SCENARIUSZ ZAJĘCIA OCENIAJĄCEGO DLA DZIECI 6 – LETNICH
Prowadząca: mgr Agnieszka Mikulska
Data: 17.02.2006 r.
TEMAT: O ŻYCIU FOK I MORSÓW.
OBSZAR: przyroda, zdrowie, mowa i myślenie.
CEL GŁÓWNY: Zapoznanie dzieci z wyglądem oraz sposobem życia fok i morsów.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko potrafi: - zapamiętać i powiedzieć wyliczankę,
- skoncentrować uwagę na krótkiej inscenizacji,
- omówić treść wiersza,
- dobrać wyrazy określające zwierzę,
- określić nastrój wiersza,
- przeczytać wyrazy: foka, morsy,
- wskazać charakterystyczne cechy budowy fok i morsów,
- brać udział w zabawie ruchowej
- kolorować rysunek zwierzęcia.
METODY:
- rozmowa,
- pokaz,
- ćwiczenia praktyczne,
- inscenizacja.
FORMY ORGANIZACYJNE:
- praca indywidualna,
- praca z całą grupą.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Tekst wyliczanki, pluszowe zabawki (foka, pingwin), obrazki zwierząt polarnych, komputer, tekst wiersza B. Lewandowskiej „Plusk do wody” ( „Wychowanie w Przedszkolu” 1985,nr 11), opaski na głowę z fokami i morsem, książka Moje 6 lat,cz.3 , kolorowanki: foka, morsy, kredki.
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘCIA
I. 1. Zgromadzenie dzieci na dywanie – nauka wyliczanki o fokach
2. Zabawa „Zimno – ciepło” – do wytypowania osoby szukającej zabawek (zwierząt polarnych) posłużymy się słowami nowopoznanej wyliczanki.
II. 3. Oglądanie obrazków przedstawiających foki i morsy w ich naturalnym środowisku –
przy komputerze.
4. Inscenizacja na podstawie wiersza „Plusk do wody”.
5. Omówienie treści wiersza.
6. Dobieranie wyrazów określających małą fokę.
7. Określanie nastroju wiersza – wskazanie fragmentów humorystycznych.
8. Całościowe czytanie wyrazów: foka, morsy.
9. Wymawianie z różną intonacją ( smutno, wesoło, powoli, szybko) fragmentu wiersza: Mama – foka, tato – foka, mają syna Obiboka.
10. Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi na temat fok i morsów.
11. Omówienie charakterystycznych cech budowy tych zwierząt.
12. Zabawa ruchowa „Pingwin”.
III. 13. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu i wspólną zabawę oraz zaproszenie do kolorowania wybranych rysunków zwierząt.
spaf-tig