PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ
NA MIECIĄC MAJ 2010
DLA DZIECI 4 LETNICH
Zamierzenia programowe na miesiąc maj
· Wdrażanie do obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie wiosną: budzenie się przyrody do życia, tworzenie się tęczy po burzy, poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku: motyl, biedronka, bocian,
· Zapoznanie się z pracą leśniczego, uświadomią sobie konieczność ochrony ginących gatunków roślin i zwierząt
· Zachęcanie dzieci do sprawiania radość domownikom poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami i przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Matki
· Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.
· Zapoznanie dzieci z ich prawami, kształtowanie postawy tolerancji wobec innych
Tematy kompleksowe:
Tęczowa łąka (05.2010)
Niezapominajki to są kwiatki z bajki (.05.2010)
Serduszko dla mamy (.05.2010)
Królestwo książki (.05.2010)
Mały człowiek- ważna sprawa
Temat kompleksowy: Tęczowa łąka
Temat dnia
Działania edukacyjne
Cele operacyjne
Środki dydaktyczne
Uwagi
Dzień wolny 03.05
Dziecko:
„Uśmiech czterolatka” cz. 2- przewodnik s.
Z wizytą na łące
*Oglądanie o książkach i albumach przyrodniczych ilustracji przedstawiających łąkę i jej mieszkańców. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Znajdź sobie parę”. Ćwiczenia oddechowe „ Wąchamy kwiatki”.
*Wysłuchanie opowiadania krasnala o łące. Rozmowa o łące na podstawie doświadczeń dzieci. Ćwiczenia ortofoniczne „Wycieczka na łąkę”. Ćwiczenia twórcze -odpowiadanie na pytanie: „Gdybyś miał być jednym z mieszkańców łąki, to kim chciałbyś być?”. Zabawa pantomimiczna „ Mieszkańcy łąki”.do muzyki Betti Strauss Ćwiczenie graficzne „Zielona trawa”.- kreślenie linii pionowych
Rytmika
*Zabawa z elementem czworakowania „Bocian i żaby”. Praca plastyczno-techniczna „Majowa łąka”.
-wzbogaci słownictwa o nazwy zwierząt i kwiatów występujących na łące
- poszerzy doświadczenia plastyczne
- usprawni narządy artykulacyjne: wargi i język
„Uśmiech czterolatka” cz. 2
przewodnik s.152
Kwiaty i motyle
*Zabawa słuchowa, „Kto dzwoni?”. Lepienie z plasteliny kompozycji – ćwiczenie sprawności palców dłoni. Zabawa z elementem czworakowania „Bocian i żaby”.
*Inscenizacja i nauka wiersza E. Stadmuller „Motylek i kwiatek. Wykonanie „Motyla”- wycinanie i ozdabianie. Zabawa ruchowa „Kwiaty i motyle”. Zabawa inscenizowana do wiersza „Motylek i kwiatek”.
*Ćwiczenia gimnastyczne z kolorowymi chustkami – zestaw 13.
*Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”. Wykonanie karty pracy „Zamiana kolorów” – kolorowanie kwiatów, zmiana wg wzoru. Ćwiczenie słuchowe, „Jaki to kwiat?”. Zabawy badawcze w piaskownicy – mierzenie piasku wspólna miarą.
Dziecko
- rozwija pamięć i ekspresję teatralną
- wdrażania do uważnego słuchania wypowiedzi kolegów i współdziałania
- rozwija ogólną sprawność ruchową
„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 156
Kolory tęczy
*Zabawa badawcza „ Kolory” – łączenie kolorów podstawowych. Ćwiczenie oddechowe ze słomką do napojów. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.
*Rozwiązanie zagadki o tęczy. Kolory tęczy - nazywanie kolorów. Ćwiczenie twórcze „Lista atrybutów” – kończenie zdania: „Tęcza jest… (jaka?)”.przeliczanie kolorów tęczy
Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „kolory”. Malowanie tęczy na dużym arkuszu papieru.
*Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „Omijamy kałuże”. Ćwiczenie twórcze „Podobieństwa”.
- rozwija umiejętność rozpoznawania kolorów i ich nazywania
- rozwija wyobraźnie plastyczną
- kształtuje postawę twórczą poprzez samodzielne uzyskiwanie kolorów pochodnych
- wyzwala ekspresję ruchową i plastyczna
- rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 154
Tęczowe bańki
* Zabawa ze śpiewem przy piosence „Ojciec Wergiliusz”
Układanie rytmu: kwiatek – motylek - biedronka
*Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Dom z baniek mydlanych” Zabawa plastyczna „Ślady baniek”
.Ćwiczenia gimnastyczne z kolorowymi chustkami – zestaw 13
Zabawa z mydlinami i słomką „Puszczanie baniek” .na placu przedszkolnym
* Zabawa inscenizacyjna ze śpiewem do piosenki Wiosenna piosenka. Utrwalenie wiersza „Motylek i kwiatek”-
- rozwija inwencje twórczą podczas wymyślania nowych wzorów rytmu
- wyrabia umiejętność pełnego wdechu i wydłużania fazy wydechowej
- śpiewa piosenki w trakcie zabawy inscenizacyjnej
„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 159
Temat kompleksowy: Niezapominajki to są kwiatki z bajki
Opiekunowie lasu
*wykonanie laurki dla leśniczego, przypomnienie o bezpiecznym poruszaniu się po lesie, zachowanie bezpieczeństwa podczas przejazdu autokarem.
*Wycieczka autokarowa do Nadleśnictwa Krucz, pogadanka z leśnikiem, ognisko, spacer ścieżką przyrodnicza, oglądanie filmu przyrodniczego
*wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej „Może zobaczymy”, Zabawa bieżna ”Ptaki”
-Poznają pracę leśnika
-dostrzegą potrzebę ochrony zagrożonych zwierząt
- bierze udział w wycieczce autokarowej do Nadleśnictwa Krucz
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po lesie i nie oddalania się od grupy
- wie ,że w lesie należy zachować ciszę
„Uśmiech czterolatka” cz. 2- przewodnik s. 165
Święto Niezapominajki
*Przypomnienie piosenki Zostań przyjacielem Ziemi Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.
*Wprowadzanie w temat „Święto Polskiej Niezapominajki”. Nauka wiersza o niezapominajkach. Zabawa z pokazywaniem „Niezapominajki”.
Wysłuchanie opowiadania B. Szelagowkiej „Prawdziwa historia niezapominajki”. Rozmowa o opowiadaniu. Rytmizacja słowa przez wyklaskanie i wytupywanie.
*Zabawa ruchowa przy muzyce „Rosną kwiatki”. Wykonanie zadanie z książki – łączenie linią środka najmniejszych niezapominajki ze środkiem większej i największej niezapominajki; dorysowanie łodygi i liści pastelami olejnymi.
- Zapozna się z Świętem Polskiej Niezapominajki
- Rozwija umiejętności opowiadania na podstawie usłyszanego tekstu
przewodnik s.163
Liczymy kwiaty
* Układanie motyli z mozaiki geometrycznej. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – bocian patrzy”.
*Zapoznanie z nazwami kwiatów i ich kolorami. Wysłuchanie fragmentu wiersza E. M. Skorek „Liczenie kwiatów”. Przeliczenie z użyciem liczebników porządkowych. Zabawa ruchowa z chustkami „Taniec motyli”. Ćwiczenie słuchowe – synteza sylabowa.
*Ćwiczenie gimnastyczne z kolorowymi chustami – zestaw 13
*Zabawa ruchowa z chusta animacyjną „Słońce i deszcz”. Wykonanie karty pracy „Motyle na łące” - łączenie linia każdego motyla z kwiatem w odpowiednim kolorze; liczenie. Utrwalenie umiejętności liczenia.
-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
-rozwija logiczne myślenie
-utrwala nazwy kolorów i kwiatów rosnących na łące
-rozwija ogólną sprawność ruchową
„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodni...
bpankau82