INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH NA ROK SZKOLNY 2010/2011
DLA KRZYSZTOFA Rz.
I. Program został opracowany na podstawie :
1. Zaleceń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej określonych w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego
2. Analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer przeprowadzonej przez wychowawcę.
II. Cel nadrzędny programu:
Umożliwienie dziecku z niepełnosprawnością intelektualną zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
III. Cele szczegółowe:
· kształtowanie pozytywnej somooceny
· kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia
· kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy
· rozwijanie sprawności manualnych
· rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
· usprawnianie percepcji słuchowej
· rozumienie elementarnych pojęć matematycznych
1. Kształtowanie umiejętności
porozumiewania się.
pozawerbalnej i werbalnej.
1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi,
odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu
czytanego.
2. Wzbogacanie słownictwa czynnego
i biernego poprzez sygnalizowanie
informacji o potrzebach, stanach
emocjonalnych za pomocą komunikatorów
werbalnych: nazywanie rzeczy,
desygnatów, określanie cech przedmiotów
i obrazów, omawianie treści obrazów,
nazywanie podstawowych zjawisk
atmosferycznych oraz naukę wierszy
i piosenek.
3. Doskonalenie czytania globalnego.
Cały rok szkolny.
2. Nabywanie elementarnych
umiejętności
matematycznych.
1. Rozwijanie prostych operacji
2. Rozwijanie świadomości własnej
tożsamości oraz orientacji
w schemacie ciała.
1. Opracowanie liczb w zakresie dostępnym uczniowi:
· czytanie i pisanie nowej liczby.
· dodawanie i odejmowanie w zakresie poznanej liczb.
2. Znajomość figur geometrycznych,
3. Tworzenie zbiorów wg. określonego kryterium, porównywanie liczebności dwóch zbiorów.
4. Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni.
5. Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem
i nazwą.
3. Doskonalenie wiedzy
społeczno-przyrodniczej
i kulturowej.
1.Doskonalenie wiedzy na temat
przyrody w różnych porach roku.
2. Kształtowanie zachowań prospołecznych.
3. Przygotowanie do pełnienia ról
społecznych.
1.Zmiany zachodzące w przyrodzie, warunki
życia zwierząt i roślin.
1. Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm
społecznych obowiązujących w grupie rówieśniczej.
· Używanie zwrotów grzecznościowych.
1. Nauka właściwego zachowania się
w miejscach publicznych.
2. Rozbudzanie poczucia przynależności do
społeczności swojej szkoły, środowiska lokalnego.
3. Kształcenie poczucia przynależności do
narodu, dumy narodowej np. poprzez
udział w uroczystościach.
4. Udział w uroczystościach i imprezach
szkolnych.
4. Usprawnianie percepcji
wzrokowej.
1. Doskonalenie percepcji wzrokowej i spostrzegania.
1. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i jego
wielozmysłowe poznawanie.
2. Dobieranie par jednakowych obrazków.
3. Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.
4. Układanie puzzli.
5. Poznanie kilku liter i cyfr, pisanie pośladzie.
6. Znajomość podstawowych kolorów.
5. Usprawnianie percepcji
słuchowej.
1. Rozwijanie percepcji słuchowej.
2. Doskonalenie słuchu
fonematycznego oraz analizy
i syntezy słuchowej.
3. Ćwiczenie pamięci słuchowej.
1. Wysłuchiwanie, rozpoznawanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia.
· Rozpoznawanie i nazywanie głosów przyrody.
· Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków charakterystycznych dla pojazdów, zwierząt, instrumentów muzycznych.
3. Śpiewanie piosenki i klaskanie w jej rytm.
3. Relaksacja przy muzyce.
1. Podział wyrazów na sylaby.
2. Podawanie liczby sylab w wyrazie.
4. Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby
1. Nauka wierszyków.
6. Rozwijanie sprawności
manualnych.
1. Doskonalenie umiejętności
manipulacyjnych.
2. Rozwój sprawności dłoni.
3. Doskonalenie umiejętności pisania
1. Swobodne zabawy manipulacyjne klockami.
2. Zamalowanie dowolną przestrzeń dużych płaszczyzn farbami, kredą.
3. Ćwiczenia z wykorzystaniem papieru, (przedzieranie na pół, oddzieranie dowolnych fragmentów, zwijanie, zgniatanie w kule).
4. Cięcie papieru nożyczkami na strzępy i wzdłuż linii.
5. Zabawy konstrukcyjne np. budowanie wieży z klocków, układanki wtykowe itp.
1. Klaskanie, pocieranie dłoń dłonią ( mycie rąk),
2. Zamykanie i otwieranie pięści ( chwytanie piłeczki).
3. Zapełnianie płaszczyzn okonturowanych.
· Lepienie z plasteliny kulek, wałków itp.
1. Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.
2. Rysowanie wzorów po śladzie.
3. Kolorowanie kredkami małych przestrzeni.
4. Kreślenie ręką dużych liter w powietrzu.
5. Pisanie dużych liter na tablicy-wodzenie po wzorze.
(z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia
i miejscem rozpoczęcia).
grazia12