atlas-1-darmowe-ebooki-com.pdf

(400 KB) Pobierz
Atlas strategiczny. Inspiracje dla menedżera
Atlas strategiczny.
Inspiracje dla menedżera
Autor: Marek Staniszewski
ISBN: 978-83-246-0484-5
Format: A5, stron: 112
Sztuka myœlenia strategicznego
teorie
rysunki
narzêdzia
inspiracje
rozwi¹zania
niespodzianki
Twój atlas strategiczny. Legenda
Inspiracja
Zafascynowany ideami myœlenia lateralnego Edwarda de Bono autor stworzy³ ksi¹¿kê
niezwyk³¹ — przejrzyst¹, inspiruj¹c¹ i ca³kowicie hipnotyzuj¹c¹. Zamiast tworzyæ kolejne
opas³e tomiszcze na temat strategii marketingowych i reklamowych, postanowi³ napisaæ
i narysowaæ atlas strategii kreatywnych.
Teoria
Strategia we wspó³czesnym rozumieniu jest odpowiednim doborem œrodków i metod dla
osi¹gniêcia za³o¿onego celu. To dziœ jedno z kluczowych pojêæ wszêdzie tam, gdzie istotna
jest skutecznoœæ prowadzonych dzia³añ — poczynaj¹c od polityki, na marketingu koñcz¹c.
Technika
Kolejne strony wype³niaj¹ sugestywne przyk³ady z fizyki, biologii, kodeksu bushido i wielu
innych dziedzin, dyscyplin lub œwiatopogl¹dów, dalekich na pozór od strategii
marketingowych, jednak doskonale wyra¿aj¹cych strukturê omawianego zagadnienia
strategicznego.
Agenda
Drogi Czytelniku, to ksi¹¿ka, która powsta³a tylko i wy³¹cznie po to, by s³u¿yæ Ci w Twojej
codziennej pracy, kierowaæ Twoje myœli w stronê niezwyk³ych rozwi¹zañ, inspirowaæ,
gdy potrzeba Ci natchnienia i wytchnienia.
Mo¿e
Mo¿e nawet rozmyœlaj¹c nad jednym z modeli, przyœniesz na chwilê nad klawiatur¹
laptopa i znajdziesz rozwi¹zanie problemu, który Ciê drêczy?
400226931.001.png 400226931.002.png
Spis treści
ZAMIAST WSTĘPU ................................................ 11
ROZDZIAŁ 1. O ISTOCIE STRATEGII ....................... 15
Pochodzenie strategii ...........................................................15
Mapa terenu .........................................................................18
Czas, w jakim działasz ..........................................................28
Układ sił ...............................................................................30
Sytuacje symetryczne .......................................................30
Strategie niesymetryczne .................................................39
Stabilność czy jej brak? .........................................................50
Wzrost czy ruch? ..................................................................52
Ewolucja czy rewolucja? ........................................................53
Może jesteś falą? ...................................................................55
Pożytki z pływania żabką ......................................................58
Pokonywanie przeszkód .......................................................60
Zderzenie centralne .........................................................60
Rykoszet .........................................................................61
Ominięcie ........................................................................62
Dyfrakcja .........................................................................64
Refrakcja .........................................................................65
Osoba stratega .....................................................................66
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENEDŻERA
ROZDZIAŁ 2. STRATEGIE KREATYWNE ....................69
Czym jest kreatywność? ....................................................... 69
Wielka opowieść .................................................................. 71
Chronologia zdarzeń ............................................................ 72
Dla wyjątkowych ludzi .......................................................... 74
Kiedy wada staje się zaletą .................................................... 75
Czy nie tego właśnie szukałeś? .............................................. 76
Tylko popatrz, co nas wspiera .............................................. 76
Jak wiele mógłbyś stracić ...................................................... 77
Ty masz problem — my mamy rozwiązanie ........................... 78
To musi być X! ..................................................................... 78
Tylko popatrz, jak to działa .................................................. 79
Wiesz, jak bardzo się staramy? .............................................. 80
Niemożliwe? Nie dla nas ....................................................... 81
Razem możemy wszystko ..................................................... 82
Oni już to mają. Dołącz do szczęśliwych ............................... 83
Dzięki nam możesz dużo więcej ............................................ 83
Spójrz na to z innej perspektywy .......................................... 84
Idealne dopasowanie ............................................................ 85
Poczuj się wolny ................................................................... 85
Inni są ułomni i nigdy Ci tego nie dadzą ................................. 86
ROZDZIAŁ 3. CZYNNIKI SKUTECZNOŚCI
W POLSKIEJ REKLAMIE ...........................................89
Wielkie wyzwania i realistyczne cele ..................................... 90
Pełne zrozumienie konsumenta ............................................. 92
Odwołanie się do cenionych wartości ................................... 95
Pozytywna tonalność ............................................................ 96
Mocne wsparcie obietnicy ..................................................... 97
Forma reklamy ..................................................................... 98
NOTA BIBLIOGRAFICZNA .................................... 101
SKOROWIDZ ...................................................... 103
8
 
ROZDZIAŁ 1
O istocie
strategii
Pochodzenie strategii
Strategia to słowo dziś bardzo wieloznaczne, ale samo pojęcie wywo-
dzi się z wojskowości. Strategos ( στρατηγός — gr. strategos ) było grec-
kim słowem oznaczającym dowódcę, wodza, generała (od stratos
obóz, armia, wojsko, oraz agein — prowadzić). Strategia była więc
pierwotnie pewną ideą prowadzenia walki w celu odniesienia
zwycięstwa, a strateg ( strategos ) tym, który prowadził wojsko. Ary-
stoteles używał terminu strategike dla określenia sztuki dowodze-
nia. Rzymianie zaś słowem tym oznaczali tereny znajdujące się pod
komendą strategusa . Stratagema (łac.) oznaczała zaś wojenny fortel
albo podstęp.
Pojęcie „strategia” nabrało ostrości za sprawą pruskiego generała
Carla von Clausewitza oraz jego nieukończonego dzieła na temat
teorii wojskowości ( Vom Kriege O wojnie ; 1832). Clausewitz do-
konał znaczącego rozróżnienia pomiędzy taktyką, czyli planowaniem
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENEDŻERA
wykorzystania sił w prowadzeniu pojedynczych bitew, a strategią,
czyli takim wykorzystaniem poszczególnych bitew, by dzięki nim wy-
grać wojnę.
Dziś, mówiąc najogólniej, strategia rozumiana jest jako dobór
środków i metod do osiągnięcia założonego celu. Każda dziedzina,
w której istotna jest skuteczność prowadzonych działań, używa swo-
ich strategii. Tak jest w polityce, życiu kulturalnym, w sztuce czy
biologii. Zachowania organizmów żywych są dobrym przykładem
wielu strategii pozwalających na przetrwanie czy adaptację.
Moje rozumienie strategii jest także bardzo ogólne. Zakładam,
że o strategii można mówić wtedy, kiedy w myśleniu chcemy połą-
czyć pięć warunków:
cele,
działania,
zasoby,
czas,
efektywność.
Inspiracji do myślenia strategicznego poszukuję zatem wszędzie
tam, gdzie rozważane są relacje pomiędzy tymi elementami. Jedną
z ciekawszych inspiracji wydaje mi się teoria polskiego filozofa Tade-
usza Kotarbińskiego, pioniera prakseologii , czyli teorii sprawnego
działania. Kotarbiński przyjmował, że efektywne (sprawne) działanie
jest przede wszystkim działaniem celowym — cele osiągamy w nim
dzięki przemyślanemu, racjonalnemu postępowaniu, a nie w wyni-
ku czystego przypadku. Ponieważ są to „działania”, więc odbywać
się będą w czasie, a wykonując je, wykorzystywać będziemy posia-
dane zasoby i energię. Użytkując zasoby, wszystkie wysiłki kieruje-
my na osiągnięcie założonego celu.
Kotarbiński określa też sprawne działania jako ekonomiczne,
przez co rozumie ekonomię w postaci oszczędności lub wydajności.
Ekonomia działań efektywnych może się przejawiać na dwa sposoby:
16
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin