Psychologia ogolna jako nauka o czlowieku.pdf

(443 KB) Pobierz
m1.indd
457307865.008.png 457307865.009.png 457307865.010.png 457307865.011.png 457307865.001.png 457307865.002.png 457307865.003.png 457307865.004.png
 
Psychologia ogólna jako nauka o człowieku
Wstęp
1. Przedmiot, cele i działy psychologii
2. Główne kierunki psychologii
2.1. Kierunek psychodynamiczny
2.2. Kierunek behawiorystyczny
2.3. Kierunek humanistyczny
2.4. Kierunek poznawczy
2.5. Kierunek biologiczny
3. Badania podstawowe i stosowane w psychologii. Metody badawcze
3.1. Badania podstawowe i stosowane w psychologii
3.2. Metoda naukowa, modele sprawdzania hipotez
3.3. Metody badawcze
Bibliografia
Wstęp
Poznawanie każdej nauki należy zacząć od jej podstaw — definicji, przedmiotu
badań, celu, działów i najważniejszych teorii oraz metod badawczych. Tak będzie
i w przypadku tego opracowania, które w pierwszym module zawiera podstawy
psychologii. Psychologia jest nauką — co zostanie wielokrotnie zaznaczone w ni-
niejszym podręczniku. Każdy z nas posiada pewną wiedzę z tzw. psychologii zdro-
worozsądkowej czy potocznej, jednak zapoznanie się z jej naukowymi, teoretycz-
nymi podstawami może skłonić nas do nieco innego myślenia o sobie, innych lu-
dziach i otaczającej nas rzeczywistości. Jednym z celów psychologii jest przecież
praktyczne oddziaływanie na ludzkie życie i poprawa jego jakości. Każdy z nas
może wykorzystać do tego celu wiedzę psychologiczną. Treści opisane w tym mo-
dule stanowią podstawę do przyswajania materiału prezentowanego w kolejnych
częściach podręcznika.
Temat pierwszy zawiera charakterystykę przedmiotu, celów i działów psychologii.
Podano w nim definicję psychologii wraz zwyjaśnieniem jej części składowych.
Zdefiniowanotakżeprzedmiotniniejszegoopracowania—psychologięogólną.
W temacie drugim zaprezentowano współczesne kierunki psychologii — najważ-
niejsze podejścia teoretyczne, jakie dominują w tej dziedzinie nauki. Opisane zo-
stały kierunki: psychodynamiczny, behawiorystyczny, humanistyczny, poznawczy
oraz biologiczny. W przypadku podejścia psychodynamicznego zawarto więcej in-
formacji niż w przypadku innych kierunków. Stanowi ono bowiem podstawę psy-
chologii, a kolejne moduły będą jedynie w niewielkim stopniu do tych kwestii na-
wiązywać. Inaczej jest w przypadku pozostałych koncepcji, które opisano bardziej
skrótowo, za to w kolejnych modułach znajdą się treści je dopełniające.
Temat trzeci dotyczy metod badawczych stosowanych w psychologii. Zaprezento-
wano tutaj również rozróżnienie między badaniami podstawowymi a stosowanymi
oraz scharakteryzowano modele współpracy psychologów praktyków i teoretyków.
3
457307865.005.png
1. Przedmiot, cele i działy psychologii
Słowo „psychologia” składa się z dwóch greckich słów — „psyche”, czyli dusza
i „logos”, czyli nauka, które po złożeniu można przetłumaczyć jako „nauka o du-
szy”. Naukowa definicjabrzmijednakniecoinaczej. Psychologia jest nauką badają-
cą zachowania i procesy psychiczne jednostek. Zachowania to możliwe do zaobser-
wowania na zewnątrz, podejmowane przez jednostkę działania, tak indywidualnie,
jak i w grupie. Dane zachowanie to na przykład mimowolne lub zamierzone ruchy
kończyn, mięśni, uśmiechanie się, mówienie, płakanie itp. Jest to sposób przysto-
sowania się organizmów do środowiska. Psychologowie obserwują, jak jednostka
funkcjonuje w danej sytuacji społecznej. Określone zachowania często poprzedza-
ją procesy psychiczne, takie jak spostrzeganie bieżącej sytuacji oraz decyzja do-
tycząca następnego posunięcia. Procesy psychiczne to czynności umysłu, sposoby
funkcjonowania psychiki ludzkiej, związane zarówno z odbiorem bodźców, myśle-
niem, przechowywaniem wspomnień, uczeniem się, posługiwaniem się językiem,
jak i stany emocjonalno-motywacyjne umysłu (np. przygnębienie, radość). Przed-
miotem psychologii jest zwykle jednostka , czyli na przykład nastolatek przeżywają-
cy kryzys dojrzewania, student podejmujący naukę, noworodek, starsza pani prze-
chodząca na emeryturę. Badaną jednostką może być również zwierzę — szympans
przewodzący stadu, szczur szukający drogi w labiryncie, gołąb uczący się dziobać
przycisk, aby otrzymać pokarm, a nawet ślimak reagujący na niebezpieczeństwo.
Priorytetem współczesnej psychologii jest oczywiście zachowanie i procesy psy-
chiczne jednostek ludzkich. Jednostkę można badać w jej naturalnym środowisku
lub w warunkach laboratoryjnych (Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982; Zim-
bardo, 1999; Kosslyn, Rosenberg, 2006).
Celem psychologii jest (Zimbardo, 1999):
1) opis zachowań i procesów psychicznych — dokonuje się przez staranne obser-
wowanie zjawiska i opisywanie go w obiektywny sposób; najważniejsze jest tu-
taj zbieranie faktów — takich, jakimi one są, a nie takich, jakie byśmy mieli na-
dzieję potwierdzić; w obiektywnym opisie najważniejsze jest unikanie wyciąga-
nia wniosków o cechach i atrybutach, których nie można obserwować bezpo-
średnio;
2) ich wyjaśnianie — opisy „trzymają się” spostrzeganej informacji, wyjaśnienia
mogą zaś poza nią wykroczyć; w wielu dziedzinach psychologii głównym celem
jest znalezienie prawidłowości w procesach psychicznych i zachowaniach ludzi;
badacze dokonują czasem wnioskowania o istnieniu procesu, który zachodzi we-
wnątrz organizmu; wnioskują o tzw. zmiennych pośredniczących, czyli niewi-
docznych, wewnętrznych stanach i procesach, o których zakłada się, że funkcjo-
nują wewnątrz organizmu; każde takie wnioskowanie musi zostać uzasadnione
przez systematycznie zebrane dane, które je potwierdzają lub obalają;
3) przewidywanie — dotyczy ono prawdopodobieństwa, że wystąpi pewne zacho-
wanie lub zostanie wykryty dany związek; ocena wcześniejszych wyjaśnień moż-
liwa jest na podstawie tego, w jakim stopniu umożliwiają one dokładne i wyraź-
ne przewidywania; przewidywanie uwzględnia fakt, że na większość zachowań
wpływa kombinacja różnych czynników;
4) kierowanie — oznacza spowodowanie wystąpienia lub niewystąpienia danego
zachowania; dla wielu psychologów ten cel jest najważniejszy; zdolność ta daje
psychologom środki do interwencji mających na celu pomaganie;
4
457307865.006.png
5) polepszanie jakości życia ludzi — wiele odkryć psychologów znajduje zastosowa-
nie w rozwiązywaniu ludzkich problemów; psychologia modyfikujetakżewiele
ludzkich poglądów stanowiących podstawę tzw. wiedzy zdroworozsądkowej.
Psychologia łączy się z wieloma innymi dziedzinami wiedzy — jest bowiem na-
uką społeczną, nauką o mózgu, nauką o zachowaniu, nauką o poznawaniu i nauką
o zdrowiu. Jako nauka społeczna czerpie wiedzę z innych nauk społecznych — eko-
nomii, socjologii czy antropologii. Ze względu na analizy zachowania jest też na-
uką behawioralną. Ma również wiele wspólnych zainteresowań z naukami biolo-
gicznymi, zwłaszcza tymi, które badają procesy mózgowe i biochemiczne podsta-
wy zachowania. Jest również częścią nauk o poznawaniu (ang. cognitive science ),
w których badacze wiążą funkcjonowanie umysłu z badaniami i teorią w zakresie
nauk komputerowych, nauk o sztucznej inteligencji i matematyki stosowanej. Do-
tyczy też problematyki zdrowia, ma więc powiązania z medycyną, edukacją, pra-
wem i naukami o środowisku. Psychologia zachowuje także więź z filozofią, reli-
gią, literaturą i teatrem (Zimbardo, 1999).
Warto podkreślić, że psychologia jest nauką — wnioski psychologiczne oparte są na
materiale zebranym zgodnie z zasadami metody naukowej . O tym, czy coś jest praw-
dziwe, czy nie, nie decydują osobiste przekonania ani autorytet, ale stosowanie
metod przeprowadzania obserwacji, zbierania danych i formułowania wniosków
(Zimbardo, 1999).
Działy psychologii
Psychologia teoretyczna zajmuje się wykrywaniem i poznawaniem praw rządzących
czynnościami psychicznymi człowieka. Psychologia stosowana służy rozwiązywaniu
praktycznych problemów i zadań w określonych dziedzinach aktywności ludzkiej.
Brak jest ostrej granicy między psychologią stosowaną a teoretyczną. Teoria służy
praktyce przez prawa regulacji stosunków człowieka z otoczeniem, wszystkie dzie-
dziny psychologii stosowanej dążą zaś do wykrycia bardziej szczegółowych praw
stanowiących teoretyczną podstawę praktycznych metod i środków oddziaływania
(Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982).
Różnorodność tematów, jakimi zajmuje się psychologia zaowocowała powstaniem
rozmaitych specjalizacji w obrębie tej nauki. Chociaż wielu psychologów działa na
różnych polach, to większość ogranicza się do jednej z podanych niżej dziedzin. Do
głównych działów psychologii teoretycznej należą: psychologia ogólna, rozwojowa
i społeczna. Do działów psychologii stosowanej należą: psychologia wychowawcza,
kliniczna, zdrowia, pracy i wiele innych, powstających w związku z użytecznością
psychologii w wielu dziedzinach życia (Przetacznikowa, Makiełło-Jarża, 1982).
Dla przykładu, przedmiotem zainteresowania psychologów rozwojowych są zmiany
fizyczne,emocjonalnewfunkcjonowaniupoznawczymispołecznym,występujące
w ciągu całego życia ludzkiego. Biorą oni pod uwagę wpływ na rozwój człowie-
ka takich czynników, jak dziedziczenie czy środowisko. Psychologowie rozwojowi
prowadzą badania nad takimi problemami, jak np. konsekwencje zażywania narko-
tyków przez matkę dla rozwoju jej dziecka, wpływ różnych stylów wychowawczych
na rozwój, sposób pojmowania przez dzieci czasu i przestrzeni czy konfliktypoja-
wiające w okresie dorastania i adaptacyjne problemy osób starszych. Psychologowie
społeczni interesują się istotą i wyznacznikami spostrzegania sytuacji społecznych,
sposobami myślenia na ich temat i ich odczuwania, a także postępowaniem czło-
wieka wobec innych. W odróżnieniu od psychologów osobowości, którzy skupia-
ją uwagę na wewnętrznych wyznacznikach zachowania, psychologowie społeczni
koncentrują się na jego sytuacyjnym i społecznym kontekście. W rzeczywistości za-
chowanie zależy od obu grup tych czynników. Psychologowie kliniczni pomagają lu-
dziom z zaburzeniami psychicznymi, aby mogli dostosować się do wymagań, jakie
stawia przed nimi życie. Problemy te mają szeroki zakres — przez nerwice, depre-
5
457307865.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin