Macromedia Flash MX - Podręcznik dla słuchacza.pdf

(3667 KB) Pobierz
20679797 UNPDF
Podręcznik dla słuchacza
Macromedia Flash MX
20679797.004.png
Wprowadzenie
W 1997 roku firma Macromedia przejęła program FutureSplash
zmieniając jego nazwę na Flash. Zaproponowano w ten sposób
nowy format rozpoznawany po rozszerzeniu .swf, dający
większe możliwości niż dostępne wtedy formaty graficzne jak
.gif, .jpg czy .png. Nowinką była przede wszystkim możliwość
używania grafiki wektorowej, animowania, dodawania
elementów interaktywnych oraz dźwięku. Tak rozpoczęła się
rewolucja.
Dziś pracujemy na szóstej wersji tego programu oznaczonej tak
jak cała rodzina programów Macromedia kodem MX.
5
Opis ekranu
Po zainstalowaniu programu koniecznie trzeba zapoznać
się z widocznymi oknami, noszącymi nazwę paneli (ang.
Panels ). Standardowe ustawienie, od którego najłatwiej będzie
Panels
zacząć, wywołamy wybierając w górnym menu Window>Panel
Sets>Designer (wielkość ekranu). Ekran powinien wtedy
Sets>Designer
wyglądać tak:
6
20679797.005.png
 
Timeline i Scene
Scene
którym rozgrywać się będzie cała nasza praca. Jej wielkość,
kolor tła i inne parametry ustawiamy z górnego menu poprzez
Modify>Document lub w panelu
Properties widocznym na dole
(skrót Ctrl+J).
Timeline to linia czasu, na której odgrywać się będą animacje.
Kolejne widoczne klatki oznaczają upływający czas. Timeline
posiada także warstwy (ang. Layers ), które działają podobnie jak
Ważne skróty klawiszowe dotyczą skali podglądu sceny.
Ctrl+1 to 100% powiększenia.
Ctrl+2 to skalowanie do wielkości sceny.
Ctrl+3 to skalowanie do największego obiektu – także jeśli leży
on poza sceną.
Wciskając klawisz Space i lewy przycisk myszy, mamy możliwość
przesuwania okna.
7
To dwa największe obszary. Scena (ang. Scene ) to miejsce, na
Layers
w innych programach graficznych. Pracę z klatkami omówimy
przy okazji animacji. Warstwy omówimy w trakcie rysowania.
20679797.006.png 20679797.001.png 20679797.002.png
 
Tools
Po lewej stronie ekranu widoczny jest panel Tools . Zawiera on
wszystkie dostępne narzędzia pozwalające na rysowanie. Flash
jest programem wektorowym, co oznacza, że tworzone rysunki
zapisywane są jako krzywe Beziera. Wiele rozwiązań jest tu
podobnych do takich programów jak Corel czy Ilustrator. Warto
jednak co najmniej godzinę poświecić na ćwiczenie rysowania,
ponieważ Flash wprowadził kilka zupełnie nowatorskich metod
rysowania. Bierze się to z jego ukierunkowania na produkcję
animacji rozpowszechnianych w sieci, a co za tym idzie na
konieczności optymalizacji grafiki i to często już na etapie
tworzenia rysunków.
Sekcja Tools
Arrow Tool (skrót A) – zaznaczanie i przenoszenie
obiektów
Subselection Tool (skrót V) - edycja wektorów
Line Tool (skrót N) – rysowanie linii
Lasso Tool (skrót L) – zaznaczanie obszarów. Zwróć
uwagę na sekcję Options !
Pen Tool (skrót P) – rysowanie wektorów
Text Tool (skrót T) – wprowadzanie tekstu
Oval Tool (skrót O) – rysowanie elips
Rectangle Tool (skrót R) – rysowanie prostokątów.
Zwróć uwagę na sekcj Options !
Pencil Tool (skrót Y) – rysowanie odręczne
obramowań. Zwróć uwagę na sekcj Options !
Brush Tool (skrót B) – malowanie wypełnień.
Zwróć uwagę na sekcj Options !
Free Transform Tool (skrót Q) – przekształcanie
zaznaczonych obiektów. Zwróć uwagę na sekcj
Options !
Fill Transform Tool (skrót F) – edycja efektów
wypełnienia.
Ink Bottle Tool (skrót S) – dodawanie obramowania
Paint Bucket Tool (skrót K) – wypełnianie figur.
Zwróć uwagę na sekcj Options !
Eyedropper Tool (skrót ) – próbnik kolorów. Działa
także poza Flashem!
Eraser Tool (skrót ) – gumka. Zwróć uwagę na sekcj
Options !
8
20679797.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin