index2.pdf

(44 KB) Pobierz
263140649 UNPDF
Tigra-Tuning.eu
Strumienica wydechowa
Autor: Lech Wêglarski
22.02.2008.
Zmieniony 26.02.2008.
Strumienice mity i rzeczywisto¶æ cz.1
Ostatnio zrobiło siê znowu gło¶no o strumienicach, zwłaszcza wydechowych, za spraw± tak zwanej
strumienicy Jones`a. Pojawiła siê parê lat temu bardzo dobrym testem na hamowni (test przeprowadził
miesiêcznik motoryzacyjny), pamiêtamy dała 13% przyrostu momentu obrotowego. W tym roku był
nastêpny test tej strumienicy w miesiêczniku Auto-Sukces nr 2 gdzie dała totaln± plamê. Nasuwa siê
pytanie - manipulacja prasowa czy tak ogromna niedokładno¶æ hamowni? My¶lê, ¿e nic z tych rzeczy. T±
łusk± Jones`a kto¶ nam zrobił wodê z mózgu. Po pierwsze, nie jest to w sensie fizycznym strumienica.
Strumienic± - nazywamy przyrz±d lub urz±dzenie do zasysania i przemieszczania cieczy , gazów i par lub
mieszania płynów z ciałami stałymi przy wykorzystaniu zjawiska Venturiego wystêpuj±cego w zwê¿ce
zasilanej dowolnym czynnikiem w tym ciecz± , gazem lub par± -- " Strumienice teoria i konstrukcja "
Goliñski-Troskolañski wydanie II poprawione 1979 rok .
Inaczej mówi±c w strumienicy musi byæ zwê¿ka , komora mieszania i dwa strumienie z których jeden
wykonuje prace na rzecz drugiego . Strumienica Jones`a nie spełnia tych wymogów , nawet przyjmuj±c
¿e łuska mo¿e zast±piæ zwê¿kê Venturiego . Klasyczn± strumienic± jest na przykład moja strumienica
dolotowa która ma zwê¿kê , jest strumieñ pracuj±cy pochodz±cy od podci¶nienia wywołanego ruchem
tłoków silnika , jest drugi strumieñ powietrza zasysany dziêki układowi ze zwê¿k± i jest to typowa
strumienicowa pompa powietrza . Klasyczne strumienice wydechowe s± projektowane ju¿ od 25 lat przez
in¿. Wiesława Pachonia i produkowane w cenionej i znanej firmie " Michael " . Nie maj± one co prawda
zasysania bocznego ale w ¶rodku jest zwê¿ka Venturiego i dysza nadd¼wiêkowa w strumienicy nastêpuje
podział na dwa strumienie pracuj±cy i poddawany tej pracy nastêpnie mieszaj± siê w komorze mieszania.
W rozwi±zaniach strumienic dolotowych in¿. Pachonia komora mieszania jest dokładnie wyodrêbniona
czego nie ma w moich strumienicach gdzie funkcjê komory pełni fabryczny przewód dolotowy lub
wydechowy.
To co okre¶lamy strumienic± Jones pod wzglêdem fizycznym mo¿e byæ tylko tłumikiem ¶rodkowym z
dynamizatorem przepływu . Kto¶ ¶wiadomie sprowadził z jakiej¶ zachodniej firmy tłumik ¶rodkowy
uniwersalny , okrzykn±ł to strumienic± i wykorzystał rynek przygotowany przez wyroby i projekty in¿.
Pachonia prekursora stosowania elementów dynamizuj±cych przepływ spalin i mieszanki paliwowej .Kto¶
przygotował reklamê , ustawił odpowiednio cenê powołał siê na firmê "Jones" ( Ta siê podobno nie
przyznaje do tego produktu ) i zalał rynek tym wyrobem Komentarza ju¿ nie wymaga to , ¿e nasi
majsterkowicze zaczêli podrabiaæ tego...... podrobionego Jones`a i mamy niezły pasztet .
Jones` był wypełniony chyba wat± szklana lub podobnym absorbentem i jako tłumik , umieszczony w
miejscu katalizatora , przy sportowym wolnym wydechu .W tej sytuacji wata uległa wypaleniu . Znajomy
który zamontował strumienicê w miejscu katalizatora w mocnym aucie ze sportowym wydechem
stwierdził , ¿e po kilku minutach pracy układu z tłumika leciały kawałki wypalonej waty . W rezultacie
pozostaje pusty tłumik z łuskami , które działaj± jak zwê¿ki Venturiego blisko silnika . Umieszczenie
takiej strumienicy przy silniku , który ma układ np. recyrkulacji spalin , gdzie współczynnik reszty spalin
ma du¿e znaczenie-spowoduje zakłócenie spalania zubo¿onego ładunku doprowadzaj±c w konsekwencji
do uszkodzenia pier¶cieni tłokowych , uszczelki pod głowic± czy wypalania zaworów wydechowych .
Maj± racjê najlepsi w Polsce tunerzy od tuningu mechanicznego silnika Pan Jacek Chojnacki oraz in¿.
Andrzej Godula przestrzegaj±c przed takim monta¿em takiego " czego¶ " .
Przykre w tej historii jest to , ¿e ta " afera " rzuca cieñ na strumienice i w ogóle ju¿ kr±¿± opinie ¿e
wszystkie dolotowe czy wydechowe powoduj± uszkodzenia silnika . Statystycznie bior±c nawet sam Jones
nie musi zniszczyæ silnika . Znam wielu klientów , którzy s± bardzo zadowoleni z tego urz±dzenia . Maj±
to jednak zamontowane w miejsce ¶rodkowego tłumika , lub w miejsce katalizatora ale przy fabrycznych
tłumikach , które hamuj± przepływ spalin i nie dopuszczaj± do powstania podci¶nienia w puszce
urz±dzenia.
Podsumowuj±c Jones` zamontowany z głow± mo¿e nam poprawiæ parametry silnika a zabudowana byłe
jak bez przemy¶lenia warunków mo¿e spowodowaæ uszkodzenie silnika .
http://www.tigra-tuning.eu
Kreator PDF
Utworzono 31 October, 2009, 17:49
263140649.004.png
 
Tigra-Tuning.eu
W Polsce mamy podobne urz±dzenie ,strumienicê szczelinow± in¿. Pachonia produkowan± przez Firmê "
Michael " . Jest to prawdziwa, klasyczna strumienica , ma wspólnego z Jones`em tylko to , ¿e w miejsce
zwê¿ki Venturiego s± szczeliny . Sam siê te¿ doło¿yłem do jej projektu , optymalizuj±c kształt komory
mieszania metod± do¶wiadczaln± . Moja firma wykonuje na zamówienie podobne strumienice ale w
bardzo ograniczonej ilo¶ci . Jestem cały czas w kontakcie z in¿. Pachoniem oraz Firm± Michael i nowym
bardzo ciekawym zakładem MG-Motorsport Panów Guzych . Wymieniamy rysunki , do¶wiadczenia , opinie
oraz weryfikujemy konstrukcje i o ile wiem nasze strumienice nie daj± plamy . Sam jestem zwolennikiem
pozostawiania katalizatora lub zast±pienie go sportowym metalowym . Mamy w Polsce ju¿ producentów
takich tanich katalizatorów np. Lindo-Gogex . W ostateczno¶ci zast±pienia go specjalnym tłumikiem .
Opracowałem taki tłumik , testy trwaj± - zobaczymy .
Apelujê gor±co o nie zaczynanie tuningu od usuniêcia katalizatora , a jak mamy na to tak± ochotê , ¿e nic
nam tego nie wyperswaduje to zapytajmy siê mistrzów od mechanicznego tuningu np. Jacka
Chojnackiego czy in¿. Goduli o skutki jakie mo¿e to wywołaæ .
Kilka lat temu był przeprowadzony test na hamowni w zakładzie in¿. Goduli układu wydechowego
zaprojektowanego przez in¿. Pachonia i wykonanego w Firmie "Michael " . Był to układ wydechowy do CC-
900 . Składał siê z kolektora wydechowego , strumienicy i tłumika koñcowego . Dał on 21% przyrostu
mocy . In¿ynierowie "Sebringa "twierdz± , ¿e graniczn± warto¶ci± przyrostu mocy dziêki układowi
wydechowemu to 20% . Nasi przekroczyli tê granicê i to w du¿ym stopniu dziêki strumienicy wiêc nie
podwa¿ajmy tych osi±gniêæ jakimi¶ kometami w rodzaju strumienicy Jones`a , które pojawi± siê poczym
nikn± i tylko pozostaje przysłowiowy smród .
Wêglarski Lech
Strumienice mity i rzeczywisto¶æ cz.2
W czê¶ci drugiej chciałbym siê zaj±æ bardziej szczegółami technicznymi dotycz±cych strumienic i
konsekwencjami z tego wynikaj±cych dla ich zastosowania w sporcie i tuningu.
Pytanie podstawowe po co je stosujemy i czy to jest tylko specyfika polskiego rynku tuningowego.
Strumienice dolotowe i wydechowe maj± wpływ na wymianê ładunku w cylindrze silnika-czyli na
usuniêcie z niego rozprê¿onych spalin i napełnienie go ¶wie¿ym powietrzem lub ładunkiem mieszanki
paliwowej w zale¿no¶ci od rodzaju zasilania. Najwa¿niejszym parametrem tego procesu jest sprawno¶æ
napełniania wyra¿ona stosunkiem mas: Me-powietrza pozostałego w cylindrze po zakoñczeniu wymiany
ładunku do Mt- teoretycznego ładunku wynikaj±cego z objêto¶ci skokowej cylindra Vs i gêsto¶ci powietrza
otoczenia. ¦rednio wynosi on w procentach 70-85 % przy doładowaniu rezonansowym udaje siê
przekroczyæ 100 % i doj¶æ do granicznej 107 % dotyczy to silników wolnoss±cych. Parametr ten decyduje
o mocy silnika, momencie obrotowym oraz obrotach przy jakich s± one osi±gane.
W ksi±¿ce in¿. Kordziñskiego s± podane przykłady badañ nad wpływem np. długo¶ci i ¶rednicy przewodów
kolektora ss±cego na sprawno¶æ napełniania. W jednym okazało siê ¿e optymaln± długo¶ci± kolektora
przy którym zachodzi doładowanie rezonansowe w silniku 3.5 Jaguara jest 90 cm, trudno sobie wyobraziæ
zmieszczenie takiego kolektora pod mask± sportowego auta. Wła¶nie po to stosujemy strumienice aby
modyfikowaæ parametry silnika bez drastycznych zmian konstrukcyjnych. Zamiast tych przysłowiowych
90 cm mo¿emy spróbowaæ zastosowaæ np. strumienicê dolotu i wspomóc j± wydechow±. Mało kto wie ¿e
zmieniaj±c wałek na sportowy powinni¶my zmieniæ długo¶æ i ¶rednicê kolektora dolotowego. Wiadomo ¿e
to jest trudne nie dysonujemy np. kilkoma kolektorami do prób , albo głowicami o ró¿nych ¶rednicach
zaworów-ten sam efekt mo¿emy osi±gn±æ stosuj±c strumienice i odpowiednio kształtowaæ charakterystyki
silnika do naszych potrzeb jest to prosta i skuteczna metoda.
Strumienice czy to jest specyfika naszego rynku? Nie to urz±dzenie wystêpuje w wielu samochodach i
motocyklach. Punto II we filtrze powietrza przed wkładem ma prawie klasyczn± strumienicê, w Glfie II
GTI 1.8 l jest podobnie tu jestem pełen podziwu bo zwê¿ka przy tej pojemno¶ci ma 35mm, ja nigdy nie
zszedłem poni¿ej 45mm do silnika 1.8 l . Je¿eli chodzi o wydechy to w Alfie 155 w ostatnim tłumiku była
zwê¿ka i mo¿na powiedzieæ ¿e to jest co¶ w rodzaju strumienicy dynamizuj±cej przepływ. Wła¶nie co
robi± strumienice w samochodzie, ogólnie zwiêkszaj± prêdko¶æ przepływu czynnika. Moja dolotowa działa
jak pompa powietrza czyli dopycha dodatkow± porcjê powietrza do silnika. Wydechowa nadd¼wiêkowa
in¿. Pachonia produkowana w Firmie Michael (klasyk) ma zwê¿kê w celu przyspieszenia spalin oraz takie
charakterystyczne cygaro w ¶rodku które ma spowodowaæ aby przepływ strugi był laminarny i mogła
http://www.tigra-tuning.eu
Kreator PDF
Utworzono 31 October, 2009, 17:49
263140649.005.png
 
Tigra-Tuning.eu
osi±gn±æ du¿± prêdko¶æ.
Mo¿na j± montowaæ w miejsce katalizatora jednak statystycznie najlepiej spisuje siê w miejsce tłumika
¶rodkowego. Dla podrabiaczy informacja ¿e decyduj±ce znaczenie ma kształt tego cygara ¼le dobrane
powoduje turbulencje i strumienica nie pracuje.
Nastêpna grupa to strumienice wirowe tu mamy dynamizator Jonesa i strumienice szczelinowe in¿.
Pachonia. Wykorzystuj± one zjawisko wiru wywołanego ¶rubowym uło¿eniem łusek, które zastêpuj±
zwê¿kê. W ruchu wirowym mamy trzy składowe prêdko¶ci. Vw-prêdko¶æ przemieszczania siê wiru styczna
do osi symetrii przewodu, Vk -prêdko¶æ k±towa i Vs- styczna. Wektor prêdko¶ci Vk jest prostopadły do
płaszczyzny wirowania czyli w tym przypadku dodaje siê z Vw mówi±c po ludzku im szybciej wiruje tym
szybciej wir siê przemieszcza tak działaj± strumienice łuskowo-szczelinowe. Strumienice wydechowe to
taki odkurzacz dla silnika a dolotowe to takie dynamiczne turbo dopychaj±ce dodatkow± porcjê powietrza
do silnika. Zgrywaj±c obie mo¿emy uzyskaæ naprawdê dobre efekty. Jest to wygodny sposób na
kształtowanie charakterystyk silnika poniewa¿ nie ingerujemy bezpo¶rednio w konstrukcjê silnika, zmiany
s± odwracalne. Strumienice nie przeszkadzaj± w tuningu elektronicznym i mechanicznym mog± tylko
potêgowaæ efekty.
Kilka praktycznych rad na temat stosowania strumienic. Przede wszystkim musimy siê zdecydowaæ co
chcemy uzyskaæ i do czego nam słu¿y auto, czy ¶cigamy siê wieczorami po ulicach Warszawy,
u¿ywamy go do pracy czy mamy samochód tylko dla przyjemno¶ci. Decyduj±c siê na strumienicê
wydechow± pamiêtajmy ¿e mo¿e ona nie pracowaæ z fabrycznym tłumikiem. Konieczne trzeba zastanowiæ
siê nad zmian± np. tłumika koñcowego. W przewodach wydechowych i dolotowych silnika zachodz±
oprócz zjawisk zwi±zanych z przepływem gazu w rurach jeszcze zjawiska falowe spowodowane
cyklicznym ruchem tłoków silnika . Nakładanie siê tych zjawisk bardzo komplikuje opis i mo¿liwo¶æ
przewidywania co siê dzieje w przewodzie dolotowym czy wydechowym. S± pozytywne skutki np.
doładowanie rezonansowe , ale to co pomaga w dolocie w układzie wydechowym mo¿e spowodowaæ du¿e
straty.
Przykładem tego s± przypadki uszkodzenia silnika przez strumienice łuskowe inaczej mówi±c powoduj±ce
silny ruch wirowy( szczelinowa siê do nich te¿ zalicza.) Po konsultacjach z profesorem fizyki doszli¶my do
wniosku ¿e jest to skutek nakładania siê silnych pulsacji ci¶nienia spalin blisko silnika na ich ruch wirowy
. Efektem mo¿e byæ nawet cofanie siê wiru do silnika , fizyk okre¶lił ten stan jako nieokre¶lony. My
d±¿ymy do stanów przepływów laminarnych powoduj±cych najmniejszy opór i gło¶no¶æ. Praktyczna rada
uciekajmy ze strumienicami w okolice gdzie jest przewidziany tłumik ¶rodkowy. Nawet ¼le dobrana
strumienica w miejscu tłumika ¶rodkowego mo¿e daæ pozytywne rezultaty. Umieszczona w miejscu
katalizatora wywoła turbulencje i np. wypalanie uszczelki pod głowicê. Nastêpn± rad± jest montowanie
układów wydechowych i strumienic zł±czkami a. nie spawanie.
Daje nam to mo¿liwo¶æ łatwej zmiany np. rodzaju strumienicy czy tłumika w celu ich dokładnego
dopasowania do charakterystyki silnika. Tym bardziej ¿e obecnie na rynku mamy cały asortyment past
uszczelniaj±cych zł±czek i akcesoriów potrzebnych do takiego monta¿u. Na zakoñczenie chcê
zaanonsowaæ powstanie nowej strumienicy sto¿kowej wydechowej ju¿ wykonałem pierwsze prototypy
spisuj± siê bardzo dobrze. Bêdzie to strumienica uniwersalna mo¿na j± montowaæ dowolnie. Obecnie trwa
wymiana do¶wiadczeñ miêdzy in¿. Pachoniem, Firmami Michael, MG-Motor Sport w celu pełniejszego
wykorzystania pierwszych prób drogowych. Ju¿ snujemy projekty poł±czenia strumienicy sto¿kowej ze
szczelinow± i budowania nowego rodzaju wydechu składaj±cego siê: strumienica sto¿kowa , a jako tłumik
strumienica sto¿kowo-szczelinowa. Tym bardziej ¿e Pan in¿. Andrzej Godula chce nam udostêpniæ swoje
najnowocze¶niejsze zaplecze badawcze w Polsce i wspomóc swoj± wiedz± co mo¿e zaowocowaæ
powstaniem bardzo dobrych układów wydechowych takich ¿e te zachodnie w polerowanych puszkach z
nierdzewki bêd± robiæ za lustra w mojej łazience.
Wêglarski Lech
Strumienice mity i rzeczywisto¶æ czê¶æ 3 ( ostatnia)
Zwykle łatwiej jest opracowaæ co¶ sensownego do układu dolotowego, ni¿ ubraæ to w odpowiedni±
teoriê przy zachowaniu komunikatywnych konstrukcji słownych.
Tê czê¶æ chcê po¶wiêciæ omówieniu spraw zwi±zanych z układami dolotowymi silników wolno-
ss±cych . Postaram siê wyja¶niæ zagadnienia zwi±zane z doładowaniem dynamicznym i
rezonansowym oraz wytłumaczyæ pojêcie Power-rury i roli strumienicy w układzie dolotowym.
Doładowanie dynamiczne jest stosowane na przykład w Formule I , gdzie polega ono na
pobieraniu powietrza wlotem umieszczonym bezpo¶rednio w strudze opływaj±cej nadwozie
http://www.tigra-tuning.eu
Kreator PDF
Utworzono 31 October, 2009, 17:49
263140649.001.png
 
Tigra-Tuning.eu
samochodu. Wydajno¶æ tego ujêcia powietrza jest wprost proporcjonalna do prêdko¶ci pojazdu wiêc
stanowi do¶æ skuteczne rozwi±zanie. Wad± jest brak doładowania przy małej prêdko¶ci i mo¿liwo¶æ
szybkiego zabrudzenia filtra, oraz przedostania siê wody do układu zasilania. Mo¿na temu
próbowaæ zapobiec i np. w Fordzie Focus jest zamontowany deflektor przed wlotem powietrza ,
tak aby zanieczyszczenia zostały wytr±cone na bok poza wlot. Ford Fiesta ma na wlocie
zamontowan± perforowan± maskownicê w celu wyłapania zanieczyszczeñ. W tuningu ten rodzaj
doładowania ma szerokie zastosowanie , zwłaszcza w modyfikacji polegaj±cej na zamontowaniu
strumienicy dolotowej za fabrycznym filtrem , jednak trzeba pamiêtaæ o wszystkich
mankamentach tej metody. Drugi sposób doładowania silnika wolno ss±cego to doładowanie
rezonansowe. Wytłumaczenie tego zjawiska, teoretycznie trochê zawiłe postaram siê przeprowadziæ
w miarê przystêpnie. Wiemy , ¿e w przewodach dolotowych powstaje fala d¼wiêkowa. Jest to
fala podłu¿na, której płaszczyzna drgañ jest równoległa do wektora prêdko¶ci. Mówi±c pro¶ciej w
rurze przesuwa siê powietrze w postaci serii wzrostów i spadków gêsto¶ci na przemian. Niestety
w praktyce ten pozornie prosty ruch bardzo siê komplikuje , gdy¿ czê¶æ powietrza trafia na
zamkniêty zawór dolotowy , do tego jest rozgałêziony kolektor dolotowy i bezwładno¶æ masy
powietrza. Czêsto czasy zaworowe s± tak dobrane, ¿e zaczyna siê suw sprê¿ania przy otwartym
jeszcze zaworze ss±cym , co powoduje przemieszczanie siê fali w obu kierunkach - do i od silnika
w kierunku wlotu. Taka sytuacja powoduje nakładanie siê fal czyli interferencjê , przy czym cały
proces komplikuje jeszcze zjawisko fali stoj±cej. Fala stoj±ca, aby wyj¶æ od definicji , powstaje w
obszarach ograniczonych na skutek odbicia od granicy tych obszarów. Nasilenie drgañ , daj±cych czasem
efekt dudnienia, wystêpuje w obszarze tzw. strzałek (maksymalne rozchylenie krzywych ilustruj±cych
ruch falowy – miêdzy grzbietami fali). W przekładzie „na polski” fala stoj±ca jest
wynikiem zderzenia siê dwóch fal o tej samej lub zbli¿onej charakterystyce akustycznej. Praktycznie
mo¿e to wyst±piæ , gdy w wydechu ze standardowym tłumikiem koñcowym o stosunkowo du¿ych
oporach przepływu zabudujemy strumienicê nadd¼wiêkow± . Efektem jest nasilenie hałasu nawet z
charakterystycznym dudnieniem i pogorszeniem osi±gów. W dolocie , gdzie mamy układ otwarty od
strony wlotu lub tylko ograniczony przepustnicami , w generowaniu fali stoj±cej , chocia¿ o mniejszym
nasileniu skutków ni¿ w wylocie , mo¿e mieæ udział tak¿e interferencja. Zjawisko fali stoj±cej potêguje ¼le
dobrana strumienica lub inne rozwi±zanie dynamizuj±ce przepływ w dolocie. W przewodzie dolotowym
mamy miejsca, gdzie ładunek jest zagêszczony a w innych rozrzedzony. Fizycy te
charakterystyczne punkty nazywaj± odpowiednio strzałk± (zagêszczenie) i wêzłem ( rozrzedzenie ),
a odległo¶æ miêdzy nimi to 1/4 długo¶ci fali. Cała sztuka aby „strzałka weszła do
cylindra” i znalazła siê w okolicy ¶wiecy zapłonowej, przy czym mo¿e siê zdarzyæ, ¿e w
cylindrze bêdziemy mieli wiêcej takich zagêszczeñ. To jest wła¶nie doładowanie rezonansowe
nazwane tak, gdy¿ za zagêszczenie ładunku odpowiada rezonans cz±steczek powietrza a za falê
stoj±c± równie¿ interferencja. Doładowanie rezonansowe pozwala przekroczyæ 100% współczynnika
napełnienia cylindra ( tutaj odsyłam do czê¶ci 2 artykułu ). Niestety taki efekt mo¿emy uzyskaæ
tylko w pewnym zakresie obrotów silnika. S± to obroty momentu maksymalnego niejako
wspomaganego wła¶nie tym zjawiskiem. Power-rura stosowana czêsto w tuningu to taki układ
dolotowy , który ma stworzyæ dogodne warunki do wykorzystania fali doładowuj±cej. Powinna to
byæ mo¿liwie prosta rura o dobranej dokładnie długo¶ci . Tu kilka rad dla majsterkowiczów.
Przewód musi byæ bardzo sztywny. Odpadaj± rury do gazowych piecyków itp. Powinna byæ
wykonana z materiałów o małej pojemno¶ci cieplnej, rury ze stali szlachetnych piêkne
wygl±daj±, maj± jednak powa¿n± wadê ,gdy¿ łatwo siê nagrzewaj± i długo stygn±. Idealnym
materiałem s± przewody wykonane z carbonu lub innych kompozytów. Pozostaje jeszcze sprawa
¶rednicy i długo¶ci. ¦rednica w stosunku do fabrycznego przewodu dolotowego ma siê tak :
je¿eli j± zmniejszymy to poprawiamy moment na niskich obrotach, natomiast gdy powiêkszamy to
chcemy poprawiæ moc przy wysokich obrotach. W obu tych przypadkach długo¶æ jest odwrotnie
proporcjonalna do ¶rednic. Dobranie długo¶ci przewodu stanowi najwiêksz± trudno¶æ .Przy tym nie
mo¿na zapominaæ o pojemno¶ci dolotu , te¿ stanowi±cej istotny element „strojenia”.
Dolot silnika jest fizycznie odpowiednikiem rury z jednej strony otwartej wlotem powietrza a z
drugiej zamkniêtej denkiem tłoka. W takim przewodzie na wlocie jest zawsze strzałka fali a
przy denku wêzeł, wiêc znaj±c skok i ¶rednicê tłoków oraz wła¶ciwo¶ci fali stoj±cej mo¿na
przewidzieæ długo¶æ odpowiedni± dla danego silnika i charakterystyki jak± chcemy osi±gn±æ.
Reszta to metoda prób i błêdów , jedyna w przypadku nie dysponowania hamowni± i zapleczem
badawczym. Obie metody doładowania mo¿na ł±czyæ i tak siê robi w samochodach u¿ytkowych. W
dolnym zakresie obrotów staramy siê uzyskaæ doładowanie rezonansowe a w górnym
dynamiczne , co nam daje płaski przebieg charakterystyki momentu obrotowego. Jak do tego
maj± siê strumienice dolotowe ? Z mojego 5 - letniego do¶wiadczenia wynika, ¿e w przypadku
doładowania dynamicznego strumienica daje tak± mo¿liwo¶æ przy mniejszych obrotach i prêdko¶ci
auta. W warunkach doładowania rezonansowego pozwala na rozci±gniêcie tego efektu w wiêkszym
zakresie obrotów. Poza tym taki układ zdecydowanie lepiej siê stroi i ma mał± wra¿liwo¶æ na
http://www.tigra-tuning.eu
Kreator PDF
Utworzono 31 October, 2009, 17:49
263140649.002.png
 
Tigra-Tuning.eu
zmiany długo¶ci . Potwierdza siê te¿, ¿e za pomoc± strumienic mo¿na łatwiej dobieraæ
charakterystyki pracy jednostki napêdowej. W momencie pisania tego artykułu mam na
warsztacie układy dolotowe składaj±ce siê ze strumienicy i power-rury - takie jakby dwa w
jednym. Prototypy ju¿ pracuj±. Teraz bêdziemy razem z firm± Auto-Projekt z Tych testowaæ w
samochodzie Seat Cordoba ró¿ne konfiguracje zamontowania tych elementów i postaram siê
podzieliæ informacjami z tych testów. Koñcz±c ten materiał , niejako w ramach aneksu chcê powróciæ
do 2 czê¶ci , gdzie został omówiony problem uszkodzeñ silnika spowodowanych przez wydechowe
strumienice łuskowe. Artykuły te powstaj± jakby na ¿ywym organizmie , gdy¿ to o czym piszê
testowane jest na bie¿±co. Czasem trudno nad±¿yæ z analizowaniem faktów. Po wnikliwych
dyskusjach doszli¶my do wniosku , ¿e takie pojedyncze , odosobnione przypadki s± spowodowane
zmian± współczynnika reszty spalin. Nie wszystkie spaliny opuszczaj± cylinder, jego ilo¶æ okre¶la
wła¶nie współczynnik reszty spalin. Czasem celowo konstruktor dobiera jego wiêksz± warto¶æ np.
w celu ograniczenia spalania stukowego w silniku. Spaliny zawieraj± du¿o wêglowodorów
aromatycznych o wysokiej liczbie oktanowej, które niweluj± to zjawisko. Czêsto w tuningu
planujemy głowicê , aby zwiêkszyæ stopieñ sprê¿ania w celu podniesienia mocy. Potem
montujemy całkowicie przelotowy, nadmiernie „odetkany” wydech ze strumienic±
wysysaj±c± spaliny z silnika. Pogarszamy warunki spalania mimo wiêkszej mocy . W silnikach
wyczynowych nie ma to znaczenia, natomiast w codziennej eksploatacji takie warunki pracy na
pograniczu spalania stukowego doprowadz± szybko do uszkodzeñ. Tego nie da siê sprawdziæ na
hamowni. Trzeba trochê pomy¶leæ i to jest apel na koniec tego cyklu artykułów: róbmy
wszystko z głow± i podejmujmy siê modyfikacji fabrycznych elementów auta po dokładnej
analizie okre¶lonych uwarunkowañ technicznych.
Lech Wêglarski
http://www.tigra-tuning.eu
Kreator PDF
Utworzono 31 October, 2009, 17:49
263140649.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin