neuro-sensomotoryczna integracja odruchów u dzieci niepełnosprawnych.pdf

(326 KB) Pobierz
NEURO-15.04.2008-last.doc
NEURO-SENSOMOTORYCZNA INTEGRACJA ODRUCHÓW
U DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
JAKO SKUTECZNA POMOC W ICH CODZIENNYM FUNKCJONOWANIU
Diagnozowanie i korekcyjna praca z dziećmi z MPD, autyzmem i FAS
dr Swietłana Masgutowa, Warszawa.
Kluczowe pojęcia : neuro-sensomotoryczna integracja odruchów; diagnoza, korekcja,
usprawnienie i integracja układu ruchu pierwotnego; integracja schematów odruchów u dzieci z MPD
(dziecięce porażenie mózgowe), autyzmem i FAS (Fetal Alkohol Syndrome) - alkoholowy zespół
płodowy.
O PROGRAMIE NEURO-SENSOMOTORYCZNEJ INTEGRACJI ODRUCHÓW
Program Neuro-sensomotorycznej Integracji Odruchów (Masgutova Neuro-sensory-motor
Reflex Integration – MNRI ™) skierowany jest dla osób z wyzwaniami w rozwoju w celu pomocy w
usprawnieniu ich fizycznego funkcjonowania oraz rozwoju poznawczego.
Zadaniem programu jest wspieranie procesu integracji odruchów w ramach funkcjonowania
układu neuro-sensoryczno-motorycznego. Ten typ integracji przedstawia neuro-fizjologiczną i neuro-
rozwojową podstawę optymalnego funkcjonowania motoryki (dużej i precyzyjnej) służącej
kształtowaniu procesów umysłowych, nawyków zachowania i komunikacji, uczenia się oraz ogólnego
rozwoju (S.Masgutova, 1999, 2005, 2007; N. Akhmatova, S.Masgutova, 1998, 2004).
Program MNRI ™ składa się z dwóch głównych aspektów:
1) diagnozy schematów pierwotnych ruchów i odruchów;
2) korekcji, usprawnienia i integracji układu ruchu pierwotnego.
Program realizuje koncepcję usprawnienia funkcjonowania zaburzonych schematów odruchów
przeszkadzających rozwojowi motoryki kontrolowanej dziecka/osoby dorosłej (S. Masgutova, 2005,
2007; S. Masgutova, L. Sadowska, 2005; N. Akhmatova, S. Masgutova, 2004). Praca z takimi
schematami odruchów obejmuje integrację:
- sensomoryczną dla zabezpieczenia odpowiedniego neurologicznego ich funkcjonowania;
- schematów odruchów z ruchem intencjonalnym;
- schematów odruchów z nawykami motorycznymi;
- sfery ruchowej i procesów myślowych dla prawidłowego rozwoju i skutecznego uczenia się;
- sfery ruchowej i procesów emocjonalnych dla rozwoju i stabilności sfery emocjonalnej;
- sfery ruchowej dla wsparcia procesu samoregulacji układu “Ciało-Umysł”.
Główna koncepcja programu: układ ruchów pierwotnych przedstawia naturalne, genetycznie
zaprogramowane wewnętrzne zasoby człowieka. Integracja schematów odruchów odbywa się
w obrębie trzech aspektów aktywności „koła odruchowego” (I.P. Pavlov, 1960; I.M. Setchenov, 1960;
P. Simonov, 1997; J. Konorski, 1998; P.K. Anokhin, 1968):
- stymulacja sensoryczna (zmysłowa) i rozpoznanie bodźca przez nasz układ zmysłów,
- przetwarzanie informacji mózgiem - „rozpoznanie” przez mózg bodźca jako wymagającego
ochrony lub służącego rozwojowi,
- oraz reakcji motorycznej (ruchowej) zwrotnej na bodziec zmysłowy jako komenda mózgu na
działanie odruchowe.
© 2008 dr S. Masgutowa i Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej Rozwoju Ruchowego i
Integracji Odruchów
2
Proces integracji schematów odruchów proponuje wyjątkowe możliwości wsparcia procesu
usprawniania poprzez pierwotne schematy ruchowe. Program Neuro-sensomotorycznej Integracji
Odruchów oparty (MNRI) jest na pracy badawczej przeprowadzanej przez dr S. Masgutową i jej
współpracowników w ciągu ostatnich 19 lat w Rosji, Polsce, USA i Kanadzie z udziałem 3170 dzieci
w wieku od 1 miesiąca do 18 lat, (które przeszły pełne badania medyczne, psychologiczne,
edukacyjne, neurorozwoju i integracji odruchów), oraz 24 064 dzieci i osób dorosłych z różnych
krajów, (które przeszły diagnozowanie i terapię integracji odruchów), a także 3600 specjalistów
i rodziców po odbytych wykładach, szkoleniach i warsztatach (S. Masgutova, 2007).
Znaczne rezultaty zostały osiągnięte w trakcie pracy z dziećmi i dorosłymi na
Międzynarodowych Turnusach dla osób z wyzwaniami rozwojowymi w Polsce i w USA, opartych na
implikacji Metody MNRI.
Definicja odruchu
Każdy człowiek posiada system ruchów pierwotnych i odruchów, danych jako genetyczny
program. Odruch jest automatyczną reakcją układu „Ciało-Mózg” na bodziec zmysłowy lub
proprioceptywny. Odruch jako automatyczna reakcja, przedstawia sobą wrodzony, zakodowany
genetycznie motoryczny program. Jest to neurofizjologiczna integracja, która wpływa na procesy
samoregulacji, rozwoju oraz poznania.
W definicji odruchu, kierujemy się na jego zrozumienie w ramach wyższej i niższej
działalności układu nerwowego, rozwiniętej przez rosyjskich fizjologów. I. P. Pavlova, I. M.
Setchenova i rozszerzoną przez A. A. Uhtomskiego, N. A. Bernsteina (1997), P. K. Anokhina (1968) i
innych (N. Danilova, A. Krilova, 1997). Najbardziej tradycyjna i obszerna definicja odruchów brzmi:
odruch to reakcja układu zmysłów, spowodowana przez pobudzenie receptorów na skórze, ścięgnach,
mięśniach, błonie śluzowej i receptorów źrenic (I. Pavlov, 1960; I. Setchenov, 1960; N. Danilova, A.
Krilova, 1997).
(1) Z jednej strony, odruch ilustruje ogólną zdolność organizmu do odpowiadania na bodziec.
Bodziec może być dostarczony ze środowiska zewnętrznego (dźwięk, światło, dotyk, zapach), lub z
wewnętrznego środowiska człowieka (zmiana składu chemicznego krwi, podrażnienie organów
wewnętrznych, itd.). Odpowiedzią na każdy bodziec jest napięcie mięśniowe, które powoduje ruch
(lub pracę gruczołów).
(2) Z drugiej strony, odruchy mogą być uważane za pewien rodzaj “programu” prymitywnych
ruchów i działań, które pozwalają organizmowi przetrwać w określonych warunkach. Są to wrodzone
odruchy bezwarunkowe.
Odruchowa reakcja i stres
Odruchy spełniają podstawą rolę przy chronieniu nas w stresie i podczas przetrwania w życiu.
Odruchy są także neurofizjologiczną podstawą procesów rozwoju i poznania, a co najważniejsze,
wpływają na pracę naszego mózgu, na procesy myślowe i intelektualne, w miarę naszego rozwoju. Z
różnych powodów, w czasie rozwoju prenatalnego, narodzin, postnatalnego dziecko i dorosły może
doświadczyć pewnych stresowych lub traumatycznych przeżyć, które mają negatywny wpływ i
obciążają funkcjonowanie właściwych mechanizmów ochronnych oraz przetrwania. Takie sytuacje
mogą blokować kształtowanie schematów odruchów i ograniczać ich wpływ na rozwój motoryki
kontrolowanej i procesów myślowych (S. Masgutova, 2007). Zatrzymane procesy rozwojowe
powodują wracanie się dziecka /osoby dorosłej/ do wykorzystania wczesnych odruchów i reakcji.
Stres sytuacyjny (fizyczny, emocjonalny czy mentalny) i rozwojowy, jaki mają dzieci z wyzwaniami
rozwojowymi (MPD, Autyzm, FAS) jest głównym powodem uaktywniania napięcia mięśniowego,
© 2008 dr S. Masgutowa i Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej Rozwoju Ruchowego i
Integracji Odruchów
3
negatywnej obrony, impulsywnych zachowań, prymitywnych reakcji (walki i ucieczki lub
zamrożenia), które prowadzą do cofnięcia się procesów samoregulacji, kształtowania nawyków i
umiejętności. Impulsywne i odruchowe reakcje odgrywają rolę ochronną i przetrwania, trzymając
proces rozumowania z dala od kory nowej naszego mózgu w obszarach tyłomózgowia. Brak
odpowiedniego ruchu w życiu, słaby rozwój motoryczny, deficyty w przetwarzaniu zmysłowym oraz
słabą integrację pierwotnej motoryki z ruchami kontrolowanymi w niemowlęctwie i późniejszym
wieku - to są negatywne skutki, z którymi walczą dzieci niepełnosprawne.
W naszym badaniu na grupach dzieci w wieku od 1 miesiąca do 18 lat (razem 3170; S.
Masgutova, 2007)):
- 78 % z nich (w wieku: od 4 do 15 lat) miało różne trudności ze słabą trwałością
przechowywania pamięci podczas wykonywania, nieodpowiednio aktywny lub hipoaktywny
Asymetryczno Toniczny Odruch Szyi.
- 57% przypadków ze s abo rozwiniętym Symetryczno Tonicznym Odruchem Szyi,
wykazywało słabe przejście od konkretnych do logicznych i abstrakcyjnych działań, a także
nadpobudliwości (ADD i ADHD).
- 58% dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, miało problemy z działaniem odruchów
grzbietowych Galanta i Pereza, a także Asymetryczno Tonicznego Odruchu Szyi.
- 54% dzieci miało alergie i nadwrażliwość pokarmową oraz słabą pozycję grzbietową Pereza.
- 72% miało problemy z funkcjonowaniem układu moczowego (z moczeniem mimowolnym
włącznie) i nadpobudliwy odruch grzbietowy Galanta.
Przykłady te pokazują, że niepełna integracja schematów-wzorców odruchów może mieć
związek z wieloma wyzwaniami – funkcjonalnymi i strukturalnymi. Sugerujemy, że dysfunkcja
odruchów ma związek ze słabymi procesami samoregulacji. Może być to wytłumaczone przez
następujące stwierdzenia:
- układ Mózg–Ciało wprowadza zakłócenia podczas przetwarzania zmysłowego i odpowiedzi
ruchowej (Np.: stymulacja asymetrycznego tonicznego odruchu szyi wywołuje odruch
abdominalny; stymulacja odruchu chwytnego może powodować odruch dłoniowo–bródkowy
Babkina; odruch podciągania rąk wywołuje reakcje podparcia rąk lub asymetryczny szyi),
- słaba integracja części składowych odruchu może być zauważona w obrębie jego obwodu:
zgodności schematu (połączeń sensoryczno-motorycznych), siły reakcji, kierunku ruchu, czasu
trwania, symetrii i innych.
- słaba integracja schematów odruchów z ruchami kontrolowanymi (intencjonalnymi),
umiejętnościami i możliwościami motorycznymi.
Rola sensomotorycznej integracji odruchów i ich wpływ na rozwój
W systemie odruchów wyróżniamy odruchy dynamiczne i pozycyjne (posturalne) (S.
Masgutova, N. Akhmatova, 2004). Są one powiązane z reakcjami „walki i ucieczki”, a także
„zamrożenia”. Reakcje te są podstawą mechanizmów obronnych. W przypadku, gdy są niedojrzałe
w swoim czasie i nieadekwatnie aktywne, mogą powodować wyzwania w rozwoju ruchowym i
poznawczym. Ważna jest, więc wiedza o odruchach i ich dynamice, rozpoznanie odpowiedniego
momentu ich rozwoju, aby wesprzeć tworzenie się i integrację schematu odruchu z ruchami
intencjonalnymi i nawykami motorycznymi.
Proces integracji odruchów odbywa się na poziomie:
- tworzenia się koordynacji sensoryczno-motorycznej w ramach samego koła odruchowego,
© 2008 dr S. Masgutowa i Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej Rozwoju Ruchowego i
Integracji Odruchów
4
- rozwoju ich podstawowego schematu (mającego na celu kształtowanie mechanizmów
ochronnych) oraz wariantów (mających na celu budowanie mechanizmów samo-
rozwojowych),
- dalszego połączenia z ruchami intencjonalnymi, umiejętnościami oraz systemem ruchów
całego ciała na podstawie dojrzałego odruchu,
- kształtowania umiejętności szkolnych i motywacji do nauki.
Koncepcja ta jest oryginalna i różni się od tradycyjnego pojęcia hamowania/zanikania odruchu.
W swojej pracy kierujemy się pojęciem odruchów i ich roli w kształtowaniu układu motorycznego z
kilku powodów:
- odruchy i ich schematy warunkują rozwój ruchowy - odgrywają określoną rolę w budowaniu
ruchowych koordynacji (N. Bernstein, 1997; A. An dre, H. Thomas, Y. Chesni, A. Disgassies,
1962; S. Campbell, 2004 ; K. Bobath, 1972; T. Humphrey, 1964; P. Caesar, V. Dubovittz,
1985; N.N. Danilova, A.L. Krilova, 1997; A. Cook, M. Woollacott, 1997; L. Semionova, 1999;
V. Vojta, 1989; C.H. Delacato, 1974; G. Doman, 1984; E. Duane, E. Haines, 2002; S. Galant,
1917, D.R. Gross, 1987; J. Ayres, 1971; L.Sadowska, 1998, 2001; S.-A. Dargasses, 1986; M.R
Barnes, C.A. Crutchfield, C.B. Heriza, 1977), wpływają również na tworzenie się umiejętności
oraz możliwości ruchowych i poznawczych. (L. Wygotski, 1986; J. Piaget, 1976; N.D.
Gordejeva, V.P. Zinczenko, 1982; Masgutova S, 2007);
- kształtowanie układu ruchowego w niemowlęctwie i dzieciństwie istotnie wpływa na rozwój
funkcjonowania mózgu (P. Simonov, J. Konorsky, 1998; J.I. Barashniev, 2001; L.O. Badalian,
1984; A. An dre, H. Thomas, Y. Chesni, A. Disgassies, 1962; N..N. Danilova, A.L. Krilova,
1997; A. Cook, M. Woollacott, 1997; C.H. Delacato, 1974; G. Doman, 1984; E. Duane, E.
Haines, 2002; S. Galant, 1917; K. Bobath, 1972), tworzenie się procesów myślowych i
intelektualnych w przyszłym życiu człowieka (I. Pavlov, 1960; I. Setchenov, 1960; P.
Simonov, J. Konorsky, L. Wygotski, 1986; J. Piaget, 1976; A. Luria, 1969; L. Lisina, 1985;
L.O. Badalian, 1984; E.D. Khomskaja, 1987; J. Ayres, 1971);
- odruchy są neurologiczną podstawą do rozwoju intencjonalnych i kontrolowanych ruchów,
dającą możliwość do podjęcia decyzji na poziomie rozumowania (L. Wygotski, 1986; J.
Piaget, 1976; D.R. Gross, 1987; E. Duane, E. Haines, 2002; L. Lundy-Ekman, 2002; N.N.
Danilova, A.L. Krilova, 1997; .I. Barashniev, 2001; L.O. Badalian, 1984; S. Masgutowa, L.
Sadowska, 2005);
- odruchy wykazują rolę ochronną i pomagają nam przetrwać w sytuacjach stresowych (P.
Simonov, J. Konorsky, 1998; D.R. Gross, 1987). Potrzebujemy ich i musimy dbać o ich
dojrzewanie oraz prawidłowe funkcjonowanie, aby reakcje ochronne działały stosownie i
pozytywnie. Celem wsparcia rozwoju musi być cel rozumienia podstaw, struktury i dynamiki
schematów odruchów. Opóźniony w rozwoju, niedojrzały lub nadaktywny odruch, ogranicza
nasze zachowanie i myślenie oraz negatywnie wpływa na koordynację na różnych poziomach
układu “Ciało-Umysł” (S. Masgutova, 2004, 2005, 2007). Za każdym razem, gdy jesteśmy w
sytuacji stresowej, wciąż wracamy do pierwszych schematów ruchów – odruchów (L.
Wygotski, 1986; N. Bernstein, 1997; L. Semionova, 1999; S. Masgutova, 2005, 2007);
- odruchy niemowlęce stworzone zostały przez naturę, aby neurologicznie wspierać sam proces
rozwoju i odgrywać rolę fundamentu do stworzenia jak najlepszych możliwości dla
kształtowania mechanizmu samoregulacji w układzie “Ciało-Umysł” (M.R Barnes, C.A.
Crutchfield, C.B. Heriza, 1977; S. Masgutova, 1994, 2005, 2007; A. Stiller, R. Wennekes,
1992).
© 2008 dr S. Masgutowa i Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej Rozwoju Ruchowego i
Integracji Odruchów
5
Poznanie natury odruchów wyjaśnia podstawy indywidualnego rozwoju ruchowego na
głębokim poziomie. Ułatwienie pracy ze schematami tych odruchów, skierowane jest na uwolnienie
ich negatywnego wpływu na różne aspekty funkcjonowania człowieka: motoryczny rozwój, rozwój
nawyków, sferę emocjonalną i intelektualną (poznawczą). Praca ta może być dobrym narzędziem
wspomagającym dla nowych rozwiązań opartych na “przyczynie i źródle” problemów związanych z
deficytami rozwoju ruchowego i wyzwań.
Diagnoza integracji odruchów pozwala nam na wyjaśnienie specyficznych zaburzeń
w funkcjonowaniu koła odruchowego (S. Masgutova, 1999, 2005, 2007). Jest ona oparta na ocenie
schematów ruchowych zależnych od:
- wieku dziecka/dorosłego,
- stanu neurologicznego osoby i jej możliwych objawów,
- struktury i dynamiki rozwoju (ewolucji) schematów odruchu jako wrodzonego, genetycznego
motorycznego programu.
MOŻLIWOŚCI DIAGNOZOWANIA STANU INTEGRACJI ODRUCHÓW
Procedura diagnozowania stanu integracji/dezintegracji odruchów oparta jest na:
- właściwościach reakcji odruchów jako automatycznej i spontanicznej reakcji na określony
bodziec, w zależności od wieku danej osoby,
- sensoryczno-motorycznej integracji odruchów,
- dynamice rozwoju i integracji odruchów,
- charakterystycznych częściach składowych odruchu – zgodności właściwości schematu
sensoryczno-motorycznego, odpowiedniego czasu trwania, siły reakcji, poprawnego kierunku
w odpowiedzi ruchowej, symetrii w odpowiedzi ruchowej (kończyn, lub części tułowia).
Zagadnienie integracji odruchów jest kluczową koncepcją programu. Dlatego zwrócimy się do
pojęcia integracji sensoryczno-motorycznej odruchów, strukturze i dynamice rozwoju odruchów i ich
schematów oraz parametrów diagnozowania odruchów.
Integracja sensoryczno-motoryczna odruchu w ramach koła odruchowego
Każdy odruch stanowi odpowiedź na określony bodziec. Koło odruchowe składa się z
aktywności:
- aferentnego układu nerwowego (receptorów, aferentnych wókien nerwowych,
przewodzących impuls nerwowy do mózgu),
- ośrodków określonych układów mózgowych/nerwowych, stworzonych do przetwarzania
informacji zmysłowych i proprioreceptywnych oraz wyrobienia odpowiedniej komendy do
organu roboczego,
- eferentnego układu nerwowego (eferentnych włókien nerwowych, przewodzących impuls
nerwowy w formie polecenia do mięśni oraz organów /gruczołów, aby wywołać reakcję
/odpowiedź ruchową; I.P. Pavlov, 1960; I.M. Setchenov, 1960).
© 2008 dr S. Masgutowa i Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej Rozwoju Ruchowego i
Integracji Odruchów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin