Oczekujemy na przyjście Mikołaja-5l.doc

(46 KB) Pobierz

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Oczekujemy na przyjście Mikołaja”

Zadania programowe

Działania edukacyjne

Umiejętności

 

  • Doskonalenie mowy w czasie wypowiadania się na tematy związane z przeżyciami, treściami literatury. O V, Z 2, P III.
  • Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania: przygotowywanie upominków dla osób bliskich dzieciom.

O I, Z 1, P III.

  • Wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi w czasie, których następuje szybki wdech i spokojne mówienie na długim powolnym wydechu.

    O V, Z 6, P III.

  • Słuchanie legend i podań związanych z wybranymi tradycjami obecnymi w lokalnym środowisku.

   O VIII, Z 2, P III.

  • Udział w bardziej złożonych zabawach dydaktycznych.

   O V, Z 2, P III.

  • Przedstawianie treści poznawanych utworów literackich własnymi słowami. Poznawanie utworów zawierających elementy fantazji. O V, Z 4, P III.

 

Zadania programowe

 

»  Słuchanie wiersza „Powitanie św. Mikołaja” -

J. Boratyński. Swobodne wypowiedzi dzieci nt. treści wiersza.

 

»  Zabawa plastyczna „Szalik dla Mikołaja” – praca zbiorowa.

 

 

 

»  Nauka wiersza D. Gellner „Prezent dla Mikołaja”.

 

 

»  Słuchanie legendy o biskupie – Mikołaju.

 

 

 

»  Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek Mikołaja” ( w worku zabawki o charaktery -stycznych kształtach)

 

 

»  Słuchanie opowiadania M. Przewoźnika „ Mikołaj i Zatruwacz” – rozmowa z dziećmi nt. postępowania Zatruwacza i Mikołaja. Omówienie sposobów ochrony środowiska.

 

 

 

Działania edukacyjne

Dziecko:

ü             rozwija umiejętność skupiania uwagi,

ü             udziela odpowiedzi na pytania dotyczące  

          treści wiersza

 

ü             współdziała w przygotowaniu upominku dla Mikołaja,

ü             umiejętnie wykorzystuje różne materiały 

         plastyczne i ozdabia nimi szalik wg.

         własnych pomysłów.

 

ü             potrafi uważnie słuchać wiersza,

ü             rozwija pamięć odtwórczą,

ü             poprawnie odtwarza treść wiersza.

 

ü             zapoznaje się z tradycją „mikołajek”,

ü             wie kim był św. Mikołaj i dlaczego rozdaje prezenty.

 

ü             rozpoznaje zmysłem dotyku ukryte zabawki, nazywa je.

 

 

 

ü             kształci umiejętność uważnego śledzenia akcji utworu,

ü             wypowiada się nt. postępowania Zatruwacza i Mikołaja,

ü             uświadamia sobie różnicę między zatrutym   i czystym środowiskiem naturalnym.

 

 

Umiejętności

 

  • Opowiadanie na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Nazywanie przeżyć postaci.

O V, Z 5, P III.

  • Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami. Umiejętne, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami.

O VI, Z 3, P III.

  • Odgadywanie zagadek ruchowych – odtwarzanie przez dzieci ruchem, gestem różnych zdarzeń. O VI, Z 3, P III.
  • Wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych według podanego wzoru. O VI, Z 3, P III.
  • Rozpoznawanie i naśladowanie głosów i łączenie z nimi wypowiedzeń dźwiękonaśladowczych. O V, Z 6, P III.
  • Rozmowy na temat treści utworów. Charakterystyka postaci ( cechy zewnętrzne) z próbą uzasadnienia swoich sądów. O V, Z 4, P III.
  • Zapełnianie kredką prostych obrazów konturowych o niezbyt dużej powierzchni. O VI, Z 3, P III.

 

Zadania programowe

 

»  Wypowiedzi dzieci na temat obrazka „Mikołaj  i Zatruwacz”,  porównywanie prawej i lewej strony obrazka. Określanie nastroju ilustracji.

 

 

 

»  List do Mikołaja” – praca plastyczna (rysowanie, wycinanie obrazków z kolorowych czasopism i naklejanie na arkusz papieru z napisem „List do Mikołaja”.

 

»  Zabawa ruchowo naśladowcza „O co proszę Mikołaja ?”.

 

 

»  Zabawa konstrukcyjna „Mikołaj” – wycinanie, układanie, sklejanie postaci wg. wzoru.

 

 

»  Zabawa ortofoniczna „Okrzyki Mikołaja”.

 

»   Słuchanie wiersza D. Gellner – „Orszak Mikołajowy”, wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza.

 

»  Ćwiczenie graficzne „Mikołaj”, kolorowanie Mikołaja i dorysowywanie trzech gwiazdek. Przeliczanie gwiazdek i określanie ich liczby liczebnikiem. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu Mikołaj – gwiazdy.

Działania edukacyjne

Dziecko:

ü             koncentruje uwagę na szczegółach zawartych w treści obrazków, dostrzega różnicę w ich wyglądzie

ü             określa nastrój ilustracji,

ü             doskonali poprawność gramatyczną wypowiedzi.

 

ü             wyraża swoje marzenia w formie plastycznej,

ü             układa list za pomocą symboli graficznych.

 

 

ü             naśladuje i odgaduje (na przemian) ruchem, mimiką twarzy, dźwiękami zabawki, o które chciałyby prosić Mikołaja.

 

ü             sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami,

ü             zwraca uwagę na staranne wykonanie pracy.

 

ü             ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: hej-hej, hop-hop, hu, hi.

 

ü             uważnie słucha wiersza, udziela odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza.

ü             posługuje się liczebnikami porządkowymi od 1 do 3, wzbogaca zasób słownika

         o wyrazy orszak, zamieć.

ü             usprawnia pracę dłoni poprzez rysowanie po śladzie,

ü             rozwija koordynację wzrokowo – ruchową.

 

Umiejętności

 

  • Rozwiązywanie zagadek słownych, które określają wyraźnie ich cechy charakterystyczne.

    O V, Z 2, P III.

 

  • Malowanie farbami kryjącymi z wykorzystaniem pełnej gamy kolorów – malowanie pędzlem.

O VIII, Z 3, P III.

 

  • Słuchanie piosenek śpiewanych przez n-kę. Udział w zabawach z elementem improwizacji ruchowej przy muzyce.

Sprawne poruszanie się w przestrzeni, wyrabianie płynności ruchów. Śpiewanie piosenek indywidualnie i zbiorowo. O IX, Z 3, P III.

 

  • Doskonalenie umiejętności różnych ustawień.

   Wyrabianie zwinności, swobody 

   w poruszaniu się.

   Wyrabianie sprawności ruchowej 

   oraz umiejętności reagowania na

   sygnały umowne.

   O III, Z 1, P III.

 

 

»   Rozwiązywanie zagadek „Co dzieci dostały od Mikołaja”, układanie obrazka z części. Wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: rower, klocki, kot – wyodrębnianie głoski w nagłosie.

 

»   Malowanie farbami plakatowymi na temat „Najwspanialszy prezent od Mikołaja”

 

 

» Słuchanie piosenki „Przyjedź do nas Mikołaju”, budowanie schematu piosenki □ ○ □ ○ .

»  Zabawa rytmiczna „Telefon do Mikołaja”.

»  Zagadka słuchowa piosenki „Choinka” – rozpoznawanie piosenki po melodii, śpiewanie indywidualne i zespołowe.

»  Zabawy ruchowe przy muzyce rozrywkowej.

 

»  Zabawa ruchowa „Renifery Mikołaja” z elementem biegu (piłeczki, kartoniki w 4 kolorach).

»  Zabawa ruchowa „Lalki w oknie wystawowym” – orient.- porządkowa.

 

»  Ćwiczenia poranne – zestaw nr XIII „Renifery” – K. Wlaźnik.

»  Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr VII, z wykorzystaniem el. kinezjologii edukacyjnej (przed ćwiczeniami i w ich trakcie dzieci piją wodę mineralną małymi łykami).

»  Spotkanie dzieci z Mikołajem.

Dziecko:

 

ü             wie jak ułożyć obrazek z części

ü             umie wyróżnić głoskę w nagłosie,

ü             potrafi rozwiązać zagadki.

 

ü             rozwija wyobraźnię twórczą i wrażliwość estetyczną,

ü             potrafi opisać swoją pracę,

ü             umiejętnie korzysta z materiałów plastycznych.

 

ü             określa nastrój piosenki,

ü             reaguje ruchem na sygnał słuchowy,

ü             chętnie śpiewa znane piosenki,

ü             swobodnie porusza się w rytm muzyki,

ü             rozumie znaczenie tańca dla odprężenia się.

 

 

 

ü             reaguje na sygnał wzrokowy – kolor kartonika,

ü             porusza się bezpiecznie, zgodnie z ustalonymi regułami.

 

 

 

 

 

 

ü             okazuje radość ze spotkania, prezentuje wiersze, piosenki

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin