Wstep do programowania w jezyku C++.pdf

(1571 KB) Pobierz
Microsoft Word - progr.doc
"Wstęp do programowania w języku C++"
Praca dyplomowa w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Zamościu
autorzy: Wojciech Nowak, Marcin Szybiak
1. PODSTAWY PROGRAMOWANIA
I. OD PROBLEMU DO PROGRAMU
II. ETAPY TWORZENIA PROGRAMU
III. TWÓJ PIERWSZY PROGRAM,
DZIAŁANIE I ANALIZA
IV. KOMENTARZE, RODZAJE I
ZASTOSOWANIE
2. SKŁADNIA JĘZYKA C++
I. ZMIENNE I STAŁE
II. WYRAŻENIA I INSTRUKCJE
III. FUNKCJE
IV. TABLICE
V. KLASY
42837080.206.png 42837080.217.png 42837080.228.png 42837080.239.png 42837080.001.png 42837080.012.png 42837080.023.png 42837080.034.png 42837080.045.png 42837080.056.png 42837080.067.png 42837080.078.png 42837080.089.png 42837080.100.png 42837080.111.png 42837080.122.png 42837080.133.png 42837080.144.png 42837080.155.png 42837080.166.png 42837080.172.png 42837080.173.png 42837080.174.png 42837080.175.png 42837080.176.png 42837080.177.png 42837080.178.png 42837080.179.png 42837080.180.png 42837080.181.png 42837080.182.png 42837080.183.png 42837080.184.png 42837080.185.png 42837080.186.png 42837080.187.png 42837080.188.png 42837080.189.png 42837080.190.png 42837080.191.png 42837080.192.png 42837080.193.png 42837080.194.png 42837080.195.png 42837080.196.png 42837080.197.png 42837080.198.png 42837080.199.png 42837080.200.png 42837080.201.png 42837080.202.png 42837080.203.png 42837080.204.png 42837080.205.png 42837080.207.png 42837080.208.png 42837080.209.png 42837080.210.png 42837080.211.png 42837080.212.png 42837080.213.png 42837080.214.png 42837080.215.png 42837080.216.png 42837080.218.png 42837080.219.png 42837080.220.png 42837080.221.png 42837080.222.png 42837080.223.png 42837080.224.png 42837080.225.png 42837080.226.png 42837080.227.png 42837080.229.png 42837080.230.png 42837080.231.png 42837080.232.png 42837080.233.png 42837080.234.png 42837080.235.png 42837080.236.png 42837080.237.png 42837080.238.png 42837080.240.png 42837080.241.png 42837080.242.png 42837080.243.png 42837080.244.png 42837080.245.png 42837080.246.png 42837080.247.png 42837080.248.png 42837080.249.png 42837080.002.png 42837080.003.png 42837080.004.png 42837080.005.png 42837080.006.png 42837080.007.png 42837080.008.png 42837080.009.png 42837080.010.png 42837080.011.png 42837080.013.png 42837080.014.png 42837080.015.png 42837080.016.png 42837080.017.png 42837080.018.png 42837080.019.png 42837080.020.png 42837080.021.png 42837080.022.png 42837080.024.png 42837080.025.png 42837080.026.png 42837080.027.png 42837080.028.png 42837080.029.png 42837080.030.png 42837080.031.png 42837080.032.png 42837080.033.png 42837080.035.png 42837080.036.png 42837080.037.png 42837080.038.png 42837080.039.png 42837080.040.png 42837080.041.png 42837080.042.png 42837080.043.png 42837080.044.png 42837080.046.png 42837080.047.png 42837080.048.png 42837080.049.png 42837080.050.png 42837080.051.png 42837080.052.png 42837080.053.png 42837080.054.png 42837080.055.png 42837080.057.png 42837080.058.png 42837080.059.png 42837080.060.png 42837080.061.png 42837080.062.png 42837080.063.png 42837080.064.png 42837080.065.png 42837080.066.png 42837080.068.png 42837080.069.png 42837080.070.png 42837080.071.png 42837080.072.png 42837080.073.png 42837080.074.png 42837080.075.png 42837080.076.png 42837080.077.png 42837080.079.png 42837080.080.png 42837080.081.png 42837080.082.png 42837080.083.png 42837080.084.png 42837080.085.png 42837080.086.png 42837080.087.png 42837080.088.png 42837080.090.png 42837080.091.png 42837080.092.png 42837080.093.png 42837080.094.png 42837080.095.png 42837080.096.png 42837080.097.png 42837080.098.png 42837080.099.png 42837080.101.png 42837080.102.png 42837080.103.png 42837080.104.png
DOSTĘPNE TEMATY :
1. OD PROBLEMU DO PROGRAMU
2. ETAPY TWORZENIA PROGRAMU
3. TWÓJ PIERWSZY PROGRAM, DZIAŁANIE I ANALIZA
4. KOMENTARZE, RODZAJE I ZASTOSOWANIE
42837080.105.png 42837080.106.png 42837080.107.png 42837080.108.png 42837080.109.png 42837080.110.png 42837080.112.png 42837080.113.png 42837080.114.png 42837080.115.png 42837080.116.png 42837080.117.png 42837080.118.png 42837080.119.png 42837080.120.png 42837080.121.png 42837080.123.png 42837080.124.png 42837080.125.png 42837080.126.png 42837080.127.png 42837080.128.png 42837080.129.png 42837080.130.png 42837080.131.png 42837080.132.png 42837080.134.png 42837080.135.png 42837080.136.png 42837080.137.png 42837080.138.png 42837080.139.png 42837080.140.png 42837080.141.png 42837080.142.png 42837080.143.png 42837080.145.png 42837080.146.png 42837080.147.png 42837080.148.png 42837080.149.png 42837080.150.png 42837080.151.png 42837080.152.png 42837080.153.png 42837080.154.png 42837080.156.png 42837080.157.png 42837080.158.png 42837080.159.png 42837080.160.png 42837080.161.png 42837080.162.png 42837080.163.png 42837080.164.png 42837080.165.png 42837080.167.png 42837080.168.png 42837080.169.png 42837080.170.png
OD PROBLEMU DO PROGRAMU
Zastanówmy się od czego należy rozpocząć pisanie programu.
Proste programy nie wymagają wielkiego wkładu w projektowanie, jednak duże zagadnienia
wymagają poświęcenia dużej ilości czasu na ich właściwe przygotowanie. Dobry projekt
powoduje, że program jest poprawnie napisany i zawiera stosunkowo niewiele błędów
łatwych do poprawienia.
Pierwsze pytanie, jakie programista powinien sobie postawić brzmi: " Jaki problem chcę
rozwiązać?" Każdy program powinien mieć jasno określony, dobrze postawiony cel.
Drugie ważne pytanie to: " Czy można tego dokonać bez uciekania się do pisania własnego
oprogramowania?" Ponowne użycie innego programu jest zazwyczaj lepszym rozwiązaniem
niż pisanie wszystkiego od nowa. Stosując się do tego można znacznie ułatwić sobie pracę.
Kolejnym problemem występującym przy pisaniu programów są błędy. Każdy program,
niezależnie od stopnie jego skomplikowania, zawiera błędy i niedociągnięcia. Błędy te
objawiać się mogą w różnych fazach powstawania programu. Poprawienie każdego błędu
sprowadza się do edycji plików źródłowych. Jeżeli zaś program działa od pierwszego
uruchomienia, to możemy mówić o pełnym cyklu powstawania programu: napisanie tekstu
źródłowego, kompilacji pliku źródłowego, łączenie i uruchomienie.
42837080.171.png
ETAPY TWORZENIA PROGRAMU
Algorytm - jest to treść rozkazująca zawarta w programie komputerowym niezależna od
języka programowania. W algorytmie powinno znajdować się:
- wskazanie jakie działanie, operacja i w odniesieniu do jakich przedmiotów mają być
wykonane
- w jakiej kolejności mają być te czynności wykonane
- w jakich okolicznościach mają być wykonane
Kolejność pracy nad programem:
1. specyfikacja algorytmu
2. projektowanie algorytmu
3. kodowanie algorytmu (zapis w odpowiednim języku programowania)
1. Specyfikacja - jest to zespół informacji, które pozwalają na jednoznaczne sformułowanie
programu, czyli pewnego zdania rozkazującego z jego specyficzną strukturą.
Specjalizacja powinna składać się z :
- wyniki merytoryczne (powinien określać jakie mają być skutki wykonania się instrukcji w
programie, tymi skutkami będą nowe informacje - liczby, napisy)
- odbiornik wyników (gdzie mają się te wyniki znaleźć - ekran, plik)
- dane merytoryczne (powinien określać z jakich przedmiotów - napisów, liczb należy
skorzystać, aby przetworzyć je w określone uprzednio wyniki)
- źródło danych (określa źródło z którego mają być pobrane wartości wejściowe)
- metoda przekształcania (określa zasadę wedle której z danych wejściowych mają być
utworzone dane wynikowe)
- reguły odpornościowe (co ma zrobić komputer w przypadku gdy dane wejściowe nie
pozwalają na uzyskanie poprawnego wyniku)
Wymóg poprawności programu - program jest poprawny, gdy wyniki jego działania są
zgodne z definicją wyników. Zawsze, gdy tylko dane wejściowe na wykonanie tego wyniku
pozwalają.
Wymóg odporności programu - program jest odporny, gdy w żadnym wypadku, w którym
dane wejściowe nie umożliwiają uzyskanie wyniku zgodnie z jego definicją nie wyda
wyników, które będą wyglądać jak typowe wyniki poprawne. Ponadto program odporny
powinien poinformować użytkownika, że wykonanie operacji dla danych wejściowych jest
niewykonalne.
 
2. Projektowanie algorytm u
Co musi zawierać zdanie rozkazujące:
- podmiot ukryty (adresat)
- orzeczenie w trybie rozkazującym
- dopełnienie, które wskazuje przedmioty względem których dana czynność ma być
wykonana
Są dwa rodzaje wypowiedzi rozkazującej:
- typu instrukcji (jest powiedziane co trzeba zrobić z efektami powstałymi w skutek
wykonania danych czynności)
- typuwyrażenie (zawsze wchodzi w skład większej całości np. instrukcji, pojedynczo
występuje jako rozkaz)
Kompozycja sekwencyjna - powstaje na skutek złożenia ze sobą zdań rozkazujących (zdania
łączymy spójnikiem " a następnie "), np.:
Weź książkę a następnie
Otwórz na stronie 50 a następnie
Zacznij czytać
Kompozycja warunkowa (dwuwariantowa) - oprócz zdań rozkazujących występują zdania
oznajmiające np.:
W razie gdy masz w kieszeni 50 złotych (zdanie oznajmiające),
Wówczas jedź taksówką (zdanie rozkazujące),
W przeciwnym razie idź pieszo (zdanie rozkazujące)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin