Bernini- Neapol- ekspresja
Borromini- północne Włochy
1633-34
- pomysł bardziej Borrominiego
- kopuła (występująca w typowych konfesjach) zastąpiona ażurową konstrukcją
- wielkość i wyraźny kontrast z otoczeniem pozwoliły zaistnieć tej konfesji w bazylice
- spiralne kolumny zdobione motywem liści oliwnych i laurowych dzwigają konstrukcję złożoną ze spływów wolutowych- nawiązanie do kolumn, które kiedyś zdobiły konfesję w bazylice konstantyńskiej (kolumny salomonowe wmontowane w aedicule w filarach)
- wysokość- 28 metrów
Z kościoła ewangelików św. Teresy
1648
- rezygnacja z obrazu malowanego na rzecz rzeźby
- rozbudowana, wygięta aedicula z zagierowanym belkowaniem i frontonem; środek cofa sie równoważąc wygięcie
- boki ołtarza: fundatorzy- wenecka rodzina Cornaro gapiąca się na scenę ekstazy i komentująca ją
ARICCIA
1662-64
- uproszczony Panteon
- filarowy fronton świątynii
1658-1661
- kościół nowicjatu jezuitów
- płaszcz muru z wnękami kaplicowymi
- wejście- potężna aedicula z dostawionym do niej wygiętym portykiem kolumnowym (zgrabnie odwzorowane w kościele Misjonarzy w Krakowie projektu Bażanki)
- główny ołtarz ujęty aediculą z przerwanym frontonem, która jest wysunięta do przodu, żeby światło mogło swobodnie docierać do ołtarza
- marmoryzowanie
- perspektywa teatralna
KLATKA SCHODOWA DO SALI KRÓLEWSKIEJ NA WATYKANIE (SCALA REGIA)
1663-65
- krótka klatka schodowa która sprawia wrażenie długiej i efektownej
- sztuczne wydłużenie perspektywą
- zwężające się ściany
- okno umieszczone wysoko na zakończeniu schodów
- okno w połowie rzucające snop światła na środkowy podest i zaciemniające resztę
- na początku klatki schodowej rzeźba Konstantyna Wielkiego zwracająca naszą uwagę
1667- ok. 1680
- zasłania/ porządkuje chaotyczną zabudowę wokół Placu św. Piotra
- optycznie skraca zbyt szeroką fasadę bazyliki św. Piotra
- nawiązanie do willi palladiańskich
- puncto stabile- punkt z którego należy oglądać całość
- pierwszy wielki rewolucjonista
SAN CARLO ALLE QUATTRO FONTANE
1634
- niewielki kościółek dla zakonu trynitarzy
- wg. Pevsnera plan jest apoteozą owalu
- wg. Wittkowera postał ze złączenia dwóch trójkątów równobocznych podstawami (co nawiązywałoby do Trójcy Świętej) i na tej bazie miała zostać wyrysowana falista linia
- w narożach cztery filary stanowiące podstawę konstrukcji
- z prawej strony- dziedzińczyk z wypukłymi narożami i sekwencjami serlian
- fasada faluje; odrzucenie koncepcji płaskiej ściany
- (fasada) proste zamknięcie na 2 kolumnach w pierwszej kondygnacji; boki wklęśnięte, środek wypukły; góra: 3 wklęśnięcia, środkowe z tabernakulum i wyrzuconym medalionem
- wnętrze zgodne z ideą Palladia- obiega je kolumnada; zaskakująco zdefiniowane, proste, uspakaja się ku górze
- sekwencje serlian
1642- projekt
1660- poświęcenie
- kaplica dla uniwersytetu Sapienzy w Rzymie
- plan na bazie dwóch przecinających się trójkątów równobocznych
- nieprawdziwe legendy o pszczole Barberini w planie
- świątynia mądrości: mądrość wybudowała sobie świątynię na siedmiu kolumnach
- pierwsza kondygnacja fasady wklęsła, kontunuowana krużgankami della Porty; bęben kopuły wypukły, latarnia wklęsła, spiralne zwieńczenie latarni i wyrzucona kula
- skoplikowany rysunek kopuły
- plan uspokaja się ku górze- idea centralizacji
- proste, niezagierowane belkowanie
1638-40
- przebudowa wywołana pękaniem dawnego korpusu
- kolumny zastąpione ścianami z pilastrami i i ołtarzami
- aedicla z wypukłym zwieńczeniem i podstawą
- prosto zamknięte prześwity
- zaokrąglone naroża
- duża ilość luster rozpraszających światło
- tworzył na pólnocy Włoch, głownie w Turynie
- szalone pomysły
1679-1681
- śmiało wygięte skrzydła
- wyraźne rozfalowanie
1666
- wnętrze- serliany wygięte do przodu
- rozfalowanie, rozdygotanie wnętrza
- belkowanie niezagierowane zaczyna porządkować kompozycję
- wpływ architektury arabskiej (kopuła w Maksurze meczetu w Kordowie)
1667-90
- zwana kaplicą San Sindone
- przedziwna konstrukcja kopuły
- serliany we wnętrzu rozpięte między ośmioma filarami
- sklepienie jako łuk odcinkowy oparty na wygiętych gurtach do których są dostawione przypory
- plan na podstawie węzłów konstrukcyjnych z owalnymi przęsłami
a.bunia