rozjazdy (6).pdf

(216 KB) Pobierz
ŚK6_54-59.pdf
MAKIETA
Rozjazdy na makiecie (6)
Ostatniączęśćcyklupoświęcęponowniegeometriirozjazdówipołączeń
rozjazdowych.Dotyczyćbędzieonarozjazdówzwanychłukowymi.Podam
teżkilkapodstawowychinformacjidotyczącychrozjazdówstosowanychna
kolejachwąskotorowych.
Fot. 1. Rozjazd łukowy jednostronny woryginale.
c h.Ichdefini
cja jest następująca: rozjazdami łukowymi
nazywamytakierozjazdy,wktórychobatory,
zasadniczy izwrotny, są odpowiednio wygię
te. Gdy oba tory są wygięte wtym samym
kierunku,rozjazdnazywasięrozjazdemjedno
stronnym (fot. 1), gdy zaś oba tory są wygię
te wprzeciwnych kierunkach, wówczas roz
jazdbędzierozjazdemłukowymdwustronnym
(fot. 2). Rozjazdy łukowe wykonuje się zroz
jazdów zwyczajnych (podstawowych) przez
wygięcie toru zasadniczego rozjazdu podsta
wowego do odpowiedniego promienia. Pro
mień toru zwrotnego wrozjeździe łukowym
jest ściśle uzależniony od promienia toru
zwrotnego rozjazdu pods tawowego. Tyle
mówi definicja.
Modelowerozjazdyłukoweprodukowane
są przez wielu producentów branży modelar
skiej.WymienićnależychoćbywyrobyTilliga
(nr kat. 85361, 85362, 85311, 85312,
85331, 85332, 85371, 85372, 85380,
85382) lub Roco (nr kat 42464, 42465,
42470, 42471, 42476, 42477). Wszystkie
onemająjednakzasadnicząwadę:producen
ciustalili„sztywno”promieniełukówtychroz
jazdów iniejako wykonali ich łukowanie za
nas(rys.1).Pasująwięconejedyniedołuków
ościśle określonych promieniach, zgodnych
zpromieniaminarzuconymiprzezwytwórców
modelowych rozjazdów. Dodać jeszcze nale
ży,żewwiększościtychrozjazdówwystępują
promienie toru zwrotnego zupełnie nie satys
fakcjonujące modelarzarealistę, wynoszące
maksymalnie500mm.FirmaTilligwyprodu
kowała ostatnio rozjazd do samodzielnego
montażu isamodzielnego łukowania (rys. 2).
Nosi on numer katalogowy 85450 isymbol
W3, jednak zuwagi na promień iskos nada
ozjazdów łuk
w łukow y
w yc h
c h
je się głównie do wyginania go na rozjazd
łukowydwustronnyidotakiegozastosowania
mogę go śmiało polecić.
Jak jednak wykonać dobry rozjazd łuko
wyjednostronnynamakiecie?Należy–wzo
remoryginału–wygiąćrozjazdpodstawowy,
czyli zwyczajny, do odpowiedniego promie
nia.Nimjednakrozpoczniemywyginanieroz
jazdu musimy wiedzieć, że do tej operacji
nadająsięjedynierozjazdy,wktórychłuktoru
zwrotnego występuje na całej długości roz
jazdu(patrzrys.1wŚK1/2004),apromień
toruzwrotnegorozjazdupodstawowegojest
natyleduży,żemożliwejestjegozmniejsza
nie podczas łukowania go na rozjazd jedno
stronny.
Zacznijmy od obliczenia promienia łuku
wtorze zwrotnym rozjazdu. Jak podano to
wdefinicji, promień ten (nazwijmy go R 2 ) za
leżnyjestodpromieniatoruzwrotnegowroz
jeździe podstawowym, czyli prostym (określ
mygojakoR )iodpromienia,dojakiegołuko
wać będziemy tor zasadniczy (R 1 ). Nie wda
jąc się wrozważania teoret yczne isposób
wyprowadzenia wzoru podam, że:
Fot. 2. Rozjazd łukowy dwustronny woryginale.
Już ztych podstawowych rozważań wi
dać, że projektowanie rozjazdów łukowych
jest nie lada sztuką wymagającą dobrej zna
jomości geometrii. Dla potrzeb modelarskich
wystarczyjednaknarysowaćośtoruzasadni
czego (według zasady podanej przy wyzna
czaniułukówodstycznej–ŚK1/2003),czyli
łukozadanympromieniuR 1 ,obliczyćpromień
łuku toru zwrotnego (zgodnie zprzedstawio
nymi powyżej wzorami) inarysować (wg tej
samejzasady)drugiłukoobliczonympromie
niu R 2 , st yczny do pier wszego łuku. Teraz
pozostaje już tylko wygiąć modelowy rozjazd
dopromieniaR 1 iułożyćgonazaprojektowa
nejositoruzasadniczego.Torzwrotnyrozjaz
du powinien znaleźć się na wyznaczonej osi
toru zwrotnego (rys 3). Oczywiście, aby wy
gięcie rozjazdu zwyczajnego było możliwe,
należy najpierw przygotować modelowy roz
jazd do łukowania. Wtym celu proponuję
porozcinanie plastikowych łączników pomię
dzypodrozjazdnicami–tak,jakczyniątopro
ducenciwtorachtypu„flex”,przeznaczonych
zzałożenia do wyginania (rys. 4). Po takiej
operacjirozjazdmożnabędziewygiąćiułożyć
nazaprojektowanejosi.Oczywiścieprzypomi
dla rozjazdów dwustronnych
dla rozjazdów jednostronnych.
We wzorach tych wielkość oznaczona
jakotjestdługościąstycznychłuku,októrych
była mowa wczęści 1 (ŚK 1/2004).
Rys. 1. Rozjazdy łukowe wwielkości H0 produkcji Tilliga iRoco.
54
Świat kolei 6/2004
Zacznijmyodrozjazdó
ozjazdó
w łuk
w y
54
Świat kolei 6/2004
670630435.016.png 670630435.017.png 670630435.018.png 670630435.019.png 670630435.001.png 670630435.002.png 670630435.003.png 670630435.004.png 670630435.005.png 670630435.006.png
MAKIETA
nam ostosowaniu odpowiedniego typu roz
jazdu,którymusiposiadaćmożliwiedużypro
mień imały skos. Doświadczenia autora do
wodzą, że wwielkości H0 udaje się to wyko
nać przy użyciu rozjazdów 10 o RocoLine.
Jeżelichcemywykonaćpołączenietorów
na łuku dwoma rozjazdami łukowymi, to za
gadnienie staje się jeszcze trudniejsze. Kto
chciałby„pobawić”sięwprojektowanietakich
układów połączeń, tego odsyłam do książki
W.RzepkiRozjazdyłukowewplanieiprofi
lu. Uprzedzam, że jest to trudna literatura
ichociaż odnosi się do prawdziwych torów
irozjazdów,topodanetamzasadykształtowa
nia układów geometrycznych dotyczą także
modeli. Wszak geometria jest taka sama, czy
to wskali 1:1, czy też wwielkości H0 lub N.
Dodam, że układanie rozjazdów łukowych
zprzechyłkąpowoduje,żemusząsięonezna
leźć na płaszczyźnie, która stanowi boczną
ścianę stożka (rys. 5).
W związku ztym, że część modelarzy
tworzy makiety kolei wąskotorowej, zmyślą
onich kilka ostatnich zdań tego artykułu po
święcamrozjazdomwąs
Rys. 2. Rozjazd do samodzielnego montażu iłukowania (prod. Tillig).
w y m.Rozjazdy
tenaprawdziwejkoleimająznaczniemniejsze
promienie iz reguły także większe skosy niż
rozjazdy normalnotorowe (rys. 6). Podobnie
jest wmodelach. Wprzypadku budowy ma
o row y m
w y m
Rys.3.Układanierozjazdułukowego(jednostronnego)na
zaprojektowanychosiachtorów.
Rys.4.Przygotowywanierozjazduzwyczajnego
dołukowania–wycinaniełącznikówpomiędzy
podrozjazdnicami.
kiety wwielkości H0e iH0m polecam rozjaz
dy 18 o produkowane przez Tilliga (nr kat.
85631, 85632, 85637, 85638), awH0e
rozjazdy 15 o Roco (nr kat. 34411, 34409).
Wszystkie one mają metalowe krzyżownice,
cojestszczególnieważnedlauzyskaniapłyn
ności jazdy małych lokomotyw oniewielkiej
liczbieosi(rys.7).Odradzamstosowaniaroz
jazdów od Nki jako elementów wwielkości
H0e.Odrazubędziewidocznaróżnicawwy
miarach podrozjazdnic iwich rozstawie. Na
taką adaptację mogą sobie pozwolić jedynie
bardzo doświadczeni modelarze (taki sposób
zastosował na swej makiecie np. A. Sadłow
ski, uzyskując wten sposób rozjazdy 10 o
wH0e,alewyciąłprzytymczęśćpodrozjazd
nic,ainneumiejętniezamaskowałpodsypką).
Modelar zom, któ rzy chcieliby odtwo r zyć
wminiaturze sploty torów normalnych iwą
skich, polecam stosowanie skrzyżowań iroz
jazdów firmy Tillig.
Rys. 5. Połączenie torów równoległych dwoma roz
jazdami łukowymi zprzechyłką – idea ułożenia roz
jazdównapłaszczyźniebocznejstożka.
W ten sposób kończę cykl poświęcony
rozjazdomnamakieciekolejowej,będącejre
alistycznym odwzorowaniem prawdziwej ko
lei. Czytelnikówmodelarzy pragnących po
dzielićsięswoimidoświadczeniamizwiązany
mi zbudową takiej makiet y zachęcam do
przedstawienia swoich dokonań na łamach
Świata Kolei, awszystkich chcących zgłębić
tentematproszęolistylubkontaktemailowy.
Leszek Lewiński
l.lewinski@wp.pl.
Rys. 6. Plan rozjazdów wąskotorowych dla szerokości toru 750 mm.
Rys. 7. Rozjazdy wąskotorowe H0m. iH0e produkcji firm Tillig iRoco.
Świat kolei 6/2004
55
ozjazdomwąs
ozjazdomwąskoto r
o r
55
Świat kolei 6/2004
670630435.007.png 670630435.008.png 670630435.009.png 670630435.010.png 670630435.011.png 670630435.012.png 670630435.013.png 670630435.014.png 670630435.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin