Plan miesięczny grudzień 2009.docx

(33 KB) Pobierz

Grudzień 2009 – gr. II

Tematyka kompleksowa

Temat dnia

Sytuacje edukacyjne

Zamierzone efekty

Monitoring

TYDZIEŃ I : Sposoby na nudę.

Uczymy się przez zabawę.

Segregowanie klocków w kąciku technicznym wg ich przeznaczenia (kształtu).

- wdrażanie do układania zabawek na swoje miejsce.

- kształtowanie umiejętności zachowania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu (sali zajęć).

Zabawy ruchowe przy muzyce – rozwijanie inwencji twórczej poprzez ekspresję ruchową każdego dziecka..

Zestaw ćwiczeń z woreczkiem gimnastycznym.

- zabawy kształtujące prawidłową postawę ciała.

- przeciwdziałanie płaskostopiu poprzez wzmacnianie mięśni wysklepiających stopę.

Ćwiczenia oddechowe – rozwijanie pojemności płuc oraz mięśni narządów mowy.

Próby do inscenizacji z okazji Świętego Mikołaja.

- wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem.

Podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się z zachowaniem kolejności nakładania rzeczy, w zależności od pogody..

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Które zwierzę tak robi?”.

- naśladowanie charakterystycznych ruchów znanych zwierząt.

KATECHEZA:………………………………………………………………….

 

Przestrzega ustalonych zasad korzystania z zabawek.

Porządkuje zabawki po skończonej zabawie.

Potrafi właściwie reagować ruchem na zmianę tempa.

Maszeruje w rytm muzyki.

Korzysta ze sprzętu gimnastycznego.

Przeskakuje przez przeszkody.

Naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela.

Umie ubierać rajstopy.

Rozpoznaje i nazywa zwierzęta (pies, kot, koń, itd.).

 

Nie nudzimy się przy muzyce.

Praca indywidualna z dziećmi ………………………………………… ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój procesu myślenia.

Doskonalenie samodzielnego korzystania z toalety ze szczególnym zwróceniem uwagi na każdorazowe spuszczanie wody.

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

- naśladowanie ssania cukierka, oblizywanie się od ucha do ucha, próby dotykania językiem brody i nosa, przygryzanie na przemian górnej i dolnej wargi.

Wprowadzenie piosenki pt. „Buty krasnala”. Zabawa rytmiczna do nowo poznanej piosenki.

Nauka piosenki fragmentami metodą ze słuchu.

Rysowanie wymyślonych przez dzieci powiększonych butów krasnala.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym poszukiwaniem pierwszych oznak zimy.

Kształtowanie prawidłowego posługiwania się łyżką i widelcem oraz serwetkami.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – dalsze wdrażanie do rozmowy umiarkowanym głosem.

Gromadzenie w skrzyni skarbów materiałów potrzebnych do wykonania instrumentów muzycznych.

Odpowiada na zadane pytania.

Wypowiada się prostymi zdaniami.

Korzysta z urządzeń sanitarnych w sposób właściwy.

Wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela.

Słucha uważnie piosenki.

Odtwarza rytm śpiewanej piosenki.

Powtarza słowa piosenki.

W trakcie jedzenia posługuję się łyżką i widelcem.

 

TYDZIEŃ I : Sposoby na nudę.

Niekonwencjonalne instrumenty.

Zabawa rytmiczna do piosenki „Buty krasnala”:

- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela.

Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku:

- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji.

Demonstrowanie konwencjonalnych i niekonwencjonalnych (wykonanych samodzielnie) instrumentów muzycznych:

- rozpoznawanie i nazywanie instrumentów perkusyjnych: bębenek, kołatka, tamburyn, trójkąt.

- rozwijanie wyobraźni dzieci przez przedstawienie instrumentów z przyborów niekonwencjonalnych: organy ze szklanych butelek z wodą, grzechotka z kubka po jogurcie.

Zorganizowanie kącika muzycznego:

- wykonanie własnych niekonwencjonalnych instrumentów,

- wyrabianie umiejętności zgodnego współdziałania w grupach.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu inspirowane przez dzieci.

- wyrabianie umiejętności organizowania czasu wolnego.

Wspólne granie na stworzonych instrumentach do znanych melodii.

- wdrażanie do umiejętności słuchania muzyki.

KATECHEZA:………………………………………………………………….

Uczestniczy w zabawach rytmiczno – ruchowych.

Rytmicznie porusza się przy muzyce.

Pomaga w nakrywaniu do stołu i sprzątaniu po sobie.

Potrafi używać zwrotów „dziękuję i przepraszam” w kontaktach z dziećmi i z dorosłymi.

Podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonych celów w działaniach plastyczno – konstrukcyjnych.

Samodzielnie wykonuje i ozdabia niekonwencjonalny instrument muzyczny.

 

Bawimy się pracując.

Praca indywidualna – dokańczanie instrumentów muzycznych.

- wyrabianie nawyku dokańczania nieskończonej pracy.

Dalsze wdrażanie do czynności samoobsługowych poprzez pomoc woźnej przy nakrywaniu do stołu i sprzątaniu po sobie.

Nabywanie sprawności manualnej poprzez wyklejanie ludzika plasteliną (Przedszkole czterolatka s. 15)

- zdobywanie nowych doświadczeń plastycznych.

- wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy.

Utrwalenie zestawu ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.

- doskonalenie czynności zmierzających do rozwijania sprawności ruchowej ciała poprzez zabawy ruchowe z woreczkiem gimnastycznym.

- usprawnianie rzutu i celowania.

Doskonalenie samodzielnego zakładania rajstop.

Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się podczas pobytu na spacerze po okolicy.

- obserwacja otaczającej przyrody przed opadami śniegu.

Wykonanie owocowych koreczków:

- doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z przygotowaniem posiłków,

- mieszanie owoców według pomysłów dzieci,

- kosztowanie wykonanych przysmaków.

Samodzielnie wykonuje i ozdabia niekonwencjonalny instrument muzyczny.

Samodzielnie podejmuje prace związane z przygotowaniem posiłków.

Wykonuje nieskomplikowane prace plastyczne.

Uczestniczy w zabawach ruchowych z elementami skoku, podskoku i rzutu.

Podejmuje działania związane z ubieraniem się.

Samodzielnie i dokładnie myje ręce.

Korzysta z własnych zmysłów – rozpoznaje smaki.

 

TYDZIEŃ I: Sposoby na nudę.

Układamy obrazki.

Wdrażanie do samodzielnego podejmowania zabaw konstrukcyjnych w kąciku budowlanym.

Wyrabianie nawyku do spokojnego jedzenia posiłku poprzez zwrócenie uwagi, że nie należy głośno rozmawiać przy stole.

Opowiadanie na podstawie obrazków jak wyglądało spotkanie Mikołaja z dziećmi (Przedszkole czterolatka s. 16)

Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wypowiadanie się na temat wcześniej widzianego obrazka.

Inscenizacja z okazji święta Mikołaja.

- wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem.

- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez branie udziału w inscenizacji.

Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała „Samochody”.

Organizowanie zabaw ruchowych w ogródku przedszkolnym z pomocą nauczyciela.

- rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy z innymi dziećmi.

Kształtowanie nawyków higienicznych poprzez zwrócenie uwagi na poprawne mycie zębów.

Praca plastyczna – grupowa.

Wyklejanie Mikołaja z niekonwencjonalnych materiałów zgromadzonych w skrzyni skarbów.

 

Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Nie rozmawia podczas jedzenia.

Wypowiada się na temat obrazka.

Podejmuje zabawy związane z ćwiczeniem pamięci wzrokowej.

Bierze udział w krótkich inscenizacjach przygotowanych z okazji uroczystości przedszkolnych.

Pamięta o prawidłowej postawie ciała.

Potrafi prawidłowo umyć zęby.

Samodzielnie podejmuje prace plastyczne.

Wie jak wygląda Święty Mikołaj.

 

TYDZIEŃ II : Pada śnieg.

Przyjechała Pani zima.

Wspólne dekorowanie sali przedszkolnej z okazji zbliżającej się nowej pory roku – Zimy.

- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich.

- wdrażanie do współdziałania w grupie.

Sprzątanie sali – porządkowanie kącików zainteresowań.

- wdrażanie do utrzymania w porządku zabawek i otoczenia (sali przedszkolnej).

Zabawa ruchowo – taneczna „Zima i śnieżynki” na podstawie wiersza pt. „Sanie”.

- rozwijanie inwencji twórczej poprzez uczestniczenie w improwizacji ruchowo – tanecznej (ABC czterolatka s. 41).

Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy.

- kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie zimą.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych……………………………………….

-

-

-

Doskonalenie samodzielnego zakładania rajstop. Składanie stroju gimnastycznego po zakończonych ćwiczeniach.

Umie dzielić się swoimi spostrzeżeniami.

Przejawia postawę taneczną.

Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych.

Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne występujące zimą.

Porusza się swobodnie, dostosowując tempo ruchów do swoich możliwości.

Umie sprawnie się poruszać w biegu i chodzie we wspięciu na palcach.

 

TYDZIEŃ II : Pada śnieg.

Przyjechała Pani zima.

Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym obserwowanie zmian atmosferycznych związanych z zimą.

Obrysowanie i wycinanie sylwet śniegowych gwiazdek.

- rozwijanie umiejętności rysowania ze wzoru oraz posługiwania się nożyczkami.

KATECHEZA:………………………………………………………………….

 

Umie samodzielnie nałożyć rajstopy.

Odkłada strój gimnastyczny na wyznaczone miejsce (do szatni).

Potrafi obrysować poznany kształt za pomocą sylwety.

Próbuje posługiwać się nożyczkami wycinając kształty.

 

Śniegowe bałwanki.

Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań.

- doskonalenie dbałości o utrzymanie porządku w miejscu zabawy.

Zabawa ruchowa wieloznaczna pt. „Śnieżne zabawy”:

- naśladowanie ruchów demonstrowanych przez nauczyciela.

Słuchanie wiersza A. Przemyskiej pt. „Śniegowe kwiaty”:

- rozmowa na temat wiersza.

- omawianie wyglądu płatków śniegu.

Ćwiczenie sprawności dłoni i palców poprzez robienie kulek z waty.

Ćwiczenie oddechowe pt. „Śnieg” – dmuchanie na kulki z waty toczące się po blacie stolika ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdech nosem i powolny wydech ustami.

Wykonanie zadania rysunkowego – wyklejenie bałwana watą (Karta pracy A s. 16).

- doskonalenie sprawności manualnej dłoni.

Lepienie bałwanka ze śniegu w ogrodzie przedszkolnym.

- zachęcenie dzieci do współpracy w grupie.

Zabawa dydaktyczna pt. „Co jest w kształcie kola?”:

- znajdowanie w najbliższym otoczeniu (sali) kształtu koła.

Zabawy w kącikach zainteresowań inspirowane przez dzieci.

Po skończonej zabawie porządkuje zabawki.

Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela.

Słucha uważnie wiersza.

Potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin