÓW DOLNEJ SZCZĘKI

 

-         opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki

-         ruchy dolnej szczeki do przodu i do tyłu

-         przesuwanie dolnej szczęki w lewą stronę a następnie wprawą

-         opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki w dwóch fazach: umiarkowane opuszczanie a następnie maksymalne

-         wykonywanie ruchów żucia; uczestniczą w nich: dolna szczeka, wargi i policzki

-         dolnymi zębami chwytamy górną wargę

 

 

ĆWICZENIA WARG

 

-         zakładanie wargi dolnej na górna i odwrotnie

-         cmokanie

-         dmuchanie ( wargi ściągnięte w kształcie dzióbka )

-         wprawianie usta w drganie ( parskanie)

-         nadymanie policzków i powolne wypuszczanie ustami lub nosem

-         wargi wysuwamy do przodu i kierujemy raz w jedną raz w drugą stronę

-         wargi wysuwamy do przodu i wykonujemy ruchy okrężne (raz w jedną i w drugą stronę

-         górnymi zębami nadgryzamy wargę dolną

-         utrzymujemy między zębami ołówek

-         ściągamy usta jak przy samogłosce u a następnie spłaszczamy cofając kąciki

-         ssiemy wargę górną a następnie dolną

-         nabieramy powietrza pod wargę górną a potem pod dolną

-         przytrzymanie wargami kartki papieru, którą logopeda próbuje wyciągnąć

-         „obrysowywanie „ kształtu ust przez logopedę (uczulanie warg)

-         łączymy wargi płasko i rozciągamy jak przy głosce „i”

-         wymawianie samogłosek i- u , a następnie a, e, o , i, y

-         wysuwamy wargi jak przy samogłosce „u” i rozchylamy jak przy samogłosce „e”. Ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie

 

 

ĆWICZENIA JĘZYKA

 

-         uczulanie języka (leciutkie dotykanie go szpatułką )

-         wysuwanie i chowanie języka

-         przesuwanie języka od kącika do kącika warg

-         wysuwanie języka daleko na brodę i unoszenie go do nosa

-         oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach

-         liczenie zębów językiem

-         wymiatanie językiem za górnymi i dolnymi zębami

-         czubkiem języka wysuwamy policzki

-         masaż językiem podniebienia , przy szeroko otwartej buzi

-         wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go w głąb jamy ustnej

-         dociskanie czubkiem języka do wałka dziąsłowego

-         układanie języka na dole jamy ustnej, język leży za zębami śpiący język

-         mlaskanie przednią częścią języka do dziąseł

-         wybrzuszanie środka języka, robimy górkę z języka

-         cofanie języka w głąb jamy ustnej

-         rysowanie zaostrzonym językiem na zewnątrz jamy ustnej

-         układanie na przemian w łopatę (szeroko), , grot (wąsko)

-         kląskanie językiem w twarde podniebienie

 

 

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

 

-         powoli, swobodnie wdychać i wydychać powietrze przez nos przy zamkniętych ustach

-         powtórzyć poprzednie ćwiczenie z jedną dziurką nosa zamkniętą

-         wykonać głęboki wdech przez nos i wydech przez szeroko otwarte usta, przy wydechu zaciska się nos

-         chrząkanie

-         ziewanie

-         wciąganie policzków do wewnątrz jamy ustnej

-         nadymanie policzków z zatkanym nosem

 

 

 

 

 

III ĆWICZENIA GŁOSOWE

 

 

Cele;

-         prawidłowe wydobywanie głosu dla uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej

-         rozluźnienie mięsni krtani i aparatu artykulacyjnego

-         wybrzmiewanie głosu na maskę czyli podniebienie twarde, zęby, wargi

 

Przykłady ćwiczeń

 

-         zabawa  „Misie”, które budzą się na wiosnę. Proponujemy pozycję leżącą; misie śpią, oddychają nosem(wdech i wydech przez nos), misie budzą się ziewają (wdech i wydech przez usta), misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą

-         wybrzmiewanie głosu na maskę. W pozycji leżącej wymawianie połączeń mmmmaaaaaa, mmmmoooo, mmmmuuuuu w taki sposób aby a, o, u, słychać było wyraźnie, aby dźwięki „brzmiały na ustach

-         misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstają zaczynają śpiewać; a, e, o, y, i,u- najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużają dźwięki

-         zabawa „Echo”. Dzieci wywołują poszczególne głoski a jednocześnie powtarzają je ciszej, t...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin