HISTORIA MYŚLI PEDAGOGICZNEJ wyk.6.12.docx

(20 KB) Pobierz

HMP wyk. 6.12.2010

Lektura ta, o której mówił, żeby przeczytać jeszcze: Wstęp do Pestalocciego: Jak Gertruda wychowywała swoje dzieci (czy tam dziecko xD)

Geneza KEN:

o       KEN powstała w bardzo niedogodnych warunkach, wprowadziła reformę szkolnictwa od parafialnego do wyższego,

o       wtedy był kryzys szkół parafialnych, bo zależało od tego, kto był patronem szkoły

o       największe osiągnięcie reformacji: wymóg wobec wiernego nauki czytania

o       DOKŁADNIE DOCZYTAĆ O REFORMACJI I KONTRREFORMACJI(powoli odbudowywano szkolnictwo elementarne, wprowadzono pielgrzymki, procesje)!!

o       dopóki kontrreformacja miała z kim walczyć, starała się być ponętna dla wyznawców

o       jak zwyciężyła konrreformacja, społeczeństwo zaczęło liczyć się z Kościołem, co nie sprzyjało rozwojowi szkół parafialnych

o       społeczeństwo polskie było mniej wyczulone na prądy intelektualne i zjawiska artystyczne

o       Polska traciła na znaczeniu międzynarodowym, słaba pozycja króla, szlachta go nie szanowała,

o       RATIO STUDIORUM: rozkład/program nauczania w szkolnictwie średnim w szkołach jezuickich- u Jezuitów nauczanie się nie zmieniało, wciąż to samo,nauczyciele byli coraz mniej wykształceni; Klaudiusz Aquaviva 1599r- on opracował tę strukturę, organizację nauki w zakonach.

o       -w Polsce w 1700 r było: 47 kolegiów Jezuickich i 246 prof., natiomast gdy powstał KEN 1773r było: 66 kolegiów i 417 prof.; rosła liczba kolegiów i profesorów

o       - na sejmie powstały dwie instytucje:

1.      14.10.1773- KEN,

2.      Rada Niesustająca (rząd)

o       -przyczyną powstania KEN nie była likwidacja Zakonu Jezuitów (1773), ale I rozbiór Polski

o       -KEN miała być ostatnią deską ratunku w wychowaniu człowieka patrioty (bo Jezuici wychowywali w duchu kosmopolitycznym), zachowywała otwarty stosunek do innych państw

·         Ponosiła odpowiedzialność przed sejmem

·         Musiała uruchomić szkoły średnie (ale nie tylko dlatego, że zniszczono Jezuitów, ale też dlatego, że w tym okresie rozwoju młode pokolenie kształtuje poglądy)

·         Brakowało nauczycieli, dlatego część z nich stanowili prof. jezuiccy, ale tylko ci, którzy się nadawali, część kolejną pozyskiwano z tego, że utworzono program, mający kształcić 90-100 prof rocznie-UJ

·         Wyznawano, że uczniowi ma być dobrze i z nim ma być dobrze

·         Historia naturalna-zoologiaà argument przeciwko szkołom KEN

·         Wydano przepisy tymczasowe, apel do społeczeństwa o  nasyłanie propozycji jak zorganizować szkolnictwo:

1.      „Sposób edukacji w 15 listach opisany” : Franciszek Bieliński:

- system wychowawczy powiązany z systemem ustroju państwa

- w monarchii nie musi byćwielu ludzi wykształconych, ale w Rzeczpospolitej szlachcic musi mieć wykształcenie, jeśli chciał się wypowiadać,

- poczucie ducha obywatelskiego

- typy szkół wedle pochodzenia społecznego

- zadanie KEN: nadzór nad tymi szkołami (prywatnymi i publicznymi)

- naczelną ideą była zasada powszechności edukacji

- Bieliński był zwolennikiem szkolnictwa państwowego

2.      „O rozporządzeniu i wydoskonaleniu edukacji obywatelskiej projekt”: Antoni Popławski:

- 3 stopnie edukacji: parafialne, średnie publiczne, wyższe

- edukacja także u rodzin chłopskich, wszystko ma prowadzić także do wyrobienia wysokich wartości etycznych

- wychowanie fizyczne Popławski uważał za najważniejsze i pragnął oprzeć je na zasadzie hartowania ciała i organizowania ruchu dziecka .

- edukację moralną łączył z wychowaniem moralnym , którego głównym postulatem była praca .
- szkoły parafialne miały być w każdej parafii i winny być 4-letnie .

- szkoły średnie miały być 7-klasowe z tym , że najwyższa klasa retoryki miała trwać dwa lata .

3.      Myśli o edukacji i instrukcji w Polszcze ustanowić się mającej”:Ignacy Potocki:

- projekt zarysował hierarchię szkolną,

- utylitaryzm,

- waga zabawy i rekreacji szkolnej,

- tężyzna: żyby być żołnierzem albo rolnikiem

4.      „Edukacja obywatelska”: Adolf Kamiński:

- korzyści społeczne szkoły

- zwolennik szkół zawodowych, technicznych, rzemieślniczych

·         Akademia Nauk, Sztuk i Kunsztów- miała powstać, ale nie powstała, w jej miejsce 10.02.1775 powołano Towarzystwo Ksiąg Elementarnych

·         KEN wprowadziła emeryturę

·         Zmiana nazwy na Szkołę Główną

·         Hugo Kołłątaj: jemu powierzono reformy, W latach 177780 z ramienia KEN dokonał reformy Akademii Krakowskiej

- zniósł podział na wydziały, utworzył 2 kolegia: moralne (teologia, prawo, literatura), fizyczne (medycyna, nauki przyrodnicze)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin