Charakterystyka infrastruktury transportowej:
Kryteria (klasyfikacja pionowa):
1. Stosunek drogi przewozu do środka przewozu (transport wehikułowy, przesyłowy)
2. Środowiska transportowe (transport lądowy, powietrzny, wodny)
3. Gałąź transportu (transport samochodowy, kolejowy, rurociągowy i żegluga morska)
Kryteria (klasyfikacja pozioma):
1. Wg przedmiotu przewozu
2. Wg formy własności (transport państwowy, prywatny).
3. Wg terytorium gospodarczego (transport krajowy, międzynarodowy)
Charakterystyka gałęzi transportu.
Transport samochodowy
Zalety:
- sfery zastosowania transportu wyznaczają jedynie obszary kontynentów;
- największa spośród wszystkich gałęzi spójność i gęstość dróg;
- najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia obiektów przy drogach;
- przystosowanie środków transportu do przewozu niemal wszystkich ładunków;
- dobre właściwości związane z czasem trwania transportu, a zwłaszcza szybkości eksploatacyjnej, najkorzystniejsza dostępność w czasie, duża częstotliwość, możliwość korzystania z najdogodniejszych tras;
- największa możliwość wykonywania przewozów w relacji obiekt-...
Ograniczenia:
- nierównomierność w przestrzennym rozwoju sieci dróg kołowych i niski stan techniczny dróg.
- Stosunkowo wysokie koszty przemieszczania wynjkające ze słabej degresji kosztów jednostkowych
Transport kolejowy:
- zdolność do przewozów masowych;
- relatywnie niskie stawki przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości wynikające z silnej degresji kosztów jednostkowych;
- stosunkowo rozległa sieć połączeń kolejowych dobrze dostosowana do lokalizacji głównie rynków zaopatrzenia i zbytu;
- duża dostępność przestrzenna wynikająca ze znacznej gęstości sieci dróg i punktów transportowych;
- specjalistyczny tabor, przystosowany do przewozu ładunków o zróżnicowanej podatności transportowej;
- możliwość dowozu do przewoźników innych gałęzi transportu.
- Przewozy mieszane
- Transport proekologiczny w odniesjeniu do transp. Samochod.
Wady:
- czas dostawy towarów;
- dowóz towarów do stacji kolejowych i przeładunkowych (transport kombinowany);
Transport lotniczy:
- krótki czas trwania przewozu (obsługa ładunków wymagających bardzo szybkiego przesyłu);
- regularność i terminowość dostaw;
- zapewnia duże bezpieczeństwo przewożonym ładunkom.
- niewielka ładowność samolotów;
- niekorzystne rozmieszczenie przestrzenne sieci punktów transportowych (konieczność posługiwania się środkami innych gałęzi transportowych - transport kombinowany);
- wysoki poziom stawek frachtowych.
Transport morski:
- nieograniczona struktura towarowa wymiany handlowej;
- silna degresja jednostkowych kosztów przemieszczania towarów;
- łatwy dostęp do głównych światowych centrów gospodarczych, którą to rolę spełniają z reguły porty morskie na poszczególnych kontynentach;
- nieograniczony praktycznie zasięg pływania statków.
- czas transportu;
- potrzeba dowozu i odwozu (transport kombinowany).
Żegluga śródlądowa:
- zdolność do masowych przewozów ładunków o niskiej wartości;
- niskie ceny przewozowe (duża degresja kosztów jednostkowych);
- wysoki stopień bezpieczeństwa przewozu towarów wrażliwych na wstrząsy czy wibracje;
- małe zużycie zasobów naturalnych (energii, siły roboczej, deficytowych materiałów, terenu);
- niewielki wpływ na środowisko naturalne.
- wydłużony czas dostaw;
- małe bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgoć;
- niski poziom uregulowania polskich rzek.
Transport rurociągowy: to przestrzenne przemieszczanie cieczy, skroplonych gazów, wody i niektórych towarów sypkich. Np. transport ropy naftowej i gazu, transport pyłu węglowego z kopalni do położonej w pobliżu ciepłowni lub elektrowni.
- zdolność do masowych przewozów produktów płynnych i gazów;
- niskie koszty przemieszczania;
- korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu (duża przepustowość rurociągów oraz duża niezawodność);
- ochrona ładunków przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych;
- niska uciążliwość dla środowiska naturalnego.
- słaba dostępność przestrzenna (rzadka oraz niespójna sieć);
- wysokie nakłady na budowę i utrzymanie infrastruktury sieci (przepompownie, stacje w miejscach docelowych);
- wysoki udział kosztów stałych w cenie transportu.
Przy doborze odpowiednich środków transportu bierze się pod uwagę: koszt, dostępność, szybkość, rzetelność, wielkość przesyłki
Elementy systemu transportowego:
1. transportowany materiał
2. środek transportu
3. proces transportu
Transportowany materiał: właściwości fizyko-chemiczne, podatność na transport.
Środek transportu: dobór środka transportu.
(optymalizujemy ładunek i drogę)
punkt nadania punkt odbioru
(modele optymalizujące długość tras)
(modele matematyczne)
Proces transportowy:
- prosty – przebiega bez powtarzania faz;
-
- złożony – powtarzanie się tych samych faz od miejsca dostawy do miejsca odbioru
Transport kombinowany jest to system, w którym użyte środki transportu są tak dopasowane do siebie, że przeładunek transportowanych towarów z jednego środka transportowego na drugi nie wymaga wielu operacji przeładunkowych.
Cechy transportu kombinowanego:
1. przez transport kombinowany próbuje się zastąpić pracę nakładami kapitałowymi;
2. dąży się do zmechanizowania przeładunku transportowego towaru z jednego środka transportu na drugi;
3. dąży się do łączenia zalet transportu bliskiego (na ogół samochód ciężarowy) z zaletami transportu dalekiego (zwykle kolej, samolot, statek).
Formy transp. Komb: transport załadowanych środków transportowych, transport pojemnikowy (duże-kontenery, małe –palety)
Rodzaje trans. Komb.: szynowo-drogowe,lądowo-wodne
Zalety: obniżka kosztów przewozu, niska uciążliwość transportu dla środowiska, sumaryczny czas jest mniejszy, rzetelność, zmniejszenie zatłoczenia dróg europejskich i przejść granicznych
Wady: zastosowanie nowoczesnych rozwiązań logistycznych, transport opłacalny jest wtedy gdy wozimy duże ilości towaru, musi istnieć sieć terminali i pkt. Przeładunkowych
Punkty węzłowe systemu to miejsca przeładunku (terminale).
Terminale-pkt. Węzłowe, miejsca przeładunku dysponujące technicznymi środkami pomocniczymi do szybkiego przeładunku towarów z jednego środka transp. Na drugi i korzystnymi połączeniami transportowymi dla dowozu i odwozu
Rodzaje terminali: lądowe – powstają w pobliżu węzłów kolejowych i służą do przeładunku , magazynowania kontenerów, morskie – w pobliżu portów morskich
Punkty węzłowe określane są :
- w pionie „lo-lo”
- w poziomie „ro – ro”
minim. Odległość przewozu = odległości między terminalami (500 km )
zarządzanie transportem – wymogi: szybki , elastyczny transport, duża precyzja, niezawodność ekonomiczność
- załadunkowy (popyt)
- przewoźniczy (podaż usług transportowych)
- pośredniczy (występuje po obu stronach)
- spedytor
- makler traktujący (spotkanie statek z ładunkiem)
- ajenci transportowi, celni, ubezpieczeniowi (reprezentuje interesy zleceniodawców)
Podsumowanie:
Infrastruktura rozpatrywana w aspekcie:
1. sprawność przepływu dóbr materiałów w systemie transportowym
2. minimalizacja kosztów transportu:
- wybór ekonomicznego rodzaju transportu,
- konkretnych środków transportu,
- optymalizacji dróg i czasu transportu.
Problem transportu w logistycznej sieci zależności jest charakteryzowany przez transportowany towar, strukturę i cechy zaopatrywanego regionu, lokalizację punktu dostaw i punktów odbioru oraz rodzaj oferty i popyt.
Wewnętrzna integracja procesów transportowych:
- techniczno – technologiczna; polegająca na przystosowaniu infrastruktury do obsługi tej samej, zunifikowanej jednostki ładunkowej
- organizacyjna (kompleksowa obsługa procesów transp.);
- handlowo – eksploatacyjna (1 dokument na cały przewóz, całą drogę, łączna stawka za proces dostawy, regulacja prawna).
Algorytm postępowania logistycznego przy wyborze środka transportu:
Þ potrzeba przewozu Þ wybór gałęzi przewozu Þ przewoźnik Þ droga i sposób przewozu
Gdy wyznaczono powyższą kolejność należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
1 podatność przewozowa,
2 odległość przestrzenna od punktu nadania do punktu odbioru,
3 charakter potrzeby pierwotnej wywołującej daną potrzebę przewozową.
Ad1) Rodzaje podatności przewozowej:
- naturalna; gaz, ciecz, ciało stałe
- techniczna; wielkość pojedyńczych ładunków, kształt jednostek ładunku, przestrzenność ładunku
- ekonomiczna.; wysoko – wartościowe ładunki, średnio- wart. Ładunki , mało- wart. Ładunki
Ad2) Położenie obu pkt należy rozpatrzyć w 2 aspektach
· przestrzennego położenia tych pkt. Wzgl. Siebie ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzielącą je odległość
· ich położenia wzgl. Istniejących dróg transp. I oferowanych połączeń
Ad3) należy uwzględnić charakter potrzeby pierwotnej wywołującej potrzebę przewozową.
Podst. Wyboru określonej gałęzi transportu jest analiza wpływu jaki dana gałąź transportu ma na globalne koszty logistyczne, a więc również na ich części składowe np. :koszty- transportu, utrzymania zapasów in-transit, zapasów utrzymywanych przez przedsiębiorstwo, realizacji zamówień, opakowania, utraconych możliwości sprzedaży
Abstrakcyjny model wyboru gałęzi transportu pozwala uzasadnić wyższośćjednej gałęzi nad inną w systemie logistycznym przedsiębiorstwa.bazuje się na 4 podst. Charakterystykach transportowych: koszcie, wielkości przesyłki, średnim czasie przewozu, oraz odchyleniach od niego
Wybór przewoźnika
1)Cechy: czas dostawy, bezpieczeństwo, niezawodność,inne (dostęp do sieci transportowej, bezpośredni przewóz, częstotliwość, rytmiczność, regularność, masowość
2)transport własny przedsiębiorstwa- decyzja logistyczna :posiadanie lub nie posiadanie własnego taboru
Trzy rodzaje kosztów przy określeniu czy mieć tabor własny czy go wypożyczyć:
- koszty stałe: Ks I, Ks II;
4 koszt zmienne: Ks I, Ks II;
5 ...
cezar-s