SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-6 – LETNICH
Temat zajęcia: Ćwiczenia gimnastyczne uwzględniające treści programu autorskiego
A. Mikulskiej „Rozwijanie sprawności ruchowej z profilaktyką wad postawy”.
Obszar : moje zdrowie i bezpieczeństwo
Cele główne:
Zwiększenie aktywności ruchowej dzieci.
Poznanie prawidłowej postawy ciała.
Zapobieganie wadom postawy.
Cele operacyjne:
Dziecko :
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne ,
- jest zdyscyplinowane podczas ćwiczeń,
- zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń,
- wie, jaką postawę ciała należy przyjąć podczas stania, chodzenia, siedzenia,
- zna znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych.
Metody i techniki:
- rozmowa,
- pokaz,
- ćwiczenia praktyczne - metody odtwórcze :zabawowo-naśladowcza, bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa), ćwiczenia gimnastyczne z elementami gimnastyki korekcyjnej.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa
Środki dydaktyczne:
Pianino, drewniane laski gimnastyczne, woreczki z grochem.
Zajęcie przygotowała i przeprowadziła: mgr Agnieszka Mikulska
PRZEBIEG ZAJĘCIA
I. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe:
Rytmiczny marsz przy akompaniamencie pianina - jednorzędem, formowanie koła. Marsz po kole, zmiany prędkości, ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, marsz na palcach, piętach, na lewej i prawej krawędzi stopy.
II. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i pośladków
Lot samolotu
Przyrządy i przybory: zbędne
Dzieci leżą na brzuchu, dłonie ułożone pod brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło nauczycielki Samolot leci dzieci przenoszą wyprostowane ręce w bok i unoszą je jak najwyżej, unosząc jednocześnie głowę. W tym samym czasie dzieci unoszą nisko wyprostowane nogi. Należy w takiej pozycji wytrzymać 2-6 s. Na hasło- Samolot ląduje dzieci opuszczają ręce i nogi i wracają do pozycji wyjściowej.
Dzieci leżą na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na hasło: popatrz przez lornetkę - dzieci odrywają ręce od podłogi, przenoszą dłonie do oczu, układając palce w kółeczko. Przez tak powstałą lornetkę Obserwują przed sobą teren. Dzieci obserwują teren bezpośrednio przed sobą; nie powinny patrzeć na boki. Na hasło nauczycielki Odpoczynek - dzieci wracają do pozycji wyjściowej. Prowadzący na przemian podaje hasło i sprawdza poprawność wykonania zadania.
Ćwiczenie tułowia:
Pastowanie podłogi
Przyrządy i przybory: po dwa woreczki z grochem dla każdego dziecka
Dzieci siedzą w siadzie klęcznym z dłońmi opartymi na woreczkach. Tułów pochylony nisko do przodu (klatka piersiowa przy udach). Na sygnał dzieci udają, że pastują podłogę- wysuwają ręce w przód i cofają je.
Kurki dziobią ziarenka
Dzieci uczestniczące w zabawie znajdują się w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi palcami do środka. Na hasło: Kurki dziobią ziarenka - dzieci uginając ręce w łokciach dotykają lekko nosem do podłogi; jak kurka zbierają ziarenka. Po każdym "dziobnięciu" następuje wyprost rąk i ponowne ich ugięcie i zbliżenie nosa do podłogi. Dzieci powinny dotykać nosem do podłogi między dłońmi lub przed nimi.
Wałkowanie ciasta
Przyrządy i przybory: laska gimnastyczna dla każdego dziecka
Dzieci leżą na brzuchu, laski na podłodze przy głowach. Na hasło- Wałkujemy ciasto - dzieci kładą dłonie na laskach. Utrzymując łokcie w górze toczą laski po podłodze w przód i w tył, naśladując wałkowanie ciasta. Każde dziecko stara się, aby "rozwałkować ciasto" na jak największy placek.
Ćwiczenie oddechowe-dmuchanie na laski gimnastyczne leżące na podłodze.
Bocian
Dzieci ustawiają się obok siebie w odstępach dwóch kroków w postawie skorygowanej na palcach, z rękoma wyprostowanymi, uniesionymi w bok. Na sygnał nauczycielki dzieci unoszą wysoko kolana, poruszają się powoli w określonym kierunku, jak bociany. Dodatkowo wykonują powolne ruchy wyprostowanymi rękoma w górę i w dół, jak bocian poruszający skrzydłami. W czasie marszu plecy musza być wyprostowane, a głowa wyciągnięta w górę.
Ćwiczenia mięśni brzucha:
Dotknij czoła kolanami
Przybory i przyrządy: zbędne
Uczestnicy zabawy leżą na podłodze na plecach, ręce wzdłuż tułowia. Na sygnał nauczycielki unoszą nogi w górę i odrywając biodra od podłogi starają się dotknąć kolanami do czoła. Na drugi sygnał wracają do pozycji wyjściowej.
Jazda na rowerze
Dzieci leżą na podłodze na plecach z nogami ugiętymi stopami opartymi o podłogę i rękoma ułożonymi w "skrzydełka". Na hasło nauczycielki Jazda na rowerze dzieci unoszą nogi i zataczają stopami obszerne koła, jak przy pedałowaniu na rowerze. Na hasło Zatrzymujemy rower dzieci wracają do pozycji wyjściowej i odpoczywają.
Ćwiczenia równoważne: marsz w koło z woreczkiem na stopie, w połowie koła zmiana nogi.
Ćwiczenia przeciw płaskostopiu:
Dźwig
Przyrządy i przybory: woreczek dla każdego dziecka
Dzieci siedzą na podłodze z ugięty nogami w odstępach dwu kroków między sobą. Dłonie opierają o podłogę za sobą. Tułów wyprostowany, łopatki ściągnięte. Przed każdym dzieckiem leży woreczek z grochem. Na sygnał Dźwig pracuje dzieci palcami jednej stopy chwytają woreczek, podnoszą go w górę i prostują nogę. Następnie odpychając się dłońmi od podłogi wykonują pełny obrót na pośladkach w miejscu i kładą woreczek na podłodze na hasło Dźwig odpoczywa. Zabawę powtarzamy zmieniając nogę. W czasie zabawy plecy powinny być proste. Jeżeli woreczek upadnie, dziecko podnosi go palcami stopy i bawi się dalej. Zabawę powtarzamy klika razy.
III. Ćwiczenia porządkowo-dyscyplinujące
Marsz z korekcją postawy przed lustrem.
spaf-tig