zadania diagnostyczne - porownywanieK.doc

(49 KB) Pobierz
ZADANIA DIAGNOSTYCZNE BADAJĄCE POZIOM ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI PORÓWNYWANIA U UCZNIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NIEPEŁNOSPRAWNEGO INTELEKTUALNIE W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

SERIA ZADAŃ DIAGOSTYCZNYCH DO OCENY

do oceny  umiejętności

UMIEJĘTNOŚCI PORÓWNYWANIA DLA UCZNIA

dla????

NIEPEŁNOSPRAWNEGO INTELEKTUALNIE W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

 

CEL: określenie poziomu umiejętności porównywania według określonych kryteriów

 

Warunki:

- pomieszczenie dobrze oświetlone, bez przedmiotów rozpraszających, przewietrzone;

- pomieszczenie znane osobie badanej;

- zaspokojone są potrzeby fizjologiczne i psychiczne osoby badanej, w tym potrzeba poczucia bezpieczeństwa;

- wszelkie pomoce są dostosowane do potrzeb i możliwości osoby badanej

Tzn????????

;

- badanie przeprowadzane jest przez terapeutę, znanego i akceptowanego przez osobę badaną

- pomoce są w kolorach kontrastujących do koloru podłoża

 

PRZEBIEG

 

Zadanie 1

Cel: Ocena umiejętności porównywania według kryterium koloru

 

Pomoce:

- kartki A4 w kolorach: białym, niebieskim, żółtym i czerwonym;

- plastikowe spinacze do bielizny w/w kolorach

 

Przed badanym leżą spinacze do bielizny w kolorach białym i niebieskim oraz kartka formatu a4 w kolorze białym. Badający prosi badanego o

polecenie

ułożenie wszystkich białych spinaczy na białej kartce. Jeżeli osoba badana nie zna pojęcia „biały”, badający pokazuje biały spinacz i prosi o położenie wszystkich takich spinaczy na białej kartce. Jeżeli badany w dalszym ciągu nie potrafi dopasować żadnego spinacza, badany kładzie biały spinacz na kartce, nazywając jego kolor i prosi, ż

polecenie

eby badany położył na kartce wszystkie takie spinacze. Jeżeli próba została wykonana prawidłowo, przechodzimy do trudniejszego etapu.

Przed badanym leżą spinacze do bielizny w kolorach: niebieskim, żółtym i czerwonym oraz kartki formatu A4 w kolorach żółtym i czerwonym. Badający prosi badanego o ułożenie

polecenie

czerwonych spinaczy na czerwonej kartce, a żółtych - na żółtej. Jeżeli dziecko nie zna pojęć „żółty” i/ lub „czerwony”, badający pokazuje żółty spinacz i prosi o położenie wszystkich takich spinaczy na żółtej kartce, następnie pokazuje czerwony i analogicznie prosi o ułożenie wszystkich takich spinaczy na czerwonej kartce. Jeśli osoba badana nie wykonuje poleceń, badający demonstruje czynność, układając najpierw żółty spinacz, a później czerwony na kartkach odpowiednich kolorów.

Jeżeli osoba badana zalicza drugą próbę na poziomie co najmniej pomocy słownej, przeprowadzamy analogiczną próbę z kartkami i spinaczami w trzech kolorach.

 

Ocena
Każdą z prób oceniamy odrębnie według następującego klucza:

 

              3 pkt              - wykonał polecenie samodzielnie

              2 pkt              - wykonał polecenie z pomocą słowną

              1 pkt              - wykonał polecenie po demonstracji

0 pkt              - NIEZALICZONE - brak podejmowania prób wykonywania poleceń lub błędne dobieranie kolorów

 

 


Zadanie 2

Cel: Ocena poziomu rozwoju umiejętności różnicowania figur geometrycznych (trójkąt, koło)

 

Pomoce:

- kartki formatu A4 z wyciętymi kształtami trójkąta i koła;

- trójkąty i koła o wymiarach identycznych jak w szablonach.

 

Przed badanym leży kartka formatu A4 z wyciętym kształtem trójkąta. Wokół ułożone są różnokolorowe trójkąty i koła. Badający prosi osobę badaną o ułożenie trójkątów na kartce, w której wycięty jest trójkąt. Jeżeli badany nie zna pojęcia „trójkąt”, badający pokazuje i nazywa odpowiednią figurę, powtarza polecenie. Jeśli osoba badana w dalszym ciągu nie potrafi wykonać zadania, badający bierze do ręki jeden z trójkątów, dopasowuje do otworu w kartce i mówi: „Zobacz, ten pasuje. Dopasuj tak samo jak ja wszystkie trójkąty.”

Jeżeli badany nie podejmuje próby wykonania polecenia lub dwukrotnie popełni błąd, zadanie uznajemy za niezaliczone. Bez względu na zaliczenie lub niezaliczenie zadania, przechodzimy do próby z kołem, którą przeprowadzamy analogicznie do próby z trójkątem.

Uwagi – jak wyżej

Ocena:

Co oceniamy???????

Każdą z prób oceniamy odrębnie według następującego klucza:

 

              3 pkt              - wykonał polecenie samodzielnie

              2 pkt              - wykonał polecenie z pomocą słowną

              1 pkt              - wykonał polecenie po demonstracji

0 pkt              - NIEZALICZONE - brak podejmowania prób wykonywania poleceń lub błędne dobieranie prostych figur geometrycznych

 

Zadanie 3

Cel: Ocena poziomu rozwoju umiejętności różnicowania wielkości

 

Pomoce:

 

- pięć trójkątów różnej wielkości

 

Przed badanym rozłożone są różnej wielkości trójkąty. Osoba badająca prosi o ułożenie ich od najmniejszego do największego. W razie potrzeby powtarza polecenie. Jeżeli po dwukrotnym powtórzeniu polecenia osoba badana nie podejmuje aktywności, badający prosi o wybranie najmniejszego i największego trójkąta i ułożenie ich w pewnej odległości od siebie. Jeżeli badany nie potrafi wybrać najmniejszego i największego trójkąta, badający pomaga dokonać wyboru przez porównywanie dwóch trójkątów i wybór mniejszego z nich. Prosi o analogiczne wybranie największego. Następnie zadaniem badanego jest ułożenie pozostałych trójkątów rosnąco pomiędzy najmniejszą a największą figurą. Jeżeli badany nie potrafi wykonać tego polecenia, badający prosi o wybranie jednego z trójkątów i ustalenie jego miejsca w szeregu poprzez porównanie z już ułożonymi figurami. Osoba badająca zachęca do samodzielnego ułożenia wszystkich trójkątów.

 

 

Ocena:

              4 pkt              -układa całość samodzielnie

3 pkt              - wybrał samodzielnie najmniejszą i największa figurę, zaś pozostałe ułożył z pomocą słowną

- wybrał najmniejszą i największą figurę z pomocą słowną, pozostałe ułożył samodzielnie

2 pkt              - wybrał najmniejszą i największą figurę z pomocą słowną, pozostałe ułożył z pomocą słowną

- wybrał najmniejszą i największą figurę z pomocą fizyczną, pozostałe ułożył z pomocą słowną

- wybrał najmniejszą i największą figurę samodzielnie, pozostałe ułożył z pomocą fizyczną

1 pkt              - wybrał najmniejsza i największą figurę z pomocą słowną, pozostałe ułożył z pomocą fizyczną

- wybrał najmniejsza i największą figurę z pomocą fizyczną, pozostałe ułożył z pomocą fizyczną

- wybrał najmniejszą i największą figurę, pozostałych nie ułożył pomimo pomocy słownej i fizycznej

              0 pkt              - NIEZALICZONE               - błędne wykonywanie wszystkich poleceń

                                                                      - brak podejmowania prób wykonania poleceń

 

 

Zadanie 4

Cel: Ocena poziomu rozwoju umiejętności różnicowania długości

 

Pomoce:

 

- dwa sznurki jednakowej długości

 

Przed badanym ułożone są dwa jednakowej długości sznureczki. Osoba badająca prosi o stwierdzenie, czy są one tej samej długości. Jeżeli badany stwierdza, że jeden z odcinków jest dłuższy, prosimy o przyłożenie ich do siebie i ponowne porównanie. Jeżeli badany nadal stwierdza różnicę w długości odcinków, badanie należy przerwać i uznać za niezaliczone.

Po stwierdzeniu przez osobę badaną, że oba odcinki mają tę samą długość, badający zwija jeden ze sznurków w pętelkę. Ponownie pyta badanego, czy oba kawałki sznurka mają tę samą długość. Jeśli badany odpowie, że któryś z odcinków jest dłuższy, badający prosi go o rozprostowanie zwiniętego sznurka i porównanie długości obu odcinków. Jeżeli badany stwierdzi różnicę w długości odcinków, przerywamy badanie, uznając je za niezaliczone. Jeżeli zaś osoba badana potwierdzi tę samą długość sznurków, ponownie zwijamy jeden z nich w pętelkę i pytamy o to, czy odcinki różnią się długością. Jeżeli badany ponownie stwierdza różnicę w długości odcinków, oznacza to brak wykształconej stałości długości. Jeżeli zaś stwierdza tę samą długość odcinków, pomimo różnic kształtów, oznacza to w pełni ukształtowaną stałość długości.

 

Ocena:

 

              2 pkt              - poprawnie wykonał całe zadanie

              1 pkt              - udzielił poprawnej odpowiedzi po udzieleniu wskazówek

0 pkt              - NIEZALICZONE - nie udzielił żadnej poprawnej odpowiedzi, pomimo otrzymanych wskazówek

 

Zadanie 5

Cel: Ocena poziomu rozwoju umiejętności różnicowania masy

 

Pomoce:

- plastelina

 

Badający dzieli plastelinę na dwa jednakowe kawałki i lepi z nich w obecności badanego jednakowe kule. Osoba badana koniecznie musi je porównać i stwierdzić, że są takie same. Jeśli uzna, że jest inaczej, sama dodaje lub odejmuje plastelinę tak, by było po tyle samo. Następnie badany zgniata jedną z tych kulek. Gdy już to zrobi badający pyta osobę badaną o to, czy w obu kawałkach jest tyle samo plasteliny. Jeżeli badany stwierdzi, że jest inaczej, powinien przekształcić ten kawałek plasteliny ponownie w kulkę i porównać z drugą kulką.

Jeżeli ponownie uznaje, że jeden z kawałków plasteliny jest większy, zadanie uznajemy za niezaliczone, co świadczy o nieukształtowaniu stałości masy w umyśle badanego.

 

Ocena:

              2 pkt              - poprawnie wykonał całe zadanie

              1 pkt              - udzielił poprawnej odpowiedzi po udzieleniu wskazówek

0 pkt              - NIEZALICZONE - nie udzielił żadnej poprawnej odpowiedzi, pomimo otrzymanych wskazówek

 

Zadanie 6

Cel: Ocena poziomu rozwoju umiejętności różnicowania objętości.

 

Pomoce

- dwie identyczne szklanki (przezroczyste),

- szklany, przezroczysty dzbanek,

- szklana, przezroczysta miska średniej wielkości.

 

Badający prosi badanego o samodzielne przelewanie wody, jednak w przypadku trudności, pomaga mu lub wykonuje to za osobę badaną.

Osoba badana wlewa wodę do dwóch jednakowych szklanek tak, aby w każdej było po tyle samo wody. Następnie z jednej ze szklanek przelewa wodę do naczynia o innym kształcie i porównuje, czy jest teraz tyle samo wody. Jeśli uzna, że nie, badający prosi badanego o przelanie wody z powrotem do szklanki i ponowne porównanie ilości wody. Jeżeli badany w dalszym ciągu uznaje, że w jednym z naczyń jest więcej wody, zadanie uznaje się za niezaliczone, co świadczy o nieukształtowaniu stałości objętości w umyśle badanego.

 

Ocena:

              2 pkt              - poprawnie wykonał całe zadanie

              1 pkt              - udzielił poprawnej odpowiedzi po udzieleniu wskazówek

0 pkt              - NIEZALICZONE - nie udzielił żadnej poprawnej odpowiedzi, pomimo otrzymanych wskazówek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin