Scenariusz zajęć
BLOK TEMATYCZNY:
"SEKRETY WODY"
Cele główne:
– Utrwalanie zdobytych wiadomości o stanach skupienia wody i wędrówce wody w przyrodzie.
– Poszerzanie wiadomości na temat przydatności i zastosowania wody w życiu codziennym.
– Rozwijanie zainteresowań badawczych dziecka, kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem.
– Rozwijanie rozumienia konieczności racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą.
– Poznanie sposobów oszczędzania wody.
– Odkrywanie własnych możliwości, rozwijanie myślenia, wyobraźni i mowy poprzez aktywny udział w zajęciach.
– Czerpanie radości z udziału w konkursie plastycznym "Mój przyjaciel – ZDROJEK",
Cele operacyjne:
Dziecko :
– potrafi wyobrazić sobie dalsze losy kropelki i je namalować,
– pozna w zabawie właściwości wody,
– potrafi nazwać i rozróżnić różne stany skupienia wody,
– podać przynajmniej jeden sposób wykorzystania wody, wie jak bardzo potrzegna jest woda by żyć i być zdrowym, utrwali zasadę picia wody wyłącznie przegotowanej,
– motywuje się do prowadzenia systematycznej obserwacji, wykonuje czynności badawcze zgodnie z instrukcją nauczyciela, omawia wyniki wspólnie przeprowadzonych doświadczeń i wyciąga wnioski,
– potrafi wskazać obrazki, które przedstawiają prawidłowe wykorzystanie wody przez człowieka,
– potrafi oszczędnie gospodarować wodą podczas mycia rąk i mycia zębów w przedszkolu,
– wykonuje pracę plastyczną metodą COLLAGE na temat: "Mój przyjaciel – ZDROJEK", dziecko wykazuje się pomysłowością i ekspresją twórczą.
Miejsce realizacji i wiek dzieci: sala przedszkolna, grupa dzieci 6 – letnich.
Prowadząca zajęcia: Joanna Matysiak Pietrucha
Czas realizacji bloku tematycznego połączone z realizacją tematów zawartych w pomocach edukacyjnych pt.: "MAMO, TATO, WOLĘ WODĘ"-od 02-11-2010r. do 18-11-2010 r.
Metody:
czynne:
• zadań stawianych do wykonania
• samodzielnych doświadczeń
• kierowania własną działalnością dzieci
percepcyjne:
• obserwacji,
• pokazu,
–
słowne:
• opowiadanie nauczycielki,
• rozmowy,
• wyjaśnienia,
• instrukcje,
Formy:
• zbiorowa jednolita,
• grupowa zróżnicowana,
• indywidualna jednolita.
Pomoce: opowiadanie nauczycielki ,,Jestem małą kropelką", pojemniki na wodę, farby, magnetofon, płyta CD pt. MAMO, TATO WOLĘ WODĘ, obrazki przedstawiające różne stany skupienia wody, puzzle z sylabami (Wo-, da, to, wiel-, ki, dar), schemat obiegu wody, czajnik z gorącą wodą, lusterka, szklanki, miska z wodą, sól, cukier, kwasek, mąka,wata, papier, folia, wełna, kamień, wiersz pt.: "Przygoda małej kropli wody", ilustracje przedstawiające urządzenia wymienione w wierszu, wiersz „ Dwie umywalki", sylwety umywalek wykorzystane do inscenizacji wiersza, gazety, ścineki materiałów, wstążki, kolorowy papier, kredki, bibuła, farby, klej,
DZIEŃ 1:
TEMAT: WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA.
Przygotowanie sali:
Na tablicach znajdują się ilustracje przedstawiające różne stany skupienia wody i
miejsca jej występowania, oraz schemat obiegu wody. Na parapecie okna stoją zróżnicowane kształtem naczynia, wypełnione wodą..
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. POWITANIE DZIECI.
2. ZAŚPIEWANIE PIOSENKI PT.: "MAMO TATO WOLĘ WODĘ."
3. Zagadka słowna: „Służy do mycia, służy do picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia”.- dziecko podaje rozwiązanie zagadki.
4. Ćwiczenia słuchowe.
Dzieci słuchają płyty z zamkniętymi oczami i określają, z czym te odgłosy im się kojarzą (szum fal, plusk wody, szmer źródełka, kąpiel, odpoczynek na plaży).
1.
5. Poznanie właściwości wody{ szklanka napełniona woda z kranu}
1. -co jest w szklance?...............
-jaka jest woda?............
-czy woda ma kolor?......
-czy woda ma smak?.......
-jaką wodę można pić?.............
1. 6. Dzieci kładą się wygodnie na swoich poduszkach na podłodze , zamykają oczy i słuchają opowiadania nauczycielki :„ Jesteś małą , przezroczystą kropelką , która spadła z deszczem na ziemię . Leżysz teraz na zimnej , czarnej ziemi . Widzisz , jak obok ciebie spadają inne krople deszczu , odbijają się o ziemię i opadają. Jest was coraz więcej . Czujesz, jak dotykają cię ze wszystkich stron inne krople . Łączysz się z nimi i rozciągasz się w kałużę, początkowo małą , potem coraz większą Ale co to ? Twoje koleżanki zaczynają wsiąkać w ziemię. Odrywają się od ciebie i powoli znikają. Zostajesz sama. Zaczynasz czuć ciepło . Słońce swoimi promykami ogrzewa cię – stajesz się coraz mniejsza , lżejsza. Ja ginę ! – krzyczysz . Nie, nie giniesz. Unosisz się do góry .Jesteś parą W górze kręcisz się , kłębisz . Stajesz się małym ,białym obłoczkiem, który popychany wiatrem zwiedza przestworza . Płyniesz po niebie delikatnie , wolno . Patrzysz na świat z góry – fruwasz Nagle coś się dzieje. Wiatr popycha cię coraz mocniej i mocniej. Duże niebieskie chmury pochłaniają ciebie w całości . Czujesz ogromny chłód i ciężar . Lecisz w dół . Opadasz z ogromną prędkością . Nie jesteś w stanie zapanować nad sobą . Wyprzedzają cię spadające krople deszczu . Ty też jesteś jedną z nich. .Ojej ! Uderzyłaś z wielką siłą i rozprysłaś się na ziemi . Ale nie możesz odpocząć . Z ogromną prędkością turlasz się po ziemi w dół – spadasz z góry . Gonią cię inne krople wody . Plusk! Leżysz bezsilna . Nie możesz uwierzyć , że ten koszmar już się skończył .Czujesz ulgę . Pływasz po tafli błękitnej wody jeziora . Woda unosi cię i goi twoje rany . Jest przyjemnie , spokojnie. Słyszysz tylko szum fal powstających na jeziorze pod wpływem delikatnego wiatru. Upajasz się tym spokojem Marzysz o tym , by znów fruwać po niebie , unosić się w górę i w górę Tymczasem marzenia stają się realne. Znowu jesteś wysoko . Lekko i swobodnie wirujesz w przestworzach . Widzisz małe obłoczki i duże chmury . Jesteś jedną z nich .Po chwili czujesz ogromny , przeraźliwy chłód , jakiego nigdy dotąd nie doznałaś . Odrywasz się od chmury i lecisz znowu w dół . Ale powoli , powoli , powoli Jesteś przepięknym płatkiem śniegu – jedynym w swoim rodzaju . Opadasz delikatnie na ziemie . Leżysz wśród innych płatków . Błyszczysz się w promieniach słońca .Jest ci przyjemnie .Och! Co się dzieje ? Topniejesz . Kurczysz się , malejesz – znów jesteś kroplą wody !Co teraz ze mną będzie ? – myślisz . Co się teraz stanie ?”
7. W co może przemienić się woda ?- dzieci wymieniają różne stany skupienia wody ( deszcz, grad, śnieg, lód, szron, rosę, mgłę) .
Pokaz tych stanów skupienia na obrazkach przez nauczycielkę – dzieci rozpoznają i nazywają .
8. Tańczące kropelki – dzieci tańczą – improwizując różne ruchy przy muzyce relaksacyjnej z płyty CD pt. "Mamo, Tato, wolę wodę"
9. Co mogło się stać jeszcze z kroplą wody ? – praca indywidualna – malowanie farbami na ten temat.
2. 10.Rozmowa na temat swoich prac – prezentacja - rozmowa w rundce. Dzieci opowiadają o swoich przypuszczeniach , które zilustrowały .
11. Sprzątanie po zajęciu .
DZIEŃ 2:
TEMAT: WODA W ŻYCIU ROŚLIN I LUDZI.
Przebieg:
1. Przywitanie dzieci i śpiewanie piosenki pt. "Mamo, Tato, wolę wodę".
2. Rozsypanka sylabowa- układanie hasła
-dz. po kolei nazywają cyfry od 1 do 6 i odkrywają kolejne puzzle,
-odczytanie hasła: Woda to wielki dar,
-dla kogo woda jest darem?
-rozmowa i wyciągnięcie wniosku.
3. Obieg wody w przyrodzie – omówienie schematu obiegu wody w przyrodzie
-skąd się bierze woda na Ziemi,
-czy woda jest potrzebna i do czego jest potrzebna,
4. Doświadczenie na skraplanie i parowanie wody
Pokaz i omówienie na podstawi obrazka drogi kropli wody: z chmury- do czajnika. Można wykorzystać fragment z książki: „Woda płynąca w kranie pochodzi , albo z wód podziemnych , albo z rzeki . Wodę taką przed doprowadzeniem jej do domów oczyszcza się w sztucznych filtrach i dezynfekuje środkami chemicznymi , które zabijają zarazki . uzdatniona wodę dostarcza się rurami tam , gdzie jest potrzebna”.
Nauczycielka demonstruje dzieciom co się dzieje gdy nad czjanikiem trzymamy lusterko.
Rozmowa nt.:
-co powstało na lustrze?
-co się dzieje z kroplami?
- pod jaka postacią występuje jeszcze woda?
-dlaczego woda występuje w wymienionych postaciach?
5. Co rozpuszcza się w wodzie? – zabawa badawcza
-zalewanie wodą substancji znajdujących się w szklankach- mąka, cukier, sól, kwasek cytrynowy
-co się dzieje z substancjami
-jaki smak mają płyny w każdej szklance
-wyciagnięcie wniosku
-podpisanie szklanek napisami: sól, cukier, kwasek, mąka
-czytanie globalne napisów
-wyjaśnienie zjawiska rozpuszczalności.
6. Co najszybciej nasiąka wodą?- zabawa badawcza
-na środku sali miska z wodą i różne przedmioty{ wata, papier, folia, wełna, kamień}
-dz. nazywają zgromadzone przedmioty i sprawdzają co nasiąka wodą a co nie,
-podsumowanie doświadczenia,.
7. Słuchanie wiersz czytanego przez nauczycielkę:„ Przygoda małej kropli wody”Wpadła kropla do strumienia , strumień płynie od niechcenia .Do strumienia wpada struga , najpierw jedna ,potem druga .I już jako spora rzeczka , strumień dotarł do miasteczka . Płynie kropla niezbyt szybko , to za listkiem , to za rybką.Aż tu nagle młode pstrągi mówią : -Kryj się ,wodociągi !Nasza kroplę coś chwyciło i wciągnęło z wielką siłą.I już kropla płynie rurą , gdzie jest ciemno i ponuro .Przerażoną i zemdloną , kroplę w filtrach oczyszczono .I po chwili szumi w kranie , w filtrowanym , czystym stanie .Z kranu wpadła wprost do pralki , gdzie się prały jakieś halki.Prąd po pralce kroplę toczy , mydło kroplę gryzie w oczy .Wreszcie bardzo wyczerpana , zaplątała się w falbanach .Teraz wisząc koło pieca , tak piecowi się poleca:Grzej mnie piecu jak najwięcej żebym miała wolne ręce .Gdy się znowu stanę parą to ucieknę jakąś szparą .8. Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:- W jaki sposób kropla wody trafiła z rzeki do mieszkania ?( wodociągiem)- Jak nazywa się urządzenie , które wciągnęło krople do rury ? ( pompa)- Czy woda z rzeki nadaje się bezpośrednio do spożycia ? Co trzeba zrobić z taką wodą ?( oczyścić , przefiltrować)- Czy kropla wody była zadowolona z tego , że znalazła się w kranie?
9. Zagadki ruchowe – naśladowanie, rozpoznawanie i nazywanie czynności związanych z wodą
Chętne dzieci kolejno pokazują według własnych pomysłów czynności związane z wodą, np. pływanie, łowienie ryb, chodzenie po kałużach, mycie się itp. Pozostali uczestnicy zabawy mają za zadanie rozpoznać i nazwać określoną czynność.
10. Podsumowanie, „ Do czego potrzebna jest woda?”
-dz. siedząc w kole określają do czego potrzebna jest woda,
-utrwalenie wiadomości o właściwościach wody ,
-wypowiadają się na temat:, co by się stało gdyby zabrakło wody.
DZIEŃ 3:
TEMAT:„ JESTEM CZĘŚCIĄ PRZYRODY CZUJĘ SIĘ ZA NIĄ ODPOWIEDZIALNY ”
Przebieg:1. Dzieci siedzą w kręgu i w tzw. rundce , przypominają : Do czego można wykorzystać wodę płynącą w kranie ? – podają jedno zastosowanie , takie , którego jeszcze nikt nie mówił, np. do mycia twarzy ; do mycia zębów; do kąpieli; do zmywania; do zmywarki; do prania ręcznego; do pralki; do podlewania kwiatów; do gotowania zupy; do picia ; do mycia podłogi; do malowania farbami; itd. 2. Inscenizacja wiersz „ Dwie umywalki” za pomocą sylwet:- Witaj sąsiadko miła !Dużoś dziś dzieci umyła?- Oj , umyłam ich niemało ,Chyba z tuzin się chlapało .Wymydliły całe mydło , Zamoczyły cały ręcznik .Co dzień się tak musze męczyć ,Aż mi życie zbrzydło!- A czy dobrze się umyły ?- Oj , nie dobrze , niestarannie ,Choć pryskałam z całej siły ,Aż mi wody brakło w kranie .Na niejednej brudnej twarzy Mycia nikt nie zauważy .3. Wypowiadanie się na temat inscenizacji :
- Jak korzystamy z wody w czasie mycia rąk?
Dostrzeganie nieprawidłowości.4. Rozmowa w oparciu o ilustracje przedstawiające różne( prawidłowe i nieprawidłowe) sposoby korzystania z wody :- zmywanie naczyń pod bieżącą wodą ;- zmywanie naczyń w misce ;- kąpiel w wannie ;- kąpiel pod prysznicem;- mycie zębów , a woda jest odkręcona;- mycie zębów , a woda- zakręcona; - chłopiec wychodzi z łazienki i nie zakręcił kranu ( woda kapie)- chłopiec zakręcił dobrze kran.5. Wspólne wyjście do łazienki- dokładne mycie rąk , a jednocześnie oszczędne korzystanie z wody.6. Ustalenie zasad oszczędzania wody . Zapisanie tych zasad przez nauczycielkę , np.- Zawsze zakręcaj kran.- Myj zęby przy zakręconym kranie .- Naczynia myj przy zamkniętym zlewie.- Myj się pod pr...
alamaria