socjotechniki.zarzadzania-mater.pdf

(107 KB) Pobierz
socjotechniki.zarzadzania-mater
Socjotechniki zarządzania
I. Czym jest socjotechnika?
Socjotechnika, inaczej inŜynieria społeczna, to zespół zaleceń , dyrektyw,
czasem przestróg dotyczących racjonalnych oddziaływań na ludzi, ich postawy
i zachowania społeczne.
W wąskim rozumieniu jest to nauka, która zajmuje się ustalaniem sposo
bów wpływania na zachowania ludzkie lub sytuacje społeczne po to, aby wy
woływać poŜądane skutki.
Zalecenia obowiązują w określonych warunkach – np.:
T1 – większość grup nieformalnych ma przywódców (kierowników);
T2 – przywódcy grup najskuteczniej oddziałują na postawy członków grup i na
obowiązujące w grupie normy;
T3 – ludzie aspirują do grup, których prestiŜ w danym środowisku jest wyso
ki;
T4 – ludzie aspirujący do danej grupy są konformistyczni wobec jej norm.
  W socjotechnice, której zalecenia opierają się na prawach i twierdzeniach na
uk społecznych – prawdopodobieństwo to nie osiąga nigdy jedności [(P < 1)].
Prawa te są probabilistyczne i zrelatywizowane do czasu i miejsca.
  Dla porównania – w inŜynierii lądowej – praktycznym zastosowaniu nauk
przyrodniczych (czyli w tym przypadku fizyki) prawdopodobieństwo to jest
często równe jedności. Prawa fizyki są zasadniczo deterministyczne i obowią
zują w szerokim zakresie czasoprzestrzennym.
II. Identyfikacja cech osobowościowych
Próba auto – diagnozy własnego temperamentu na podstawie testu Eysencka .
Uzyskane wyniki testu pozwolą ukazać relacje między poszczególnymi elemen
tami struktury osobowości człowieka.
Rysunek 1. Wymiary określające typologię temperamentów
Chwiejność emocjonalna
Apatyczny
Lękliwy
Sztywny
Zamyślony
Powścią
gliwy
Melan
cholik
Cho
leryk
DraŜliwy
Chwiejny
Agresywny
Zmienny
Lekko
myślny
Intro
wersja
Fleg
maty k
San
gwinik
Ektra
wersja
Bierny
OstroŜny
PowaŜny
Opanowa
ny
Rzetelny
Towarzyski
Gadatliwy
Optymista
Beztroski
Aktywny
Stałość emocjonalna
Tab. 1. Opis typologii temperamentów
Cechy psychomotoryczne
Temperamenty
Sangwinik Melancholik Choleryk Flegmatyk
Zabarwienie emocjonalne
(Ŝycie uczuciowe)
Wesoły
Smutny
RozdraŜnio
ny, wybu
chowy
Zrównowa
Ŝony, stały
Łatwość po
wstawania
DuŜa
Mała
DuŜa
Mała
Cechy formal
ne przeŜyć
psychicznych
Siła
Słabe
Silne
Silne
Słabe
Głębokość Płytkie
Głębokie
Głębokie
Płytkie
Czas trwania Płynne, nie
trwałe
Trwałe
Trwałe
Częściowo
trwałe
Sposób re
agowania (wy
konywanie
ruchów)
Przebieg nieregularny Regularny Nieregularny Regularny
Szybkość szybko
powoli
Szybko
Powoli
Siła
silne
Słabe
Silne
Słabe
Czas trwania Płynne, nie
trwałe
Trwałe
Aktywnie
trwałe
Biernie trwa
łe
Zakres
DuŜy
Mały
DuŜy
Mały
Przebieg nieregularny Regularny nieregularny Regularny
211655290.010.png 211655290.011.png 211655290.012.png 211655290.013.png 211655290.001.png 211655290.002.png 211655290.003.png
III. Wywieranie wpływu w procesie budowania zespołu (team building)
Uzasadnienie znaczenia pracy zespołowej
  Dwie osoby lub więcej, które współdziałają i wzajemnie na siebie wpływają w
dąŜeniu do osiągnięcia wspólnego celu stanowią grupę. Tego typu forma pra
cy ludzi stanowi nieodłączną część Ŝycia kaŜdej organizacji firmy lub przedsię
biorstwa. Bardzo wiele działań ludzi dokonuje się w ramach jakiejś grupy.
  Grupa jest miejscem obróbki człowieka:
a) od strony współpracy z innymi – kształtuje umiejętności personalne;
b) od strony zadaniowej – zaspokaja potrzebę osiągnięć.
  Grupa jest miejscem spotykania się pewnej ilości jej członków pozostających
we wzajemnych dynamicznych odniesieniach wobec siebie. Liczba tych odnie
sień, wyjąwszy formę 3 osobowej grupy, jest większa od liczby osób wcho
dzących w skład grupy. Liczba członków wzrasta w porządku arytmetycznym
a liczba wzajemnych odniesień w porządku geometrycznym – (wielokąt z
przekątnymi: liczba kątów – liczba członków grupy. Liczba prostych – wza
jemne odniesienia).
  Poziom współdziałania poszczególnych uczestników pracy grupowej odzwier
ciedla poziom realizacji funkcji personalnej w firmie lub przedsiębiorstwie.
WyraŜa się ona w tworzeniu grup i zespołów formalnych i nieformalnych. Ce
chą charakterystyczną w tym względzie jest fakt, Ŝe niemalŜe kaŜdego dnia
powstaje i rozpada się grupa lub zespół strukturalny czy zadaniowy.
  Efektywna realizacja funkcji personalnej implikuje dobór pracowników ze
względu na umiejętności tworzenia grupy i zespołu.
  Na podstawie wniosków płynących z realizacji projektów zostaną omówio
ne zasady i zalecenia oraz socjotechniki związane z procesem budowania
zespołu. W sposób szczególny zaś takie zagadnienia jak:
Konstruowanie efektywnego zespołu ;
Etapy tworzenia się zespołu;
Typologia ról grupowych
Zasady pracy grupowej
Efektywny zespół
a) Jasno określony cel;
b) WyŜszość celów grupowych nad jednostkowymi;
c) Szacunek dla lidera;
d) Kompetentni członkowie grupy, wspomagający swój rozwój;
e) Jednakowe, wysokie zaangaŜowanie wszystkich członków;
f) Otwarta komunikacja wewnątrz grupowa, pozytywny klimat społeczny;
Cykl Ŝycia zespołu
Tab. 1. Fazy Ŝycia zespołu i ich charakterystyka
Faza Ŝycia zespołu
Cechy charakterystyczne
Forming
·
ZróŜnicowane postrzeganie celów indywidualnych i
grupowych
Storming
·
MoŜliwe konflikty, co do celu zespołowego
·
MoŜliwe nieporozumienia i róŜnice poglądów
·
Kreacja wspólnych zasad działań
Norming
·
Dostrzeganie wspólnej wizji
·
Praca na podstawie wypracowanych zasad
·
Jasny, wspólny cel
Performing
·
Zwiększone zaufanie, bardziej otwarta komunikacja
·
Zwiększona efektywność i zadowolenie z pracy
Transforming
·
Redefinicja celów
·
DąŜenie do osiągania nowych celów
Budowanie zespołu wymaga określenia ról, jakie uczestnicy zespołu będą po
dejmować w trakcie realizacji podejmowanych zadań. MoŜna do nich zaliczyć role
opisane według następującej typologii:
Identyfikacja ról grupowych
Tab. 2. Typologia ról grupowych (wg. M. Belbin)
Typ roli
Opis roli
Myśliciel
Oryginalny myśliciel, generator pomysłów
Poszukiwacz zasobów Poszukiwacz zasobów, uwikłany w liczne inte
rakcje społeczne
Koordynator
Przewodnik – koordynator wysiłków, który dba
o równowagę sił
Realizator
Osoba nadająca kształt zadaniom
211655290.004.png 211655290.005.png 211655290.006.png
Krytyk wartościujący Osoba oceniająca pracę podwładnych i organi
zująca pracę
Skrupulatny wykonawca
Kończący dzieło detalista
Dusza zespołu
Towarzyski, tonizuje relacje w grupie
Lokomotywa
Orientacja na zadania, rywalizacja, inicjatywa
w działaniach
Zwykły cierpliwy uczestnik Praca w grupie w zaleŜności od siły presji wew.
/ zew.
Dobry zespół jest złoŜony z wielu typów ludzkich: szefów, osób skupionych na
realizacji zadania i na utrzymaniu dobrych relacji międzyludzkich
Poszczególne role specjalizują i sprawdzają się w określonych obszarach funkcjo
nowania grupy.
Tab. 3. Specjalizacja i skuteczność ról w działaniu
Określenie roli w zespole (Typ
Skuteczność w działaniu
roli)
Poszukiwacz źródeł i Myśliciel Tworzenie nowych idei, generacja pomy
słów
Koordynator i Lokomotywa Komponowanie zespołu, przewodzenie
Poszukiwacz źródeł i Dusza ze
Nawiązanie kontaktów z otoczeniem, bu
społu
dowanie dobrej atmosfery w zespole
Skrupulatny wykonawca i Reali
Realizacja zadań, wykonywanie pomysłów,
zator
planowanie konkretnych rozwiązań, podą
Ŝanie za innymi
Krytyk wartościujący
Ocena sposobów postępowania
Role mogą być efektem:
składu grupy;
przyjmowanej orientacji (zadanie, cel współpraca, rywalizacja);
rodzaju zadania;
potencjału poszczególnych członków grupy (inteligencja, otwartość / za
mkniętość na innych);
wymogów zadania i warunków, w których zadanie jest realizowane.
211655290.007.png 211655290.008.png 211655290.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin