Program autorski kółka teatralnego.doc

(71 KB) Pobierz
Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www

Nauczycielskie Publikacje Edukacyjne http://www.zeszyt.pl

Archiwum wartościowych publikacji nauczycielskich.

Efektywne formy prezentacji dorobku zawodowego.

 

 

Alina Napierała

Miejskie Przedszkole Nr 32

w Katowicach

 

 
Przedszkolak Aktorem

Program autorski kółka teatralnego

rok szk. 2004/ 2005

 

 

Miejsce: Miejskie Przedszkole Nr 32

Uczestnicy: dzieci 5-6 letnie (dzieci chętne, zapisane przez rodziców)

Prowadząca: naucz. Alina Napierała

Czas spotkań: 1 godzina w tygodniu

 

„ Zabawa to praca dziecka, to jego zawód i jego życie”

P.Kergomard

 

 

Wstęp

 

              Zabawy w teatr to jedna z form pracy, która wspomaga wszechstronną aktywność twórczą dziecka. Wpływa na  wzrost poczucia własnej wartości, pozwala poznać otaczający świat,      a przede wszystkim rozbudzić chęć działania. Dzieci ponadto zdobywają umiejętność analizowania treści utworu , rozwijają pamięć logiczną i wyobrażnię twórczą, wzbogacają czynny  słownik poprzez powtarzanie słów i zwrotów, kształcą wyrazistą mowę w toku naśladowania odtwarzanych postaci i umiejętność naśladowania ich stanów uczuciowych: radości, smutku, strachu . Poprzez bezpośrednie uczestnictwo dzieci  nabywają umiejętność współdziałania społecznego, uzyskują wzory do samodzielnej zabawy. Dokonywanie oceny postaw bohaterów  pozwala na zrozumienie pojęć dobra i zła. Rozwijają prawidłowy sposób wysławiania się oraz uczą wyrażania własnych emocji podczas prezentowania tekstu.

 

              Zadanie aktorskie zmusza ciało do ruchu, który staje się kolejnym ważnym środkiem komunikowania się małego dziecka z otoczeniem. Wczesne kontakty ze sztuką zachęcają dzieci do własnej twórczości. Zabawa w role służy zaspakajaniu wewnętrznej potrzeby przyjmowania przez dziecko roli dorosłego. Są one wstępem do działalności teatralnej, w której różne rodzaje ekspresji znajdują swój najpełniejszy wyraz .Bez wczesnego treningu wrażliwości estetycznej w okresie wczesnego dzieciństwa, trudno jest wykształcić ją w wieku dojrzałym.

 

              Kierując się tymi przesłankami, postanowiłam zastosować formy teatralne jako element wspomagający ogólny rozwój dziecka we wszystkich sferach.

 

 

I  ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

              W dobie wszechobecnych gier komputerowych w których dominuje agresja i gdy  dziecko zbyt wiele czasu spędza przed telewizorem i ogląda program ,, jak leci” nauczyciel musi wykazać się pomysłowością i atrakcyjnością przekazu wybranych treści,  poszukiwać takich metod i form, które będą zgodne z psychologią rozwojową dziecka.

 

              Z małych form teatralnych dzieci czerpią najwięcej.

 

              W wychowaniu dla teatru i przez teatr  dużą rolę odgrywa repertuar. Musi być dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci.

              Ponieważ dzieci silnie identyfikują się z postaciami, które widzą, bohater sztuki może być najlepszym wychowawcą. Poprzez identyfikacje z nim, mały widz może odczuć to, że sam może rozwiązać swoje problemy i osiągnąć sukces, naśladując bohatera.

 

              Gdy dziecko jest widzem w teatrze i ogląda spektakl, nigdy nie czuje się samotne.

Jest to możliwe dzięki poczuciu wspólnoty między widzem i aktorem.

 

              Magia teatru sprawia, że aktor i widz wspólnie przeżywają, podobnie czują i myślą. Dzięki temu dziecko uczy się empatii. Cele wychowania przedszkolnego są osiągane poprzez realizację zadań wynikających  z obszarów edukacyjnych określonych w podstawie programowej. Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.

 

              Opracowany program ,, Przedszkolak aktorem” jest realizowany wspólnie z programem

 

,, Program wychowania i kształcenia sześciolatków”- Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej,

Ewy Zielińskiej i Gustawy Grabowskiej DKOS- 5002- 39/ 03.                                         

 

              Zgodnie z założeniami programu ,, Program wychowania i kształcenia sześciolatków” , nauczyciel powinien rozwijać wrażliwość na żywe słowo, ekspresyjne wyrażanie własnych przeżyć i uczuć, kreować swobodną ekspresję teatralną oraz wiele innych form pracy, które stwarzają  możliwość poznania, zmieniania, odczuwania siebie i świata w  złożonych relacjach nabywania umiejętności i przeżywania.

 

              Opracowany program opiera się na wytycznych podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. ( Dz. U. Nr 51, poz. 458 )

i odnosi się do następujących obszarów edukacyjnych:

 

 

1.         POZNANIE SIEBIE I ŚWIATA

 

-            organizowanie działań umożliwiających poznanie wielowymiarowości  (postrzegam, myślę, czuję, działam),

-            tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach,

-            tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka

 

 

2.         NABYWANIE UMIEJĘTNOĆCI POPRZEZ DZIAŁANIE

 

-            wspieranie samodzielnych doświadczeń dziecka,

-            tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka,

-            umożliwienie dziecku ekspresji, spostrzeżeń, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,

-            wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności

 

 

 

3.         ODNAJDYWANIE MIEJSCA W GRUPIE

 

-            umożliwienie dziecku odkrywania znaczenia komunikowania się w sposób niewerbalny,

-            umożliwienie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,

-            tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu

 

 

 

 

4.         BUDOWANIE SYSTEMU WARTOŚCI

 

-            wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość, piękno, poprzez:

1)         przekaz osobowy nauczyciela

2)         tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości

-            pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich                                                                                                                              i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska

    

 

 

I I  CELE DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH Z DZIEĆMI W RAMACH KÓŁKA TEATRALNEGO

 

 

CELE GŁÓWNE:

 

1.         Rozwijanie dziecięcej wrażliwości na żywe słowo i tekst.

2.         Wyzwalanie aktywności ruchowej i pantomimicznej dzieci.

3.         Rozwijanie kreatywności i swobodnej ekspresji artystycznej.

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

Ad.1

 

-            wdrażanie dzieci do skupienia uwagi na opowiadającej nauczycielce  i uważnym słuchaniu,

-            umiejętność ekspresyjnego wyrażania własnego ,, Ja”, osobistych przeżyć i uczuć,

-            doskonalenie siły głosu, wyrazistości, oddechu

Ad. 2

 

-            rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie doznań uczuciowych,

-            rozwijanie umiejętności niewerbalnego komunikowania się poprzez gest, ruch, mimikę

-            rozwijanie zmysłu równowagi, refleksu, zwinności, poczucia rytmu, wyrazistości gestów,

-            umiejętność wyrażania spontanicznych reakcji ruchowych podporządkowanych rytmowi muzyki

Ad. 3

               

-            rozwijanie swobodnej ekspresji teatralnej,

-            umiejętność przeżywania i wyrażania emocji poprzez dobór odpowiednich słów, ruchu, muzyki i rekwizytów,

-            oswajanie ze sceną: odpowiednie zwrócenie do publiczności, dykcja, siła głosu.

-            przygotowanie do odbioru sztuki

 

 

ZADANIA I CELE NAUCZYCIELA:

 

-            umożliwienie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,

-            tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka,

-            wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,

-            tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach,

-            rozwijanie umiejętności operowania głosem,

-            przygotowanie do odbioru sztuki

 

 

 

I I I   PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW

 

FORMY:

-            ćw. fonacyjne, oddechowe,

-            gry i zabawy parateatralne:

 

·           zabawy pantomimiczne,

·           opowieści ruchowe

              -       zabawy teatralne:

 

·           zabawy z cieniami,

·           zabawy z pacynkami,

 

-            inscenizacje zespołowe,

-            małe formy teatralne,

-            zabawy rytmiczne

 

METODY:

-            słowna: dialog, opis , pogadanka, opowiadanie

-                   oglądowa : pokaz,

-            czynna: naśladowcza, ruchowa, zadaniowa

 

 

I V  WARUNKI ORGANIZACYJNE

 

-            gromadzenie rekwizytów, elementów scenografii,

-            utworzenie kącika teatralnego,

-            włączenie rodziców do współpracy w zakresie wykonywania strojów, elementów scenografii, rekwizytów,

-            przygotowanie małych form teatralnych, inscenizacji,

-            udział w konkursach poza placówką,

-            zorganizowanie przeglądu teatralnego

-            zorganizowanie wyjazdu do teatru,

-            współpraca z M P Nr 63,  Sz.P. Nr.53 i Ośrodkiem Wychowawczym  w Szopienicach,

-            współpraca z telewizją kablową,

-            pozyskanie wsparcia ze strony sponsorów

 

 

EWALUACJA

 

-            przedstawienia teatralne w wykonaniu dzieci z kółka teatralnego wewnętrzne    ( w przedszkolu),

                i zewnętrzne ( udział w konkursach, dla dzieci z zaprzyjaźnionych przedszkoli,                               

              Ośrodka Wychowawczego ).

-  narzędzia do ewaluacji programu: ankieta dla nauczycieli , arkusze  diagnostyczne dla dzieci.

 

 

              Opracowany program opiera się na konkretnych utworach, wybranych do realizacji w ciągu roku szkolnego 2004/ 2005 Treści są usystematyzowane w/g zasady stopniowania trudności - od zabaw i ćwiczeń integracyjnych, poprzez zabawy wprowadzające do samodzielnych zabaw w teatr.

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:

 

DZIECKO

 

-            czuje się bezpiecznie w grupie,

-            potrafi słuchać,

-            współdziała w grupie,

-            czerpie radość z tańca i śpiewu,

-            koordynuje ruch ze słowem,

-                   wypowiada się poprawnie,

-            jest kreatywne,

-            wypowiada się,

-            rozmawia w parach,

-            odgrywa rolę,

-            ilustruje mimiką, gestem , ruchem zachowania bohaterów,

-            potrafi prowadzić dialog,

-            potrafi posługiwać się rekwizytami,

-                   potrafi ożywić pacynkę, wycinankę,

-            rozpoznaje i nazywa stany emocjonalne ( radość, smutek ),

-            odróżnia dobro od zła,

-                  potrafi ożywić pacynkę, wycinankę

 

 

V  TREŚCI

 

I SEMESTR

 

1.         Zorganizowanie grupy – zabawy integracyjne.

2.         Zabawy uwrażliwiające na zabawy teatralne poprzez ćwiczenia ( ożywienie ciała, przestrzeń, rytm i słuchanie, kontakt).

3.         Zapoznanie dzieci z utworem ,,Jasełka”:

a)               twórcze, werbalne odtwarzanie wysłuchanego utworu

-               wyszukiwanie najciekawszych wydarzeń i przedstawienie ich z odpowiednią modulacją głosu,

b)               wskazywanie głównego bohatera, jego o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin