jogasnu.pdf

(81 KB) Pobierz
154295816 UNPDF
Loczien Dharma Śri
NAUKI NA TEMAT JOGI SNU
przełożył: Jacek Sieradzan
Kraków w Roku Drewnianej Świni
Autor poniższych notatek, Loczien Dharma Śri, żył w drugiej połowie XVII wieku. Prezentowane
w tej broszurce nauki otrzymał od swego brata i duchowego mentora Terdag Lingpy (gTer bdag
gLing pa), założyciela klasztoru Mindroling. Tekst ten jest dobrze znaną praktyką w tradycji
ningmapy.
Om svasti!
Poprzez uwolnienie postrzegającego i postrzeganego w przestrzeni samoświadomości, Niezmienna
energia umysłu przejrzystego światła [ujawnia się] jako iluzoryczne bóstwo. Składając pokłon
przewodnikowi i duchowemu mentorowi Wadżrasattwie, Ujawnię kwintesencjonalne wyjaśnienie
odnośnie rozumienia i przekształcania snów.
Krótka instrukcja odnośnie faz realizowania umysłu Wadżrasattwy, dzieli się na dwie części:
przygotowawczą i bieżącą wprowadzeniem w praktykę kwintesencjonalnych nauk na temat snów.
PRZYGOTOWANIA
Najpierw oczyść strumień swego umysłu z pomocą praktyk wstępnych.
Z początku, często rozmyślaj na trudnością osiągnięcia tego [cennego ludzkiego] życia, które
posiada wolności i wyposażenia. Kultywuj świadomość nietrwałości myśląc: "Teraz osiągnąłem
tego typu życie, ale z pewnością umrę. Nie ma pewności, kiedy nastąpi śmierć". Rozpoznaj, że bez
względu na to, w którym miejscu cyklu egzystencji się odrodziłeś, w wysokim czy niskim,
wszystko [co robimy] powoduje, że doświadczamy braku zadowolenia. Dlatego widząc, że
wszystko jest bez sensu, powstrzymaj swój umysł od potężnego poczucia rozczarowania. Wyobraź
sobie, że znajdujesz się w czystej krainie, a w przestrzeni przed sobą, na wysokim i szerokim tronie,
wizualizuj swojego duchowego mentora w formie Wadżrasattwy, którego natura łączy w sobie
wszystkie obiekty schronienia. Przyjmij schronienie, myśląc: "Jeśli ja i wszystkie czujące istoty,
bojące się cierpienia cyklu egzystencji, szukamy schronienia, które zna święty, duchowy mentor",
Rozpoznając, że wszystkie czujące w przestrzeni są twoimi dobrymi rodzicami, pobudź z głębi
serca nieodparte współczucie. Pobudź ducha bodhicitty, myśląc: "Wyzwolę wszystkie czujące istoty
z cierpienia i doprowadzę je do osiągnięcia doskonałego przebudzenia. W tym celu będę medytował
na głębokiej ścieżce". Medytuj, że na koronie twojej głowy znajduje się twój duchowy mentor,
posiadający maturę wszystkich połączonych obiektów schronienia, i z szacunkiem, który sprawia,
że łzy napływają ci do oczu, a włosy na głowie stają ci dęba, żarliwie módl się, żebyś mógł
uchwycić sens swoich snów i przekształcić je podczas treningu. W końcu wyobraź sobie, że twój
duchowy mentor roztapia się w światło i rozpuszcza w tobie, poczynając od korony głowy.
Wizualizuj, że twoje ciało pojawia się w przejrzystej, pustej formie Wadżrasattwy. Nierozproszoną,
całkowicie wolną świadomością, w sposób nagi umieść swój umysł w iluzorycznej naturze zjawisk,
nie powstrzymując ich powstawania.
BIEŻĄCA PRAKTYKA
Uchwycenie znaczenia snów
W ciągu dnia utrzymywanie uważności bez rozproszenia
[Zjawiska] nie istnieją poza siłą mentalnych odbić.
Wszystkie drogi zjawisk, negatywne i afirmujące,
Przypominają sen, mimo iż uważa się je za zjawiska zewnętrzne.
Bez rozproszenia, szczerze i gorliwie utrzymuj uważność i pamięć [o tej prawdzie].
Wziąwszy pod uwagę śmierć, nietrwałość i cierpienie w cyklu egzystencji, w samotności gorliwie
pobudź poczucie rozczarowania. Szczerze kultywuj wszechobejmujące współczucie, myśląc:
"Wszystkie zjawiska są jak złudzenia, nie posiadające prawdziwej egzystencji, ale czujące istoty nie
wiedzą o tym, przez co wędrują w cyklu egzystencji - uważajcie!" Jak poprzednio, módl się ze
szczerym szacunkiem do swego duchowego mentora, prosząc go: "Obym uchwycił znaczenie
moich snów i ćwiczył się w iluzorycznym ciele stanu snu", a z poczuciem żarliwego szacunku
uważaj teraźniejszość, pozornie substancjalne zjawiska za zasłonięte przejawy zjawisk, nie
posiadające prawdziwej egzystencji. Tych obiektów, pojawiających jako pozytywne i negatywne, a
także wszystkich stanów umysłu, dla których są one negatywne lub afirmujące, doświadcza się
wskutek siły zwodniczych manifestacji odbić w umyśle. Poza tymi [zjawiskami] nie ma nawet
atomu, który istniałby w sposób rzeczywisty. Myśląc: "te [rzeczy], które się jawią, są zjawiskami,
lecz tak naprawdę nie istnieją", weź sobie do serca, że, mówiąc ogólnie, nic naprawdę nie istnieje, a
szczególnie rozpoznaj, że [wydarzenia] są snami. Ugruntuj w ten sposób jednoupunktowioną
równowagę medytacyjną ze świadomością: Zasnąłem. To zjawisko jest snem. To jest złudzenie. Z
pewnością zasypiam.
Następnie pomyśl: "Śmierć czai się we wszelkim działaniu - chodzeniu, leżeniu, siedzeniu,
jedzeniu, mówieniu itd. Niech się zdarzy co chce, to i tak nie ma znaczenia". Nigdy nie oddalaj się
od widzenia swego duchowego mentora, przebywaj w szczerym szacunku, a szczególnie silnie
projektuj myśl: "Zasnąłem. Ten ruch również jest snem".
Praktykując stale w ten sposób, we wszystkich czasach, podczas formalnej medytacji i po niej,
będzie ci się zawsze wydawać, że zjawiska nie mają prawdziwego istnienia i [w związku z tym nie
pojawi się] lęk. Ponadto, umieść swoją świadomość w niekonceptualnej sferze, nie skupiając jej na
niczym konkretnym. Następnie nakieruj swój umysł na wszystkie zjawiska swoje i innych i pomyśl:
"Wszystkie one są tylko zjawiskami. Nie są prawdziwe". Ze szczególną siłą, bez rozproszenia,
kultywuj poczucie tego, że "zasypiam, wszystkie te zjawiska są po prostu snem".
W nocy, silnie zdyscyplinowany przestrzegaj kwintesencjonalnych wyjaśnień
Połóż się spać z postanowieniem uchwycenia znaczenia swoich snów.
Nie spiesz się i zachowaj spokój, ciałem i umysłem:
[Wyobraź sobie, że] w twoim sercu znajduje się białe, nieskalane "A",
Wysyłające różnobarwne promienie światła,
Które roztapiają samsarę i nirwanę w światło i rozpuszczają je w "A".
Zasypiaj z poczuciem przejrzystego widzenia,
Jak księżyc wschodzący na nieskalanym niebie.
Jest pewne, że będziesz miał wiele przejrzystych snów.
Wieczorem, kiedy kładziesz się spać, medytuj na guru i ze szczerym szacunkiem módl się: "Obym
dzisiejszej nocy miał wiele snów - przejrzystych snów, pomyślnych snów - i obym rozpoznal je
jako sny", albo: Obym zrozumiał znaczenie moich snów. Przygotuj się na sen, nie spiesząc się, aby
nie zaburzyć swoich kanałów i energii. Odnośnie ciała, zaśnij w pozycji ze skrzyżowanymi nogami,
w pozycji mędrca, albo w pozycji "śpiącego lwa", z głową podpartą i skierowaną na północ, i prawą
stroną ciała skierowaną ku dołowi. Odnośnie obiektu, w twoim sercu pojawia się przejrzysta pustka
twego ciała w formie jidama, wyraźnie stabilizując twój umysł w wizualizacji białej sylaby "A",
posiadającej naturę nieskalanego światła. Zachowaj szcunek dla swego duchowego mentora, oraz
dążenie do zapamiętania snów. Z sylaby "A" promieniuje pięciobarwne światło, przypominające
światło tęczy i przenika wszystkie zjawiska. Pomyśl: "wszystkie one są jak sen". Wyobraź sobie, że
te promienie światła rozpuszczają wszystkie zjawiska samsary i nirwany w świetlistym migotaniu i
pomyśl o nich jako o śnie. Wyobraź sobie, że zostają wciągnięte i rozpuszczają się w "A" w sercu.
Nakieruj swoją uwagę na sylabę "A" jako na promienny obraz księżyca wschodzącego na
przejrzystym niebie. Z tej przestrzeni nakieruj swój umysł na przejrzystą sylabę "A", nie chwytając
się jej. Zasypiając w ten sposób, będziesz mieć wiele przejrzystych snów, których znaczenie uda ci
się uchwycić, myśląc: to jest sen.
Mamy tutaj dwa rodzaje doświadczeń. Zrozumienie znaczenia jakiegoś miłego snu pociąga za sobą
myśl: "to jest sen" i wiele okresów głębokiego snu. Zrozumienie znaczenia jakiegoś
nieprzyjemnego snu obejmuje koszmary, takie jak upadek ze zbocza, bycie ściganym przez psa, i
wiedzę: "to jest sen". Jeśli nie rozpoznasz ich tej nocy, obudź się i pomyśl: "O zmierzchu miałem
taki sen, ale go sobie nie uświadomiłem". Spójrz przed siebie i medytuj, że zjawiska są iluzją.
Myśląc: "teraz ze wszystkich sił będę starał się uchwycić znaczenie snu", medytuj na poprzednie
obiekty i zaśnij. Jeśli nadal nie udało ci się uchwycić znaczenia snu, spróbuj zrobić rzecz
następującą. Odnośnie czasu, mamy pierwsze światło dnia, brzask i poranek. Wstań pod koniec
nocy, kiedy chce ci się jeszcze spać. Ułóż swoje ciało we właściwej pozycji i gorliwie medytuj na
poprzedni obiekt. Kiedy zbliżysz się do któregokolwiek z trzech okresów, przyjmij dowolną z
trzech pozycji i z największą przejrzystością medytuj na poprzedni obiekt, nie próbując go
uchwycić. Zasypiając, nie pozwól, aby jakiekolwiek inne myśli weń wtargnęły. Krótko mówiąc,
dzięki utrzymywanej przez cały dzień - zarówno w czasie medytacji. jak i po niej, kiedy zasypiasz
w nocy - sile trwałej, nierozproszonej uważności snu (czyli natury zjawisk), znikną niesubtelne
zjawiska stanu jawy. Zanim zapadniesz w głęboki sen, po zaśnięciu, a przed pojawieniem się snu,
pojawią się tak zwane myśli, w uszach słychać niewyraźne dźwięki, ciało staje się odrętwiałe, jest
spychane w ciemność i głęboko oddychasz. Wkrótce po tym, w punkcie pomiędzy oczami, pojawi
się poczucie odrętwienia, nieokreślone myśli o ludziach, otoczeniu itd. Są one przyczyną snów, jeśli
więc rozpoznasz je, podobnie jak nitkę wkłada się do oczka igły, będziesz nadal śnić. Wówczas, nie
otwierając oczu, wciągnij swoją "późniejszą energię" i nakieruj swoją wyobrażoną uwagę na sen,
nie rozciągając go na stan jawy.
Osoba o najwyższych zdolnościach może praktykować w podany wyżej sposób. Jeśli po wejściu w
praktykę, którą kontynuujesz w ten właśnie sposób, nie uchwycisz znaczenia snów, twój umysł się
rozproszy. Wyróżniamy cztery rodzaje [rozproszenia]: (1) puste rozproszenie, będące rezultatem
braku skłonności do śnienia wtedy,] kiedy jest wiele snów, ale nie rozpoznaje się ich jako takich
rozproszenie w stanie jawy, w przypadku, kiedy budzisz się wkrótce po rozpoznaniu znaczenia
snów natychmiast po zdaniu sobie sprawy ze znaczenia snu, zatracasz się w zwykłym śnie i
popadasz w pomieszanie. Jeśli wpadniesz w nawyk powtarzania każdego z nich raz po raz, będziesz
potrzebować praktycznych wyjaśnień odnośnie eliminacji rozproszenia, a te musisz uzyskać za
pomocą ustnego przekazu.
Trening
Trening w przekształcaniu snu Kiedy zdasz sobie sprawę z tego, że [sen] jest właśnie taki, Weź pod
uwagę, że zjawiska snu można przekształcić w dowolny sposób. Można je zwielokrotnić, albo
zredukować do jedności. Łagodny sen można przekształcić w groźny i na odwrót.
Jeśli raz ustabilizowałeś się w zrozumieniu znaczenia swoich snów, powinieneś się w tym ćwiczyć.
Jako antidotum na lgnięcie do czegoś jako jednego, powinieneś ćwiczyć się w zwielokrotnianiu
tego. Medytuj na guru, módl się o to, żebyś mógł ćwiczyć się w snach. Następnie, wyobrażając
sobie, że wszystkie zjawiska w ciągu dnia są snami, rozprosz wszelkie lgnięcie do nich jako czegoś
rzeczywistego. Myśl: "Zasnąłem. Wszystkie te zjawiska dzieją się we śnie. Ponieważ senne
zjawiska nie istnieją w sposób rzeczywisty, można je przekształcić w dowolony sposób".
Rozmyślając o tym, praktykuj poruszanie do przodu i w tył niesubtelnych i subtelnych zjawisk
czujących istot oraz otoczenia redukuj je do jedności ludzi i zwierzęta istoty w filary, wazony itp.,
na co masz tylko ochotę co łagodne w gniewne, a to, co gniewne w łagodne itd. Zwiększaj i
przekształcaj w najrozmaitszy sposób wszystko, co tylko ci się podoba, na sposób, w jaki ci się to
podoba. W nocy rozpoznawaj sen jako sen, a dzięki nabytej wcześniej wyobraźni i obiektom,
powiększaj rzeczy tak bardzo jak tylko masz na to ochotę i zmieniaj je w dowolny sposób, tak jak ci
się to podoba.
Ćwiczenie się w iluzji
Jeżeli śnią ci się takie rzeczy jak ogień, potop i przepaści, powstaje strach i przeszkadza ci w
praktyce, spokojnie zaakceptuj to, co się pojawia, myśląc: "Zasnąłem. Moje ciało leży na łóżku. Jest
to ciało snu z wrażeń mentalnych. Te zjawiska są również zjawiskami ze snu. Ponieważ sny
naprawdę nie istnieją, będąc iluzją, ogień nie może mnie spalić, a potop unieść z sobą". Z
poczuciem beztroskiej akceptacji wejdź we wściekle buchający ogień i wezbrane wody potopu i
silnie wyobrażaj sobie, że sen jest iluzją. Ponadto pomyśl: "Sny są zwodniczymi zjawiskami
umysłu, a mój umysł jest pusty". Wiedząc o tym, przebywaj w medytacyjnej równowadze
nierozdzielnej jedności przerażających doświadczeń i własnego umysłu.
Ćwiczenie się w iluzorycznym wyzwoleniu się
W czystych i nieczystych sferach,
Rozpuść istoty i inne zjawiska i obserwuj sposób, w jaki istnieją.
Postąp w ten sposób i zastosuj to w nocy.
Cokolwiek zobaczysz, użyj swojej wyobraźni.
Ćwiczenie się w iluzorycznym wyzwoleniu się w celu kultywowania szlachetnych właściwości,
stwierdza istnienie obiektywnych zjawisk. Można obserwować nieczyste sfery, włączając w to
światy bogów, ludzi itd., a także wszelkiego rodzaju piekła itp. Od takich buddów jak Amitabha,
można otrzymywać duchowe nauki w czystej krainie Sukhawati, można też spotkać duchowych
mentorów, gdzie tylko są, i również otrzymywać od nich nauki. Jeżeli pragnie się zaobserować
czyste i nieczyste sfery i ujrzeć, w jaki sposób się w nich istnieje, medytuj na guru i módl się, aby
upewnić się co do obiektywnych zjawisk.
W ciągu dnia nakieruj swoją uwagę na różne sfery, które chcesz zaobserwować, oraz duchowe
nauki, które pragniesz usłyszeć, a w nocy upewnij się, że potrafisz zdać sobie sprawę ze znaczenia
snów i być w stanie coś z nimi zrobić. Jeżeli dzięki tej praktyce, bez wysiłku i spontanicznie ujrzysz
to, co pragnąłeś zaobserwować i usłyszysz duchowe nauki i prorocze wskazówki, których
pragnąłeś, to wspaniale. Jeśli tak się nie zdarzy, to w ciągu dnia wyobrażaj sobie, że twoje ciało lub
ty sam jesteś w innej formie, która szybko wzlatuje do góry, docierając tam, gdzie chcesz się
znaleźć, i widzi i słyszy to, co chce zobaczyć i usłyszeć. Jeśli będziesz postępować w ten sposób, to
samo zdarzy ci się również w nocy w twoich snach. Z początku pojawi się to w sposób niewyraźny,
lecz stopniowo stanie się bardziej przejrzyste, a w końcu poznasz te rzeczy takimi, jakie są.
ABSORPCJA ZJEDNOCZENIA
Absorpcja zjednoczenia z czystym ciałem iluzorycznym
Wówczas spójrz na swoje ciało jidama jako złudzenie,
A zasypiając, silnie sobie to wyobrażaj.
Jeśli podczas snu pojawią się zjawy dzikich zwierząt,
Jak również ogień, potop i inne niebezpieczeństwa,
To mając poczucie tego, że są to tylko nieistniejące zjawiska,
Medytuj, że łączą się one z twoim umysłem
I że twoje ciało jidama jest złudzeniem.
Módl się, żeby twoja forma jidama mogła się pojawić we śnie jako złudzenie. W ciągu dnia
poweźmij decyzję, że nie tylko zrozumiesz sny, ale również raz po raz myśl: "Dziś w nocy nie
wystarczy, że po prostu rozpoznam moje sny jako sny. Muszę także przekształcić boską formę
bóstwa medytacyjnego, po to, aby upodobniła się do złudzenia, pojawiającego się, lecz pustego i
wolnego od lgnięcia". Najlepiej będzie, jeśli śpiąc w nocy, jesteś w stanie bez żadnego wysiłku
przekształcić się w formę bóstwa, [zawsze wtedy] gdy pojawiają się jakieś budzące grozę zjawiska.
Jeśli nie potrafisz tego uczynić, myśl w ciągu dnia: "Zasnąłem. Te zjawiska są sennymi wizjami.
Ponieważ sny są zwodniczymi zjawiskami mojego umysłu, mogą zostać zmienione w każdy
dowolny sposób. Przekształcę je więc w bóstwo". Rozmyślając w ten sposób, medytuj, że
przekształcasz się w formę bóstwa. W ten sposób ćwicz się w tej iluzorycznej, podobnej do snu,
wyobraźni.
Medytuj na boską formę, pojawiająca się jak odbicie w zwierciadle, bez żadnej wrodzonej natury,
przejrzysta i pusta, wolna od lgnięcia. Postępując w ten sposób, w nocy, podczas pojawiania się w
twoim umyśle przerażających i zdumiewających snów, twój umysł w sposób naturalny pojawia się
w boskiej formie, przejrzysty i pusty, bez lgnięcia, jak złudzenie. Następnie, dzięki przekształcaniu
siebie w różne boskie formy i zwiększeniu ich ilości, wszystkie zjawiska powstaną i zwiększą
swoją liczbę w przejrzystych, pustych, boskich formach.
Absorpcja zjednoczenia z przejrzystym światłem
W ciągu dnia [myśl]: "To jest sen
To jest pustka, jak przestrzeń",
I umieść tę iluzję w naturze przejrzystego światła,
Które samo w sobie jest puste i przejrzyste jak przestrzeń.
Ze sfery klarowności wyłaniasz się w boskiej formie,
Powiększając się i przekształcając itd.
W ciągu dnia utrzymuj tę świadomość bez rozproszenia,
A w nocy zastosuj niezmienne, istotne ustne wyjaśnienia.
Módl się: "Obym mógł zdać sobie sprawę ze znaczenia przejrzystego światła i pojawić się z niego
w boskiej formie zjednoczenia". W ciągu dnia, wyobrażając sobie złudzenie snu, myśl ze
zdecydowanym nastawieniem: "Dziś w nocy umieszczę swój sen w przejrzystym świetle i
powstanę z niego w postaci jidama". Nawet jeśli pojawisz się w zwykłej postaci - jako człowiek lub
bóstwo - to dzięki osobistej obserwacji zjawisk i umysłu, który je wytwarza dostrzeżesz, że są
złudzeniami, przez co chwytliwość się nie pojawi. W tej samej przestrzeni umysłu spocznij w
medytacyjnej równowadze, bez rozróżniającej chwytliwości. Jeśli umysł raz rozpuścił się w
przejrzyste światło, pierwotna świadomość pojawia się w sposób spontaniczny, jak przestrzeń -
przejrzysta, pusta i wolna od konceptualizacji.
Ponadto praktykuj, że z tej samej przestrzeni umysłu powstajesz w postaci jidama, przejrzysty,
pusty i wolny od lgnięcia, jak ryba wyłaniająca się z wody na powierzchnię. Kiedy w nocy
zasypiasz, nakieruj swój umysł na niewielkie, promieniujące białe "A" w swoim sercu i umieść
swoją świadomość w klarownej równowadze medytacyjnej, w przejrzystości bez chwytliwości.
Niech twoja świadomość nie napina się, ani nie wędruje. Medytując w ten sposób, nie pozwól, aby
podczas zasypiania myśli wniknęły pomiędzy stany snu i śnienia, i niezachwianie nakieruj swój
umysł na "A". W przypadku zwykłych ludzi sen przesłania umysł ciemnością. Jednak tym, którzy
zdali sobie sprawę ze znaczenia przejrzystego światła - podobnie jak promienie słońca rzucone na
przejrzyste niebo - wszystkie zjawiska pojawiają się przejrzyste, bez konceptualizacji, radosne i bez
lgnięcia. Ponadto mówi się, że jeśli zrozumiesz przejrzyste świałto lekiego snu, to równocześnie z
zasypianiem nabędziesz poczucia przejrzystości i pustki, z minimalną chwytliwością umysłu, a jeśli
Zgłoś jeśli naruszono regulamin