Górecki Mirosław, Hospicjum w służbie umierających.pdf
(
400 KB
)
Pobierz
396116645 UNPDF
CzęśćV
RozdziałXXVI
Hospicjumwsłużbieumierających
MirosławGórecki
GenezaopiekihospicyjnejWspółczesnakoncepcjaopiekihospicyjnejZasadyopieki
hospicyjnej Główne typy opieki hospicyjnej Rola opieki hospicyjnej w życiu
społecznym.
1Człowiekwobliczuśmierci
Egzystencjaludzkajestściślezwiązana- mówiącsłowamiKarlaJaspersa - z sytuacjami
granicznymiczylitymimomentamiwżyciuczłowiekawktórychujawniasięijest
przeżywananiepewnośćinietrwałośćludzkiegoistnieniaJednąztychsytuacjijest
śmierćktórejniemożnaprzezwyciężyćPozostajeprzyjąćjątakąjakajestTylko wtedy
możnawyzbyćsięzwiązanychzniąlękówiobawŚmierćniejest przypadkiem, lecz
koniecznościąwpisanąodurodzeniawprzyszłośćkażdegoczłowiekaJejświadomość
pojawia się wraz z indywidualnością człowieka wraz z kształtowaniem się
poszczególnych indywidualności z narodzinami człowieka jako osoby. Epoki
historycznebogatewniezwykłeindywidualnościdoznająobsesjiśmierci
Człowiekwspółczesnydalekijestodracjonalnejrefleksjinadśmierciąiuznaniajej
naturalnościStajewobecniejbezradnyibezbronnyStantenjestprzedewszystkim
wynikiemkurtynycywilizacyjnejktórazacenęzakłamanegoobrazużyciaprzesłania
problemyśmierci iumieraniazakłócająceidyllicznąwizjęegzystencjiludzkiejŚmierć
została wyrzucona pod koniec XIX wieku nawet poza krąg wiedzy lekarskiej, z
wyjątkiem przypadków należących do medycyny sądowej i uznana za chwilową
porażkęnauki1
Medycyna nastawiona na wyleczenie chorego zaniedbała funkcję opieki nad
umierającymiZpomocąkonającymwbóluiosamotnieniuprzyszłaopiekahospicyjna
Początki opieki hospicyjnej
Idea opieki nad umierającymipowstałaniemaluzaranialudzkości We
wszystkich
społeczeństwachstarożytnychistniałypewneformyopieki i udzielania pomocy osobom
chorymiumierającymDopierojednakchrześcijaństwoktórewydałozsiebiedoktrynę
miłosierdziaopartąnawszechogarniającejmiłościbliźniegoprzyczyniłosiędoich
rozwoju i nadałoimcharakterinstytucjonalny
2
.
Jużuchwałysoborunicejskiego(325r)postanowiłyżekażdemiastopowinnoposiadać
przytułekdlawszelkiegorodzajuludzipotrzebującychpomocy- ubogichpielgrzymów
chorychatakżeumierającychMiałbyćonpołożonypozamiastemipozostawaćpod
nadzorem diakonaFakt ten zainicjował powstanie w IV w. licznych oryginalnych
instytucjiktórerozwinęłysięnaogromnąskalęwpóźniejszychwiekachPrzytułkite
byłyzakładaneprzezosobyduchownenajczęściejbiskupów osobyświeckieapóźniej
takżeprzezzgromadzeniazakonne (benedyktyni, augustianie, kamilianieelżbietanki)
którychregułynakazywałyminpoświęcaniesięchorym
3
.
Pomoc na rzecz chorych i umierających świadczyły także bractwa kościelne,
konfraternie, znane od IV w. jako kultowo-ascetyczne i zadaniowe organizacje laikatu,
którerozwijałysięnaprzełomiewiekówXIIiXIIIzniebywałymdynamizmem(np
szpitalnebractwośwDuchaBractwoMiłosierdzia)
Największy rozwój instytucji charytatywnych typu hospicjum następuje w
Średniowieczu a szczególnie w X i XII w.
4
Przemiany społeczno-gospodarcze
powodujące migrację ludności wiejskiej do miast częste pielgrzymki do miejsc
kultowychidoZiemiŚwiętejorazliczneklęski (głódepidemietrąduidżumypożary)
przyczyniałysięwtymokresiedopowstaniagłównieprzyklasztorachikościołach„izb
gościnnych"(stądpochodzinazwahospicjumłacińskiesłowo
hospes znaczy
„gość")W
izbachtychpielęgnowanochorychpielgrzymówiotaczanoopiekąprzezokresich
niemocy. W przypadku śmierci organizowano pogrzeb i chowano zmarłego na
miejscowymcmentarzuOpiekawtychschroniskachobejmowałapielęgnacjęciałaitro-
skęopotrzebyduchowechoregoSprawowanabyłaprzezduchownychiświeckich
3. Współczesna koncepcja opieki hospicyjnej
W czasach nowożytnych działalność hospicyjna została zapoczątkowana przez
irlandzkieSiostryMiłosierdziaktórew1879rzałożyłyiprowadziłyHospicjumNaszej
Pani
(Our Lady's Hospice)
w Dublinie, aw1905rrównieżHospicjumśwJózefaw
Londynie. Jednak dopiero Cicely Saunders opracowała pełną rozwiniętą koncepcję
opiekihospicyjnejdostosowanądowspółczesnychwarunkówpotrzebimożliwościW
1967 r założyła ona w Londynie specjalistyczny ośrodek opieki nad chorymi
umierającyminanowotwory- HospicjumśwKrzysztofa
(St Christopher's Hospice).
O po-
trzebietakiejplacówkiprzekonałasięwczasieswojejwieloletniejpracypielęgniarskiej
tlekarskiejSamaCSaunderswiążetęinicjatywęzosobąpolskiegolotnikaDawida
Taśmy
5
Umierałonwwielkimbóluwwieloosobowej sali szpitalnej, z dala od ojczyzny,
beznikogobliskiegoPodwpływemprowadzonychznimrozmówzrodziłasięidea
zbudowania specjalnego szpitala dla chorych w okresie terminalnym
6
wktórymbyłyby
zapewnionegodnewarunkiopiekiiludzkaobecnośćprzyumieraniuCSaunderspra-
gnęłarównieżpoświęcićswojesiłynawypracowaniemetoduśmierzaniabóluDawid
Taśmaporuszonytąmyślązapisałprzedśmierciąnatencelwszystkie swoje niewielkie
oszczędności
Hospicjum śwKrzysztofawypracowałowtokuwieloletniejpracymodelowąformę
opiekinadumierającymiObecnieinstytucjatauznawanajestzawzorcowąPełnirolę
światowego centrum szkoleniowego Zajmuje się kształceniem nowych kadr
medycznychdlainnychośrodkówtegotypunacałymświecie
Idea hospicjówupowszechniłasięW1987
r.
byłojużwWielkiejBrytaniiponad100
hospicjówstacjonarnychZaczęłyteżpowstawaćpodobneinstytucje w innych krajach
Europy Zachodniej, w Ameryce Północnej (w 1991 r w Stanach Zjednoczonych
funkcjonowałoponad1700hospicjów)AustraliiJaponiiRepublicePołudniowejAfryki
Opieka hospicyjna opiera sięnakilkupowszechnieprzyjętychzasadach
Zasada pierwsza:
Leczenie ukierunkowane jest na objawy choroby (bólwymiotyosłabienie zaparcia,
dusznościdepresja itp). Blisko 60%pacjentówzzaawansowanąchorobąnowotworową
cierpizpowodusilnegobóluWwiększościprzypadkówudajesięgousunąćaw
każdymraziebardzozmniejszyćpodwarunkiemdokładnegorozpoznaniaetiologiiPrzy
takim leczeniu chory zachowuje przytomnośćiświadomieprzeżywaostatniokresżycia
W opiece nad umierającymopróczuśmierzaniabóluizniesieniawszelkich innych
objawówchorobybardzoważnąrzecząjestopiekapsychiczna i duchowa. Chory cierpi
nietylkozpowodudolegliwościsomatycznych, ale i psychicznych, takich jak poczucie
opuszczeniaibezradnościlękprzedbólemprzedhospitalizacjączyobawaorodzinę
Dlatego oprócz środków przeciwbólowych hospicjum powinno dysponować
personelemktóryzawszemaczasnacierpliwewysłuchaniechoregoumietaktownie
usługiwaćzpełnymzaangażowaniemispokojemPodejmującsiętegonależysobie
przedewszystkimzdaćsprawęzeznaczeniaicelurozmowyMaonabowiemsłużyć
umacnianiu pacjenta i jego świadomości Nie może zatem prowadzić do jego
ubezwłasnowolnienia ani ograniczenia w jakikolwiek sposób prawa do
samostanowieniaJejcelemjestułatwieniepacjentowirealnegowgląduwewłasną
sytuacje i umożliwienie mu dokonywania wyborów według własnych rozeznań
moralnychiocenyswegopołożeniaUczestnictwowproblemachdrugiegoczłowiekanie
polegaprzecieżnarozwiązywaniujegosprawzaniegoidlaniegoalenapomaganiumu
wdążeniudozrozumieniaisamodzielnegozaradzeniaswoimtrudnościom
Rozmowa z umierającym wymaga ponadto rygorystycznego przestrzegania
dodatkowychregułPopierwszeinicjatywamusiwyjśćodwspomaganegoOdniegoteż
zależyjejtreśćionkierujejejprzebiegiemNienależywyjaśniaćmuniczegoocosam
niepytainigdynienależyudzielaćkłamliwychodpowiedzinazadawanepytaniaWtej
sytuacjiostrościprawdyniełagodzisięprzezjejomijaniealeprzezsposóbwjaki
zostaje odkryta i pomoc w jejprzeżyciuDrugaregułatejrozmowydomagasiębowiem
zapewnieniaumierającegożezestronyopiekującychsięnimosóbzostaniezrobione
wszystkocotylkomożemupomóciżeniezostaniepozostawionysamsobieZtym
wiążesięregułatrzeciaktóranakazujepodtrzymywaniekontaktunawetwówczasgdy
niemaszansnaporozumieniesięzapośrednictwemsłowaZawszezostajejeszcze
życzliwaobecnośćwrazzewszystkimimożliwymiprzejawamiwspółodczuwania
Zasada druga:
Pacjent hospicyjny traktowany jest jak osoba, a nie jak jednostka chorobowa, „rzecz"
którąnależyuratowaćwyleczyćImplikujeto
- nienaruszalnośćjegogodnościludzkiejktórawtymwypadkupoleg
a
na zapewnieniu
godnychczłowiekawarunkówsocjalno-bytowychoraznatraktowaniuumierającego
dokąd zachowuje świadomość jako osoby zdolnej do podejmowania decyzji i do
określaniakształtuatakżezakresuopieki
- prawo do poszanowania oraz ochrony własnejtożsamościpoglądówiprzekonań
- prawo do śmierci(chodziozaprzestaniebezcelowegostosowanialekówuciążliwych
zabiegówdiagnostycznychiinterwencyjnychktórychdziałanieprzedłużałobybolesny
proces umierania — tzw. tortury reanimacyjne - albo symulowanie kontynuowania
procesu terapeutycznego ze szkodą dla zabiegów pielegnacyjno-opiekuńczych i
paliatywnych),
- prawo do życia(problemeutanazji)
Zasada trzecia:
Integralnączęściąopiekinadumierającymjestopiekanadjegorodziną
zarównow
czasiejegochorobyjakipośmierciTrzebaumiećwysłuchać nie tylko chorego, lecz
równieżosobymubliskiektóreczęstoodczuwająnaglącąpotrzebęwypowiedzeniasię
zwierzeniasiękomuśZresztąwtychchwilachniepokojurodzinynietyleszukają
wyjaśnieńczyradilechodziimowymianęmyśliserdecznąrozmowęktórajeślisięnią
dobrzepokierujepozwolizłagodzićichwewnętrznąrozterkęWieleosóbpośmierci
najbliższychniemożeporadzićsobiezwłasnąrozpacząipoczuciemwinyWtakich
sytuacjachpracownikhospicyjnypowiniennailetomożliweusunąćtopoczuciewiny
któreniekiedyjestirracjonalne
Zasada czwarta:
Polega na włączeniurodzinydoopiekinadchorymDoetosuśrodowiskarodzinnego
należy pielęgnowanie swoich najbliższych aż do śmierci Jest to odczuwane, jako
podstawowapowinność moralnaOddaniechoregopodopiekęzespołuhospicyjnegolub
doszpitalaniecałkiemodtejpowinnościzwalnia
W pielęgnacjęchorychpowinnybyćwłączonetakżedzieciNienależyizolowaćichod
umierających- cobardzoczęstosięzdarza, ale pozwolićimpozostaćprzynichWten
sposóbbędąmogłyoswoićsięześmierciąoraztraktować umieranie, jako naturalną
częśćżycia
Zasada piąta:
Opieka nad chorym prowadzona jest przez zespółpracownikówhospicyjnych nawzajem
siebiewspierającychJednaosobaniejestwstaniezaspokoićwszystkichfizycznych
psychicznych i duchowych potrzeb umierającego Istnieje potrzeba działania
zespołowego lekarza pielęgniarki księdza i wolontariuszy bez wykształcenia
medycznego Ci ostatni to osoby w różnym wieku o różnych zawodach różnym
wykształceniu Nie znaczy to że każdy nadaje się do sprawowania opieki nad
umierającymiCiągłykontaktześmierciąwymagaodpowiedniejdojrzałościpsychicznej
wewnętrznegospokojucierpliwościtolerancjiOsobyzgłaszającesiędo hospicjów
podlegająwięcpewnejselekcjiNaogółeliminujesiętychktórzyprzeżywająjeszcze
żałobępoosobiebliskiejlubprzeżyłyostatniojakiśdramatosobistyzakładasięże
wolontariuszepowinnigłówniepomagaćumierającymaniesobieCiktórzynieczują
sięnasiłachtowarzyszyćumierającymachcąpomagaćmogąwłączyćsięwprace
organizacyjne.
Zasada szósta:
Opieka hospicyjna ma charakter ciągły zapewniony przez stały skład personelu
opiekującegosiępacjentemniezależnieodtegoczyprzebywa on w domu, w hospicjum
czy w szpitalu. Hospicjum nie jest, bowiem dochodzeniem do chorego, ale
towarzyszeniem mu.
Zasada siódma:
Personel opiekującysięchorympowinienbyćdostępnywkażdejchwilibezwzględuna
porędniainocyzarówno dla pacjenta, jak i jego rodziny.
4.
Główne
typy
opieki hospicyjnej
Hospicja musząpowstawaćwszędziechoćichorganizacjawnaturalnysposóbzależeć
będzie od kultury i warunków właściwych danemu społeczeństwu formacji ludzi
którzyjetworząnabytychdoświadczeńrodzajumedycynyjakąsięposługująisamego
pojmowania śmierci Pomijając zwyczajowe spontaniczne formy opieki nad
umierającymiichzinstytucjonalizowanepostaciedasięsprowadzićdodwóchgłównych
typów
a) hospicja stacjonarne - przeznaczone dla tych chorych, którzysązupełniesamotni
bezdomnibądźwymagającałodobowejspecjalistycznej opieki,
b) zespołydomowejopiekihospicyjnejzłożonezlekarzypielęgniarekwolontariuszy
bez wykształcenia medycznego i księdza prowadzące opiekę nad chorymi w ich
domach.
Plik z chomika:
gertruda_g
Inne pliki z tego folderu:
Piotr Szczukiewicz – Pomaganie osobom dotkniętym chorobą alkoholową a ruch Anonimowych Alkoholików.pdf
(335 KB)
Andrzej Niesporek. Uzależnienie od alkoholu.pdf
(83 KB)
Wanda Sztander. Rodzina z problemem alkoholowym.pdf
(288 KB)
Wanda Sztander- Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym.pdf
(386 KB)
Tadeusz Kamiński-DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ W PROCESIE PRZEMIAN.pdf
(265 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Playlisty
Profilaktyka wobec zagrożeń cywilizacyjnych
W domu i przedszkolu-zabawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin