TEMAT KOMPLEKSOWY: „Oczekujemy na przyjście Mikołaja”
Zadania programowe
Działania edukacyjne
Umiejętności
O I, Z 1, P III.
O V, Z 6, P III.
O VIII, Z 2, P III.
O V, Z 2, P III.
» Słuchanie wiersza „Powitanie św. Mikołaja” -
J. Boratyński. Swobodne wypowiedzi dzieci nt. treści wiersza.
» Zabawa plastyczna „Szalik dla Mikołaja” – praca zbiorowa.
» Nauka wiersza D. Gellner „Prezent dla Mikołaja”.
» Słuchanie legendy o biskupie – Mikołaju.
» Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek Mikołaja” ( w worku zabawki o charaktery -stycznych kształtach)
» Słuchanie opowiadania M. Przewoźnika „ Mikołaj i Zatruwacz” – rozmowa z dziećmi nt. postępowania Zatruwacza i Mikołaja. Omówienie sposobów ochrony środowiska.
Dziecko:
ü rozwija umiejętność skupiania uwagi,
ü udziela odpowiedzi na pytania dotyczące
treści wiersza
ü współdziała w przygotowaniu upominku dla Mikołaja,
ü umiejętnie wykorzystuje różne materiały
plastyczne i ozdabia nimi szalik wg.
własnych pomysłów.
ü potrafi uważnie słuchać wiersza,
ü rozwija pamięć odtwórczą,
ü poprawnie odtwarza treść wiersza.
ü zapoznaje się z tradycją „mikołajek”,
ü wie kim był św. Mikołaj i dlaczego rozdaje prezenty.
ü rozpoznaje zmysłem dotyku ukryte zabawki, nazywa je.
ü kształci umiejętność uważnego śledzenia akcji utworu,
ü wypowiada się nt. postępowania Zatruwacza i Mikołaja,
ü uświadamia sobie różnicę między zatrutym i czystym środowiskiem naturalnym.
O V, Z 5, P III.
O VI, Z 3, P III.
» Wypowiedzi dzieci na temat obrazka „Mikołaj i Zatruwacz”, porównywanie prawej i lewej strony obrazka. Określanie nastroju ilustracji.
» „List do Mikołaja” – praca plastyczna (rysowanie, wycinanie obrazków z kolorowych czasopism i naklejanie na arkusz papieru z napisem „List do Mikołaja”.
» Zabawa ruchowo naśladowcza „O co proszę Mikołaja ?”.
» Zabawa konstrukcyjna „Mikołaj” – wycinanie, układanie, sklejanie postaci wg. wzoru.
» Zabawa ortofoniczna „Okrzyki Mikołaja”.
» Słuchanie wiersza D. Gellner – „Orszak Mikołajowy”, wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza.
» Ćwiczenie graficzne „Mikołaj”, kolorowanie Mikołaja i dorysowywanie trzech gwiazdek. Przeliczanie gwiazdek i określanie ich liczby liczebnikiem. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu Mikołaj – gwiazdy.
ü koncentruje uwagę na szczegółach zawartych w treści obrazków, dostrzega różnicę w ich wyglądzie
ü określa nastrój ilustracji,
ü doskonali poprawność gramatyczną wypowiedzi.
ü wyraża swoje marzenia w formie plastycznej,
ü układa list za pomocą symboli graficznych.
ü naśladuje i odgaduje (na przemian) ruchem, mimiką twarzy, dźwiękami zabawki, o które chciałyby prosić Mikołaja.
ü sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami,
ü zwraca uwagę na staranne wykonanie pracy.
ü ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: hej-hej, hop-hop, hu, hi.
ü uważnie słucha wiersza, udziela odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza.
ü posługuje się liczebnikami porządkowymi od 1 do 3, wzbogaca zasób słownika
o wyrazy orszak, zamieć.
ü usprawnia pracę dłoni poprzez rysowanie po śladzie,
ü rozwija koordynację wzrokowo – ruchową.
O VIII, Z 3, P III.
Sprawne poruszanie się w przestrzeni, wyrabianie płynności ruchów. Śpiewanie piosenek indywidualnie i zbiorowo. O IX, Z 3, P III.
Wyrabianie zwinności, swobody
w poruszaniu się.
Wyrabianie sprawności ruchowej
oraz umiejętności reagowania na
sygnały umowne.
O III, Z 1, P III.
» Rozwiązywanie zagadek „Co dzieci dostały od Mikołaja”, układanie obrazka z części. Wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: rower, klocki, kot – wyodrębnianie głoski w nagłosie.
» Malowanie farbami plakatowymi na temat „Najwspanialszy prezent od Mikołaja”
» Słuchanie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”, budowanie schematu piosenki □ ○ □ ○ .
» Zabawa rytmiczna „Telefon do Mikołaja”.
» Zagadka słuchowa piosenki „Choinka” – rozpoznawanie piosenki po melodii, śpiewanie indywidualne i zespołowe.
» Zabawy ruchowe przy muzyce rozrywkowej.
» Zabawa ruchowa „Renifery Mikołaja” z elementem biegu (piłeczki, kartoniki w 4 kolorach).
» Zabawa ruchowa „Lalki w oknie wystawowym” – orient.- porządkowa.
» Ćwiczenia poranne – zestaw nr XIII „Renifery” – K. Wlaźnik.
» Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr VII, z wykorzystaniem el. kinezjologii edukacyjnej (przed ćwiczeniami i w ich trakcie dzieci piją wodę mineralną małymi łykami).
» Spotkanie dzieci z Mikołajem.
ü wie jak ułożyć obrazek z części
ü umie wyróżnić głoskę w nagłosie,
ü potrafi rozwiązać zagadki.
ü rozwija wyobraźnię twórczą i wrażliwość estetyczną,
ü potrafi opisać swoją pracę,
ü umiejętnie korzysta z materiałów plastycznych.
ü określa nastrój piosenki,
ü reaguje ruchem na sygnał słuchowy,
ü chętnie śpiewa znane piosenki,
ü swobodnie porusza się w rytm muzyki,
ü rozumie znaczenie tańca dla odprężenia się.
ü reaguje na sygnał wzrokowy – kolor kartonika,
ü porusza się bezpiecznie, zgodnie z ustalonymi regułami.
ü okazuje radość ze spotkania, prezentuje wiersze, piosenki
Hel53land