nowoczesna powszechna - notatki 2011-12.doc

(333 KB) Pobierz

NOWOCZESNA POWSZECHNA

 

3.11.2011

 

Katalog Le Siecle Francais, 2009 MNW- malarstwo i rysunek francuski w zbiorach polskich

 

Akademizm Poprzęcka, seria Nefretete

Thomas Crow Painter and public life in XVII c. Paris

Albert Boime Art in the age of revolution

Robert Rosenblum

Jean Starowiński Wynalezienie wolności

 

 

 

 

rokoko postrzegane jako epoka słodyczy we Francji

Pielgrzymka na Cyterę Watteau, 1717- nowa kategoria gatunkowa fete galante, morceau de reception na Akademii, to jemu tytuł takiego malarza po raz pierwszy (malarstwa rodzajowego)

wiek światła i rozumu, duch encyklopedyczny

 

połowa XVIII w.- narodziny krytyki artystycznej, np. Denis Diderot- uważany za ojca nie tylko francuskiej krytyki, ale w ogóle (portret z 1785 r. Fragonarda)

duży wpływ na kolekcjonerstwo i zakupy

doradca artystyczny i polityczny Katarzyny II

krytyka rodzi się z potrzeby wyjaśniania przeżycia estetycznego oraz potrzeby selekcji obrazów z wystaw

od lat 40. badał zagadnienia optyki i przyjaźnił się z elitą malarzy francuskich, bywał w pracowniach i oglądał warsztat, dodatkowo wielki talent pisarski

 

Salon- wystawa organizowana od lat 70. XVII w. przez Królewską Akademię Malarstwa i Rzeźby- do pokazywania prac członków (nie uczniów) Akademii

dopiero pod koniec XVIII dopuszczono artystów spoza Francji

obok Salonu wystawy w Akademii św. Łukasza czy Exposition de Jeunesse prze pte Dauphine

im dalej w głąb XVIII w., tym więcej prywatnych zbiorów otwieranych dla publiczności, dawny postulat La Font de Saint Yvenne

krytyka złego przechowywania królewskich obrazów zamiast wystawienia

konieczność publikacji poza Francją ze względu na cenzurę

największy wpływ na krytykę miała korespondencja Diderota, (Corespondence Literaire) wydana przez przyjaciela Melchiora Greena- dwumiesięcznik przepisywany ręcznie i dostępny tylko na dworach europejskich (np. niemiecki, Katarzyny II, St. Augusta, w nakładzie tylko kilkudziesięciu egzemplarzy)- wolność, mógł sobie pozwolić sobie na oszczerstwa wobec artystów np. zwalczał Bouchera

Salony Diderota wydawane 1759-1781

w tym czasie rozkwit realizmu francuskiego XVIII w.

 

nowy prestiż profesji znawcy

ten rodzaj wiedzy w XVIII w. szeroko ceniony w związku z coraz bardziej rozwijającym się rynkiem sztuki i kolekcjonerstwem

 

1772-1778 Johann Zoffany (dwór angielski, obecnie Windsor) Trybuna Uffizzi

jedna z najbogatszych kolekcji włoskich, w 1737 r. ofiarowana przez księżną Uffizzi rządowi Toskanii

w Pałacu Luksemburskim otwarto część kolekcji królewskiej dla publiki 1750- do lat 70.

po rewolucji otwarcie Luwru jako Musee Centrale du Louvre, na początku XIX w. jako Musee Napoleon- największe i najbardziej okazałe muzeum świata- zbiory z całej Europy (wyprawy napoleońskie)- np. Niderlandy, Hiszpania- systematyczny rabunek Napoleona z komisjami wybitnych ekspertów opracowujących listy dzieł i przyjeżdżające do Francji jako dobra „odzyskane”

Dominique Vivant Denon- uczestnik wyprawy egipskiej i dyrektor muzeum Luwru (?).

 

*Krzysztof Pomian Zbieracze i osobliwości, Paryż 1600-1800

początek XVIII w. 150 kolekcji- po rewolucji 500

podstawowy kod komunikacyjny kultury, a nie tylko wyznaczające status, o tym rozmawiała cała arystokracja, gabinety

gabinety- gromadziły dzieła sztuk „szkoły włoskiej”, także zwłaszcza w XVIII w. szkół północnych (flamandzkie, holenderskie- wtedy nie zwracano uwagi na różnicę)

oficjalna doktryna akademicka modelowana na zdobyczach antyku i nowożytnych mistrzach włoskiego odrodzenia np. Rafaela, Domenicina, Caraccich, francuskich np. Lorraine'a

zwykli zbieracze”- chętnie kupowali rodzajowe sceny północne- niejako dla zrównoważenia malarstwa południowego- ze względów estetycznych ale także rynkowych (włoskie droższe, uważano malarstwo holenderskie wydawało się na tyle kunsztowne, że wydawało się trudniejsze do podrobienia- błędne przekonanie, ale Włosi byli wtedy często podrabiani)

 

Salon Gersainte'a Watteau, 1720

jeden z większych marszandów pierwszej połowy XVIII w., także autor ustandaryzowanych katalogów aukcyjnych, także pierwszy wydawca katalogu grafik Rembrandta 1751

nie zajmował się kupowaniem malarstwa francuskiego, interes robił głównie na sprzedaży modnych mebli i bibelotów

scena przedstawia współczesny temat, we współczesnym kostiumie, nie mieści się w kategoriach narzucanych przez Akademię

 

Joseph Wright of Derby, Grupka znawców podziwiająca szermierza Borhese, 1765

twórca nowoczesnej ikonografii naukowej

 

nowa osoba- dilettanti, amator o upodobaniu do sztuki, w odróżnieniu od konesera

erudycyjne podejście do sztuki, szczególnie do starożytności w związku z odkryciami archeologicznymi tego czasu

 

problem przeżycia estetycznego- także temat powyższego obrazu- dramatyczne przeżywanie sztuki, dramatyczny światłocień wyniesiony jeszcze z tradycji Caravaggia, podziwianie sztuki przy świetle lamp  było normalne- intensyfikacja aury tajemniczości wokół dzieła sztuki

*Goethe Podróż włoska

 

1787 Johann Heinrich Wilhelm Tischbein, Portret Goethego

jako dilettante, w stroju pielgrzyma

 

w związku z rozwojem wiedzy starożytnej ważne miejsce zajmują antykwarze, ich dyskusje są istotne, także spór Diderota z hrabią Caylus, najbardziej znanym starożytnikiem

dowodzenie, że wiedza znawcy ma tylko zewnętrzny charakter, a do prawdziwej filozofii może prowadzić tylko filozof

 

1739 Małpa antykwarza

 

Gabriel de Saint-Aubin, Widok salonu 1765

w latach 90. XVIII w. miejscem ekspozycji Akademii był Luwr

1737- wznowienie Salony, 25.08 w dzień św. Ludwika otwarcie wystawy w Salon Caree Luwru, szybko zaanektowane galerie Luwru

Salon 1765 r. - po nim publikacja Diderota na temat malarstwa

* wstęp Pieńsksa do Salonu 1765

 

Akademia stworzona dla zapewnienia wykształcenia artystów chcących wyzwolić się z cechu, ale przede wszystkim wzgląd polityczny kontrolowania artystów i programów ikonograficznych o propagandowym charakterze (absolutyzm)- powołana przez Ludwika XIV, faktycznym twórcą był Colbert (hierarchia, struktura, narzucone debaty i konferencje)

w zasadniczych rysach struktura i doktryna Akademii w XVIII w. była taka sama jak w XVII

 

Andre Felibien- hierarchia gatunków malarskich z malarstwem historycznym na czele, we wstępie do jednych z konferencji Akademii

faktycznie najwięcej było malarstwa „pośledniejszych” gatunków- co ma dowodzić liberalizmu Akademii

 

egzamin na Akademię- 1. list rekomendacyjny jednego z członków Akademii, 2. kursy w trójstopniowym schemacie: a. kopiowanie grafik mistrzów europejskich, b. kopiowanie modeli gipsowych, c. kopiowanie z żywego modela

Akademia kształciła tylko pod względem rysunku, jako sfery ideowej malarstwa

potem z tego powodu spór pousseniści-rubensiści (Roger de Pine- konstytutywnym środkiem malarstwa kolor a nie rysunek)

znów dowód otwartości Akademii, skoro są debaty

spór nowożytnicy-starożytnicy w Akademii Inskrypcji i Literatury- większe reperkusje w środowisku literackim niż malarskim

oprócz praktyki akademickiej podstawy teoretyczne historii i literatury, anatomii, konferencje, dyskusje nad obrazami nowożytnymi

Akademia podlegała Nadintendentowi Budowli Królewskich- odpowiedzialny bezpośrednio przed królem za wszystkie pracy budowlane czy dekoracyjne w obrębie rezydencji królewskich, zajmował się także organizacją rozrywek króla

pod Nadintendentem Dyrektor Akademii- cała Akademia finansowana z kasy królewskiej i jej administracji podporządkowana- potem rektorzy, profesorowie, skarbnik czy tappisier- czyli ten, który organizuje wystawę, odpowiedzialny za rozmieszczenie obrazów (de facto jak dywan, na ścianach od sufitu po ziemię)

często były to obrazy już sprzedane lub robione na zamówienie- szczególnie jeśli były to obrazy historyczne (wielki wkład pieniędzy)- dopiero po salonie do rąk kupca

stąd Salon świetnym miejscem do reklamy i niechęć artystów do krytyków

 

Akademia Francuska w Rzymie- filia Akedemii paryskiej- jako dopełnienie edukacji w Paryżu

Ecole des Eleves Proteges- studia 3 lata

w Rzymie- 4 lata, nagroda za zwycięstwo w konkursie Grand Prix vel Prix de Rome- konkurs pod koniec edukacji artystycznej- najpierw szkic, (wybór do dalszego etapu) potem dzieło olejne

na początku Palazzo Mancinio, potem od XVIII w. Villa Medici

w Rzymie poznawanie głównie antyku i nowożytności, kopie i malarstwo plenerowe, od połowy XVIII w. obowiązek nadsyłania prac do Paryża jako poświadczenie rozwoju studenta, wykorzystywane do edukacji młodszych

w czasie pobytu w Rzymie student opracowywał morceau d'agremment- w celu zostania członkiem Akademii, tytuł agree (kandydat na członka, stan pośredni po zaprzysiężeniu miał rok na przedstawienie kolejnego dzieła- morceau de reception- dzieło przyjęcia)- pełne członkowstwo w Akademii- Academicien lub Recu

odstępowano od przepisów co do terminów

ale też np. Fragonard zrezygnował z Akademii i nie przedstawił morceau de reception- ale miał bogatych mecenasów; brak tytułu akademika łączył się z niemożnością wykładania, ale także przekreślał karierę jako pierwszego malarza króla- co było zazwyczaj zwieńczeniem, największym zaszczytem akademickiej kariery

 

Chardin 1728

Bufet

Płaszczka albo Raja

oba obrazy dla przyjęcia do Akademii- d'agremment i de receprtion jednego dnia i od razu przyjęty

flamandyzm, niemal kopia dzieł flamandzkich

od lat 20. rynek sztuki niderlandzkiej bardzo bogaty w Paryżu

to malarstwo niderlandzkie niejako utorowało drogę francuskiej sztuce w modusie realistycznym

anegdota: Nicolas de Largillerre (dyrektor, wybitny malarz historyczny) miał powiedzieć przechodząc obok obrazu un bon Flamande

tylko malarz historyczny mógł zostać dyrektorem Akademii i pierwszym malarzem króla (wiele takich zleceń)- ale de Largillierre zrobił karierę jako portrecista

 

dostosowanie do gustów zamawiającego

 

Francois Lemoyne, Venus i Adonis

z jego pracowni Boucher

chętnie sięgał do egzotycznych wątków

 

malarstwo historyczne nigdy nie zniknęło w XVIII w.

w zależności od sytuacji politycznej fundacje- dwór nie zamawiał w czasie wojny z powodu innych wydatków

 

 

7.11.2011

 

David

członek Konstytuanty, przyjaciel Robespierra, od Rewolucji członek Jakobinów

 

Przysięga w sali do gry w piłkę

(na zlecenie Konstytuanty)

dzieło nieukończone przez zmieniającą się sytuacją polityczną w związku z zaostrzeniem polityki jakobinów

 

1790 przemówienie Robespierra zapowiadające opublikowanie listy zdrajców Konwentu

David cudem uniknął gilotyny dzięki wstawiennictwu żony, katoliczki i rojalistki

 

lata 90- kilka portretów męczenników Rewolucji- tzw. jakobińskie piety

Śmierć Marata 1793 r.

po śmierci przyjaciela Davida zamordowanego przez żyrondystkę Chralotte de Ronday, rojalistkę; tzw „przyjaciel ludu” od nazwy pisma, które redagował; z wykształcenia lekarz, pełnił funkcję deputowanego Konwentu i redaktora; z powodu choroby skóry musiał często się kąpać- z tego powodu scena w wannie

wanna skomponowna w kształt antycznego sarkfagu, antyczna też poza Marata, bez bólu, także turban na głowie

Charlotte od razu schwytana i stracona

Śmierć Josepha Bary

młodego dobosza, który zginął po okrzyku „niech żyje republika”- szkice już kilka godzin po zabójstwie, w miejscu zbrodni, ale w końcu kształt teatralizowanej wizji na wzorze Piety czy Złożenia do grobu

jak św. Cecylia Maderny

 

Sabinki

 

 

Koronacja Józefiny

do 1807 r.

zerwanie w poprzednim stoickim stylem, barokowa kompozycja, wybranie nie najważniejszego momentu- czyli samokoronacji Napoleona (gest niezręczny do namalowania)- a gest koronacji małżonki

 

1764-1796

od pokoju po wojnie do podboju przez Napoleona Italii

 

Grand Tour- szlaki rozszerzają się poza Europę, np. do północnej Afryki (m.in. dzięki wyprawie Napoleona do Egiptu)

dwa typy krajobrazu zdefiniowane przez Rogera de Pine'a z 1808 r. paiseage heroique (Poussin), paiseage champetre (Lorraine)

 

 

Piranesi

 

w Rzymie od 1740 r., zatrudniony na dworze papieskim jako rysownik, jako archeolog podróżował po całej Italii, równolegle wykonując graficzne płyty (ok 1000 w ciągu całego życia), wydawane w cyklach od lat 40. do tal 70.

Weduty rzymskie pierwsza wersja z lat 40., nieustannie wznawiane ze względu na popyt, także na dworze St. Augusta

właśnie Piranesi był wizjonerem, „romantycznym”, ukształtował sposób postrzegania antyku w drugiej połowie XIX w.

Piranesi interesował się zarówno estetyką, jak i materiałami i technologią starożytną- żywo oddziaływał na środowisko architektów na całym świecie, związany z Angielską Akademią czy Francuską Akademią w Rzymie

tworzył kaprysy, fantastyczne widoki zarówno starożytnego Rzymu jak i wyimaginowanych wnęrz

Invenzioni capricci di Carceri 1745 r., 2. wyd. 1761 (jeszcze wzmocnione efekty tonalne, kontrasty)

twórczość Piranesiego wpisuje się zarówno w nowoczesne wtedy kanony malowniczości jak i wzniosłości

Huxley nazwał je „więzieniami wyobraźni”

1761- rozprawa Piranesiego głosząca wzniosłość rzymskiej architektury, stawiająca ją ponad grecką- wielki spór m.in. z Winckelmannem

wskazywał na Etrusków, jako starszych od Greków

 

ruina- na styku między kulturą a naturą (temat rycin)

na wizjonerskie pomysły oddziałał Giovanni Paolo Panini, miłośnik sztuki, scenograf, malarz (głównie malownicze przedstawienia starożytności)

 

Claude Joseph Vernet

za Lorrainem- idylliczny krajobraz w duchu sielanki

wzorce najczęściej czerpane z malowniczej Kampanii, podczas podróży z Rzymu do Neapolu

najczęściej Verne malował fantastyczne widoki portów

ale także na zlecenie markiza de Marny, nadintendenta, przedstawienia portów francuskich

Poranek, 1744

zamówiony przez St. Augusta, do pary do Nocy

w tych obrazach można doszukiwać się symboliki navigatio vitae, Opatrzności, zmienności losu

niezależnie od poszukiwania symboliki- obrazy pełniły funkcję dekoracyjną, często tworzyły cykle ilustracji różnych pór dnia

ulubiony malarz Diderota

 

wybuchy Wezuwiusza- bardzo popularny temat, także Vernet

Volaire np. poświęcił całą swoją twórczość temu tematowi

w latach 70. Wezuwiusz był dość aktywny

także wpłynęła na to rozwijająca się kategoria wzniosłości

Volarie był przez długi czas asystentem Verneta

niemieckim artystą który zajmował się tą tematyką, Jackob Filip Haeckert, nadworny malarz Ferdynanda I w Neapolu

Rzym nazwany nawet jedną z kolonii malarstwa niemieckiego- wtedy w Rzymie Goethe, Angelika Kaufmann, ale też Joseph Wright of Derby

J.W. of Derby stworzył na tym temacie wizję natury, która jest już przeżyciem religijnym

 

Hubert Robert

jego twórczość to głównie fantazje na temat starożytności- ale jego kolorystyka to jeszcze paleta rokokowa

 

Akewdukt w Pont du Gard 1787

 

podczas pobytu w Rzymie przyjaźnił się z Fragonardem

największą sławę przyniosły mu monumentalne przedstawienia antyku

 

Fantazja egipska 1760

Odnalezienie Laokoona 1776

 

Lessing czy Winckelmann- przy wcześniejszym odkryciu Laokoona dyskusje na temat granic sztuk

 

Hubert Robert był więziony w czasie Rewolucji, projektant ogrodów w Wersalu

po Rewolucji jeden z 5 kustoszy Luwru

 

Wielka galeria Luwru jako ruina 1796 r.

 

Haeckert

Goethe podziwiający Coloseum

przełamywanie konwencji klasycznego krajobrazu w stronę natury dzikiej i wzniosłej

 

Wodospady w Term ok. 1790

 

wkróce głównym tematem dla romantyzmu Alpy, nie Italia

Alpy dzięki Grand Tour dostarczały widoków dzikich, także topiczna przeprawa przez Alpy Hannibala, z pism Liwiusza przerażenie Alpami

 

Joseph Anton Koch

Tyrolczyk, którzy porzycił uczelnie w Stuttgarcie dla Rzymu

można w jego twórczości znaleźć przełom klasyczno-romantyczny

po drodze Alpy, które malował

 

Krajobraz z tęczą ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin