PLAN PRACY DYDAKTYCZNO maj 2010.doc

(121 KB) Pobierz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ

NA MIECIĄC MAJ 2010

DLA DZIECI 4 LETNICH

 

Zamierzenia programowe na miesiąc maj

·        Wdrażanie do obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie wiosną: budzenie się przyrody do życia, tworzenie się tęczy po burzy, poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku: motyl, biedronka, bocian,

·        Zapoznanie się z pracą leśniczego, uświadomią sobie konieczność ochrony ginących gatunków roślin i zwierząt

·        Zachęcanie dzieci do sprawiania radość domownikom poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami i przygotowanie uroczystości z okazji Dnia Matki

·        Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.

·        Zapoznanie dzieci z ich prawami, kształtowanie postawy tolerancji wobec innych

   Tematy kompleksowe:

 

Tęczowa łąka (05.2010)

Niezapominajki to są kwiatki z bajki (.05.2010)

Serduszko dla mamy (.05.2010)

Królestwo książki (.05.2010)

Mały człowiek- ważna sprawa

 

 

 

Temat kompleksowy: Tęczowa łąka

 

Temat dnia

 

Działania edukacyjne

Cele operacyjne

Środki dydaktyczne

Uwagi

Dzień wolny  03.05

 

Dziecko:

 

„Uśmiech czterolatka” cz. 2- przewodnik s.

 

 

Z wizytą na łące

*Oglądanie o książkach i albumach przyrodniczych ilustracji przedstawiających łąkę i jej mieszkańców. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Znajdź sobie parę”. Ćwiczenia oddechowe „ Wąchamy kwiatki”.

*Wysłuchanie opowiadania krasnala o łące. Rozmowa o łące na podstawie doświadczeń dzieci. Ćwiczenia ortofoniczne „Wycieczka na łąkę”. Ćwiczenia twórcze -odpowiadanie na pytanie: „Gdybyś miał być jednym z mieszkańców łąki, to kim chciałbyś być?”. Zabawa pantomimiczna „ Mieszkańcy łąki”.do muzyki Betti Strauss Ćwiczenie graficzne „Zielona trawa”.- kreślenie linii pionowych

Rytmika

*Zabawa z elementem czworakowania „Bocian i żaby”. Praca plastyczno-techniczna „Majowa łąka”.

 

Dziecko:

-wzbogaci słownictwa o nazwy zwierząt i kwiatów występujących na łące

- poszerzy doświadczenia plastyczne

- usprawni narządy artykulacyjne: wargi i język

„Uśmiech czterolatka” cz. 2

przewodnik s.152

 

 

Kwiaty i motyle

*Zabawa słuchowa, „Kto dzwoni?”. Lepienie z plasteliny kompozycji – ćwiczenie sprawności palców dłoni. Zabawa z elementem czworakowania „Bocian i żaby”.

*Inscenizacja i nauka wiersza E. Stadmuller „Motylek i kwiatek. Wykonanie „Motyla- wycinanie i ozdabianie. Zabawa ruchowa „Kwiaty i motyle”. Zabawa inscenizowana do wiersza „Motylek i kwiatek”.

*Ćwiczenia gimnastyczne z kolorowymi chustkami – zestaw 13.

*Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”. Wykonanie karty pracy „Zamiana kolorów” – kolorowanie kwiatów, zmiana wg wzoru. Ćwiczenie słuchowe, „Jaki to kwiat?”. Zabawy badawcze w piaskownicy – mierzenie piasku wspólna miarą.

Dziecko

- rozwija pamięć i ekspresję teatralną

- wdrażania do uważnego słuchania wypowiedzi kolegów i współdziałania

- rozwija ogólną sprawność ruchową

 

„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 156

 

 

Kolory tęczy

*Zabawa badawcza „ Kolory” – łączenie kolorów podstawowych. Ćwiczenie oddechowe ze słomką do napojów. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.

*Rozwiązanie zagadki o tęczy. Kolory tęczy - nazywanie kolorów. Ćwiczenie twórcze „Lista atrybutów” – kończenie zdania: „Tęcza jest… (jaka?)”.przeliczanie kolorów tęczy

Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „kolory”. Malowanie tęczy na dużym arkuszu papieru.

*Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „Omijamy kałuże”. Ćwiczenie twórcze „Podobieństwa”.

Dziecko

- rozwija umiejętność rozpoznawania kolorów i ich nazywania

- rozwija wyobraźnie plastyczną

- kształtuje postawę twórczą poprzez samodzielne uzyskiwanie kolorów pochodnych

- wyzwala ekspresję ruchową i plastyczna

- rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe

„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 154

 

 

Tęczowe bańki

* Zabawa ze śpiewem przy piosence „Ojciec Wergiliusz”

Układanie rytmu: kwiatek – motylek - biedronka

*Wysłuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Dom z baniek mydlanych” Zabawa plastyczna „Ślady baniek”

.Ćwiczenia gimnastyczne z kolorowymi chustkami – zestaw 13

Zabawa z mydlinami i słomką „Puszczanie baniek” .na placu przedszkolnym

* Zabawa inscenizacyjna ze śpiewem do piosenki Wiosenna piosenka. Utrwalenie wiersza „Motylek i kwiatek”-

Dziecko

- rozwija inwencje twórczą podczas wymyślania nowych wzorów rytmu

- wyrabia umiejętność pełnego wdechu i wydłużania fazy wydechowej

- śpiewa piosenki w trakcie zabawy inscenizacyjnej

„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodnik s. 159

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Niezapominajki to są kwiatki z bajki

 

 

Temat dnia

 

Działania edukacyjne

Cele operacyjne

Środki dydaktyczne

Uwagi

Opiekunowie lasu

*wykonanie laurki dla leśniczego, przypomnienie o bezpiecznym poruszaniu się po lesie, zachowanie bezpieczeństwa podczas przejazdu autokarem.

*Wycieczka autokarowa do Nadleśnictwa Krucz, pogadanka z leśnikiem, ognisko, spacer ścieżką przyrodnicza, oglądanie filmu przyrodniczego

*wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej „Może zobaczymy”, Zabawa bieżna ”Ptaki”

Dziecko:

-Poznają pracę leśnika

-dostrzegą potrzebę ochrony zagrożonych zwierząt

- bierze udział w wycieczce autokarowej do Nadleśnictwa Krucz

- zna zasady bezpiecznego poruszania się po lesie i nie oddalania się od grupy

- wie ,że w lesie należy zachować ciszę

„Uśmiech czterolatka” cz. 2- przewodnik s. 165

 

 

Święto Niezapominajki

*Przypomnienie piosenki Zostań przyjacielem Ziemi Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Słońce i deszcz”.

*Wprowadzanie w temat „Święto Polskiej Niezapominajki”. Nauka wiersza o niezapominajkach. Zabawa z pokazywaniem „Niezapominajki”.

Wysłuchanie opowiadania B. Szelagowkiej „Prawdziwa historia niezapominajki”. Rozmowa o opowiadaniu. Rytmizacja słowa przez wyklaskanie i wytupywanie.

Rytmika

*Zabawa ruchowa przy muzyce „Rosną kwiatki”. Wykonanie zadanie z książki – łączenie linią środka najmniejszych niezapominajki ze środkiem większej i największej niezapominajki; dorysowanie łodygi i liści pastelami olejnymi.

Dziecko:

- Zapozna się z Świętem Polskiej Niezapominajki

- Rozwija umiejętności opowiadania na podstawie usłyszanego tekstu

 

„Uśmiech czterolatka” cz. 2

przewodnik s.163

 

 

Liczymy kwiaty

* Układanie motyli z mozaiki geometrycznej. Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – bocian patrzy”.

*Zapoznanie z nazwami kwiatów i ich kolorami. Wysłuchanie fragmentu wiersza E. M. Skorek „Liczenie kwiatów”. Przeliczenie z użyciem liczebników porządkowych. Zabawa ruchowa z chustkami „Taniec motyli”. Ćwiczenie słuchowe – synteza sylabowa.

*Ćwiczenie gimnastyczne z kolorowymi chustami – zestaw 13

*Zabawa ruchowa z chusta animacyjną „Słońce i deszcz”. Wykonanie karty pracy „Motyle na łące” - łączenie linia każdego motyla z kwiatem w odpowiednim kolorze; liczenie. Utrwalenie umiejętności liczenia.

Dziecko

-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6

-rozwija logiczne myślenie

-utrwala nazwy kolorów i kwiatów rosnących na łące

-rozwija ogólną sprawność ruchową

„Uśmiech czterolatka” cz. 2 przewodni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin