Montaż tempomatu 1M - leonclub.pl.pdf

(54 KB) Pobierz
Microsoft Word - montaz tempomatu.doc
Monta tempomatu w Seacie Leonie
Potrzebne narzdzia: Torx’y: 20, 55, 30 (chyba), płaski rubokrt o szer. ok. 5mm,
krzyakowy rubokrt wski, a długi, klucz nasadowy 13, gruba igła (najlepiej
szewska)
Step 1. Odłczenie bieguna – akumulatora (chyba komentarz nie potrzebny)
Step 2. Demonta poduszki kierowcy.
Naley przekrci kluczyk w stacyjce (aby nie blokowała si kierownica) i
obróci o 90* w stosunku do kierunku jazdy na wprost (boczne ramiona kierownicy
powinny si znajdowa, jedno na dole drugie na górze). Od tyłu ramiona
znajdujcego si u góry znajduje si otwór o rednicy ok. 8-10 mm, naley w niego
włoy płaski rubokrt na głboko ok. 4,5-5 cm. W otworze tym znajduje si
blaszka połczona ze spryn stalow (troch przypominajc t od weka). Na
blaszce tej znajduje si niewielki wypust o wysokoci ok. 1mm. „Penetrujc” (ruch
pionowy) rubokrtem w otworze mona wyczu ten wypust – rubokrt delikatnie na
nim podskakuje. Ostrze rubokrta naley ustawi tu nad tym wypustem (tego nie
wida, trzeba to zrobi „na macanego” rubokrtem). Nastpnie naley trzonkiem
(starajc si nie przesuwa ostrza) wykona ruch do góry. Poduszka z tej strony
powinna odskoczy. Nastpnie naley obróci kierownic o 180*, aby drugie boczne
rami kierownicy tym razem znalazło si u góry i powtórzy cał operacj jeszcze raz
dla drugiej strony. WARNING: Po zluzowaniu drugiego zaczepu poduszka moe
nam wypa, w zwizku z czym, naley uwaa bo mog si zerwa przewody do
igniter’a.
95% sukcesu zaley od prawidłowego włoenia rubokrta. Ja na pocztku
mczyłem si ze 20 minut, zanim załapałem co jest z tym wypustem. Teraz
demonta całej poduszki zajmuje mi 15-20 sekund. Naley uwaa aby dobrze
ustawi rubokrt nad tym wypustem, gdy w innym wypadku złe ustawienie i zbyt
mocne pocignicie moe spowodowa rozerwanie tej czarnej pianki, z której
wykonana jest kierownica wzdłu otworu. Po wyjciu poduszki najlepiej j
przytrzyma kolanami do kierownicy i nastpnie za pomoc igły lub płaskiego
rubokrta naley wyj blaszk od klaksonu (t przymocowan do korpusu
kierownicy. Jest ona w kształcie litery U i na obu ramionach ma zaczepy. Najlepiej j
cisn i wyj, a przed załoeniem ponownie uformowa, aby dobrze leała i nie
powodowała drga podczas jazdy.
Nastpnie naley rozłczy ółt wtyczk do klaksonu i poduszki. Potem za
pomoc Torx’a (chyba 30, a moe 25) naley odkrci trójktny wspornik i wyj
cało (poduszka + wspornik).
Step 3. Nastpnie za pomoc Torx’a 55 naley odkrci rub mocujc kierownic
(normalny, prawy gwint) i zdj kierownic
Step 4. Odchyli trzy zaczepy i zdemontowa piercie lizgowy (taki czarny) i
odłczy od niego wtyczk.
Step 5. Za pomoc krzyakowego rubokrta naley odkrci cztery wkrty
mocujce czarne plastikowe osłony kolumny kierownicy (dwa od dołu i dwa od
Ó www.leonclub.pl
przodu – od strony kierownicy). Górn osłon naley wyj, a doln odchyli na dół,
wycigajc uszczelk gumow otaczajc stacyjk.
Step 6. Nastpnie za pomoc Torx’a 30 (moe 25) naley odkrci (w zasadzie
popuci) rub mocujc piercie metalowy przytrzymujcy „pajk” (dwignia
kierunkowskazów i wycieraczek). Po popuszczeniu ruby naley wysun troch
„pajk” do góry o. 3-5 cm i odłczy z niego wszystkie wtyczki (te od spodu) – chyba
trzy, a moe dwie (nie pamitam). No i w kocu wysun cały pajk. Pajk naley
rozdzieli w nastpujcy sposób: Za pomoc płaskiego rubokrta naley odkrci
dwa wkrty te od góry. A nastpnie za pomoc tego samego rubokrta naley
zwolni zaczep, który znajduje si w tym „okrgu”, gdzie wchodzi kolumna
kierownicy. Przytrzymujc zwolniony zaczep lew rk, praw naley pocign
praw manetk do góry (jeli jest dobrze odczepione to powinna lekko zej).
Step 7. W sposób odwrotny do powyszego naley złczy ze sob „now” (z CCS)
manetk z praw i zamontowa z powrotem na kolumnie kierowniczej, włczajc w
nie z powrotem wszystkie wtyczki + wtyczk do tempomatu.
Step 8. Zdj osłon, pod któr znajduj si bezpieczniki i za pomoc Torx’a 20
odkrci wszystkie ruby mocujce osłon pod kierownic (t szar i du). Cztery
lub pi rub po lewej, jedna od spodu, po lewej, tam gdzie schowek, oraz dwie po
prawej na dole. Po wyjciu wszystkich rub osłon t naley lekko wysun dołem
ok. 5-10 cm, natomiast gór naley lekko „wyszarpa”, wkładajc dło przy kolumnie
kierowniczej, jest ona takich zatrzaskach, które si na 100% nie urw, najpierw z
lewej, potem z prawej. Nastpnie naley wysun troch osłon i odłczy dwie
wtyczki (ciemniacz + regulacja wysokoci wiateł oraz przełcznik wiateł). Tutaj
(dla niewtajemniczonych) znajduje si troch elektryki i elektroniki naszego autka J.
Nastpnie naley przełoy przewód od tempomatu do tej czci zwracajc uwag,
aby póniej podczas codziennej eksploatacji samochodu nie uległ on uszkodzeniom
(najlepiej go podwizywa paskami).
W tym momencie naley poskłada wszystko, co dotyczy kierownicy, a wic
najpierw osłony, zwracajc uwag na uszczelk gumow wokół stacyjki, skrci je ze
sob, załoy piercie lizgowy i podłczy go, załoy kierownic, zwracajc
uwag na znaczniki oraz zamontowa poduszk, uprzednio j podłczywszy.
W zasadzie cz mechaniczn w kabinie mamy za sob.
Step 9. Naley teraz przej do czci silnikowej samochodu. Podnie klap, zdj
dwa kapturki na wycieraczkach i kluczem nasadowym 13 odkrci nakrtki mocujce
wycieraczki. Nastpnie naley je zdemontowa (czasami moe by potrzebny rodek
typu WD-40), zwracajc uwag, aby rami wycieraczki cign dokładnie
prostopadle do osi, na której jest osadzone, tzn. lekko je dociskajc do szyby. Po
demontau wycieraczek trzeba wyj osłon filtra przeciwpyłkowego, czyli odkrci
dwa „wkrty”, wyj kołeczki i cał osłon. Nastpnie trzeba zdj cał uszczelk
gumow przytrzymujc plastikowy pas podszybia, a nastpnie wyj pas plastikowy
podszybia i odłczy od niego przewód spryskiwaczy (od strony podszybia w
odległoci ok. 20 cm, jest złczka (biało-czarna), któr trzeba rozłczy. Po
demontau „niewtajemniczeni” zauway mog dokładnie na rodku komputer
sterujcy silnika, a po lewej stronie główny rozgałnik przewodów pomidzy czci
silnikow, a kabin (taka biała skrzyneczka).Nastpnie trzeba zdj tak czarn
nakładk pomidzy okami wycieraczek, a take, aby ich nie zgubi małe dwie
Ó www.leonclub.pl
czarne nakładki na okach wycieraczek. Za pomoc klucza nasadowego (chyba 10)
odkrci trzy nakrtki mocujce zespół wycieraczek, wyj z niego wtyczk i
delikatnie, aby nie porysowa karoserii, cało wyj.
Step 10. Natpnie naley otworzy t biał plastikow skrzyneczk zwalniajc
cztery, czy sze zaczepów i delikatnie wyj cało.
Step 11. W skrzyneczce tej, w zalenoci od wyposaenia, moe by róna liczba
złczy. Na rodku, z przodu (stojc od przodu samochodu) musi by czarna 10-cio
pinowa wtyczka. Naley j rozłczy (ma po bokach dwa zaczepy). Potem trzeba
wyj gniazdo (znowu dwa zaczepy) – pchn je w dół, eby spadło. Teraz od strony
kabiny, za skrzyneczk przekaników, naley włoy rk i delikatnie przecign
wizk z gniazdem do tyłu, aby był lepszy (wygodniejszy) monta. W gniedzie tym
powinny by dwa przewody (pin 4 i 5). Gniazdo to ma tak fioletow blokad, któr
naley przesun w kierunku tego wikszego boku fioletowego, a nastpnie włoy
cztery przewody w odpowiednie piny (niebieski – 1, czerwono-ółty – 2, czarno-ółty
– 3, biały – 9) i z powrotem zablokowa gniazdo. Zamontowa gniazdo, wtyczk,
zamkn biał skrzyneczk i załoy wszystkie zdemontowane elementy w czci
silnikowej.
Step 12. Wyj skrzynk bezpieczników, wyj bezpiecznik nr 5 (7,5 A) i wysun z
jego gniazda prawy pin (do tego celu najlepiej uy igły, zwalniajc dwa boczne
zaczepy. Pin ten naley zamontowa w zalepce czarne gniazda i włoy cało do
tego gniazda. Natomiast wolny ostatni pin naszego kabla CCS zamontowa w
gniedzie bezpieczników. Cało złoy i zamontowa wszystkie zdemontowane
elementy. To ju jest koniec czci mechanicznej i elektrycznej.
Step 13. Podłczy komputer z VAG’iem, wej w ENGINE -> LOGIN -> kod 11463 -
> OK. i mona rozpocz testowanie.
Dariusz Witek
607/582169
Ó www.leonclub.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin