CENTRALNA
PORADNIA
AMATORSKIEGO
RUCHU
ARTYSTYCZNEGO
JANINA LEWICKA
100
TECHNIK PLASTYCZNYCH
NASZA KSIĘGARNIA 1969
SŁOWO WSTĘPNE
Metoda pobudzania i rozwijania inwencji plastycznej i inicjatywy twórczej przez zajęcia plastyczne, oparte w dużej mierze na wyobraźni i fantazji własnej wychowanka, nie zaś na odwzorcowywaniu natury, jest obecnie powszechnie stosowana w postępowej pedagogice plastycznej. W praktyce dydaktycznej charakteryzuje ją posługiwanie się różnorakimi technikami plastycznymi i różnymi środkami kształtowania.
Godzi się tu wspomnieć, że powstanie i ugruntowanie się tej metody to plan pionierskiej pracy polskich pedagogów, prowadzonej od r. 1915 z dziećmi i młodzieżą robotniczą przez prof. Antoniego Buszka, od r. 1912 z młodzieżą rzemieślniczą i wyższych szkół plastycznych przez prof. Wojciecha Jastrzębowskiego, a w latach 1926—7939 z młodzieżą szkół zawodowych przez absolwentów kursu pedagogicznego warszawskiej ASP. W Polsce Ludowej — poza średnim i wyższym szkolnictwem plastycznym — metoda ta była stosowana w wielu ośrodkach pozaszkolnych (ogniska i koła plastyczne dla dzieci i młodzieży). Skuteczność jej została wielokrotnie potwierdzona przez opinię fachową: w licznych konkursach międzynarodowych prace plastyczne dzieci polskich — z reguły powstałe w tych ośrodkach pozaszkolnych — zdobyły wiele ( nagród i wyróżnień.
Dopiero w latach ostatnich — dzięki reformie, której podlega obecnie nasze szkolnictwo — metoda ta znalazła swój wyraz w obowiązujących programach szkolnych. Dla wielu pedagogów, pracujących dotąd w ograniczonym przez dawny program zakresie technik plastycznych, zmiana ta jest źródłem uzasadnionego niepokoju. r Celem „100 technik plastycznych" jest odpowiedzieć najpilniejszej potrzebie: służyć pomocą przede wszystkim nauczycielom przy realizacji nowych programów „wychowania plastycznego" w szkole i instruktorom prowadzącym pozalekcyjne zajęcia plastyczne z dziećmi i młodzieżą.
Autorka — której talent pedagogiczny i dydaktyczne "doświadczenie znane są i poza granicami kraju — ograniczyła zestaw omówionych technik do takich, których stosowanie nie wymaga kosztownych urzą-
5
dzeń, specjalistycznych narzędzi i trudno dostępnych materiałów, a których uprawianie jest celowe dla dzieci i młodzieży od lat 18 (z tego względu np. technika malarstwa olejnego została pominięta).
Rzetelność zawodowa winna uchronić nauczyciela od traktowania tej książki jako podręcznika 'dla wychowanków, od „przerabiania" podanych w niej przykładowych zadań a la lettre lub posługiwania się wyjaśniającymi ilustracjami jako wzorcami do naśladowania. Po zaznajomieniu się praktycznie z nową dla niego techniką znajdzie on niewątpliwie własne, najwłaściwsze 'dla niego i jego wychowanków słowa wyjaśnień i celowe środki dydaktyczne.
Należy też życzyć tej tak skromnie, a z dużym znawstwem opracowanej publikacji, aby trafiła do rąk tych wszystkich-, którym prawidłowy i bogaty rozwój młodego pokolenia leży na sercu.
HALINA JASTRZĘBOWSKASIGMUND
ROZDZIAŁ I
TECHNIKI RYSUNKOWE
l. Rysowanie ołówkiem
Ołówki są różnej twardości. Ołówki specjalne — w lepszych gatunkach — przeznaczone dla studiów i rysunków kreślarskich, oznaczone są literami i numerami. Ołówki oznaczone literą B są miękkie, oznaczone literą H — twarde. Przed literami znajdują się cyfry, np. 2H, 3B itp., oznaczające stopień twardości lub miękkości. 3H jest ołówkiem twardszym aniżeli 2H, 2B jest bardziej miękki niż B lub HB itd. Zwykłe, tzw. szkolne ołówki nie mają na ogół oznaczeń twardości.
Do rysowania odręcznego najczęściej używa się ołówków miękkich.
Rysowanie ołówkiem jest techniką najbardziej powszechną, dostępną w każdych niemal warunkach i pomimo pozornej łatwości — jedną z najtrudniejszych do uzyskania efektu plastycznego. Kreska rysowana ołówkiem jest nikła. Nieco silniejszą w walorze kreskę można osiągnąć przez przyciśnięcie ołówka do papieru. Zbyt mocne naciśnięcie może tworzyć na papierze rowki Szpecące rysunek. Kreski narysowanej ołówkiem nigdy nie trzeba rozcierać palcem ani watą. Zamazane plamy nie odpowiadają charakterowi techniki rysowania ołówkiem. Jeżeli oprócz konturów chcemy w rysunku zaznaczyć zróżnicowany walor, możemy to uzyskać przez różne zagęszczenie kresek.
Ważną sprawą jest właściwe trzymanie ołówka podczas rysowania. Gdy rysujemy małe kształty, trzymamy ołówek w taki sposób, w jaki się trzyma pióro czy długopis podczas pisania. Przy sporządzaniu szkiców na większych arkuszach papieru (szczególnie na początku szkicowania) ołówek trzeba trzymać w dłoni lekko wszystkimi palcami. Łatwo rysuje się wtedy długie linie. Przy rysowaniu ołówkiem dzieci zazwyczaj zbyt często używają gumki. Zaledwie narysują kilka linii, natychmiast je wycierają. Należy to zwalczać. W szkicach z natury można zostawiać pierwsze linie wyznaczające kierunki, jakieś linie pomocnicze, lekko rysowane. Poszukiwania kierunków, proporcji, narastanie ry-
7
sunku powinny być widoczne w pracach uczniów. Gumkę, gdy jest niezbędna, można zastosować pod koniec pracy.
Technika rysowania ołówkiem nadaje się raczej dla starszych dzieci do wykonywania szkiców i dla bardziej zaawansowanej młodzieży do studiów z natury, szkiców, szybkich notatek itp.
Rysowanie ołówkiem nie jest dla dzieci atrakcyjne. Ołówkiem dzieci rysują, przeważnie w domu, małe kształty na małych arkuszach papieru. Na zajęcia w kółkach plastycznych czy w szkole bardziej nadają się techniki plastyczne pozwalające na używanie dużych arkuszy papieru.
2. Rysowanie kredką
Podobnie jak ołówkiem rysuje się kredką. Kredki są w różnych kolorach, ale najprzyjemniejszy dla oka jest rysunek wykonany kredką czarną lub brązową. Bardzo dobrym gatunkiem czarnej kredki jest kredka negro. Wysokim gatunkiem kredek o odcieniach brązowych są sangwina i sepia. Przy rysowaniu kredką nie powinno się używać w ogóle gumki.
Rysowanie kredką lepiej nadaje się dla dzieci (zwłaszcza starszych) niż rysowanie ołówkiem.
3. Rysowanie węglem
Węgiel do rysowania można nabyć w handlu. Do rysowania węglem najlepsze są papiery o powierzchniach nieco szorstkich. Do celów szkolnych nadają się papiery pakowe szare lub białe w dużych formatach. Rysujemy na szorstkiej stronie. Przy rysowaniu węglem można uzyskać kreski o różnych walorach: od jasnoszarej do czarnej. Jeżeli położymy kawałek węgla na papierze i będziemy nim posuwać, to uzyskamy szare i czarne płaszczyzny zależnie od stopnia przyciskania węgla. Gdy rozpoczyna się pracę, należy rysować bardzo lekko. Niepotrzebne linie dadzą się wtedy łatwo usunąć kawałkiem flaneli lub spranego płótna. Szmatka musi być sucha, bo wilgotna zamaże rysunek. Ewentualnie do rysunku węglem używa się specjalnych gumek do węgla, ale można je doskonale zastąpić kawałkiem świeżego, ugniecionego chleba.
Nie trzeba pokrywać całej powierzchni papieru węglem, lecz zostawiać plamy czystego papieru. Są one również ważnym elementem w kompozycji przez kontrastowe działanie z szarymi i czarnymi plamami. Jeżeli cały papier jest pokryty węglem, zuboża to kompozycję i działanie rysunku jest słabsze.
Aby zachować rysunek węglem, trzeba go utrwalić. Najprostsze jest utrwalanie ustnym lub ręcznym rozpylaczem, takim jak do wody kolońskiej. Do utrwalania rysunków węglem służy fiksatywa. Można ją do-
8
stać w handlu. Jest ona jednak za droga do stosowania w pracy z dziećmi. Fiksatywę można sporządzić samemu; są na to różne przepisy. Między innymi można ubić widelcem kurze białko i rozrzedzić je małą ilością wody albo do spirytusu skażonego, tzw. denaturatu, wsypać utartą kalafonię (na 1 litr spirytusu 20 g kalafonii). Kalafonia szybko rozpuszcza się w spirytusie i tworzy z nim dobrą fiksatywę. Najtańszym środkiem utrwalania rysunków węglem jest mleko. Trzeba je przegotować i odciągnąć, tzn. pozbawić kożuchów. Każdy utrwalacz należy rozpylać z pewnej odległości (około 1 m) od rysunku ustawionego pionowo. Podczas utrwalania trzeba uważać, aby płyn (utrwalacz) nie ściekał po rysunku.
Rysowanie węglem jest techniką bardzo odpowiednią zarówno dla dzieci, jak i dla młodzieży. Węglem można opracować w całości zarówno szkice i studia z natury, jak kompozycje z wyobraźni. Węgiel nadaje się też lepiej niż ołówek do sporządzania lekkich szkiców przed malowaniem farbami kryjącymi.
4. Rysowanie kredą
Kredą zazwyczaj rysuje się na tablicy szkolnej. Można rysować kredą również na ciemnym papierze o szorstkiej powierzchni. Rys. 3 jest wykonany białą kredą na papierze pomalowanym brązową klejową farbą.
Rysunki wykonane kredą można utrwalać tak samo, jak rysunki wykonane węglem. Kreda trzyma się jednak lepiej powierzchni papieru i jej utrwalanie nie jest konieczne.
Rysowanie kredą jest godne polecenia na zajęcia z dziećmi, szczególnie młodszymi. Białą i kolorową kredą można rysować na papierach o dużych formatach, na ścieżce asfaltowej i na płytach kamiennych np. szkolnego podwórka.
5. Rysowanie piórkiem
Piórkiem, używając do tego tuszu lub atramentu, rysować można na możliwie gładkim papierze. Bardzo dobrze rysuje się piórkiem na papierze tzw. kancelaryjnym gładkiih (nie liniowanym i nie kratkowanym). Nadają się do tego zarówno małe, jak i duże formaty papieru. Operujemy — jak przy rysowaniu ołówkiem — kreską. Aby uzyskać płaszczyznę mocniejszą w walorze, należy kłaść kreski gęściej, ale zawsze tak, aby były one widoczne i nie zlewały się w plamę. Do malowania plam służy pędzel i piórkiem nie trzeba go naśladować. Rysować piórkiem trzeba wprost, bez uprzedniego szkicowania ołówkiem. Nic też nie da się tu wytrzeć gumką.
Trzymając obsadkę z piórkiem w dłoni wszystkimi palcami, można z łatwością rysować długie linie proste i faliste, łuki i koła.
9
Rysowanie piórkiem jest bardzo wskazane nawet dla młodszych dzieci i może być stosowane przy różnych tematach ilustracyjnych. Z dziećmi starszymi i młodzieżą można stosować rysowanie piórkiem także przy szkicach z natury i rysunkach studyjnych.
Można również rysować piórkiem redis. Należy wówczas uważać, aby cała okrągła płytka stalówki przylegała do papieru. Linie rysowane piórem redis są jednej grubości (zależnej od numeru stalówki). Trzeba rysować bardzo pewnie, tak aby nic już w rysunku nie poprawiać.
6. Rysowanie patykiem na białym papierze
Do rysowania patykiem maczanym w tuszu lub atramencie najlepiej nadaje się patyk z drzewa lipowego. Powinien on być prosty, o średnicy 7—8 mm. Koniec patyka przecinamy ostrym nożem z jednej i drugiej strony „na łopatkę". Następnie kładziemy zacięty koniec patyka na deseczkę z twardego drzewa i przycinamy, wyrównujemy jednym cięciem noża „łopatkę". Jeżeli jest za szeroka, można ją zwęzić dwoma cięciami po obu stronach. Aby tusz lub atrament nie kapał z patyka i nie plamił papieru, należy po zamoczeniu patyka obetrzeć go o szyjkę buteleczki od środka. Linia rysowana po umoczeniu patyka w tuszu najpierw będzie czarna, a po chwili rysowania stanie się szara aż do bardzo jasnej szarości. Inaczej mówiąc, przy rysowaniu patykiem, zarówno tuszem, jak atramentem, można uzyskać różne walory kreski. Od bardzo mocnej w walorze do bardzo słabej. Zależnie też od ustawienia patyka przy prowadzeniu go po papierze można uzyskać linie cienkie i grube. Czasami podczas rysowania trzeba wyrównać patyk, przyciąć go nożem lub wyrównać pocierając o kawałek drobnoziarnistego ściernego papieru. Unikać należy „malowania" plam patykiem. Jeżeli chcemy w kompozycji wprowadzić plamy, wykonujemy je przez zagęszczenie kresek. Kompozycja stanie się bogatsza, gdy cały rysunek będzie grał przez zestawienie kresek cienkich i grubych zróżnicowanych walorowo i gdy będą harmonijnie rozłożone białe, nie tknięte plamy papieru.
Do rysowania patykiem nadaje się każdy gładki papier, np. brystol. Zupełnie wystarczający jest papier rysunkowy z bloków szkolnych. Formaty papieru mogą być różne. Efektowne są rysunki patykiem i białą plakatówką, rozcieńczoną nieco wodą, wykonane na papierach czar...
mju7yg