Grudzień 2009 – gr. II
Tematyka kompleksowa
Temat dnia
Sytuacje edukacyjne
Zamierzone efekty
Monitoring
TYDZIEŃ I : Sposoby na nudę.
Uczymy się przez zabawę.
Segregowanie klocków w kąciku technicznym wg ich przeznaczenia (kształtu).
- wdrażanie do układania zabawek na swoje miejsce.
- kształtowanie umiejętności zachowania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu (sali zajęć).
Zabawy ruchowe przy muzyce – rozwijanie inwencji twórczej poprzez ekspresję ruchową każdego dziecka..
Zestaw ćwiczeń z woreczkiem gimnastycznym.
- zabawy kształtujące prawidłową postawę ciała.
- przeciwdziałanie płaskostopiu poprzez wzmacnianie mięśni wysklepiających stopę.
Ćwiczenia oddechowe – rozwijanie pojemności płuc oraz mięśni narządów mowy.
Próby do inscenizacji z okazji Świętego Mikołaja.
- wprowadzanie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem.
Podczas wyjścia do ogrodu przedszkolnego doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się z zachowaniem kolejności nakładania rzeczy, w zależności od pogody..
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Które zwierzę tak robi?”.
- naśladowanie charakterystycznych ruchów znanych zwierząt.
KATECHEZA:………………………………………………………………….
Przestrzega ustalonych zasad korzystania z zabawek.
Porządkuje zabawki po skończonej zabawie.
Potrafi właściwie reagować ruchem na zmianę tempa.
Maszeruje w rytm muzyki.
Korzysta ze sprzętu gimnastycznego.
Przeskakuje przez przeszkody.
Naśladuje ruchy demonstrowane przez nauczyciela.
Umie ubierać rajstopy.
Rozpoznaje i nazywa zwierzęta (pies, kot, koń, itd.).
Nie nudzimy się przy muzyce.
Praca indywidualna z dziećmi ………………………………………… ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój procesu myślenia.
Doskonalenie samodzielnego korzystania z toalety ze szczególnym zwróceniem uwagi na każdorazowe spuszczanie wody.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:
- naśladowanie ssania cukierka, oblizywanie się od ucha do ucha, próby dotykania językiem brody i nosa, przygryzanie na przemian górnej i dolnej wargi.
Wprowadzenie piosenki pt. „Buty krasnala”. Zabawa rytmiczna do nowo poznanej piosenki.
Nauka piosenki fragmentami metodą ze słuchu.
Rysowanie wymyślonych przez dzieci powiększonych butów krasnala.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym poszukiwaniem pierwszych oznak zimy.
Kształtowanie prawidłowego posługiwania się łyżką i widelcem oraz serwetkami.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań – dalsze wdrażanie do rozmowy umiarkowanym głosem.
Gromadzenie w skrzyni skarbów materiałów potrzebnych do wykonania instrumentów muzycznych.
Odpowiada na zadane pytania.
Wypowiada się prostymi zdaniami.
Korzysta z urządzeń sanitarnych w sposób właściwy.
Wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela.
Słucha uważnie piosenki.
Odtwarza rytm śpiewanej piosenki.
Powtarza słowa piosenki.
W trakcie jedzenia posługuję się łyżką i widelcem.
Niekonwencjonalne instrumenty.
Zabawa rytmiczna do piosenki „Buty krasnala”:
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku:
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji.
Demonstrowanie konwencjonalnych i niekonwencjonalnych (wykonanych samodzielnie) instrumentów muzycznych:
- rozpoznawanie i nazywanie instrumentów perkusyjnych: bębenek, kołatka, tamburyn, trójkąt.
- rozwijanie wyobraźni dzieci przez przedstawienie instrumentów z przyborów niekonwencjonalnych: organy ze szklanych butelek z wodą, grzechotka z kubka po jogurcie.
Zorganizowanie kącika muzycznego:
- wykonanie własnych niekonwencjonalnych instrumentów,
- wyrabianie umiejętności zgodnego współdziałania w grupach.
Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu inspirowane przez dzieci.
- wyrabianie umiejętności organizowania czasu wolnego.
Wspólne granie na stworzonych instrumentach do znanych melodii.
- wdrażanie do umiejętności słuchania muzyki.
Uczestniczy w zabawach rytmiczno – ruchowych.
Rytmicznie porusza się przy muzyce.
Pomaga w nakrywaniu do stołu i sprzątaniu po sobie.
Potrafi używać zwrotów „dziękuję i przepraszam” w kontaktach z dziećmi i z dorosłymi.
Podejmuje działania niestandardowe dla osiągnięcia zamierzonych celów w działaniach plastyczno – konstrukcyjnych.
Samodzielnie wykonuje i ozdabia niekonwencjonalny instrument muzyczny.
Bawimy się pracując.
Praca indywidualna – dokańczanie instrumentów muzycznych.
- wyrabianie nawyku dokańczania nieskończonej pracy.
Dalsze wdrażanie do czynności samoobsługowych poprzez pomoc woźnej przy nakrywaniu do stołu i sprzątaniu po sobie.
Nabywanie sprawności manualnej poprzez wyklejanie ludzika plasteliną (Przedszkole czterolatka s. 15)
- zdobywanie nowych doświadczeń plastycznych.
- wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy.
Utrwalenie zestawu ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.
- doskonalenie czynności zmierzających do rozwijania sprawności ruchowej ciała poprzez zabawy ruchowe z woreczkiem gimnastycznym.
- usprawnianie rzutu i celowania.
Doskonalenie samodzielnego zakładania rajstop.
Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się podczas pobytu na spacerze po okolicy.
- obserwacja otaczającej przyrody przed opadami śniegu.
Wykonanie owocowych koreczków:
- doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z przygotowaniem posiłków,
- mieszanie owoców według pomysłów dzieci,
- kosztowanie wykonanych przysmaków.
Samodzielnie podejmuje prace związane z przygotowaniem posiłków.
Wykonuje nieskomplikowane prace plastyczne.
Uczestniczy w zabawach ruchowych z elementami skoku, podskoku i rzutu.
Podejmuje działania związane z ubieraniem się.
Samodzielnie i dokładnie myje ręce.
Korzysta z własnych zmysłów – rozpoznaje smaki.
TYDZIEŃ I: Sposoby na nudę.
Układamy obrazki.
Wdrażanie do samodzielnego podejmowania zabaw konstrukcyjnych w kąciku budowlanym.
Wyrabianie nawyku do spokojnego jedzenia posiłku poprzez zwrócenie uwagi, że nie należy głośno rozmawiać przy stole.
Opowiadanie na podstawie obrazków jak wyglądało spotkanie Mikołaja z dziećmi (Przedszkole czterolatka s. 16)
Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wypowiadanie się na temat wcześniej widzianego obrazka.
Inscenizacja z okazji święta Mikołaja.
- wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z Mikołajem.
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez branie udziału w inscenizacji.
Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała „Samochody”.
Organizowanie zabaw ruchowych w ogródku przedszkolnym z pomocą nauczyciela.
- rozwijanie umiejętności zgodnej zabawy z innymi dziećmi.
Kształtowanie nawyków higienicznych poprzez zwrócenie uwagi na poprawne mycie zębów.
Praca plastyczna – grupowa.
Wyklejanie Mikołaja z niekonwencjonalnych materiałów zgromadzonych w skrzyni skarbów.
Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Nie rozmawia podczas jedzenia.
Wypowiada się na temat obrazka.
Podejmuje zabawy związane z ćwiczeniem pamięci wzrokowej.
Bierze udział w krótkich inscenizacjach przygotowanych z okazji uroczystości przedszkolnych.
Pamięta o prawidłowej postawie ciała.
Potrafi prawidłowo umyć zęby.
Samodzielnie podejmuje prace plastyczne.
Wie jak wygląda Święty Mikołaj.
TYDZIEŃ II : Pada śnieg.
Przyjechała Pani zima.
Wspólne dekorowanie sali przedszkolnej z okazji zbliżającej się nowej pory roku – Zimy.
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich.
- wdrażanie do współdziałania w grupie.
Sprzątanie sali – porządkowanie kącików zainteresowań.
- wdrażanie do utrzymania w porządku zabawek i otoczenia (sali przedszkolnej).
Zabawa ruchowo – taneczna „Zima i śnieżynki” na podstawie wiersza pt. „Sanie”.
- rozwijanie inwencji twórczej poprzez uczestniczenie w improwizacji ruchowo – tanecznej (ABC czterolatka s. 41).
Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy.
- kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych……………………………………….
-
Doskonalenie samodzielnego zakładania rajstop. Składanie stroju gimnastycznego po zakończonych ćwiczeniach.
Umie dzielić się swoimi spostrzeżeniami.
Przejawia postawę taneczną.
Z radością uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych.
Obserwuje pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne występujące zimą.
Porusza się swobodnie, dostosowując tempo ruchów do swoich możliwości.
Umie sprawnie się poruszać w biegu i chodzie we wspięciu na palcach.
Podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym obserwowanie zmian atmosferycznych związanych z zimą.
Obrysowanie i wycinanie sylwet śniegowych gwiazdek.
- rozwijanie umiejętności rysowania ze wzoru oraz posługiwania się nożyczkami.
Umie samodzielnie nałożyć rajstopy.
Odkłada strój gimnastyczny na wyznaczone miejsce (do szatni).
Potrafi obrysować poznany kształt za pomocą sylwety.
Próbuje posługiwać się nożyczkami wycinając kształty.
Śniegowe bałwanki.
Dowolne zabawy w kącikach zainteresowań.
- doskonalenie dbałości o utrzymanie porządku w miejscu zabawy.
Zabawa ruchowa wieloznaczna pt. „Śnieżne zabawy”:
- naśladowanie ruchów demonstrowanych przez nauczyciela.
Słuchanie wiersza A. Przemyskiej pt. „Śniegowe kwiaty”:
- rozmowa na temat wiersza.
- omawianie wyglądu płatków śniegu.
Ćwiczenie sprawności dłoni i palców poprzez robienie kulek z waty.
Ćwiczenie oddechowe pt. „Śnieg” – dmuchanie na kulki z waty toczące się po blacie stolika ze szczególnym zwróceniem uwagi na wdech nosem i powolny wydech ustami.
Wykonanie zadania rysunkowego – wyklejenie bałwana watą (Karta pracy A s. 16).
- doskonalenie sprawności manualnej dłoni.
Lepienie bałwanka ze śniegu w ogrodzie przedszkolnym.
- zachęcenie dzieci do współpracy w grupie.
Zabawa dydaktyczna pt. „Co jest w kształcie kola?”:
- znajdowanie w najbliższym otoczeniu (sali) kształtu koła.
Zabawy w kącikach zainteresowań inspirowane przez dzieci.
Po skończonej zabawie porządkuje zabawki.
Uczestniczy w zajęciach ruchowych organizowanych przez nauczyciela.
Słucha uważnie wiersza.
Potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści.
...
mirkamil