KOŁO TEATRALNE.doc

(57 KB) Pobierz
KOŁO TEATRALNE

KOŁO TEATRALNE


Do góry dokumentu

Prowadzący: mgr Katarzyna Kościółek, mgr Alicja  Kozak,
mgr Sylwia Międzybrodzka

galeria zdjęć

 

uczestnicy koła


          Głównym założeniem zajęć koła teatralnego jest realizacja spektakli dla uczniów, rodziców i nauczycieli ukazujących praktyczne umiejętności członków zespołu.
          Projekty spektakli przewidziane do realizacji w roku szkolnym 2005/2006to program artystyczny uroczystości nadania imienia szkole, programy okolicznościowe związane z Dniem Niepodległości, Dniem Ziemi, Pierwszym Dniem Wiosny. Proponujemy także wystawienie jasełek we współpracy z Domem Kultury w Woli Batorskiej i zaprezentowanie go mieszkańcom wsi.
          Spotkania zespołu teatralnego powinny wykształcić u uczniów rozumienie specyfiki języka teatru, a przede wszystkim zachęcić młodzież do bywania w teatrze i przygotować ich do obcowania ze sztuką. Na zajęciach - oprócz ćwiczeń poprawnej wymowy, frazowania, stawiania akcentów wyrazowych i logicznych oraz pracy nad interpretacją i inscenizacją tekstów, dążymy do stymulowania i rozwijania potencjału twórczego 13 – 16-latków (realizujemy program „Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości”).
           Plan zajęć zakłada korelację działań koła z pracą na lekcjach sztuki, historii oraz współpracę z redakcją gazetki szkolnej. Program będzie korygowany i modyfikowany w zależności od możliwości i aktywności członków grupy.

Cele dydaktyczno - wychowawcze:

·         Rozwijanie teatralnych zainteresowań uczniów oraz ich indywidualnych zdolności recytatorskich, plastycznych, tanecznych i literackich.

·         Kształcenie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu poprzez ćwiczenia dykcyjne, oddechowe, ruchowe itp.

·         Wyposażenie uczniów w ogólną wiedzę na temat historii teatru, etapów jego rozwoju, znanych dramaturgów, reżyserów, współczesnych tendencji, warsztatu pracy aktora, różnorodnych technik i form teatralnych.

·         Wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez gry dramowe, krótkie inscenizacje, ćwiczenia zmysłów i koncentracji.

·         Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenia dzieła scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.

·         Pobudzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły.

·         Rozbudzanie motywacji do korzystania z różnych źródeł, tekstów kultury, wprowadzenie w tradycję kultury narodowej i europejskiej. Zachęcanie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości.

·         Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość, szacunek do pracy innych. Kształtowanie postaw zaciekawienia sobą i drugim człowiekiem. Ośmielanie do działania, wyrabianie pewności siebie, zwalczanie wstydu występowania przed publicznością.

Wiedza o teatrze:

·         składniki dzieła teatralnego: scenografia, kostiumy, charakteryzacja, rekwizyty, muzyka, choreografia, reżyseria – zebranie wiadomości ze szkoły podstawowej;

·         pojęcia dotyczące budowy tekstu dramatycznego, tworzyw teatralnych, różnych form i technik teatralnych

·         warsztat pracy aktora i reżysera – etapy pracy nad tekstem i przygotowaniem przedstawienia.

Twórcze działania uczniów:

·         krótkie inscenizacje reżyserowane przez uczniów na bazie lektur i tekstów własnych;

·         scenariusz teatralny na podstawie tekstu epickiego;

·         spektakl teatralny na bazie tekstu lub własnej propozycji

·         działania plastyczno-techniczno-muzyczne: afisze, plakaty, programy teatralne, podkłady muzyczne, projekty scenografii i kostiumów (z opisem);

·         dyskusje po obejrzanych spektaklach, redagowanie sprawozdań i recenzji do gazetki szkolnej.

Dodatkowe formy pracy:

·         wyjazdy na przedstawienia (w zależności od repertuaru odpowiadającego wiekowi uczniów min. 2 w roku szkolnym) lub prezentacja ciekawych przedstawień z kasety VHS;

·         śledzenie ciekawych imprez kulturalnych w regionie i w najbliższym mieście;

·         nawiązanie kontaktów z kołem teatralnym w zaprzyjaźnionej szkole: wymiana doświadczeń, spotkania;

·         wizyta na próbie i za kulisami teatru profesjonalnego;

·         akcentowanie Międzynarodowego Dnia Teatru (27 marca) - konkurs wiedzy i umiejętności teatralnych;

·         udział w konkursach recytatorskich organizowanych przez gminę;

·         gromadzenie materiałów, pamiątek, czasopism, afiszy, programów teatralnych itp. w formie małego „muzeum” teatralnego szkoły;

·         przygotowywanie akademii z okazji świąt narodowych, oprawy uroczystości szkolnych, np. Dnia Nauczyciela i tradycyjnych, np. wigilii szkolnej, wieczoru andrzejkowego lub pierwszego dnia wiosny.


KOŁO DZIENNIKARSKIE (redakcja gazetki szkolnej)


Do góry dokumentu

Prowadzący:  mgr Sylwia Międzybrodzka

galeria zdjęć

 

Redakcja gazetki

Cele dydaktyczno - wychowawcze:

·         Rozwijanie i doskonalenie zdolności literackich uczniów.

·         Wyposażenie uczniów w wiadomości ogólno humanistyczne. Uświadomienie roli mass - mediów, środków i form ich pracy - poznanie pracy dziennikarza radiowego i telewizyjnego.

·         Wyposażenie uczniów w umiejętności dziennikarskiej pracy z komputerem oraz korzystanie z niego jako źródła wiedzy o świecie, pracy z magnetofonem lub dyktafonem.

·         Praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności dziennikarskich przy redagowaniu gazetki szkolnej.

·         Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.

·         Poznanie specyfiki swego środowiska, jego kultury, tradycji i spraw życia codziennego. Uczestnictwo w działalności kulturalnych wspólnoty lokalnej

·         Przygotowanie do samokształcenia, korzystania z różnych dóbr kultury, docieranie do informacji, wyrażanie swego sądu, wszechstronnego rozwoju, wzbogacenia swojej osobowości

·         Rozwijanie umiejętności segregowania i opracowywania zdobytych informacji, określania własnego stanowiska - motywowanie sądów aprobujących i krytycznych.

·         Wdrażanie do łatwego nawiązywania kontaktów międzyludzkich, odnajdywanie swojego miejsca w grupie, podkreślanie swojej wartości, poszanowanie poglądów innych, rozwiązywania problemów, ogólne przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych w przyszłości.

Formy wypowiedzi:

·         Notatka prasowa (informacje o szkolnych imprezach, wycieczkach, wizytach w kinie, w teatrze itp.)

·         Wywiad

·         Sprawozdanie prasowe z wycieczki, przedstawienia, spotkania połączone z własną oceną.

·         Zawiadomienie o wydarzeniu w szkole, zaproszenie na ciekawą imprezę szkolną, zaproszenie na spektakl teatralny

·         Ankieta, sonda z komentarzem.

·         Artykuł prasowy

·         próby recenzji przedstawienia teatralnego, filmu

·         Próby dyskusji na łamach gazety, polemiki, wyrażania własnych opinii

·         Zasygnalizowanie pozostałych form publicystycznych (fotoreportaż, felieton, itp ).

Wiedza o dziennikarstwie:

·         Sposoby uatrakcyjniania szaty graficznej czasopisma, wykorzystanie materiału ilustracyjnego

·         Komputerowy skład gazety w systemie Windows.

·         Kultura zachowania, języka, rzetelność i uczciwość

Twórcze działania uczniów:

·         Redagowanie gazetki szkolnej

·         Prace plastyczne inspirowane wydarzeniami z życia szkoły i gminy.

Dodatkowe formy pracy:

·         Wycieczki dydaktyczne do drukarni, teatru, muzeum

·         Wizyty w placówkach kulturalnych, zwiedzanie wystaw, udział w ciekawych imprezach lokalnych

·         Wymiana doświadczeń z opiekunami i redaktorami gazetek uczniowskich z okolicznych szkół.


KOŁO PCK


Do góry dokumentu

Prowadzący: mgr Katarzyna Czapla

galeria zdjęć

Cele dydaktyczno - wychowawcze

·         Organizowanie pomocy dla potrzebujących.

·         Kształcenie umiejętności z zakresu pierwszej pomocy.

·         Prowadzenie gazetki tematycznej pt. "Krew to życie"

·         Współpraca z organizacją: "Dziecięce marzenia", "Wszystko dla dzieci", "Liwer" Czynny udział w działalności RZ PCK w Wieliczce.

·         Opieka nad osobami całkowicie samotnymi, pomoc w codziennym życiu, odwiedziny świąteczne ze stroikami lub kartkami okolicznościowymi

·         Kształtowanie wrażliwości na losy ludzi samotnych, chorych

·         Spotkanie z lekarzem, wizyta w Ośrodku Zdrowia, Pogotowiu

·         Propagowanie profilaktyki i edukacji pro zdrowotnej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin