Programowanie wycieraczek ZA.pdf
(
488 KB
)
Pobierz
PROGRAMOWANY UKŁAD PRACY WYCIERACZEK
Po pierwszych deszczach używania samochodu, stwierdziłem z zaskoczeniem ze w Zafirze
A nie ma możliwości ustawienia czasu pracy biegu wycieraczek przednich.
Przez chwile nawet myślałem że może czas przecierania szyby jest powiązany wraz ze zmianą
prędkości jazdy, niestety nie a mogło by być tak pięknie.
Postanowiłem naprawić ten drobny błąd konstrukcyjny i umilić użytkowanie swojego auta
dorabiając układ programowalny czasu pracy wycieraczek.
Projektując układ do przeróbki brałem pod uwagę:
najmniejsza ingerencja w elektrykę i prostotę wykonania
najmniejsza ilość przeróbek w aucie szczególnie pod względem mechanicznym (otwory,
przełączniki pokrętła etc.)
możliwość szybkiego przywrócenia do działania oryginalnego
jak najmniejsze koszty przeróbki
dostępność elementów
Do przeróbki wykorzystałem dość popularny moduł wycieraczek stosowany w grupie WV o
oznaczeniu
6UO 955 532G
AEV 2062 który pozostał mi po skodzie felicji.
Cena modułu jest przystępna, działanie i obsługa prosta.
Tyle na wstępie, czas do pracy.
Opiszę dwie opcje montażu, bardziej skomplikowaną oraz mniej na tzw. pająka.
Przeróbce poddamy skrzynkę bezpiecznikową a dokładnie niewykorzystane pole 6 stykowe.
Dla ułatwienia wyjmujemy skrzynkę na zewnątrz (ułatwi nam to przeróbkę) i zdejmujemy czarną
osłonę z tyłu ( na górze są dwa zatrzaski które należy zwolnić)
Jedyne co musimy wykonać to w wolnym polu przekaźnikowym musimy obsadzić 6 końcówek
(typ żeński) i podłączyć je w 6 miejsc w skrzynce do tego celu wybrałem białe pole (czarne pole z
prawej 5 polowe jest od oryginalnego przekaźnika K10)
Najprościej nam będzie zdublować trzy połączenia według oryginalnego przekaźnika wycieraczek
i wykonać analogicznie w nowym miejscu czyli obsadzamy w skrzynce 3 nowe pola gniazda
Kolor przewodu / przeznaczenie na module
53S - Zielony / hamulec silniczka wycieraczek
15 - Czarno fioletowy / stałe +12V z zabezpieczenia F14
53M -Granatowy / przełącznik wycieraczek
Następnie dokładamy dodatkowe 3 pozostałe pola
I – czarno/żółty napięcie +12V po włączeniu manetki w pozycję pracy przerywanej w
wiązce multimetra pin18
T – czarno/czerwony +12V po włączeniu spryskiwacza szyby przedniej w wiązce
multimetra pin 6
31 – masa brązowy (do masy nadwozia lub innej masy np. zasilanie przekaźnika)
Poniżej szkic jak to ma wyglądać
Dwa połączenia musimy wykonać do modułu MULTIPLEKSERA (to ta duża pionowa wtyczka z
przodu po prawej stronie skrzynki)
Najłatwiej nam będzie wpiąć się w wiązkę wtyczki, więc odnajdujemy przewód CZARNO /
ŻÓŁTY (uwaga są trzy takie same przewody) i odnajdujemy miernikiem na którym z tych trzech
pojawi się napięcie +12V po włączeniu dźwigni pracy wycieraczek na bieg przerywany.
Jeśli już odnajdziemy to podłączmy to do naszego pola w gniazdo oznaczone jako „I”
Analogicznie w wiązce odnajdujemy przewód CZARNO / CZERWONY (sygnał spryskiwacza) i
sprawdzamy miernikiem czy pojawi się napięcie +12V po włączeniu spryskiwania szyby przedniej.
Jeśli już odnajdziemy to podłączmy to do naszego pola w gniazdo oznaczone jako „T”
Pozostało już tylko podłączenie ostatniego przewodu „-” do masy nadwozia ( głębiej za skrzynką
z lewej strony na nadwoziu jest śruba masowa lub jak ktoś się czuje na siłach wyszukać w skrzynce
przewód koloru brązowego na którymś z przekaźników (masa zasilania przekaźnika) i upewnić się
że między nim a karoserią jest oporność ok 0-3ohm
Skrzynkę zamykamy osłoną plastikową od tyłu i montujemy analogicznie skrzynkę na swoim
miejscu.
Sprawdzamy poprawność sygnałów od przodu gniazda według szkicu
31- MASA
15 - +12V
T - +12V spryskiwacz przód
I I – +12V po włączeniu
wycieraczek na pracę przerywaną
53M – masa pod warunkiem
zamontowanego oryginalnego
przekaźnika w czarnym polu.
53S- masa
Jeśli wszystko jest OK to wyjmujemy oryginalny przekaźnik wycieraczek K10 i wkładamy moduł
wycieraczek AEV 2062 w naszym wykonanym polu i sprawdzamy jego działanie.
Włączenie spryskiwacza szyby powinno uruchomić wycieraczki w zależności od długości
spryskiwania wycieraczki zrobią albo jeden ruch lub kilka.
Czas pracy programujemy w następujący sposób:
1.
włączyć wycieraczki na czas przerywany i za nim skończy się cykl powrotu wycieraczek
wyłączamy na pozycję 0
2.
czekamy określoną ilość czasu aż napada nam deszcz i mamy ochotę aby wytrzeć znowu
szyby.
3.
Włączamy czas przerywany na stałe z ustalonym już w ten sposób czasem przerwy.
Drugi sposób montażu na pająka.
Myślę ze rysunek wszystko wyjaśnia, podłączenie pod wiązkę multimetru według opisu powyżej.
Wszystkie opisane połączenia wykonałem w swojej Zafirze A z 2002r wersja OPC, układ
działa bez problemowo jednak za ew problemy montażowe jak i zmiany produkcyjne w skrzynkach
lub okablowaniu nie odpowiadam. Przeróbkę robicie na własną odpowiedzialność.
„oki”
Plik z chomika:
Trzeciogr
Inne pliki z tego folderu:
Opel Zafira A Instrukcja obslugi PL.pdf
(19088 KB)
Programowanie wycieraczek ZA.pdf
(488 KB)
Frontera Options Code Interpreter.exe
(670 KB)
AutoScanner Opel Version 1.0.1.65.exe
(1642 KB)
Opel scanner II.ISO
(58605 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
Audiobooki (Audio)
Bajki ---> bajkowo
Dla Dzieci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin