Brawo Ewa instrukcja.doc

(34 KB) Pobierz
Cele dydaktyczne:

Cele dydaktyczne:

- wspieranie socjalnego zachowania

- wspieranie etycznego myślenia

- wspieranie zaufania i pewności siebie

- poszerzanie słownictwa

- wspieranie kompetencji językowej

- rozpoznawanie sytuacji konfliktowych

- logiczne myślenie

- rozwijanie przebiegów zdarzeń

- ustne formułowanie wypowiedzi

Ewa wie jak sobie poradzić. Sprytna dziewczynka, w wieku siedmiu lat, jest właściwie dzieckiem jak każde inne. W pewnych sytuacjach wykazuje duży talent.

Humorem i niezwykłymi pomysłami Ewa znajduje zaskakujące rozwiązania dla małych problemów dnia codziennego. W napięciu dzieci śledzą epizody, aż na kartach z obrazkami pojawi się - „Ewa ma pomysł!”. Teraz pilnie snują się przypuszczenia, jakim pomysłem Ewa zaskoczy tym razem.

A gdy dalszy przebieg historyjki zostanie zdradzony, zdziwienie jest duże.

Historyjki są ponumerowane. Wszystkie karty jednej scenki posiadają na odwrotnej stronie taki sam numer w postaci dużej cyfry; obok, za pomocą małej cyfry, podana jest pozycja kart w chronologii historyjki.

PRZEBIEG HISTORYJEK

Karty z obrazkami każdej historyjki są ponumerowane chronologicznie. Każda z nich jest przedstawia po kolei przez inne dziecko, opowiadając i rozwijając historyjkę. Każdorazowo jedna z kart ma szczególne znaczenie: w rogu przedstawia obraz zapalonej żarówki. Oznacza to: Ewa ma pomysł!

Teraz nadszedł moment, aby wstrzymać bieg historyjki. Dzieci będą się teraz pytać: „Co Ewa ma na myśli? Jak historyjka mogłaby potoczyć się dalej?” Stymuluje to do radosnego fantazjowania i tworzenia, do dyskusji i także do śmiechu.

Następnie – jako oczekiwany w napięciu punkt kulminacyjny – następna karta przedstawia niezwykły, może niespodziewany pomysł Ewy. Być może także w tym momencie zakończenie historyjki pozostaje otwarte. Po każdej karcie, która zostaje odkryta, można dalej zgadywać i fantazjować, jak historyjka mogła potoczyć się dalej.

Jeżeli historyjkę opowiedziano do szczęśliwego końca, można przedyskutować jeszcze raz: czy Ewa postąpiła prawidłowo? Czy potrafiłbym zrobić coś lepiej? Czy historia mogła zakończyć się też źle?

 

Brawo, Ewa ! 200-5010

 

Zestaw zawiera

- 12 historyjek po 5-6 kart każda

- łącznie 70 kolorowych kartek o wymiarze 9 x 9 cm

- instrukcja

- całość umieszczona w trwałym, zamykanym pudełku


IMPORTER: educarium spółka z o.o. Al. Mickiewicza 4/2, 85-071 Bydgoszcz tel. (52) 320-06-40, tel./fax (52) 321-02-51 info@educarium.pl www.educarium.pl

HISTORYJKI

*) oznacza: w dolnym rogu na dole tego obrazka znajduje się mała winieta, która sygnalizuje „Ewa ma pomysł”. Co zamierza? Co zrobi?

1. Ewa buduje gniazdko dla ptaków

1. Ewa obserwuje ptaki budujące w niskim krzaku gniazdo. Zauważa, że na ptaki czyha kot. *) – 2. Ewa szkicuje plan. – 3. Konstruuje gniazdko. – 4. Ewa zawiesiła gniazdko na drzewo. – 5. Ptaki znoszą źdźbła i pióra do gniazda.

2. Ewa potrzebuje parasol

1. Ewa i pies wychodzą z domu. Ewa ma przy sobie dwie nadmuchane piłki wodne. Mama Ewy chciałaby dać jej parasol, jednak Ewa śmiejąc się odrzuca go. – 2. Na placu zabaw oboje bawią się piłkami. Już pojawiają się niebezpieczne chmury na niebie. – 3. Zaczyna mocno padać. Dorośli rozkładają parasole i spieszą ze swoimi dziećmi do domu. *) – 4. Ewa „opróżnia” piłki z wodą, aż są prawie puste. – 5. Ewa i pies żwawo biegną w ulewie do domu, oboje mając na głowie założone okrycia z piłek.

3. Ewa i pies sąsiadów

1. Ewa może wyjść na spacer z psem sąsiadów. Długa wisząca smycz pozwala przypuszczać, że chodzi o małego pieska. – 2. Ewa radośnie skacze. Psa nadal nie widać. – 3. Staje i patrzy na motyla. Pies jest za rogiem domu, nadal niewidoczny. – 4. Dwóch chłopców zaczepia dziewczynkę. Ewa nie reaguje, uśmiecha się tylko. *) – 5. Ewa gwiżdże przez palce. – 6. Zza płotu wychodzi ogromny pies. Chłopcy uciekają przestraszeni.

4. Ewa i transport rannego

1. Ewa bawi się innymi dziećmi w berka. – 2. Jeden chłopiec potyka się. – 3. Jego kolano krwawi i boli tak bardzo, że chłopiec nie może wstać. *) – 4. Ewa i inne dziecko pomagają rannemu chłopcu usiąść do taczki. – 5. Zadowolone dzieci popychają chorego na taczce do domu.

5. Ewa i przedziurawiona dętka w rowerze

1. Ewa dopompowuje powietrze do koła swojego roweru. Nie przynosi to dużych rezultatów. Jej brat Albert przygląda się ze złośliwym uśmiechem. – 2. Przyjaciółka Alberta Basia przyjeżdża w odwiedziny na rowerze. – 3. Basia ustawiła swój rower za rower Ewy i odchodzi z Albertem. Oba rowery wyglądają tak samo, tylko Basia umieściła na swoim bagażniku mały koszyk, w której leży jej kurtka. *) – 4 Ewa zanosi koszyk z roweru Basia na swój. – 5. Chowa rower Basia. – 6. Basia i Albert wracają i dostrzegają, że przednie koło nie ma powietrza. – 7 Albert z pełnym zapałem pompuje koło, podczas gdy Ewa śmieje się w skryciu.

6. Ewa chora w łóżku

1. Ewa wygląda z utęsknieniem przez okno. Jest chora? Na zewnątrz dzieci lepią bałwana. – 2. Ewa siedzi na łóżku z grubym gipsem na nodze. Mama przynosi jej mazaki i duży blok do rysowania. *) – 3. Ewa pilnie maluje. – 4. Kartkę z obrazkiem nakleja na zewnątrz okna. – 5. Dzieci stoją przed oknem i zgadują, co zagadka obrazkowa może znaczyć. To zaproszenie: przyjdźcie o godzinie czwartej, jest ciasto. – 6. Ewa jest szczęśliwa: już nie jest sama. Dzieci z radością jedzą ciasto.

7. Ewa i maliny

1. Mama Ewy gotuje dżem z malin. Ewa ma zerwać w ogrodzie jeszcze więcej malin. – 2. Znudzona zrywa owoce. *) – 3. Ewa stoi przed domem, wymachuje kloszem i coś woła. – 4. Zwołała troje dzieci do konkursu w zrywaniu malin. Kto zwycięży? – 5. Ewa zbudowała schodek dla uhonorowania zwycięzcy. – 6. Jako wynagrodzenie jest świetny piknik malinowy.


Copyright © by Schubi Lernmedien AG Copyright © 2006 for the Polish translation by Anna Lewandowska-Muller 3 200-5010 Brawo, Ewa!

8. Ewa w cukierni

1. Mama Ewy przygotowała ciasto i umieściła je teraz w piecu. – 2. Mama rozmawia przez telefon. Z kuchni dobiega lekki dym. Ewa macha do mamy, żeby pilnie przyszła do kuchni. – 3. Mama przestraszona wyciąga lekko przypalone ciasto z piecyka. *) – 4. Ewa zdrapuje przypaloną warstwę nożem. – 5. Pokrywa ciasto warstwą cukru. – 6. Ciocia, mama i Ewa z rozkoszą jedzą ciasto.

9. Ewa w Internecie

1. W odwiedziny przychodzi dziadek. Ewa odbiera go z dworca. – 2. Dziadek ma w domu dużo do opowiedzenia. – 3. Ojej! Czas za szybko minął. Dziadek przegapił pociąg! *) – 4. Ewa prowadzi dziadka do komputera. – 5. Otworzyła w Internecie rozkład jazdy. Pokazuje następną godzinę odjazdu pociągu dziadka. – 6. Ewa żegna dziadka na dworcu.

10. Ewa ratuje kotka

1. Ewa widzi w sadzawce dryfujący pień drzewa. Na nim siedzi wystraszony kotek. – 2. Za pomocą kija próbuje przyciągnąć pień. Jednak kij jest za krótki. Na kiju zaczepiła się nitka ze skraju sweterka. – 3. Ewa patrzy z rozmysłem na koniec nitki. *) – 4. Wyciągnęła długą nitkę ze sweterka i zawiązała wokół kamienia. Teraz rzuca kamień nad pniem. – 5. Przyciąga do siebie drewno za nitkę. – 6. Szczęśliwa trzyma uratowanego kotka w ramionach.

11. Ewa i moda

1. Ewa wdrapuje się na drzewo. Zaczepia się przy tym na jednej gałęzi. Aj! Dziura w spodniach! – 2. Schodzi na dół i zakrywa dziurę ręką. *). 3. – Ewa wycina z czerwonej łaty serce. – 4. Mama przyszywa jej serce do spodni. – 5. Na ulicy oglądają się za nią inne dziewczyny. – 6. Następnego dnia w drodze do szkoły: wszystkie inne dziewczyny mają czerwone serce, kwiatek lub koniczynę na pupie.

12. Ewa i muzykant uliczny

1. Ewa przygląda się i przysłuchuje muzykantowi ulicznemu. – 2. Widzi, że przechodnie mijają go pospiesznie bez uwagi. *) 3. Ewa staje na rękach i robi gwiazdę. – 4. Teraz wszyscy zatrzymują się i przyglądają się z uśmiechem. – 5. Ewa przechodzi dookoła muzykanta z kapeluszem i zbiera pieniądze. – 6. Zebrała dużo pieniędzy. Ewa i muzykant są szczęśliwi.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin