Bernini, Borromini, Guarino Guarini.doc

(34 KB) Pobierz

Bernini- Neapol- ekspresja

Borromini- północne Włochy

 

BERNINI + BORROMINI

KONFESJA NAD GROBEM ŚW. PIOTRA

1633-34

 

-          pomysł bardziej Borrominiego

-          kopuła (występująca w typowych konfesjach) zastąpiona ażurową konstrukcją

-          wielkość i wyraźny kontrast z otoczeniem pozwoliły zaistnieć tej konfesji w bazylice

-          spiralne kolumny zdobione motywem liści oliwnych i laurowych dzwigają konstrukcję złożoną ze spływów wolutowych- nawiązanie do kolumn, które kiedyś zdobiły konfesję w bazylice konstantyńskiej (kolumny salomonowe wmontowane w aedicule w filarach)

-          wysokość- 28 metrów

 

GIANLORENZO BERNINI

 

OŁTARZ EKSTAZY ŚW. TERESY

Z kościoła ewangelików św. Teresy

1648

 

-          rezygnacja z obrazu malowanego na rzecz rzeźby

-          rozbudowana, wygięta aedicula z zagierowanym belkowaniem i frontonem; środek cofa sie równoważąc wygięcie

-          boki ołtarza:  fundatorzy- wenecka rodzina Cornaro gapiąca się na scenę ekstazy i komentująca ją

 

SANTA MARIA DELLA ASSUNZIONE

ARICCIA

1662-64

 

-          uproszczony Panteon

-          filarowy fronton świątynii

 

SAN ANDREA AL QUIRINALE

1658-1661

 

-          kościół nowicjatu jezuitów

-          płaszcz muru z wnękami kaplicowymi

-          wejście- potężna aedicula z dostawionym do niej wygiętym portykiem kolumnowym (zgrabnie odwzorowane w kościele Misjonarzy w Krakowie projektu Bażanki)

-          główny ołtarz ujęty aediculą z przerwanym frontonem, która jest wysunięta do przodu, żeby światło mogło swobodnie docierać do ołtarza

-          marmoryzowanie

-          perspektywa teatralna

 

POSZERZENIE FASADY BAZYLIKI ŚW. PIOTRA

 

KLATKA SCHODOWA DO SALI KRÓLEWSKIEJ NA WATYKANIE (SCALA REGIA)

1663-65

 

-          krótka klatka schodowa która sprawia wrażenie długiej  i efektownej

-          sztuczne wydłużenie perspektywą

-          zwężające się ściany

-          okno umieszczone wysoko na zakończeniu schodów

-          okno w połowie rzucające snop światła na środkowy podest i zaciemniające resztę

-          na początku klatki schodowej rzeźba Konstantyna Wielkiego zwracająca naszą uwagę

 

KOLUMNADA NA PLACU ŚW. PIOTRA

1667- ok. 1680

 

-          zasłania/ porządkuje chaotyczną zabudowę wokół Placu św. Piotra

-          optycznie skraca zbyt szeroką fasadę bazyliki św. Piotra

-          nawiązanie do willi palladiańskich

-          puncto stabile- punkt z którego należy oglądać całość

 

FRANCESCO BORROMINI

 

-          pierwszy wielki rewolucjonista

 

SAN CARLO ALLE QUATTRO FONTANE

1634

RZYM

 

-          niewielki kościółek dla zakonu trynitarzy

-          wg. Pevsnera plan jest apoteozą owalu

-          wg. Wittkowera postał ze złączenia dwóch trójkątów równobocznych podstawami (co nawiązywałoby do Trójcy Świętej) i na tej bazie miała zostać wyrysowana falista linia

-          w narożach cztery filary stanowiące podstawę konstrukcji

-          z prawej strony- dziedzińczyk z wypukłymi narożami i sekwencjami serlian

-          fasada faluje; odrzucenie koncepcji płaskiej ściany

-          (fasada) proste zamknięcie na 2 kolumnach w pierwszej kondygnacji; boki wklęśnięte, środek wypukły; góra: 3 wklęśnięcia, środkowe z tabernakulum i wyrzuconym medalionem

-          wnętrze zgodne z ideą Palladia- obiega je kolumnada; zaskakująco zdefiniowane, proste, uspakaja się ku górze

-          sekwencje serlian

 

SAN IVO DELLA SAPIENZA

1642- projekt

1660- poświęcenie

 

-          kaplica dla uniwersytetu Sapienzy w Rzymie

-          plan na bazie dwóch przecinających się trójkątów równobocznych

-          nieprawdziwe legendy o pszczole Barberini w planie

-          świątynia mądrości: mądrość wybudowała sobie świątynię na siedmiu kolumnach

-          pierwsza kondygnacja fasady wklęsła, kontunuowana krużgankami della Porty; bęben kopuły wypukły, latarnia wklęsła, spiralne zwieńczenie latarni i wyrzucona kula

-          skoplikowany rysunek kopuły

-          plan uspokaja się ku górze- idea centralizacji

-          proste, niezagierowane belkowanie

 

ORATORIUM FILIPINÓW

1638-40

 

WNĘTRZE BAZYLIKI ŚW. JANA NA LATERANIE

 

-          przebudowa wywołana pękaniem dawnego korpusu

-          kolumny zastąpione ścianami z pilastrami i i ołtarzami

-          aedicla z wypukłym zwieńczeniem i podstawą

 

GŁÓWNE ORATORIUM KOLEGIUM DI PROPAGANDA FIDE

 

-          prosto zamknięte prześwity

-          zaokrąglone naroża

-          duża ilość luster rozpraszających światło

 

GUARINO GUARINI

 

-          tworzył na pólnocy Włoch, głownie w Turynie

-          szalone pomysły

 

PALAZZO CARIGNANO

1679-1681

 

-          śmiało wygięte skrzydła

-          wyraźne rozfalowanie

 

SAN LORENZO

1666

 

-          wnętrze- serliany wygięte do przodu

-          rozfalowanie, rozdygotanie wnętrza

-          belkowanie niezagierowane zaczyna porządkować kompozycję

-          wpływ architektury arabskiej (kopuła w Maksurze meczetu w Kordowie)

 

KAPLICA CAŁUNU TURYŃSKIEGO PRZY KATEDRZE TURYŃSKIEJ

1667-90

 

-          zwana kaplicą San Sindone

-          przedziwna konstrukcja kopuły

-          serliany we wnętrzu rozpięte między ośmioma filarami

 

KOŚCIOŁY TEATYŃSKIE

 

-          sklepienie jako łuk odcinkowy oparty na wygiętych gurtach do których są dostawione przypory

-          plan na podstawie węzłów konstrukcyjnych z owalnymi przęsłami

Zgłoś jeśli naruszono regulamin